Ședințe de judecată: Iulie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

 

 

Admiterea excepţiei de nelegalitate.  Efecte.

Legea nr. 554/2004, art. 4

 

Art. 4 din Legea nr. 554/2004, reglementează o tehnică juridică prin care o parte într-un proces, căreia i se opune un act administrativ pe care  îl consideră nelegal, poate cere ca  instanţa de contencios să verifice  legalitatea actului, în situaţia  în care actul este declarat nelegal, acesta devenind inopozabil părţii  împotriva căreia a fost invocat. Admiterea excepţiei de nelegalitate are drept consecinţă blocarea efectelor actului administrativ contestat,  fără însă a-i afecta validitatea, astfel încât  actul în discuţie deși valid, odată ce a fost declarat nelegal rămâne inoperant în cadrul litigiului respectiv.

De aceea, instanţa de contencios administrativ, admiţând excepţia de nelegalitate nu poate dispune anularea actului administrativ  - ca în situaţia în care ar fi fost investită cu o acţiune în anulare în temeiul art. 8 din aceeași lege - ea trebuind să se rezume doar la a constata nelegalitatea actului administrativ atacat incidental, pe cale de excepţie.

 

Decizia nr. 1080 din 28 februarie 2012

 

Prin sentinţa nr.3956 din 3 iunie 2011, Curtea de Apel București - Secţia a VIII-a de contencios administrativ și fiscal a admis excepţia de nelegalitate invocată de S.N. „INSTITUTUL X" S.A. București în dosarul nr.4686/303/2008 al Judecătoriei Sectorului 6 București și a constatat nelegalitatea Anexei 4 la H.G. nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public la statului, în privinţa imobilului care formează obiectul titlului de proprietate nr. 100402/2007 emis în favoarea S.N. „INSTITUTUL X" S.A. București, dispunând anularea acestor dispoziţii.

Pentru a pronunţa această sentinţă, prima instanţă a reţinut, în esenţă, următoarele:

Prin H.G. nr. 1705/2006 s-a aprobat inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului prevăzut în Anexele 1, 4, 6 care fac parte integrantă din hotărâre, actualizată la 4.12.2006.

Anexa 4 a acestui act normativ stabilește imobilele aflate în proprietatea Statului român și în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, la pct.2 fiind menţionat imobilul din București, sector 6, Aleea Ghencea fără număr, cod de clasificarea 82909, nr. MF 106813 denumire imobil 1125, imobil în privinţa căruia Ministerul Apărării Naţionale a solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Comisia judeţeană de stabilire a drepturilor de proprietate privată a terenurilor a Sectorului 6, S.N. Institutul X S.A. și S.C. SSS.R.L., constatarea nulităţii absolute a titlului de proprietate nr. 100402/23.01.2007 eliberat de CJ SDPT București, a procesului-verbal de punere în posesie nr.24A/3  din   12.01.2007, a Hotărârii nr.921/17.11.2006 emisă de Comisia municipiului București pentru aplicarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 și a contractului de vânzare cumpărare autentificat sub nr. 665/26.04.2007 încheiat între S.N. Institutul X S.A. și S.C. SS  S.R.L.

Argumentele MAN invocate în susţinerea acestei cereri de chemare în judecată se referă la faptul că dreptul de proprietate asupra acestui teren aparţine starului român, iar dreptul de administrare aparţine MAN, astfel cum i-a fost atribuit prin Jurnalul Consiliului de miniștri nr.49 din 16.01.1913 care atestă dreptul de administrare al Ministerului de război, iar Cartea de hotărnicie din 1928 consfinţește proprietatea ministerului, titlul fiind transcris în Registrul de transcripţiuni al Tribunalului Raional sub nr. 1220/12.12.1957.

Prima instanţă reţine că la 23.01.2007 Comisia judeţeană de stabilire a dreptului de proprietate privată asupra terenurilor a municipiului București a emis titlul de proprietate nr. 100402/23.01.2007 în favoarea autorului excepţiei de nelegalitate, pentru terenul arabil în suprafaţă de 19 ha 116,5 mp situat în extravilanul Sectorului 6 București prin reconstituirea dreptului de proprietate potrivit documentaţiei aflată în volumul 2 al dosarului nr.4686/203/2008 al Judecătoriei Sectorului 6, emiţându-se procesul verbal de punere în posesie nr.24A/3/2007.

Prin contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr.665/26.04.2007, SN Institutul X  SA a vândut o suprafaţă de 13 ha 8746 mp către SC SS SRL, iar conform ultimului raport de expertiză efectuat în cauză s-a constatat că parcela nr.3 din terenul în suprafaţă totală de 19 ha 0116,47 mp, parcela în suprafaţă de 138.745,60 mp este identificat și în cuprinsul Anexei 4 la HG 1705/2006 pe baza documentaţiei cadastrale întocmite de Direcţia topografică militară pentru terenul aflat în administrarea unei cazarme militare.

Potrivit dispoziţiilor art.2 din Legea nr.213/1998, Statul sau unităţile administrativ teritoriale exercită posesia, folosinţa și dispoziţia asupra bunurilor care alcătuiesc domeniul public în limitele și condiţiile legii, text de lege care impune așadar respectarea legalităţii și în ceea ce privește modul de includere a bunurilor în domeniul public al Statului.

Dispoziţiile art.7 din aceeași lege prevăd principalele modalităţi prin care un bun aflat în proprietatea privată poate trece în proprietatea publică a statului, neoferind unei hotărâri de Guvern prin care se inventariază bunurile proprietate publică un eventual caracter constitutiv de drepturi.

