Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

1. Contribuții datorate Fondului pentru Mediu. Întârzieri la plată. Sancțiuni.

2. Corecta delimitare a obiectului plății contribuțiilor  la Fondul de mediu pentru deșeurile  provenite din  ambalaje.   

Legea nr. 73/2000

O.U.G. nr. 196/2005

 

 

Cuprins pe materii: Drept financiar si fiscal

Indice alfabetic:         Ambalaje

                                   Deșeuri

                                   Fond pentru mediu

Livrări din spațiul intracomunitar

                                   Majorări de întârziere

                                   Răspundere contravențională

                                   Răspundere fiscală

                                  

 

1.                            Instituirea prin Legea nr. 73/2000 a unei răspunderi contravenționale pentru neplata unor sume datorate cu titlu de contribuție pentru Fondul pentru mediu nu împiedică stabilirea în sarcina debitorului a majorărilor de întârziere pentru sumele datorate cu acest titlu, și neachitate. Stabilirea a două forme de răspundere, contravențională și fiscală  nu este  nelegală, deoarece  în cadrul răspunderii contravenționale sancțiunea  se stabilește în funcție de vătămarea/lezarea  adusă  unor relații sociale  ocrotite de legiuitor, pe când în cazul răspunderii fiscale se urmărește în principal acoperirea prejudiciului adus bugetului de stat prin neplata taxelor sau contribuțiilor prevăzute de lege, răspunderea  fiscală sub aspectul majorărilor  de întârziere, având mai mult rol reparator, pentru acoperirea  prejudiciului produs bugetului de stat  prin întârzierea plății contribuțiilor datorate.

 

 

2.                             Interpretarea în sensul că în cazul livrărilor din spațiul intracomunitar  nu se datorează contribuție la Fondul pentru mediu este nefondată, din conținutul art. 4 alin. 1 lit. o din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformității produselor  și punctul 91 din Anexa I la Ordinul ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea metodologiei de calcul al  contribuției  și taxelor datorate  la Fondul pentru mediu, rezultând că intenția legiuitorului a fost de a institui plata unei taxe la Fondul pentru mediu în sarcina tuturor operatorilor economici, pentru toate ambalajele introduse pe piața națională, indiferent de proveniența acestora, în scopul protecției mediului și sancționării prin plată a poluatorului.

Decizia nr. 1421 din 9 martie 2011

 

Notă: Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu a fost abrogată prin O.U.G. nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, publicată în M. Of. nr. 1193 din 30/12/2005

            Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformității produselor a fost abrogată prin Ordonanța de Guvern nr. 20/2010, privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea unitară a legislației Uniunii Europene care armonizează condițiile de comercializare a produselor, publicată în M. Of. 606 din 26/08/2010.

Anexa I la Ordinul ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea metodologiei de calcul al  contribuției  și taxelor datorate  la Fondul pentru mediu a fost înlocuită de anexa la Ordinul ministrului mediului și pădurilor nr. 1032/2011,  publicat în M. Of. nr. 196 din 22/03/2011.

 

 

Prin acțiunea reclamantei înregistrată la Curtea de Apel  București sub nr. 337159/2009 reclamanta S.C RG S.R.L. Timișoara  a solicitat suspendarea în parte a deciziei nr. 214/19 noiembrie  2008 emisă Administrația Fondului pentru Mediu sub nr. 31355/19 noiembrie 2008, pentru suma de 300.000 lei, rămasă de achitat, cu plata unei cauțiuni precum și anularea  acestei decizii, a raportului de inspecție fiscală ce a stat  la baza  emiterii acesteia nr. 254/19 noiembrie 2008 întocmit de  Administrația Fondului pentru Mediu  și a deciziei  nr. 30/25 februarie 2009 prin care aceeași instituție a respins  contestația administrativă a reclamantei.

În motivare, reclamanta a  arătat că a achitat parțial  cuantumul debitelor restante, respectiv 487856 lei și 36752 lei din  penalitățile  calculate de organele fiscale în sarcina sa,  rămânând de  plătit 300.000 lei din totalul majorărilor de întârziere, pentru care solicită suspendarea  executării actului administrativ  fiscal, fiind îndeplinite condițiile  prevăzute  de art. 14 din Legea  nr. 554/2004.

În fapt, s-a arătat  că în perioada 8 septembrie 2008 – 3 noiembrie  2008 organele de  inspecție fiscală au verificat modul de constituire și întocmire  a declarațiilor lunare privind Fondul pentru mediu în perioada  2003 – 2007, modul de calcul  și plată a veniturilor  pentru acest fond în această perioadă, organizarea și conducerea evidenței fiscal contabile a reclamantei, în urma controlului stabilindu-se obligația acesteia de a plăti 824608 lei contribuții la fond, dobânzi și penalități  de întârziere.

Reclamanta  a arătat  că în mod greșit s-a respins contestația administrativă formulată împotriva deciziei  de impunere nr. 214/19 noiembrie  2008,  prin decizia nr. 30/25 februarie  2009 a Administrației Fondului pentru Mediu , nefiind  corect  analizate susținerile  sale privind:

a) lipsa prevederilor  cu privire la regimul  juridic  al urmăririi înaintea intrării în vigoare  a  codului de procedură fiscală, pentru sumele  de 106694 lei dobânzi  și 2407 lei penalități aferente anului 2005;

            b) lipsa metodologiei de calcul a contribuțiilor la Fondul pentru mediu pe perioada  1 octombrie  2003 – 1 ianuarie  2006, deoarece  abia  prin Ordinul  nr. 578/2006 s-a stabilit această metodologie, după ieșirea  din vigoare a  Legii nr. 73/2000.      

            c) interpretarea  greșită a sferei de aplicare a excepțiilor prevăzute de art. 8, alin. 3 din Legea  nr. 73/2000, prin  cumularea  obligațiilor de recuperare și reciclare ale poluatorului, deși activitățile sunt alternative, conform  H.G.  nr. 349/2002 și art. 8, alin. 3 din Legea  nr. 73/2000.

