Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Limite largi  ale dreptului de apreciere oferit de legiuitor autorității administrative în ceea ce privește punerea în executare a unor dispoziții legale. Consecințe.

 

Legea nr. 554/20004

O.G. nr. 55/2003, art. V pct.2

Constituția României, art. 1 alin. (4)

Cuprins pe materii: Drept administrativ

Indice alfabetic:          acțiuni Petrom

                                   Autoritate judecătorească. Depășirea limitelor puterii judecătorești

Cotă procentuală

drept de apreciere. Limite

                                   hotărâre de Guvern

                                   principiul separației puterilor în stat

refuz nejustificat

salariați Petrom

                                  

                                  

Dreptul larg de apreciere al autorității administrative asupra punerii în executare a unor dispoziții legale, face ca neemiterea de către respectiva autoritate a actului administrativ de punere în executare a dispozițiilor de lege în cauză să nu constituie refuz nejustificat, în sensul art. 2 alin. (1) lit.i) din Legea nr. 554/2004.

Este nelegală, astfel, obligarea Guvernului României la emiterea unei hotărâri prin care salariaților Societății Naționale a Petrolului „Petrom” S.A. București să le fie vândute direct acțiuni ale acestei societăți în limita a 8% din capitalul social în condițiile art.9 alin. (2) din anexa la O.U.G. nr. 49/1997 astfel cum a fost modificat prin art.  V pct.2 din O.G. nr. 55/2003, având în vedere faptul că prin același text legal, legiuitorul a înțeles să confere Guvernului un drept cu limite foarte largi de apreciere în ceea ce privește „cota procentuală ce urmează a fi achiziționată de salariați și momentele la care se va realiza achiziționarea acțiunilor de către aceștia.

Hotărârea judecătorească prin care Guvernul României a fost obligat la emiterea actului administrativ prin care să organizeze executarea și să execute în concret dispozițiile arătate este dată cu depășirea atribuțiilor puterii judecătorești și a principiului separației puterilor, consacrat de art. 1 alin. (4) din Constituție, prin subrogarea instanței în atribuțiile puterii executive.

 

 

Decizia nr. 2953 din 24 mai 2011

 

 

Prin cererea formulată la data de 07.04.2010, reclamanții BC,  MB, ș.a. au chemat în judecată pe pârâții Guvernul României, Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri și Oficiul Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie pentru a se dispune obligarea primului pârât de a emite hotărâre de guvern, prin care să le fie vândute direct acțiuni ale S.C. „Petrom„ S.A., în limita de 8% din capitalul social, la același preț cu cele ce au fost vândute investitorului strategic O.M.V., respectiv 0,0525 Euro/acțiune, conform Hotărârii Adunării Generale Extraordinare (H.A.G.E.) a S.C. Petrom S.A. din data de 14.09.2004 și pentru ca ceilalți pârâți să fie obligați să stabilească procedurile, termenele și condițiile pentru vânzarea acțiunilor și pentru a fi obligați să le vândă efectiv aceste acțiuni, în limita prețului stipulat.

 În motivarea cererii, reclamanții au arătat că în calitate de angajați ai S.C. Petrom S.A. s-au adresat autorităților publice, pentru a li se transmite acțiunile nominative, în conformitate cu dispozițiile O.G. nr. 55/2003, însă acestea au refuzat să le răspundă, în mod nejustificat; prin actul normativ adoptat de Guvern și aprobat de Parlamentul României, Statul Român le recunoaște dreptul de a beneficia de cele 8% din acțiunile „Petrom” și, cu toate acestea, au stopat apariția hotărârii de guvern.

Au mai susținut reclamanții că pârâtul Oficiul Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie nu le-a contestat dreptul legal de a primi acțiuni, însă a invocat faptul că nu a fost adoptată hotărâre de guvern.

Prin întâmpinarea formulată de pârâtul Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri s-a solicitat respingerea acțiunii, ca inadmisibilă în principal și ca nefondată, în subsidiar.