Operaţiunea de inventariere a unor bunuri pretins aparţinând domeniului public al statului nu face parte din modalităţile anterior menţionate, iar în lipsa uneia dintre astfel de proceduri, instanţa de judecată investită cu cercetarea legalităţii inventarului centralizat al bunurilor aflate în domeniul public al Statului, urmează să analizeze apartenenţa unui bun la domeniul public prin raportare la dispoziţiile legale comune.

Din înscrisurile existente la dosarul cauzei, respectiv Jurnalul Consiliului de Miniștri nr.49/16.01.1913, Cartea de hotărnicie pentru moșia Cotroceni 363/1928, decizia nr.161/1996, bunul situat în București, sector 6, Aleea Ghencea fără nr., se află în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, în niciunul dintre aceste acte nespecificându-se faptul că s-ar fi aflat în proprietatea, fie a statului român, fie a Ministerului Apărării Naţionale.

Pe de altă parte, nu există nicio dovadă că dreptul de proprietate al statului sau al MAN asupra acestui teren, ar fi fost transcris, respectiv ar fi fost intabulat în Cartea Funciară, acest aspect fiind de altfel recunoscut și de către MAN în cadrul administrării probei cu interogatoriu pentru ca acesta să fie opozabil terţilor.

În consecinţă, se poate reţine că emitentul actului administrativ, a cărui nelegalitate se solicită a se constata, nu a făcut dovada îndeplinirii condiţiilor impuse de dispoziţiile art.7 din Legea nr.213/1998 în ceea ce privește modalitatea prin care terenul proprietate privată a intrat în domeniul public al statului, exercitarea dreptului de administrare de către Ministerul Apărării Naţionale asupra acestuia neputând fi asimilată vreunuia dintre cazurile prevăzute de aceste dispoziţii legale.

Cu certitudine, din înscrisurile existente la dosarul cauzei reiese că terenul se afla, anterior emiterii H.G. nr. 1705/2006, în domeniul privat al statului, din nici un mijloc de probă neputându-se deduce trecerea acestuia în proprietatea publică a statului.

Emiterea ulterioară a unor acte de dispoziţie asupra acestui teren de către autorităţile locale nu face obiectul cenzurii instanţei de contencios administrativ, revenind în competenţa instanţei investită cu soluţionarea acţiunii de fond analiza legalităţii acestor acte constitutive sau translative de proprietate din perspectiva competenţei autorităţilor publice locale de a le adopta.

A fost înlăturat argumentul M.Ap.N. referitor la faptul că în raport de dispoziţiile legale care reglementează destinaţia anumitor categorii de bunuri (Decretul-lege nr.87/1938), respectiv încadrarea terenului în categoria poligoanelor militare bunul poate fi considerat proprietate publică a statului pentru cauză de utilitate publică, întrucât nu s-a făcut nici o dovadă că imobilul ar fi intrat sub incidenţa acestui Decret-lege.

Împotriva acestei sentinţe, considerând-o netemeinică și nelegală, au declarat recurs Ministerul Apărării Naţionale - U.M. 02574 București, Statul Român - Ministerul Finanţelor Publice și Guvernul României.

În motivarea recursului Guvernul României a  arătat   în esenţă, următoarele:

1) Prin cererea de chemare  în judecată S.N.  Institutul X  S.A.  a invocat  excepţia de nelegalitate a  H.G. nr. 1705/2006, în temeiul dispoziţiilor  art. 4 alin. 1 din Legea   nr. 554/2004, iar  prin sentinţa pronunţată  în cauză instanţa a  admis excepţia   de nelegalitate, însă a dispus  și anularea prevederilor legale atacate. Or, anularea unui act administrativ este reglementată în art.  8 din Legea   contenciosului  administrativ, în timp ce în baza art. 4 din același act normativ, consecinţa admiterii   excepţiei   de nelegalitate este aceea  că instanţa soluţionează cauza  fără a  ţine seama  de actul a  cărui nelegalitate  a  fost constatată, însă aceasta nu poate dispune în același timp și anularea dispoziţiilor nelegale.

Având în vedere cele de mai sus, instanţa  de fond a  pronunţat  sentinţa nr. 3956/3.06.2011, cu  nerespectarea prevederilor din Legea  nr. 554/2004, astfel încât sunt incidente  dispoziţiile art. 304 pct. 6 din Codul de procedură   civilă.

2)H.G. nr. 1705/2006 a fost adoptată de Executiv, cu respectarea  prevederilor  Legii  nr. 24/2000 privind normele  de tehnică legislativă pentru elaborarea   actelor   normative, precum   și ale  H.G. nr. 50/2000, iar proiectul de hotărâre a  fost  avizat  favorabil atât de  Ministerul Justiţiei , cât și de  Consiliul Legislativ.

Comisia  Municipiului București de stabilire a   dreptului   de proprietate privată asupra terenurilor a  emis titlul de  proprietate nr. 100402 din 23.01.2007 pentru S.N.  Institutul X  S.A., în baza   prevederilor  art. 53 din Hotărârea nr.  921/17.11.2006 a  Comisiei Municipiului București  pentru aplicarea   Legii   fondului   funciar  nr. 18/1991, pentru  un teren arabil de 19 ha 116,5 mp, situat în extravilanul Sectorului 6, prin reconstituirea dreptului de proprietate. Terenurile respective aparţin însă statului român, iar dreptul de administrare i-a fost atribuit Ministerului  Apărării Naţionale prin Jurnalul  de Miniștri nr. 49 din 16.01.1913.