            Reclamanta  a arătat că aceleași argumente au stat  și la baza contestării contribuțiilor stabilite  în sarcina sa pentru perioada 1 ianuarie 2006 – 14 iunie 2006 în valoare de  69462 lei, Metodologia intrând în vigoare abia la  14 iunie 2006.

            S-a învederat  că pentru anul  2007 contribuțiile s-au  stabilit greșit, prin aplicarea eronată a dispozițiilor art. 9 lit. d din OUG nr. 196/2005, modificate din 1 septembrie 2008, prin OUG nr. 25/2008, intenția legiuitorului fiind  de a nu taxa operatorii economici care au făcut  achiziții  intercomunitare în perioada  1 ianuarie 2007 – 1 septembrie 2008.

            Pârâta Administrația Fondului pentru Mediu a depus la dosar  întâmpinare prin care arătat că nu sunt îndeplinite condițiile  legale pentru suspendarea executării actelor administrativ fiscale  contestate, care se bucură de prezumția  de legalitate, autenticitate și veridicitate, fiind  executorii  din oficiu. 

            Pârâta a arătat că potrivit Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru  mediu modificată prin OUG nr. 196/2005 Administrația Fondului pentru Mediu  este organ fiscal  cu competență generală privind administrarea creanțelor datorate de contribuabili bugetului acestui fond, fiind singura instituție abilitată să efectueze  inspecție fiscală cu privire la plata  obligațiilor la  Fondul pentru mediu, dreptul  de a constata și aplica sancțiuni cu privire la Fondul pentru mediu aparținând însă și altor instituții.

            S-a precizat că toate contribuțiile  reglementate  de Legea nr. 73/2000 prin trimiterile făcute  la dispozițiile  Legii nr. 72/1996 reprezintă  resurse financiare  publice ce se constituie și gestionează conform Legii nr. 72/1996 și fac parte , ca și creanțele bugetare, în accepțiunea dată O.G. nr. 11/1996, din bugetul  general  consolidat.

            S-a învederat că este nefondată afirmația recurentei privind lipsa  metodologiei de calcul a taxelor  reglementate, deoarece  Legea nr. 293/2002 pentru modificarea și completarea Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu și ulterior  Ordonanța de Urgență a Guvernului  nr. 86/2003 au stabilit în anexa 1  emisiile  de poluanți pentru care există obligația  de declarare  și plată  la Fond pentru mediu și cuantumul /unitatea  de  măsură, plătitorului revenindu-i obligația să stabilească - folosind metodologia de calcul a emisiilor  de poluanți  - ce cantitatea de poluanți au emis în atmosferă  sursele sale de poluare, pentru perioada 3 octombrie 2003 – 31 decembrie 2008 metodologia CORINAIR aplicabilă în UE  fiind stabilită prin Ordinul  nr. 524/2000 al Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor.

            S-a susținut că obligația plății contribuțiilor  la Fondul de mediu exista de la data reglementării, inclusiv pentru deșeurile  provenite din  ambalaje, - art- 8 alin. 3 din Legea  nr. 73/2000, modificat și completat prin art. 13 din H.G. nr. 349/2002 și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 86/2003, nefiind necesară o metodologie de calcul  a acestei contribuții.

            Pârâta  a arătat că potrivit art. 9 alin. 1  lit. d din OUG  nr.  196/2005 privind  Fondul  pentru mediu, aprobată cu  modificările  și completările  ulterioare, se constituie venit la  Fondul pentru mediu „o taxă de  1 leu (RON)/kg din greutatea ambalajelor introduse pe piața națională de către producătorii și importatorii de bunuri ambalate și ambalaje de desfacere”, fără nici o distincție sau excepție, privind  ambalajele provenite  din importurile  efectuate  după aderarea  României la UE.

            După administrarea  probatoriilor  cu  înscrisuri și expertiză contabilă, prin  sentința nr. 240/3 mai 2010 Curtea de Apel Timișoara a respins excepția nulității raportului de expertiză ridicată de pârâta  Administrația Fondului pentru Mediu , a admis în parte  acțiunea  reclamantei și a dispus anularea  parțială a raportului de inspecție  fiscală  nr. 254/19 noiembrie  2008, a deciziei  nr. 214/19 noiembrie 2008 și a deciziei  nr. 30/25 februarie  2009 emise  de pârâtă, exonerând reclamanta  de plata  sumei  de 183.062 RON contribuție  la  Fondul pentru mediu pentru anul 2007, 64499 RON  reprezentând majorări de întârziere  aferente  pentru anul 2007, respingându-se  în rest acțiunea  reclamantei, luându-se act că aceasta nu a solicitat cheltuieli de judecată.

 Pentru a pronunța această soluție, prima instanță a reținut  că este neîntemeiată  excepția nulității raportului de expertiză invocată de pârâtă  în temeiul art. 201 Cod procedură civilă  potrivit căruia experții  nu sunt  abilitați să facă  interpretarea unor norme juridice, ci numai să stabilească  împrejurări de fapt, deoarece  prin O.G. nr. 71/2001 privind organizarea  și exercitarea  activității de consultanță fiscală și Normele  privind realizarea   expertizei fiscale aprobate prin  Hotărârea Camerei Consultanților Fiscali nr. 13/19 martie  2008 – Cap. I, pct. 3 s-a reglementat competența  expertului  de a evalua „obligațiile  ce fac obiectul veniturilor  la bugetul  consolidat al statului și pentru  alte impozite  și taxe similare” o asemenea evaluare implicând și aprecieri cu privire  la  interpretarea  și aplicarea legii, pe care însă instanța  are posibilitatea  să le cenzureze.

