Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Cerere de retrocedare a unui imobil formulată în temeiul O.U.G. nr. 94/2000. Condiţie de admisibilitate.

 

O.U.G. nr. 94/2000, art. 1

 

O condiţie esenţială de admisibilitate a cererii de restituire a unui imobil, formulată în temeiul O.U.G. nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, este aceea ca imobilul solicitat să se fi aflat în proprietatea cultului religios la momentul preluării abuzive.

            În situaţia în care la momentul preluării, proprietarul imobilului era o societate comercială la care cultul religios a avut calitatea de acţionar, această condiţie nu este îndeplinită, caracterul imperativ al dispoziţiilor art. 1 din OUG nr. 94/2000 nepermiţând extinderea obiectului acestuia de reglementare  la alte persoane decât cele expres prevăzute în conţinutul său, respectiv cultele religioase.

Decizia nr. 1980 din 5 aprilie 2011

 

Prin contestaţia înregistrată pe rolul Curţii de Apel Tg.-Mureș, reclamanta Eparhia X, a solicitat în contradictoriu cu pârâta Comisia  Specială de Retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România anularea Deciziei nr.1848/23.09.2008 emisă de  această  autoritate, prin care a fost respinsă cererea de retrocedare și obligarea pârâtului la emiterea unei  dispoziţii de  restituire în natură, totală sau parţială, a  imobilului situat în  municipiul TM, la adresa anume  indicată.

Reclamanta  a  susţinut că  decizia atacată este nelegală întrucât s-a menţionat în cuprinsul acesteia că obiectul cererii îl constituia Sanatoriul și terenul aferent de 3855 mp, proprietatea societăţii comerciale pe acţiuni Sanatoriu TM  SA, societate a căror acţionari erau trei culte religioase.

De asemenea, s-a menţionat că deși în cartea funciară apare ca proprietar Sanatoriul TM, unul dintre principalii acţionari ai acestei societăţi a fost Eparhia X, alături de Eparhia Y și Arhiepiscopia Z.

S-a invocat și existenţa unui drept de ipotecă în favoarea împrumutătorilor, respectiv Fondul de pensie a Eparhiei X, a celui Z, respectiv Y cu menţiunea  că prin Deciziunea nr.8719/1930 a fost intabulat dreptul de ipotecă asupra imobilelor în favoarea Casei de Economii SA TM pentru suma de 1600000 lei cap. de împrumut cu prioritatea rangului serial faţă de dreptul de ipotecă intabulat prin Deciziunea 6801/1928.

În fine, s-a susţinut că preluarea imobilului de către stat a fost abuzivă deoarece reclamanta nu a primit despăgubiri conform HG 1094/2005 privind modificarea HG 1164/2002.

Pârâta Comisia specială de retrocedare a unor bunuri imobile care au   aparţinut   cultelor   religioase   din   România,   prin   întâmpinare formulată a solicitat respingerea acţiunii.

În esenţă, pârâta a susţinut că cererea de retrocedare nu se încadrează în prevederile OUG nr.94/2000, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.501/2002, în vigoare la  data emiterii deciziei, arătând și faptul că la  momentul   preluării   imobilului, proprietar   tabular   al   acestuia   era Sanatoriul TM SA, nicidecum reclamanta.

Curtea de Apel Târgu-Mureș - Secţia comercială, de contencios administrativ și fiscal, prin sentinţa nr. 14 pronunţată în data de 27 ianuarie 2009, a respins acţiunea formulată de Eparhia X privind anularea Deciziei nr.1848 din 23 septembrie 2008 a Comisiei speciale de retrocedare a unor bunuri imobile care au aparţinut cultelor religioase din România, reţinând următoarele:

Instanţa a constatat că a fost sesizată cu verificarea legalităţii deciziei 1848/2008, sens în care a analizat condiţiile prevăzute de OUG nr.94/2000 (rep. în MOf.nr.797/2005) pentru retrocedarea imobilelor care au aparţinut cultelor religioase din România.