Aceste terenuri fac parte din domeniul public și sunt incluse în inventarul bunurilor   ce  alcătuiesc domeniul public al statului, aprobat prin H.G. nr. 1705/2006, cu codul de clasificare 8.29.09, numerele MF 103979,106813,103999, 103598, 106819 și 103660, administrarea  acestora  realizându-se în temeiul dispoziţiilor Legii nr. 213/1998 privind  proprietatea publică  și regimul   juridic   al acesteia.

Din înscrisul cu nr. 60512/24.06.2007 emis de  Subcomisia locală de fond funciar sector 6, rezultă fără dubii că au fost încălcate  prevederile art. 8 din H.G. 890/2005 pentru aprobarea  regulamentului  privind procedura  de constituire, atribuţiile  și funcţionarea   comisiilor  pentru   stabilirea  dreptului de proprietate privată asupra  terenurilor, în condiţiile  în care   propunerea   de validare nu a  fost   semnată de toţi cei 7 membri ai  comisiei.

Ulterior așa  zisei puneri în posesie, S.N.  Institutul X  S.A. a  dezmembrat  terenul sus menţionat  în mai multe  parcele  de teren, iar   după  această operaţiune  l-a înstrăinat unor societăţi comerciale (S.C. SS S.R.L., S.C. HR  S.R.L. , S.C. AL S.R.L.).

Terenul în litigiu aparţine statutului român, iar  actul   care   reglementează statutul său juridic  este Decretul – Lege nr. 87/25.01.1938 pentru trecerea de clădiri, terenuri de instrucţie, tragere etc, în proprietatea  Statului. Jurnalul Consiliului de Miniștri nr. 49 din  16.01.1913 atestă dreptul de administrare al Ministerului de Război, iar Cartea de hotărnicie  din anul 1928 consfinţește acest drept, titlul fiind transcris  în Registrul de Transcripţiuni al Tribunalului   Popular Raional, sub nr. 1220  din 12.12.1957.

Conform Planului  urbanistic zonal coordonator al sectorului 6, aprobat prin  Hotărârea Consiliului General  al Municipiului   București nr. 213/2005, contrar certificatului   de urbanism  nr. 314/316 din 11.02.2008 al Primăriei Sectorului  6, rezultă că terenul   la care   se referă titlul   de proprietate  nr. 100402/23.01.2007, contestat   de   Ministerul Apărării Naţionale, nu se află în raza teritorială a  Sectorului  6 București.

Din expertiza tehnică topografică  efectuată  rezultă că terenul   în litigiu se suprapune cu terenul care aparţine Ministerului Apărării Naţionale, acesta fiind situat pe raza administrativă a  Sectorului 5 București. Or, în această ipoteză, propunerea   de reconstituire a  dreptului  de  proprietate și de  eliberare a  titlului   corespunzător și punerea   în posesie nu puteau fi făcute  de Comisia de fond funciar a sectorului 6 căci aceasta nu putea dispune  asupra   unui teren care   nu se afla  în competenţa sa.

În concluzie, prin  emiterea titlurilor de proprietate a  fost încălcat dreptul de proprietate publică al statului și   dreptul de  administrare al Ministerului Apărării, fapt sancţionat cu nulitatea absolută conform dispoziţiilor   art. 3 din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea  și completarea   Legii fondului  funciar nr. 18/1991. În temeiul  art. 3 alin. 2 din  același act normativ, nulitatea  poate fi invocată și de către persoanele care  justifică un interes legitim constând în apărarea  prin mijloace  juridice a  dreptului   de administrare.

În recursul său, Statul Român prin Ministerul Finanţelor Publice  a arătat, în esenţă, următoarele:

Prin hotărârea pronunţată, instanţa a încălcat  formele de procedură prevăzute sub sancţiunea  nulităţii   de art. 105 alin. 2 Cod procedură civilă. Pe de o parte, în raport de prevederile  art. 261 alin. 1 pct. 2 și 5 Cod procedură civilă, hotărârea nu conţine unul din  elementele  imperativ prevăzute de lege – domiciliul sau reședinţa părţilor, iar pe de altă parte, din cuprinsul  sentinţei nu rezultă că instanţa de fond a analizat  întrutotul apărările formulate de Ministerul Finanţelor Publice.

Soluţia instanţei  de fond cu privire la  respingerea   excepţiei  inadmisibilităţii excepţiei de nelegalitate, este   greșită deoarece în raport de prevederile art. 4 alin. 1 din Legea   nr. 554/2004, legalitatea   unui act  administrativ unilateral  cu caracter normativ nu poate fi cercetată pe cale incidentă.

Pentru a  fi admisibilă excepţia  de nelegalitate, actul administrativ trebuie să fie  raportat la dispoziţiile legale în baza cărora a  fost emis. Prin urmare, având  în vedere că H.G. nr. 1705/2006 a  fost emisă în baza art. 20(2) din Legea   nr. 213 /1998, singura chestiune de drept care trebuie  analizată de instanţă este dacă hotărârea  de guvern contestată a  fost emisă cu respectarea  art. 20 alin. 2, adică dacă inventarul bunurilor din domeniul public al statului a  fost  centralizat de Ministerul Finanţelor Publice  și supus spre  aprobare  Guvernului.