            Pe fondul cauzei, prima instanță a constat  că nu se poate reține aplicarea retroactivă a legii, respectiv a codului de procedură fiscală, pentru o perioadă anterioară intrării acestuia în vigoare, fiind vorba de norme de procedură, de imediată aplicare, art. 237 Cod procedură fiscală, care are caracter de normă tranzitorie, prevăzând  că „inspecțiile  fiscale începute înainte  de data  intrării  în vigoare a prezentului cod se vor continua potrivit  procedurii existente  la data  când  au fost începute.    

            În aceste  condiții, măsurile dispuse  prin  procesul – verbal de control au valoare  de act administrativ fiscal”.

            În privința susținerilor  recurentei, privind lipsa   calității  de organ  fiscal al Administrației Fondului pentru Mediu  pentru perioada 1 octombrie 2003 – 7 decembrie 2004,  al cărei Regulament de funcționare   s-a aprobat prin H.G. nr. 1174/2001, abia prin  H.G. nr. 1989/2004 aceasta  dobândind competența de a soluționa contestații administrative, s-a apreciat că acestea sunt lipsite de relevanță, deoarece atât controlul  activității, cât și  emiterea  actelor administrativ fiscale contestate s-a  făcut după intrarea  în vigoare  a Codului de procedură  fiscală, act  juridic  de imediată aplicare, care în art. 1 alin. 3 stabilește conținutul  atribuției  de administrare a impozitelor, taxelor, contribuțiilor, aceasta cuprinzând și competența de a soluționa contestațiile  împotriva  actelor  administrativ – fiscale.

            S-a   mai constatat  că reglementarea lacunară  din Legea  nr. 73/2000 republicată cu art. 2 alin. 1 modificat, în Monitorul Oficial nr. 889/9 decembrie 2002 recunoscută de legiuitor și în preambulul OUG  nr. 196/2005, nu poate reprezenta un temei al recunoașterii legalității obligațiilor  la Fondul  pentru mediu, ci a  contestării modului  de  reglementare a  destinației și administrării acestui fond, instanța supremă tranșând această chestiune în mai multe decizii, prin care  a stabilit  că obligațiile  la Fondul pentru  mediu sunt obligații  bugetare, Administrația Fondului pentru Mediu având  competența  gestionării acestui fond.

            Curtea de  Apel Timișoara  a argumentat exhaustiv  că nu s-a  încălcat principiul  „non bis in idem”, pentru aceeași faptă de „neplată” fiind  reglementată atât  sancțiunea  contravențională a amenzii, dar  și cea fiscală, a penalităților și a majorărilor de  de întârziere, întrucât  art. 4 din Protocolul 7 la Convenția Europeană a Drepturilor Omului și art. 50 din Carta Drepturilor  Fundamentale a Uniunii Europene care ar putea fi invocate drept temei legal  al susținerilor reclamantei nu au  aplicabilitate decât  în  domeniul  ilicitului  penal.

            S-a reținut că, chiar dacă  sancțiunea contravențională s-ar putea  interpreta ca făcând  parte din sfera ilicitului penal, nu este  îndeplinită condiția  ca  această  sancțiune  să fie aplicată în cadrul  unei noi proceduri deschisă împotriva reclamantei , cum impune art. 4 din Protocolul 7 anexă CEDO, concluzionându-se  că nu este exclusă angajarea mai multor forme ale răspunderii juridice ale aceleiași persoane, în cadrul aceleiași proceduri, majorările de întârziere aplicate  reclamantei pentru întârzierea  plății  contribuțiilor  la fondul  de mediu  datorate  având rol reparator și nu  sancționator.

            În privința inexistenței unei  metodologii de calcul a contribuțiilor  datorate  de reclamantă Fondului  pentru Mediu  pe perioada  10 martie  2003 – 14 iunie 2006, instanța a apreciat-o  ca neîntemeiată și nerelevantă, în condițiile  în care reclamanta nu a contestat cantitatea de  deșeuri  din  ambalaje introdusă pe piața națională , în funcție  de care se calculează obiectivele  anuale de recuperare, valorificare și reciclare, reclamanta având posibilitatea  determinării cuantumului obligațiilor sale  la  Fondul pentru mediu potrivit Legii nr. 73/2000 – art. 8 alin. 3 modificat prin OUG nr. 86/2003 și H.G. nr. 349/2002 - art. 13.

            Prima instanță a constatat  ca fiind în parte întemeiată acțiunea  reclamantei, de anulare a contribuțiilor la Fondul de mediu pentru anul 2007, deoarece  urmare a aderării României la U.E., petiționara nu mai avea calitatea  de  importator, întrucât nu a introdus pe piața  românească sau a UE un produs provenit din afara  acestui spațiu, conform art. 4 lit. n din Legea nr. 608/2001 și nu-i mai erau aplicabile  prevederile art. 9, lit. d din OUG nr. 196/2005, astfel că a exonerat recurenta de plata contribuției de  183062 RON pentru anul  2007 și majorările de întârziere aferente în valoare de  64499 RON .

Împotriva acestei sentințe au declarat recurs atât reclamanta  SC Randler Group SRL Timișoara, cât și pârâta Administrația Fondului pentru Mediu.