Astfel, potrivit art.1 alin.1 din OUG nr.94/2000 rep. "imobilele care au aparţinut cultelor religioase din România și au fost preluate în mod abuziv, cu sau fără titlu, de Statul Român, de organizaţiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice în perioada 6.03.1945 - 22.12.1989, altele decât lăcașele de cult, aflate în proprietatea statului, a unei persoane juridice de drept public sau în patrimoniul unei persoane juridice din cele prevăzute la art.2, se retrocedează foștilor proprietari, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă”.

Stabilind că retrocedarea se poate efectua numai în condiţiile prevăzute de OUG nr.94/2000  republicată, instanţa a menţionat că verificând extrasele CF aflate la dosar a rezultat că proprietar al imobilului a fost o societate comercială, respectiv Sanatoriul TM SA și nu un cult religios, astfel că OUG nr.94/2000 rep. este inaplicabilă în speţă, întrucât vizează imobile ale cultelor religioase, nu ale societăţilor comerciale din România.    

Este evident că este neîndeplinită chiar prima condiţie prevăzută de legiuitor și anume aceea ca imobilul să fi aparţinut unui cult religios.

A mai stabilit instanţa de fond că Eparhia X era doar acţionar al societăţii Sanatoriul TM SA, și aceasta alături de Episcopia Y și Arhiepiscopia Z

La data preluării imobilului în cauză (01.12.1948) legea generală care reglementa regimul juridic al societăţilor și asociaţiunilor comerciale era reprezentată de Codul comercial al Regatului României din data de 15.06.1906.

Prima instanţă a mai reţinut, faţă de  apărările  de fond ale reclamantei că este imposibil ca o persoană să aibă în același timp și calitatea de proprietar al imobilului și pe aceea de creditor ipotecar, întrucât cele două calităţi, se exclud reciproc.        

Împotriva acestei sentinţe, în termen legal, invocând motivul  de  nelegalitate  prevăzut de art. 304 pct.9 Cod procedură civilă,  cu referire la  art. 3041 Cod procedură civilă, a promovat  recurs  reclamanta. Recurenta-reclamantă a  criticat hotărârea  primei instanţe, în esenţă, sub următoarele  aspecte:

- greșit a apreciat instanţa de fond că cererea  de retrocedare  respinsă  prin Decizia nr.  1848/2008 de   autoritatea pârâtă nu se  încadrează  în prevederile  OUG nr. 94/2000, în condiţiile în care singura  opţiune  de a depune o  astfel de cerere a rămas  acest  act  normativ, fiind real că  imobilul  în discuţie  a fost  naţionalizat  de la proprietarul Sanatoriul TM SA, însă  reclamanta, în calitate de  acţionar  al societăţii respective, nu a avut posibilitatea de  a utiliza  procedura  prevăzută de Legea nr. 10/2001, republicată;

- la data preluării imobilului, legea generală care  reglementa regimul juridic al societăţilor și asociaţiunilor comerciale era reprezentată de Codul comercial din 1906, din modalitatea de   funcţionare a societăţilor  rezultând că și acţionarii  au posibilitatea  de  a depune  cereri de  retrocedare la comisiile  competente și de  a obţine  dispoziţii de restituire  în  natură  totală  sau  parţială.

Recurenta-reclamantă a solicitat modificarea hotărârii instanţei de  fond în sensul admiterii  acţiunii  astfel cum a  fost  formulată și precizată și a constatării calităţii sale de persoană îndreptăţită în privinţa revendicării imobilului în discuţie, cu  consecinţa obligării pârâtei-intimate la  emiterea  unei  dispoziţii de restituire a acestuia.

La data de  17 noiembrie 2009 recurenta-reclamantă a solicitat  instanţei de  recurs  să sesizeze Curtea Constituţională în vederea  soluţionării  excepţiei de  neconstituţionalitate a art. 1 din OUG nr. 94/2000, invocată, ceea ce s-a  și  realizat  prin  Încheierea din  12 februarie  2010.

Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 1494 din 18  noiembrie  2010, a respins ca inadmisibilă excepţia invocată, reţinând în esenţă, că autorii excepţiei au criticat formularea actuală a prevederilor  art. 1 din  OUG nr. 94/2000, pretinsa  neconstituţionalitate a textului  de lege  criticat  fiind  determinată  exclusiv  de o omisiune legislativă care, însă, nu poate fi complinită de instanţa de contencios constituţional.

Recursul nu este fondat.

Analizând hotărârea primei instanţei faţă de criticile  recurentei-reclamante, în raport  de  actele  și lucrările  dosarului și  de prevederile legale incidente din materia supusă examinării, Înalta Curte  reţine că nu  subzistă în  cauză motive de  nelegalitate de natură a atrage  modificarea  sau  casarea  sentinţei recurate în considerarea  celor în  continuare arătate.

Recurenta-reclamantă a învestit instanţa de contencios administrativ  cu  solicitarea  de anulare a  Deciziei nr. 1848/23 septembrie  2008 de  respingere a  cererii  sale de  retrocedare, emisă de  intimata Comisia  specială de  retrocedare a unor bunuri imobile  care  au  aparţinut cultelor  religioase din România  și de  constatare a calităţii de persoană îndreptăţită a Eparhiei X în  privinţa  imobilului  descris  în   acţiune, situat  în localitatea TM.

Înalta Curte, în acord cu  cele reţinute atât în cuprinsul   actului administrativ contestat cât și  în sentinţa primei instanţe, apreciază  că cererea  de retrocedare a recurentei-reclamante în mod  legal a fost respinsă, nefiind incidente prevederile OUG nr. 94/2000 republicată.

Astfel cum, cel puţin în manieră indirectă, s-a statuat și în Decizia Curţii Constituţionale pronunţată în cauză, Înalta Curte constată că recurenta-reclamantă prin acţiunea formulată a solicitat, practic, extinderea obiectului de reglementare al legii și la alte persoane decât  cele  expres prevăzute, respectiv la cultele religioase care au avut calitatea de acţionari la societăţi comerciale, calitate necontestată de altfel  în cauză.

O astfel de  interpretare nu este însă posibilă raportat, pe de-o parte, la textul de lege din cuprinsul  OUG nr. 94/2000, republicată, evocat și de judecătorul fondului, astfel cum rezultă din  expunerea  rezumativă  a considerentelor de mai sus, iar pe de alta la  situaţia de  fapt  concretă a cauzei dovedită  și de asemeni necontestată.

La momentul preluării  de către  statul  român a  imobilului   proprietarul tabular al acestuia era Sanatoriul  TM recurenta-reclamantă  fiind doar unul dintre  acţionarii societăţii Sanatoriul TM SA, cum de altfel a  afirmat și în  cuprinsul  recursului  promovat.

Potrivit  reglementării aplicabile la data preluării  imobilului (1 decembrie 1948),  respectiv art. 78 din  Codul Comercial al Regatului României din 15 iunie  2006, societăţile comerciale, astfel cum  era și  Sanatoriul  TM SA, constituiau o  persoană juridică distinctă  de aceea a acţionarilor săi, ceea ce demonstrează că recurenta-reclamantă, participând numai la beneficiile și pierderile  cuvenite asociatului nu a deţinut niciodată în proprietate imobilul solicitat la  retrocedare.

Calitatea de proprietar al unui imobil din patrimoniul  societăţii  nu putea fi dobândită  de recurenta-reclamantă în virtutea calităţii  sale de  acţionar al  societăţii  Sanatoriul TM.

Reţinând așadar că instanţa  de fond ca și autoritatea  intimată, emitentă a deciziei  atacate, au  realizat  o corectă interpretare a prevederilor  OUG nr. 94/2000, republicată, potrivit  cu care cerinţa  esenţială  pentru ca  restituirea  să fie  posibilă este ca  imobilul solicitat să se fi  aflat în  proprietatea  cultului  religios la momentul  preluării  abuzive, nefiind  posibilă lărgirea cadrului de  aplicare  a  acestor texte imperative, în temeiul  art. 312 alin.1  Cod procedură civilă, recursul a fost respins ca nefondat.