Reclamantul a  solicitat  instanţei să iasă din sfera  de soluţionare a  excepţiei  de nelegalitate și să se pronunţe ca o instanţă învestită cu soluţionarea unei cereri de anulare a actului   administrativ, în care  este  cercetată legalitatea   actului   în raport  de pretinsa vătămare adusă reclamantului într-un   drept recunoscut de lege sau într-un  interes legitim. Or, instanţa trebuia să se pronunţe după „matricea” oferită de titlul  V  al Constituţiei, consacrat Curţii   Constituţionale , referitor la regimul excepţiei   de neconstituţionalitate, însă  aceasta a confundat obiectul acţiunii   în sensul că a  tratat excepţia  de nelegalitate ca pe o veritabilă acţiune de anulare .

Acest aspect rezultă echivoc din faptul că în considerentele hotărârii, pe pasaje întregi, instanţa de fond a făcut istoricul cu privire la terenul aflat în litigiu la Judecătoria Sectorului 6, în faţa căreia a fost ridicată excepţia de nelegalitate.

Instanţa de fond nu a ţinut seama de faptul că HG nr. 1705/2006 nu stabilește natura juridică a unor imobile, ci doar aprobă inventarul centralizat al imobilelor proprietate public a statului, declarate astfel de către administratorii acestora, care au atribuţii în delimitarea bunurilor aflate în administrarea lor.

Anterior hotărârii de guvern contestate, precum și a obţinerii titlului de proprietate de către SN Institutul X SA, Ministerul Apărării Naţionale a inclus imobilele în discuţie în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, prin HG nr. 1045/2000, HG nr. 1326/2001, HG nr. 45/2003, HG nr. 15/2004 și HG nr. 2060/2004, astfel că sub acest aspect, teoria instanţei de fond privind invocarea art. 2 și art. 7 din Legea nr. 213/1998 este lipsită de relevanţă. Din moment ce suprafaţa de teren în cauză nu a fost inclusă pentru prima dată în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului. Or, instanţa de fond, ieșind din limitele în care a fost învestită, a făcut istoricul terenului în discuţie, reţinând că acesta se află doar în administrarea Ministerului Apărării Naţionale.

În motivarea recursului său, Ministerul Apărării Naţionale a arătat, în esenţă, următoarele:

Instanţa de fond nu a analizat excepţia de nelegalitatea HG nr. 1705/2006, prin raportare la normele legale incidente la momentul adoptării actului normativ contestat. Posesia Ministerului Apărării Naţionale a început la 07.02.1913, așa cum a fost aprobat prin Jurnalul Consiliului de Miniștri nr. 049/16.01.1913, posesie continuă, neîntreruptă, pașnică și publică, iar transcrierea cade sub incidenţa dispoziţiilor art. 6 din Constituţia din anul 1952, astfel că rezultă indubitabil că la acest moment terenul care face obiectul prezentului litigiu se află în proprietatea publică a statului și administrarea Ministerului Apărării Naţionale.

Regimul juridic se menţine în acest timp și este confirmat inclusiv de Constituţia din 1952, fiind lesne de observat că terenul în litigiu îndeplinește condiţiile din Legea nr. 213/1998. Pe cale de consecinţă, în aplicarea art. 19 din legea amintită, terenul a fost inclus în inventarul bunurilor ce alcătuiesc domeniul public al statului, prin HG nr. 1045/2000, fiind menţinut în inventarul prevăzut de lege, în mod neîntrerupt din anul 2000 și până în prezent, prin HG nr. 1326/2001, HG nr. 45/2003, HG nr. 15/2004, HG nr. 2060/2004 și HG nr. 1705/2006. Ca urmare, Ministerul Apărării Naţionale a dovedit că terenul în litigiu aparţine statului român și se află în administrarea sa.

S-a dovedit cu înscrisuri dreptul de proprietate al statului român și dreptul de administrare al instituţiei militare, iar susţinerile SN Institutul X S.A. în sensul că înscrierea din Anexa 4 a HG nr. 1705/2006 s-ar fi efectuat ulterior emiterii titlului de proprietate nr. 100402/23.01.2007, sunt de natură să inducă în eroare instanţa de judecată. De fapt, titlul Ministerului Apărării Naţionale a fost transcris în Registrul de trancripţiuni al Tribunalului Popular Raional sub nr. 1220/12.12.1957, iar în inventarul bunurilor ce alcătuiesc domeniul public al statului în anul 2000 (HG nr. 1045/2000).

În plus, pârâtele Comisia Judeţeană de stabilire dreptului de proprietate privată asupra terenurilor a municipiului București, Comisia locală a sectorului 6 și Primăria Sectorului 6 nu au indicat care este actul prin care acestea au intrat în posesia terenului în litigiu și nu au probat înscrierea terenului în inventarul bunurilor care aparţin domeniului public al municipiului București, astfel că se impune să se stabilească în sarcina pârâtelor obligaţia să depună inventarul respectiv și balanţa de fond funciar a Primăriei Sectorului 6, la data de 01.01.2006, 01.11.2006, 01.01.2007 și 03.01.2007.

Instanţa a reţinut greșit că a avut loc o includere abuzivă într-un act normativ a unor bunuri cu titlu de proprietate publică, care să nu constituie un titlu valabil de proprietate și care este un act de expropriere realizat cu încălcarea flagrantă a legii. Trimiterile instanţei la dispoziţiile art. 7 din Legea nr. 213/1998 nu sunt aplicabile în cauză, în condiţiile în care, la momentul intrării în vigoare a acestei legi, drepturile ministerului erau intabulate.