Recurenta – reclamantă SC RG SRL Timișoara a criticat  sentința  pentru nelegalitate  și netemeinicie, arătând că la  soluționarea cauzei instanța trebuie să țină seama  de câteva principii: „poluatorul plătește”, dar este exonerat de plata  contribuțiilor la Fondul  de mediu dacă-și îndeplinește obiectivele  de reciclare sau recuperare, obligații alternative, conform  H.G. nr. 349/2002, neîndeplinirea lor neputând atrage sancțiuni cumulative, cum greșit a considerat prima instanță.

Prima instanță nu a analizat corect  susținerile  recurentei – reclamante privind lipsa metodologiei de calcul al contribuțiilor la Fondul  pentru mediu pe perioada 3 octombrie  2003 – 14 iunie  2006 și lipsa prevederilor privind  regimul  urmăririi.

Recurenta – reclamantă  a arătat că în art. 6 alin. 2  din Legea  nr. 73/2000 s-a prevăzut că metodologia de calcul a  emisiilor de poluanți se va stabili prin Ordin  al Ministerului Mediului și Gospodăririi Apelor, dar acest  Ordin, nr. 578/2006 s-a emis abia după ieșirea  din vigoare a legii, astfel că stabilirea  contribuțiilor în sarcina reclamantei pe baza metodologiei  Corinair  pentru perioada  1 octombrie  2003 – 1 ianuarie 2006, cum s-a reținut raportul de inspecție  fiscală  contestat,  contravine art. 3 lit. b din codul fiscal privind  certitudinea impunerii.

S-a susținut că Legea nr. 73/2000 nu a reglementat modalitățile  de recuperare  și regimul juridic  al sumelor aferente  contribuțiilor la Fondul  pentru mediu, (situație reținută și în Decizia nr. 60/2007 a Curții Constituționale) așa cum a procedat legiuitorul prin art.  12 din Legea  nr. 196/2005, însă prima instanță deși recunoaște caracterul  lacunar al reglementării, a validat acte de impunere  fiscală care  nu au putut fi cenzurate nici măcar de expertul – consultant fiscal numit în cauză și care au prejudiciat-o pe reclamantă.

S-a încălcat  principiul „non bis in idem” deoarece  pentru  aceeași faptă a „neplății” contribuțiilor  au fost reglementate două sancțiuni, respectiv atât  amendă contravențională  cât și sancțiunea fiscală a majorărilor de întârziere pentru neplata  contribuțiilor, deși intenția legiuitorului a fost de a aplica numai sancțiunea contravențională, mai ales că pe perioada  2003 – 2006 nu a existat  metodologia de calcul.

Ultima critică vizează cheltuielile de judecată, reprezentând onorariul  expertului în valoare de  12710 lei, despre care  recurenta a susținut că în mod greșit nu i-au fost acordate , deși le-a solicitat atât  prin acțiunea introductivă, dar și la termenul de judecată din 10 februarie 2010, când a pus  concluzii pe fondul  cauzei, încălcându-se  art. 274 Cod procedură civilă .

S-a precizat  că recursul se întemeiază pe dispozițiile  art. 304 pct. 8,9 și 3041 Cod procedură civilă.

Recurenta – pârâtă Administrația Fondului pentru Mediu  a criticat la rândul său sentința pentru nelegalitate și netemeinicie, susținând în esență că în mod  greșit s-a procedat la admiterea  în parte a acțiunii, considerându-se eronat că nu se datorează contribuții la Fondul pentru mediu pentru  ambalajele mărfurilor achiziționate din statele  membre UE, ceea ce contravine istoricului prevederilor legale în materie (pct. 13 lit. d din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 86/2003,  pentru modificarea și completarea Legii nr. 73/2000 pentru perioada  3 octombrie  2003 – 29 iulie  2004, Legea  nr. 333/2004 privind  aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 86/2003 de modificare   a legii nr. 73/2000 pentru perioada  30 iulie  2004 – 31 decembrie 2005 și art. 9, alin. 1, lit. d din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 196/2005 de la  1 ianuarie 2006).

A arătat recurenta că obligația  plății contribuțiilor la Fondul pentru mediu de către  toți operatorii  care introduc  pe piață produse ambalate, indiferent de  proveniența acestora,  rezultă și din  art. 1 și 16 din H.G. nr. 621/2005, art. 30  din Ordinul MMGA nr. 578/2006, art. 4, alin. 1 lit. o din Legea  nr. 608/2001, fiind  evidentă  intenția  legiuitorului de a aplica  întocmai principiul „poluatorul plătește” tuturor achizițiilor de produse ambalate  și nu ca regim  vamal de punere în liberă  circulație nefăcându-se  nici o distincție și neexistând reglementată vreo excepție cu privire la  neplata contribuțiilor în cazul ambalajelor mărfurilor provenite din  țări membre UE.

            Prima critică formulată de recurenta – reclamantă  vizează împrejurarea   că în baza principiului „poluatorul plătește” , acesta nu are obligația cumulativă  de a recupera/valorifica și recicla ambalajele din hârtie, acestea fiind obligații alternative, astfel încât în mod greșit s-au calculat obligații fiscale cumulative. Susținerile recurentei sunt nefondate, deoarece termenii folosiți în legislație cu titlu de recuperare/valorificare și respectiv de reciclare au înțeles diferit, împrejurare rezultată din anexa 1 A la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 78/2000, litera l definind reciclarea ca fiind „operațiunea de reprelucrare într-un proces de producție a deșeurilor pentru scopul original sau pentru alte scopuri”, în timp ce operațiunea de valorificare definită la lit. o  este prezentată ca fiind  „orice operațiune  menționată în anexa II B.

            Diferența  de terminologie, dar și de semantică între cele două operațiuni, reiese și din dispozițiile art. 32 alin. 2 din metodologia de calcul  a contribuțiilor și taxelor datorate la Fondul pentru mediu adoptată la 6 iunie 2006, ca anexă la Ordinul 578/2006.