Cu privire la excepția inadmisibilității s-a arătat că dreptul reclamanților este suspensiv de executare, fiind condiționat prin însăși O.G. nr. 55/2003 de emiterea unei hotărâri de guvern, cu privire la vânzarea pachetului de acțiuni, nefiind fixat momentul, termenele și cota procentuală.

Pârâtul a susținut, de asemenea, că instanțele nu pot obliga la emiterea hotărârii, întrucât ar încălca principiul separației puterilor în stat, iar pe de altă parte, parcurgerea etapelor obligatorii, ce preced adoptării hotărârii, sunt acte administrative, emise de executiv, ce nu pot fi supuse în totalitate controlului judecătoresc, în raport de art. 126 din Constituția României și art. 5 din Legea nr. 554/2004.

Cu privire la fond, pârâtul a susținut că acțiunea promovată este prematură, deoarece nu există un act normativ care să autorizeze pentru vânzarea directă a pachetului de acțiuni, prevăzut de lege.

Pârâtul Guvernul României a formulat întâmpinare, prin care a solicitat respingerea acțiunii  motivat de faptul că dispozițiile legale nu cuprind reglementări legate de momentul emiterii hotărârii și că obligația sa este de a înfăptui politica de privatizare.

Prin sentința nr. 153/F-CONT din 30 iunie 2010 Curtea de Apel Pitești – Secția comercială și de contencios administrativ și fiscal a dispus următoarele:

- a admis în parte acțiunea, a obligat pe pârâtul Guvernul României să emită hotărâre de guvern, prin care să le vândă direct acțiuni PETROM, în limita de 8% din capitalul social, la același preț cu cele vândute către OMV, conform  Hotărârii Adunării Generale Extraordinare  a S.C. Petrom S.A. din data de 14.09.2004;

- a respins excepțiile invocate de pârâți;

-a respins acțiunea, ca prematur formulată, în privința unora dintre reclamanți

- a obligat pe pârât să plătească fiecăruia dintre reclamanți, cărora le-a fost admisă acțiunea, cheltuieli de judecată în sumă de 500 lei.

Pentru a pronunța această soluție, instanța de fond a reținut, în esență,  următoarele:

 Din probatoriul administrat, instanța a reținut că reclamanții sunt salariați sau foști salariați (la data apariției actului normativ) la S.C. Petrom S.A. și au solicitat să li se vândă acțiuni Petrom în limita cotei de 8% din capitalul social, efectuând procedura prealabilă instituită de art. 7 din Legea nr. 554/2004, însă cei care s-au pretins renunțători, nu au așteptat răspunsul pârâților, ce trebuia dat în termenul de 30 de zile de la data primirii și, prin urmare, acțiunea acestora a fost respinsă ca prematur formulată.

În privința celorlalți reclamanți, instanța a constatat că răspunsul primit la plângerea prealabilă le recunoaște dreptul, argumentându-se refuzul pe lipsa unui termen în care trebuie să se emită hotărârea de guvern.

Instanța a apreciat că acest refuz este nejustificat, deoarece în absența unei hotărâri de guvern dispozițiile O.G. nr. 55/2003, art. I, prin care salariații societății au dreptul de a cumpăra acțiuni în mod direct, prin derogare de la prevederile art. 1 din O.U.G. nr. 88/1997, privind privatizarea societăților comerciale, devin fără eficiență juridică.

S-a reținut de către instanță faptul că obligația de a emite reglementări este deja stabilită și chiar dacă nu există un termen, stipulat în mod expres, nu poate fi prelungită la infinit sau înlăturată, întrucât, în caz contrar, încalcă dreptul părților, consacrat prin art. 1 din Protocolul adițional la Convenția Europeană a Drepturilor Omului .