Criticabil este și că instanţa de fond a ignorat prevederile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 1/2000, dispoziţii legale în conformitate cu care Comisia locală putea dispune numai de totalitatea terenurilor proprietate privată a unităţii administrativ - teritoriale respective, or Comisia locală a sectorului 6 a dispus în mod evident netemeinic și asupra unor suprafeţe de teren care nu făceau parte din domeniul acelei unităţi administrative.

Contrar a ceea ce a susţinut instanţa de fond, înscrisurile aflate la dosarul cauzei dovedesc cu prisosinţă că terenurile în litigiu au fost în administrarea neîntreruptă a ministerului cu destinaţie precisă de teren de instrucţie.

Argumentele juridice și dovezile menţionate anterior conduc indubitabil la concluzia că prin emiterea titlului de proprietate s-a încălcat dreptul de proprietate publică al statului și dreptul de administrare al Ministerului Apărării Naţionale, fapt sancţionat cu nulitatea absolută, conform art. 3 din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991.

În soluţionarea excepţiei, instanţa de fond nu a reţinut probe importante aflate la dosarul cauzei:

A. Planul urbanistic zonal coordonator al sectorului 6;

B. Hotărârea Consiliului General al Municipiului București nr. 194/14.10.2004, prin care  s-a aprobat intravilanul municipiului București;

C. HG nr. 890/2005 pentru aprobarea regulamentului privind procedura de constituire, atribuţiile și funcţionarea comisiilor pentru stabilirea dreptului de proprietate privată supra terenurilor;

D. Ordinul nr. 702/04.09.2006 al Prefecturii municipiului București.

În susţinerile recursului ministerului au fost depuse înscrisuri prin care se demonstrează că terenul se află în administrarea Ministerului Apărării Naţionale și în proprietatea statului român, iar în această situaţie, atât emiterea titlului de proprietate nr. 100402/23.01.2007 de către Comisia Judeţeană pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor a municipiului București, cât și propunerea Subcomisiei locale din cadrul Primăriei sectorului 6 București apar, cel puţin, ca fiind emise din eroare.

Examinând sentinţa atacată, în raport de criticile formulate, precum și în raport de art. 3041 Cod procedură, Înalta Curte de Casaţie și Justiţie constată că recursurile sunt întemeiate, în sensul și în limitele în continuare arătate, ceea ce atrage drept consecinţă admiterea acestora și modificarea în parte a hotărârii recurate, după cum urmează.

SN X S.A., în calitate de pârât - chemat în judecată în dosarul nr. 4686/303/2008 al Judecătoriei sectorului 6 București, a invocat excepţia excepţia de nelegalitate a HG nr. 1705/29.11.2006, Anexa 4, punctul referitor la terenul ce formează obiectul titlurilor de proprietate nr. 100402/23.01.2007.

Învestită cu controlul de legalitate pe cale incidentală a respectivului act administrativ, Curtea de Apel București, prin sentinţa civilă nr. 3956/03.06.2011, a admis excepţia și, constatând nelegalitatea Anexei 4 din HG nr. 1705/2006, în privinţa terenului în discuţie, a anulat respectivele dispoziţii.

Controlul indirect al actelor administrative  pe calea excepţiei de nelegalitate este consacrat  în art.4 din Legea nr.554/2004. În termenii art.4 din acest act normativ,  examinarea legalităţii unui act infralegislativ, pe cale incidentală, este formulată astfel:

„(1)Legalitatea unui act administrativ unilateral cu caracter individual, indiferent de data emiterii acestuia, poate fi cercetată oricând în cadrul unui proces, pe cale de excepţie, din oficiu sau la cererea părţii interesate. În acest caz, instanţa, constatând că de actul administrativ depinde soluţionarea litigiului pe fond, sesizează, prin încheiere motivată, instanţa de contencios administrativ competentă și suspendă cauza; încheierea de sesizare a instanţei de contencios administrativ nu este supusă niciunei căi de atac, iar încheierea prin care se respinge cererea de sesizare poate fi atacată odată cu fondul. Suspendarea cauzei nu se dispune în ipoteza în care instanţa în faţa căreia s-a ridicat excepţia de nelegalitate este instanţa de contencios administrativ competentă să o soluţioneze și nici atunci când excepţia de nelegalitate a fost invocată în cauze penale.

            (2) Instanţa de contencios administrativ se pronunţă, după procedura de urgenţă, în ședinţă publică, cu citarea părţilor și a emitentului. În cazul în care excepţia de nelegalitate vizează un act administrativ unilateral emis anterior intrării în vigoare a prezentei legi, cauzele de nelegalitate urmează a fi analizate prin raportare la dispoziţiile legale în vigoare la momentul emiterii actului administrativ.

     (3) Soluţia instanţei de contencios administrativ este supusă recursului, care se declară în termen de 5 zile de la comunicare și se judecă de urgenţă și cu precădere.

     (4) În cazul în care instanţa de contencios administrativ a constatat nelegalitatea actului, instanţa în faţa căreia s-a ridicat excepţia va soluţiona cauza, fără a ţine seama de actul a cărui nelegalitate a fost constatată”.

Așadar, textul legal precitat  reglementează o tehnică juridică prin care o parte într-un proces, căreia i se opune un act administrativ pe care  îl consideră nelegal, poate cere ca  instanţa de contencios să verifice  legalitatea actului. În situaţia  în care actul este declarat nelegal, acesta devine inopozabil părţii  împotriva căreia a fost invocat. Admiterea excepţiei de nelegalitate are drept consecinţă blocarea efectelor actului administrativ contestat,  fără însă a-i afecta validitatea. Cu alte cuvinte,  actul în discuţie deși valid, odată ce a fost declarat nelegal rămâne inoperant în cadrul litigiului respectiv.