            Astfel, în cuprinsul art. 32 alin. 2 din Ordinul  nr. 578/2006 legiuitorul a făcut referire  la punctele a și b, la deșeurile ce trebuie valorificate prin reciclarea fiecărui tip de material de ambalare,  pentru care  sunt prevăzute obiective minime de valorificare prin reciclare în H.G. nr. 621/2005, în timp ce  lit.c vizează deșeurile care trebuie valorificate suplimentar față de cantitățile prevăzute la lit. a și b, pentru îndeplinirea obiectivului de valorificare prevăzut  în H.G. nr. 621/2005, putându-se  utiliza oricare metodă de valorificare,  sau prin incinerarea în instalațiile de incinerare, cu recuperare de energie, a oricărui tip de material.

            Semnificația  diferită a termenilor  de valorificare și reciclare  rezultă și din cuprinsul H. G. nr. 621/2005 privind gestionarea   ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje.

            Astfel  Anexa  1 din acest act normativ, litera m, definește deșeurile de ambalaje reciclate ca reprezentând cantitatea de deșeuri de ambalaje generate care este reciclată, indiferent dacă reciclarea se face în țară, într-un stat membru U.E. sau în afara comunității europene, iar obiectivul de reciclare  este definit la litera   q ca reprezentând cantitatea totală de deșeuri de ambalaje reciclate raportate la cantitatea totală de deșeuri de ambalaje generate, operațiunea de reciclare a deșeurilor de ambalaje reprezentând „operațiunea de repreluare  într-un proces de producție a deșeurilor de ambalaje pentru a fi folosite în scopul inițial sau pentru alte scopuri. Termenul include reciclarea organică, dar exclude recuperarea de energie”.

            În mod corespunzător  deșeurile de ambalaje valorificate sunt definite la litera m din Anexa 1  a H.G. nr. 621/2005 ca fiind  cantitatea de deșeuri de ambalaje generate pe plan național care este valorificată, indiferent dacă valorificarea se face în țară, într-un stat membru UE, sau în afara comunității europene, operațiunea de valorificare  reprezentând  „orice operație   aplicabilă deșeurilor de ambalaje, prevăzută în anexa nr. II B la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 78/2000 aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 426/2001”.

            Prin urmare,  valorificarea reprezintă un proces mai complex, în  care se parcurg anumite etape (dezmembrare, sortare, reciclare, tăiere, mărunțire, presare, balotare, topire-turnare, pretratare, amestec sau alte operațiuni) care conduc la schimbarea naturii sau compoziției deșeurilor prin procedee industriale, în vederea reutilizării.

            Reciclarea în schimb, așa cum este definită de anexa nr. I la H.G. nr. 349/2002, reprezintă operațiunea de reprelucrare într-un proces de producție a deșeurilor de ambalaje, pentru a fi reutilizate  în scopul inițial sau pentru alte scopuri.

Legea nr. 73/2000 privind Fondul  de mediu a reglementat  la art. 9 sursele de constituire a Fondului pentru mediu .

            Acest act normativ a suferit modificări substanțiale  prin OUG nr. 86/2003, în vigoare  în perioada  3 octombrie  2003 – 29 iulie  2004, între contribuțiile datorate la Fondul pentru Mediu  reglementate  la art. 8 modificat , fiind  enumerată la lit. d) „o sumă de 10000/kg din greutatea  ambalajelor introduse pe piața  națională  de producătorii  și importatorii de bunuri ambalate, cu excepția  celor utilizate pentru medicamente”, valoarea acesteia fiind modificată la 5000 lei/kg din greutatea acelorași  tipuri  de ambalaje, conform Legii nr. 333/2004, intrată în vigoare la 30 iulie 2004, până la 29 decembrie  2005,  când Legea  nr. 73/2000 a fost abrogată prin OUG nr. 196/2005 privind  Fondul pentru mediu.

            Potrivit art. 8(3) din Legea  nr. 73/2000 modificată prin OUG nr. 86/2003 „suma prevăzută  la art. 1 lit. d) (respectiv contribuția 10.000 lei/kg din greutatea  ambalajelor importate și 5000 lei/kg de la  30 iulie 2004 la 29 decembrie  2005) se va plăti  numai în cazul neîndeplinirii obiectivelor anuale de reciclare și valorificare prevăzute de H.G. nr. 349/2002 privind  gestionarea ambalajelor și deșeurilor de ambalaje, plata  făcându-se pe diferența dintre  obiectivele anuale  prevăzute  în această hotărâre  și obiectivele realizate  efectiv de agenții economici care  introduc  pe piața  națională bunuri ambalate”.

            Art. 13 din H.G. nr. 349/2002 în varianta inițială  a reglementat  următoarele  obiective privind  recuperarea și reciclarea deșeurilor din ambalaje.

            „a) – recuperarea  unui procent de 50% din greutatea deșeurilor  de ambalaje;

            b) - reciclarea  unui procent de 25% din greutatea totală a  materialelor de ambalaj conținute în deșeurile de ambalaj recuperate, cu  un procent minim de  15% din greutatea  fiecărui tip de material de ambalaj”, obiective care urmau să se realizeze etapizat , conform anexei 4.

            H.G. nr. 349/2002 a fost  modificată prin H.G. nr. 899/2004 intrată în vigoare la 5 august 2004, cu excepția art. 6 și 61  intrate în vigoare după aderarea României  la UE , în urma modificărilor noțiunea de „recuperare” de la  art. 13 lit. a) din H.G. nr. 349/2002 fiind  înlocuită cu cea de „valorificare”, iar operațiunea  de „reciclare  în procent de 25%” menționată la lit. b) din același text fiind raportată la totalul ambalajelor introduse pe piața națională.