S-a mai reținut, de asemenea, că O.G. nr. 55/2003 recunoaște salariaților Petrom dreptul de a cumpăra acțiuni ale societății în limita cotei procentuale de 8% din capitalul social, la același preț cu care s-au vândut acțiunile în cadrul procesului de privatizare, urmând ca Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri – prin O.P.S.P.I. să stabilească procedurile, termenele și condițiile pentru vânzarea pachetului de acțiuni, după ce s-au stabilit termenul de vânzare și alte condiții prin hotărâre de guvern.

Instanța de fond a apreciat că deoarece pârâtul Guvernul României nu s-a conformat acestei obligații legale, ceilalți pârâți enunțați au fost în imposibilitate să se conformeze dispozițiilor legale, în vederea finalizării vânzării și, prin urmare, aceste capete de cerere au fost apreciate ca fiind premature și condiționate de îndeplinirea capătului principal.

Pe de altă parte, s-a reținut că drepturile și interesele părților, recunoscute de lege, nu sunt vătămate de acești pârâți, la acel moment, astfel că acțiunea formulată de reclamanți a fost considerată ca fiind întemeiată parțial.

Instanța a apreciat că nu poate fi reținută apărarea pârâților, în sensul că obligarea la emiterea hotărârii de guvern ar încălca principiul separației puterilor în stat, deoarece pârâtul și-a asumat această obligație prin însuși actul normativ și, chiar dacă nu s-a fixat un termen limită până la care să se întâmple, acesta trebuie să fie rezonabil, pentru a nu aduce atingere drepturilor părților și pentru ca actul normativ să nu devină lipsit de conținut.

S-a mai reținut în considerentele hotărârii atacate că acțiunea nu se încadrează în categoria actelor nesupuse controlului instanței, reglementate de art. 5 din Legea nr. 554/2004, deoarece, așa cum s-a arătat, pârâtul nu și-a respectat propria obligație reglementată prin lege, nefiind o imixtiune a instanței în actele administrative ale autorității publice, care privesc raporturile cu Parlamentul.

Pentru considerentele expuse, instanța a admis în parte acțiunea formulată de reclamanții care s-au conformat obligațiilor impuse de art. 7 din Legea nr. 554/2004, în temeiul art. 18 din această lege, iar, pe cale de consecință, s-a dispus obligarea pârâtului Guvernul României să emită hotărâre, prin care să se permită vinderea acțiunilor „Petrom” în limita cotei de 8% din capitalul social, la același preț cu cele vândute către O.M.V., conform Hotărârii Adunării Generale din data de 14.09.2004; s-au respins excepțiile invocate de pârâți și, de asemenea, s-au respins ca prematur formulate acțiunile reclamanților nominalizați.

            Împotriva sentinței civile nr.153 din 30 iunie 2010 a Curții de Apel Pitești – Secția comercială și de contencios administrativ și fiscal  a declarat recurs pârâtul Guvernul României, invocând motivul prevăzut de art.304 pct.9 C.proc.civ. și susținând că hotărârea a fost pronunțată cu aplicarea greșită a legii, fiind netemeinică și nelegală.

            În esență, recurentul-pârât susține că, în realizarea controlului de legalitate al actelor administrative, instanțele de judecată nu au dreptul de a se subroga în atribuțiile Executivului și că, prin dispozițiile art.IV și art.V din O.G. nr.55/2003, legiuitorul a conferit în principal Guvernului și în subsidiar Ministerului Economiei și Oficiului Participațiilor Statului și Privatizării în Industrie competența legală de a stabili momentele la care se va realiza achiziționarea acțiunilor și cota procentuală ce urmează a fi achiziționată de către salariații S.C. „PETROM” S.A., precum și termenele și condițiile pentru vânzarea directă a pachetului de acțiuni. Totodată, în raport cu dispozițiile art.41 și art.43 din O.U.G. nr.88/1997, singura autoritate în măsură să adopte măsurile necesare continuării sau finalizării unui proces de privatizare este Guvernul, care va lua măsurile pe care le consideră necesare, la momentul pe care îl va aprecia ca fiind oportun. În concluzie, recurentul-pârât susține că instanța de judecată s-a substituit în atribuțiile Executivului atunci când, prin hotărârea recurată, a obligat Guvernul să emită hotărârea la care se referă dispozițiile art.V din O.G. nr.55/2003.