Or, instanţa de fond a încălcat prevederile imperative și inderogabile ale art. 4 și a anulat hotărârea de guvern contestată, în loc să constate doar că aceasta este nelegală, comportându-se astfel ca o instanţă învestită cu acţiune în anulare, potrivit art. 8 din Legea nr. 554/2004.

Prin urmare, sub acest aspect, hotărârea primei instanţe este nelegală, astfel că sentinţa atacată va fi modificată, în sensul că se va înlătura din cuprins acesteia dispoziţia privind anularea prevederilor Anexei 4 din HG nr. 1705/2006.

Soluţia primei instanţe, referitoare la constatarea ca nelegale a dispoziţiilor din Anexa 4, cu privire la terenul în discuţie, constată Înalta Curte, este însă legală și temeinică.

În mod corect, judecătorul fondului a examinat hotărârea de guvern atacată, prin prisma conformităţii acesteia cu prevederile legii în executarea căreia a fost adoptată - Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia. Cum SN Institutul X S.A.  a susţinut în cadrul excepţiei de nelegalitate că   i-a fost încălcat dreptul de proprietate asupra terenului, pe care pretinde a-l proba cu titlul de proprietate emis în condiţiile Legii nr. 18/1991, cu îndreptăţire, instanţa de judecată a verificat dacă imobilul care a declanșat litigiul dintre părţi a intrat în domeniul public al statului într-una din modalităţile prevăzute de art. 7 din Legea nr. 213/1998, astfel cum era în vigoare la data adoptării hotărârii de guvern.

Textul legal precitat reglementa, la data adoptării hotărârii de guvern atacate, modalităţile de dobândire a dreptului de proprietate publică  în termenii următori:

„Dreptul de proprietate publică se dobândește:

    a) pe cale naturală;

    b) prin achiziţii publice efectuate în condiţiile legii;

    c) prin expropriere pentru cauză de utilitate publică;

    d) prin acte de donaţie sau legate acceptate de Guvern, de consiliul judeţean sau de consiliul local, după caz, dacă bunul în cauză intră în domeniul public;

e) prin trecerea unor bunuri din domeniul privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale în domeniul public al acestora, pentru cauză de utilitate publică;

f) prin alte moduri prevăzute de lege”.

Prin urmare, în cadrul controlului de legalitate al HG nr. 1705/2006, instanţa s-a limitat a verifica dacă includerea în lista de inventar a terenului în discuţie a avut loc în condiţiile prescrise în art. 7 din Legea nr. 213/1998, constatând că în speţă nu au fost produse probe din care să rezulte că statul român a dobândit dreptul de proprietate publică asupra imobilului amintit într-una din modalităţile reglementate în art. 7 din Legea nr. 213/1998, instanţa a statuat că hotărârea  de guvern este nelegală în privinţa terenului în litigiu.

Cum prin art. 7 s-a stabilit în termeni imperativi care sunt modalităţile prin care statul dobândește dreptul de proprietate  publică asupra unor bunuri, rezultă cu puterea evidenţei că simpla includere  într-o listă de inventar a unui bun, nu-l plasează, automat, în domeniul public al statului. Or, în speţă, așa cum a observat judecătorul fondului, nu s-a dovedit, conform prevederii mai sus citate, că terenul în discuţie a  fost trecut  din domeniul privat al statului în domeniul public. În această chestiune, esenţial este și că, atestarea unui bun în domeniul public nu are caracter constitutiv de drepturi, ci doar caracter declarativ, potrivit opiniei unanime exprimate în acest sens, atât în jurisprudenţă, cât și în doctrină.

Trebuie remarcat că, instanţa de contencios administrativ a  fost învestită cu controlul de legalitate pe cale incidentală a unei hotărâri de guvern prin care a  fost aprobat inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, astfel că, în mod obligatoriu această instanţă este limitată să verifice  exclusiv dacă terenul în discuţie a  fost inclus în inventarul amintit, cu respectarea condiţiilor cuprinse în Legea nr. 213/1998, respectiv dacă dreptul de proprietate   publică al statului a fost dobândit în mod legal. Prin urmare, excede competenţei instanţei de contencios administrativ să se pronunţe în privinţa atât a  dreptului de proprietate  privată a  statului, cât și asupra dreptului  de administrare al Ministerului Apărării Naţionale și nu în ultimul rând, asupra titlului de proprietate  deţinut asupra aceluiași teren de către partea litigantă care a  invocat excepţia de nelegalitate, S.N. Institutul X S.A., așa cum a  reţinut  și prima instanţă.

Sub acest aspect, este de observat că, în pofida celor susţinute de recurenţi, nici  Cartea de Hotărnicie din anul 1928 și nici Decretul – Lege nr. 87/1938 nu fac dovada existenţei unui drept de proprietate al statului român. Astfel, Cartea de Hotărnicie se referă doar la delimitarea unor terenuri, iar în privinţa actului normativ menţionat, pur și simplu, nu s-a demonstrat că terenul în litigiu ar fi intrat sub incidenţa acestui act normativ. În această chestiune, curtea  de apel a  constatat cu îndreptăţire că nu s-a făcut dovada   că dreptul de  proprietate al statului ar fi fost transcris ori că, a fost intabulat în Cartea Funciară. La fel Jurnalul Consiliului de Miniștri nr. 49 din 16.01.1913, se referă doar  la dreptul de administrare  al Ministerului de Război, ceea ce nu  constituie  titlu valabil  care să consfinţească dreptul de proprietate  publică a  statului.