            Prin aceste modificări legislative, operațiunea de valorificare a fost  definită ca fiind orice operație aplicabilă  deșeurilor de ambalaje, prevăzută în Anexa IIB la OUG  nr. 78/2000.

            H.G. nr. 349/2002 a fost abrogată prin H.G. nr. 621/2005 publicată în Monitorul Oficial nr. 369/20 iulie  2005, în anexa 4  fiind enumerate noile obiective  de valorificare sau incinerare în instalații de incinerare cu recuperare la energie și respectiv reciclare pentru  operatorii economici prevăzuți  la art. 16(1) pentru perioada  2005 – 2013.  

            Indiferent de perioada și modul specific de  reglementare  a obiectivelor  de recuperare/valorificare și respectiv reciclare a ambalajelor mărfurilor importate ce trebuiau îndeplinite de operatorii economici pentru a fi scutiți de plata  contribuției la fondul de mediu, rezultă din modalitatea  consecutivă de enumerare a criteriilor, folosindu-se conjuncția „și” , precum și din definiția  legală,  separată și specială pentru fiecare din operațiunile  enumerate de reciclare/valorificare, că respectivele criterii reprezentau obligații  ce trebuiau îndeplinite cumulativ și nu alternativ, cum  eronat susține recurenta, fără a invoca nici un fel de  argumente rezonabile.

            În concluzie,  în mod corect prima instanță a constatat că este vorba de două obligații legale diferite, așa cum sunt acestea  reglementate  de dispozițiile  legii speciale , iar nerespectarea  fiecăreia dintre aceste obligații atrage  sancțiuni fiscale diferite, prima critică formulată de reclamantă fiind, în concluzie, nefondată.

            Cel de-al doilea motiv de recurs  privește  neanalizarea suficientă de către prima instanță a susținerilor reclamantei  care vizau lipsa metodologiei de calcul a contribuției la Fondul pentru mediu pe perioada    3.10.2003 – 14.06. 2006 este, de asemenea, nefondat.

Recurenta – reclamantă a contestat  numai  legalitatea  stabilirii contribuției datorate  de ea la fondul  pentru mediu ca urmare a  introducerii de ambalaje  pe piața  națională, pentru care  avea obligația  recuperării/valorificării, respectiv a reciclării, conform art. 8 alin. 1 lit. d) din Legea  nr. 73/2000 cu modificările  și completările ulterioare, nu și  pentru emisiile  de poluanți  în atmosferă, stabilită în sarcina reclamantei prin actele administrativ fiscale contestate.

            Contribuția la Fondul pentru mediu contestată de reclamantă, era clar și precis reglementată de prevederile Legii nr. 73/2000 modificată  prin OUG nr. 86/2003, art. 8  lit. d) la 10000 lei/kg din greutatea ambalajelor  introduse pe piața națională  de producătorii și importatorii  de bunuri ambalate, cu excepția medicamentelor, respectiv 5000 lei/kg în perioada  30 iulie 2007 – 29 decembrie 2005, conform Legii nr. 333/2004 și 1 leu(RON)/kg în perioada  30 decembrie 2005 – 29 august 2008 potrivit art. 9 , alin. 1, lit. d) din OUG nr. 196/2005.

            Prin urmare, pentru  achitarea  acestei contribuții, legiuitorul a prevăzut  criterii clare, matematice de calcul, astfel  că nu era nevoie de o metodologie specială de calcul. De altfel reclamanta a și achitat    contribuția  datorată pentru neîndeplinirea criteriilor de valorificare – reciclare a ambalajelor  pentru lunile ianuarie - februarie 2006 și în nici un caz nu se poate apăra că nu a cunoscut legea.

            Este adevărat că prin  art. 8 alin. 7 din Legea  nr. 73/2000 privind  fondul pentru mediu, așa cum a fost modificat prin Legea  nr. 333/2004 intrată în vigoare la 30 iulie 2004 s-a prevăzut că „metodologia de calcul a emisiilor de poluanți  va fi stabilită prin Ordin al Ministrului Mediului  și Gospodăririi Apelor” dar acest  text nu privea  obligația  întocmirii unei metodologii pentru contribuția datorată Fondului de mediu în cazul introducerii de ambalaje pe piața națională, această contribuție formând  obiectul litigiului dedus judecății.

            Abia prin art. 17  din OUG nr. 196/2005 s-a prevăzut  obligativitatea  emiterii  unei  metodologii de calcul și pentru contribuția la Fondul de mediu  în cazul ambalajelor mărfurilor importate, în 90 de zile de la intrarea în vigoare  a acestui act normativ, ceea ce s-a realizat prin Ordinul  Ministrului  Mediului  și Gospodăririi  Apelor  nr. 578/6 iunie  2006, publicat în Monitorul Oficial Partea I nr. 516 /14 iunie 2006.  

            Prin acest  Ordin  s-a aprobat Metodologia de calcul  a contribuțiilor și taxelor datorate  la Fondul pentru mediu .

            Prin urmare, lipsa unei metodologii de calcul a contribuției la Fondul pentru mediu în cazul ambalajelor introduse în țară de operatori economici  nu poate  fi invocată de aceștia ca justificare  pentru neplata sau  întârzierea  plății  acestei contribuții pe perioada  3 octombrie 2003 – 14 iunie 2006, deoarece  cuantumul acestei contribuții era  reglementat de acte normative speciale – art. 8, alin. 1 lit. d) din Legea  nr. 73/2000, modificată prin  OUG nr. 86/2003, Legea  nr. 333/2004 și art. 9 alin. 1 lit. d) din OUG nr. 196/2005, obligația reciclării/valorificării ambalajelor reprezentând co componentă a obiectivului  strategic al statului român, de  protecție  a mediului înconjurător.

            Recurenta  pretinde că majorările de întârziere au fost greșit calculate,  cu încălcarea principiului „non bis in idem” deoarece art. 12 alin. 2 din Legea nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu reglementează un regim sancționator, derogator de la dreptul comun, menționând că  „neplata sumelor  prevăzute la art. 8 alin. 1 lit.a – g și lit. n constituie contravenție și se sancționează  contravențional”.

            Instituirea a două forme de răspundere, contravențională și fiscală  nu este  nelegală, deoarece  în cadrul răspunderii contravenționale sancțiunea  se stabilește în funcție de vătămarea/lezarea  adusă  unor relații sociale  ocrotite de legiuitor, pe când în cazul răspunderii fiscale se urmărește în principal acoperirea prejudiciului adus bugetului de stat prin neplata taxelor sau contribuțiilor prevăzute de lege, răspunderea  fiscală sub aspectul majorărilor  de întârziere, având mai mult rol reparator, pentru acoperirea  prejudiciului produs bugetului de stat  prin întârzierea plății contribuțiilor datorate.

La data intrării în vigoare a Legii nr. 73/2000 majorările de întârziere erau datorate în temeiul O.G. nr. 11/1996 – Capitol 4 -  iar de la data de 1 ianuarie 2003 în temeiul cap. V din O.G. nr. 61/2002.

Odată cu intrarea în vigoare a Codului de procedură fiscală, respectiv de la 1 ianuarie 2004 majorările de întârziere sunt datorate în temeiul cap. III din O.G. nr. 92/2003.

Așa cum corect a reținut  prima instanță, recurenta nu a  prezentat  nici  un  temei  legal al susținerilor sale și presupunând  că acesta l-ar putea constitui art. 4 din Protocolul nr. 7 anexă  a Convenției Europene a Drepturilor Omului  și art. 50 din Carta Europeană  a Drepturilor Omului, în mod judicios s-a concluzionat că aceste  texte se aplică în cazul ilicitului penal.

Chiar dacă s-ar interpreta că sancțiunea  contravențională la care  face referire recurenta s-ar încadra în sfera ilicitului penal,  prin gravitatea acesteia, după  criteriile consacrate în practica CEDO , totuși art. 4 din Protocolul 7 anexă CEDO nu este  incident în speță, deoarece  nu este vorba de deschiderea  unei  noi proceduri împotriva  reclamantei, condiție rezultată din  par. 67, în cauza Maszini contra României publicată în Monitorul Oficial nr. 585/24 august 2007,  sancțiunile pecuniare stabilite în sarcina  recurentei – reclamante fiind  consecința aceleiași proceduri de control, în care  s-a constatat  neachitarea  de către  recurenta – reclamantă, la scadență, a obligațiilor datorate  Fondului pentru mediu.

            De altfel nici o dispoziție legală nu  exclude posibilitatea angajării mai multor forme de răspundere juridică pentru fapta ilicită a unei persoane fizice sau juridice , dacă prin aceasta s-a adus atingere mai multor norme de natură juridică  diferită, nefiind încălcat principiul „non bis in idem”.

            Atât din dispozițiile Legii nr. 73/2000, cât și din prevederile Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu care le-au abrogat, reiese că toate contribuțiile operatorilor economici la acest fond  au avut natura   unor resurse financiare ale statului constituite potrivit art. 1 din Legea nr. 72/2006 privind finanțele publice,  înlocuit anterior din Legea  500/2002 privind finanțele publice, respectiv a unor creanțe bugetare, în acest sens  fiind pronunțate și alte hotărâri judecătorești de către instanța  supremă, respectiv deciziile 1417 din 7 martie 2007  și nr. 3511 din 15 octombrie 2008  depuse în copie la filele 128-143 dosar fond.

            Chiar dacă  terminologia  folosită pentru accesoriile fiscale calculate ca urmare  a neachitării la termen  a contribuțiilor la fondul pentru mediu a fost diferită (dobândă, penalități, majorări de întârziere) acestea au fost mereu prevăzute de legile speciale, inclusiv de toate actele normative menționate anterior, cu titlu de sancțiuni fiscale pentru întârzierea plății contribuțiilor.

            În privința aprecierii recurentei  cu privire la baza de calcul pentru perioada 1 ianuarie 2006 – 14 iunie 2006, când a intrat în vigoare Ordinul nr. 578/2006, instanța constată  că obligația plății contribuției la Fondul pentru mediu exista de la data reglementării acesteia , respectiv de la data intrării în vigoare  a Legii nr. 73/2000 a cărei aplicare nu era condiționată de aprobarea unei metodologii de calcul a contribuțiilor, așa cum  deja s-a arătat anterior.

 Adoptarea  ulterioară a metodologiei  de calcul a acestei contribuții printr-un Ordin  emis în executarea  legii, potrivit art. 75 din Legea  nr. 24/2000 privind  normele de  tehnică legislativă pentru elaborarea  actelor normative, nu putea constitui  un argument  pentru neplata  obligației legale instituită prin Legea nr. 73/2000, astfel încât  în mod corect în sarcina recurentei – reclamante  s-au calculat accesoriile   menționate  în decizia nr. 214/2009  emisă de Administrația Fondului pentru Mediu, ca urmare a raportului de inspecție fiscală nr. 254/2008,  și această critică formulată de recurentă fiind nefondată.