De remarcat, că prima instanţă a constatat că statul român deţine un drept de proprietate privată asupra terenului, iar Ministerul Apărării Naţionale posedă un  drept de administrare asupra aceluiași imobil în litigiu, în privinţa cărora nu s-a pronunţat însă în considerarea limitelor învestirii  sale în temeiul art. 4 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Cu egală îndreptăţire judecătorul fondului a reţinut  în continuare că este apanajul exclusiv al instanţei de drept comun, Judecătoria Sectorului 6 București, de a examina valabilitatea  titlurilor de proprietate asupra  terenului  în litigiu. Așadar, instanţa de drept comun este cea care va verifica, printre altele valabilitatea titlului de proprietate nr. 100402/23.01.2007, contestat  de  către Ministerul Apărării Naţionale, și prin urmare, nu cade în competenţa instanţei de contencios administrativ să examineze  argumentele recurenţilor din prezenta cauză care tind să demonstreze nelegalitatea  titlului emis în favoarea  S.N. Institutul  X S.A.. Mai exact, Judecătoria Sectorului 6 urmează să examineze dacă titlul emis în beneficiul S.N. Institutul  X S.A. a  fost eliberat cu respectarea dispoziţiilor legale în materie, astfel că în prezenta  cauză, Înalta Curte nu va examina motivele de recurs prin care se invocă faptul că s-au comis o serie de iregularităţi de către Comisia Locală a Sectorului 6, precum și de Subcomisia Locală de Fond Funciar, astfel cum aceste argumente au fost dezvoltate în recursul declarat de  Guvernul României.

Nu poate fi primită nici critica formulată de recurentul Ministerul Finanţelor Publice, în sensul că instanţa de fond a  încălcat formele  de procedură prevăzute sub sancţiunea  nulităţii de art. 105 alin. 2 Cod procedură civilă.

Având ca reper textul legal precitat, nulitatea intervine  numai în ipoteza în care s-a produs părţii o vătămare care nu poate fi anulată altfel. Or, recurenţilor nu li s-a produs  nici o vătămare ca urmare a  omisiunii  de a se menţiona în dispozitivul hotărârii atacate domiciliile /sediile părţilor, în condiţiile în care hotărârea primei instanţe le-a fost comunicată și au exercitat recurs în termen legal, astfel drepturile procesuale ale acestora fiind pe deplin respectate.

La fel, nu poate fi primită critica aceluiași recurent, în sensul că instanţa de fond nu a  analizat întrutotul apărările formulate de acesta. Pe de o parte  din analiza sentinţei recurate rezultă că prima instanţă a  făcut un examen riguros al susţinerilor părţilor cu privire la aspectele relevante ale cauzei, iar pe de altă parte, recurentul nu a indicat care sunt apărările formulate la fond și care să fi fost ignorate de către judecătorul cauzei.

Împrejurarea că hotărârea de guvern contestată a  fost adoptată cu respectarea prevederilor cuprinse în Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea unor acte normative, precum și în conformitate cu dispoziţiile H.G. nr. 50/2005, astfel cum a  precizat recurentul Guvernul României, este irelevantă din perspectiva modului în care prima instanţă a  soluţionat excepţia de nelegalitate deoarece critica autorului respective excepţii nu a vizat chestiuni formale de tipul celor indicate de către recurent, ci o chestiune de fond, aceea a modului de dobândire a  dreptului de dobândire de proprietate publică a statului asupra unui teren.

În mod corect, judecătorul fondului a respins excepţia de inadmisibilitate invocată de Ministerul Finanţelor Publice, reţinând că  hotărârea de guvern contestată  este un act administrativ unilateral  cu caracter individual iar nu un act administrativ cu caracter normativ. Sub acest aspect, este de reţinut că  actele administrative normative reprezintă o categorie de acte infralegislative care conţin reguli cu aplicabilitate repetată la un număr indeterminat de subiecţi, în timp ce actele individuale nu conţin astfel de reguli, iar destinatarii acestora  sunt cel mult un număr determinat de subiecţi. Or, în speţă, hotărârea de guvern atacată inventariază un număr precis determinat de imobile  cu privire la care confirmă un anumit regim juridic, aspecte care clasează  neechivoc acest act administrativ în categoria  actelor administrative individuale supuse  controlului de legalitate  în temeiul art. 4 din Legea nr. 554/2004.

În această chestiune, Înalta Curte precizează, în acord cu jurisprudenţa consolidată a  instanţei supreme  că este admisibilă  și o excepţie de nelegalitate invocată cu privire la un act administrativ cu caracter normativ. Așadar, chiar în ipoteza calificării H.G. nr. 1705/2006 ca fiind un act normativ, această hotărâre poate fi supusă unui control de legalitate pe cale incidentală, așa cum s-a procedat în speţă.

A accepta  teza potrivit căreia actele   administrative cu caracter   normativ pot fi contestate  numai pe calea  acţiunii directe în contencios administrativ echivalează cu acceptarea  unei situaţii  împovărătoare  pentru părţi, contrară principiului unul proces echitabil, în sensul că persoanele care se consideră vătămate prin emiterea   unui act  administrativ normativ  și care au deschis o acţiune în contencios   administrativ să fie în imposibilitate să se apere pe calea  unei excepţii  invocate  în acel proces și să fie nevoite să deschidă o altă acţiune în justiţie.