            Critica privind neacordarea pretins greșită a cheltuielilor de judecată reprezentând  onorariu de  expert în valoare  de 12710 lei solicitat   de apărătorul  reclamantei  la termenul  de  judecată din  10  februarie  2010, conform  încheierii de la fila 267 dosar fond este, de asemenea nefondată, deoarece  la data  de 19  aprilie 2010, când  părțile  au pus concluzii  pe fondul cauzei, reprezentantul reclamantei a declarat  expres că nu solicită cheltuieli de   judecată, așa  cum  s-a consemnat  în încheierea  de  dezbateri de la  această dată (fila 276 dosar fond) care face   corp comun  cu hotărârea  atacată.

            Cum  reclamanta  nu a solicitat rectificarea  acestei încheieri , în temeiul  art. 281 Cod procedură civilă , mențiunile din cuprinsul acesteia  se bucură de veridicitate , astfel că în mod corect  în sentința 240/2010 prin care  a soluționat cauza,  Curtea de  Apel  Timișoara a luat  act  de ultima  declarație a reprezentantului reclamantei cum că nu solicită cheltuieli de judecată. De altfel această critică a reclamantei este lipsită  de interes , față de  soluția  ce urmează a se da recursului pârâtei.

            Recurenta – pârâtă a criticat sentința  sub aspectul  exonerării reclamantei  de plata contribuțiilor  la Fondul pentru mediu pentru perioada  1 ianuarie 2007 – 2008, deoarece s-a apreciat  de către instanță de fond  că urmare a aderării României la Uniunea Europeană achiziția de mărfuri ambalate din statele membre U.E. nu  mai poate fi calificată drept „import”.

            Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 86/2003 pentru modificarea și completarea Legii nr. 73/200 privind Fondul pentru mediu a prevăzut la pct. 13 lit. s că se constituie venit la Fondul pentru mediu „o sumă de 10.000 lei/kg  din greutatea  ambalajelor introduse pe piața națională de producătorii și importatorii de bunuri ambalate, cu excepția celor utilizate pentru medicamente”

            Legea nr. 333/2004 privind aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului  nr. 86/2003  pentru modificarea și completarea Legii nr. 73/2000 privind Fondul pentru mediu  a prevăzut  pentru perioada cât a fost în vigoare, 30.07.2004 – 31.12.2005,  la pct. 1 lit. d  că  se constituie venit la Fondul pentru mediu „o sumă de 5.000 lei/kg din greutatea ambalajelor introduse pe piața națională de producătorii și importatorii de bunuri ambalate, cu excepția celor utilizate pentru medicamente”.

            Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 196/2005 intrată în vigoare la 1 ianuarie 2006 a prevăzut la art. 9 alin. 1 lit. d  că se constituie venit la Fondul pentru mediu „o taxă de 1 leu (RON)/kg. din greutatea ambalajelor introduse pe piața națională de către producătorii și importatorii de bunuri ambalate și ambalaje de desfacere”.

            Art. 16 din H.G. nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor  și a deșeurilor de ambalaje  a prevăzut  că operatorii economici care  introduc pe piață produse ambalate, precum și cei care ambalează produse sau care introduc pe piață ambalaje de desfacere sunt responsabili pentru ambalajele primare, secundare și terțiale  folosite la ambalarea produselor lor.

            În același sens sunt și prevederile art. 31  din Ordinul MMGA nr. 578/2006 pentru aprobarea metodologiei de calcul a contribuției și taxelor  datorate la fondul pentru mediu , care prevede că obligația de plată la acest fond revine „importatorilor de bunuri ambalate, pentru ambalajele primare, secundare și terțiare aferente produselor importate”

            Interpretarea instanței de fond, în sensul că în cazul livrărilor din spațiul intracomunitar  nu se datorează contribuție la Fondul pentru mediu este contrazisă și de prevederile art. 4 alin. 1 lit. o din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformității produselor  și punctul 91 din Anexa I la Ordinul MMGA  nr. 578/2006 pentru aprobarea metodologiei de calcul al  contribuției  și taxelor datorate  la Fondul pentru mediu, care definește  introducerea pe piață ca fiind  „acțiunea de a face disponibil un produs pentru prima dată pe piața națională contra cost sau gratuit, în vederea distribuirii și /sau utilizării”.

            Pe baza analizei acestor texte de lege rezultă că intenția legiuitorului a fost de a institui plata unei taxe la Fondul pentru mediu în sarcina tuturor operatorilor economici, pentru toate ambalajele introduse pe piața națională, indiferent de proveniența acestora, în scopul protecției mediului și sancționării prin plată a poluatorului.

            Concluziile  primei instanțe, care a analizat  importul  ca operațiune  comercială , căreia îi este incident un regim vamal de punere în liberă circulație,  nu au relevanță în speță. Astfel,  potrivit art. 2 din H.G. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje  „sunt supuse  prevederilor prezentei hotărâri toate ambalajele introduse pe piață, indiferent de materialul din care au fost   realizate și de modul lor de utilizare  în activitățile economice, comerciale, în gospodăriile populației sau în orice alte activități, precum și toate deșeurile de ambalaje, indiferent de modul de generare”.

            Legiuitorul nu a făcut nici o distincție și nu a instituit nici o excepție de la regula că operatorii economici sunt responsabili pentru ambalajele primare, secundare și terțiale  folosite pentru ambalarea produselor lor, indiferent de proveniența acestora sau de modalitatea introducerii lor pe piața românească, așa încât   concluziile primei instanțe potrivit cărora pentru ambalajele provenite din importurile din țări membre U.E.  nu s-ar datora contribuția la Fondul pentru mediu, adaugă în mod nepermis la lege.

            Pentru considerentele de fapt și de drept prezentate anterior, în temeiul art.  304 pct. 9 Cod procedură civilă Înalta Curte a admis recursul pârâtei Administrația Fondului pentru Mediu  modificând  în parte sentința atacată, în sensul respingerii în întregime a acțiunii formulate de reclamantă.