Astfel fiind, dacă legiuitorul permite atacarea unui act administrativ normativ oricând, cu atât mai mult actul cu caracter  normativ poate fi contestat pe calea excepţiei de nelegalitate, în același sens fiind și jurisprudenţa constantă a  Înaltei Curţi de Casaţie și Justiţie (a se vedea în acest sens „Excepţia de nelegalitate. Jurisprudenţa Secţiei de Contencios administrativ și fiscal a Înaltei Curţi de Casaţie și Justiţie, 2009 ” Editura Hamangiu, București, 2011 pp 8-9).

Este evident că în cadrul examenului de legalitate realizat în temeiul art. 4, actul administrativ este verificat prin raportare la dispoziţiile legale în baza cărora a fost emis, așa cum a  arătat recurentul Ministerul Finanţelor Publice. Cu toate acestea, verificarea conformităţii actului infralegislativ  cu dispoziţiile Legii nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia, nu se realizează astfel cum susţine recurentul  doar prin raportare la prevederile art. 20 alin. 2 a legii mai sus amintite. Textul legal invocat de recurent precizează că centralizarea   inventarului bunurilor din domeniul public se realizează de către Ministerul Finanţelor și se supune spre aprobare Guvernului. Examenul de legalitate al H.G. nr. 1705/2006 nu se face prin raportare  la această prevedere legală deoarece excepţia de nelegalitate  nu vizează încălcarea   acestui text de lege, ci modul de dobândire  al dreptului de proprietate publică asupra terenului în litigiu de către statul român. Prin urmare, controlul judecătoresc al actului infralegislativ se realizează prin raportare la art. 7 din Legea nr. 213/1998, text legal care consacră modurile de dobândire a dreptului de proprietate publică, exact în maniera în care a  procedat prima instanţă.

            Apoi, este irelevant că anterior H.G. nr. 1705/2006 Guvernul României a  adoptat  un număr de hotărâri de guvern prin care  a atestat că terenul în litigiu face parte din domeniul public al statului. Așa cum s-a precizat în considerentele prezentei decizii și cum în mod constant s-au pronunţat instanţele judecătorești de contencios administrativ, atestarea domeniului public nu are caracter constitutiv de drepturi, ci declarativ, iar validitatea unei astfel de operaţiuni este condiţionată de existenţa, ca premisă, a  unui mod legal de dobândire a  proprietăţii publice.

            În aceste condiţii, atestarea  terenului ca făcând parte din domeniul public al statului, prin hotărâri de guvern succesive, este lipsită de relevanţă juridică din perspectiva controlului de legalitate exercitat asupra hotărârii de guvern contestată în prezenta cauză.

            În ceea ce privește condiţiile de admisibilitate  ale excepţiei de nelegalitate, acestea sunt îndeplinite în speţă, din moment ce, ilegalitatea hotărârii de guvern în discuţie exista la momentul emiterii sale, ca urmare a  nerespectării prevederilor art. 7  din Legea nr. 213/1998, iar actul administrativ atacat este prejudiciabil pentru partea care a invocat excepţia de nelegalitate, faţă de împrejurarea  că acesta este beneficiarul  unui titlu de proprietate asupra aceluiași teren.

            Argumentul invocat de recurentul Ministerul Apărării Naţionale, întemeiat pe dispoziţiile Constituţiei din 1952, nu poate fi primit. Dreptul de proprietate socialistă de stat, la care se referă art. 6 din Constituţia din 1952, nu se convertește automat în drept de proprietate  publică, astfel cum este reglementat de Constituţia României din 1991 și de Legea nr. 213/1998. O astfel de convertire operează numai în legătură cu bunurile  la care se referă expres art. 136 alin. 3 din Constituţia României din 1991, precum și cu privire la bunuri menţionate de legile organice, iar nu cu privire la toate bunurile aflate în proprietatea statului comunist. Prin urmare, nu se poate discuta în legătură cu terenul în litigiu, decât despre convertirea dreptului de proprietate socialistă de stat în  drept de proprietate privată al statului.

            În fine, argumentele  care se întemeiază, potrivit susţinerii recurentului Ministerul Apărării Naţionale, pe încălcarea unor prevederi ale unor acte normative cu ocazia eliberării titlului de proprietate în beneficiul autorului excepţiei S.N. Institutul  X S.A., cum sunt cele ale Legii nr. 1/2000, ale Legii nr. 18/1991 ori ale Legii nr. 169/1997, nu pot fi analizate de către instanţa de contencios administrativ care nu posedă competenţa legală de a  verifica legalitatea titlului de proprietate  mai sus amintit, competenţă ce aparţine, cum s-a mai arătat în cuprinsul acestei decizii, instanţei de drept comun. Cât privește înscrisurile la care același recurent s-a referit la punctul 6 din memoriul de recurs, și cu acestea se tinde a se dovedi, de asemenea , nevalabilitatea titlului de proprietate deţinut de către S.N. Institutul  X S.A.

            Faţă de cele ce preced, Înalta Curte, a admis recursurile, a modificat în parte sentinţa atacată, în sensul înlăturării din cuprinsul acesteia a  anulării prevederilor anexei 4 din H.G. nr. 1705/2006. Celelalte dispoziţii ale sentinţei recurate au fost menţinute.