Recursul este fondat.

Așa cum rezultă din expunerea rezumativă a lucrărilor dosarului, Curtea de apel a admis în parte acțiunea reclamanților și, pe cale de consecință, constatând că Guvernul nu și-a îndeplinit obligația asumată prin art.V pct.2 din O.G. nr.55/2003, a dispus obligarea acestuia să emită hotărârea prin care să fie vândute direct reclamanților acțiunile la S.C. „Petrom” SA, până la limita de 8% din capitalul social, la același preț cu acțiunile vândute către OMV.

Într-adevăr, prin art.V pct.2 din O.G. nr.55/2003 privind unele măsuri pentru derularea procesului de privatizare a Societății Naționale a Petrolului „Petrom” SA București […], a fost modificată O.U.G. nr.49/1997 privind înființarea Societății Naționale a Petrolului „Petrom”, aprobată prin Legea nr.70/1998, în sensul că art.9 din anexa 1 a primit următorul cuprins: Acțiunile societății comerciale vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Societatea comercială va ține evidența acțiunilor și acționarilor în Registrul acționarilor, deschis și operat conform prevederilor legale în vigoare. Salariații Societății Naționale a Petrolului PetromS.A. au dreptul să achiziționeze acțiuni ale societății până la limita de 8% din capitalul social, la același preț cu care se vor vinde acțiunile în cadrul procesului de privatizare. Cota procentuală ce urmează a fi achiziționată de salariați și momentele la care se va realiza achiziționarea acțiunilor de către aceștia vor fi stabilite prin hotărâre a Guvernului”.

În formularea anterioară, art.9 – Acțiunile – Statutul Societății Naționale a Petrolului „Petrom” S.A. București, avea următorul conținut: „Acțiunile nominative ale societății comerciale vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății comerciale și semnătura a doi administratori. Societatea comercială va ține evidența acțiunilor într-un registru numerotate, sigilat și parafat de către președintele consiliului de administrație, registru care se păstrează la sediul acesteia. Persoanele fizice sau juridice, române și străine, vor putea deține acțiuni ale Societății Naționale a Petrolului „Petrom” SA București, fără însă a se afecta poziția statului de acționar majoritar. Salariații Societății Naționale a Petrolului „Petrom” SA București au drept de preemțiune pentru cumpărarea de acțiuni ale societății comerciale la valoarea nominală a acestora până la concurența limitei de 10% din capitalul social”.

Deci, cu alte cuvinte, prin O.G. nr.55/2003, „dreptul de preemțiune la cumpărarea de acțiuni ale societății la valoarea nominală a acestora până la concurența limitei de 10% din capitalul social” a fost transformat în „dreptul să achiziționeze acțiuni ale societății până la limita de 8% din capitalul social, la același preț cu care se vor vinde acțiunile în cadrul procesului de privatizare”.

Dar, în timp ce dreptul salariaților reclamanți a fost consacrat de legiuitor în mod incontestabil, același legiuitor a înțeles să confere Guvernului un drept de apreciere exclusiv în ceea ce privește „cota procentuală ce urmează a fi achiziționată de salariați și momentele la care se va realiza achiziționarea acțiunilor de către aceștia (care) vor fi stabilite prin hotărâre…”.

Or, instanța de fond, reținând că Guvernul nu și-a îndeplinit obligația legală de a adopta hotărârea prin care să vândă direct acțiunile în limita de 8% din capitalul social la același preț cu acțiunile vândute către OMV a constatat, implicit, existența unui refuz nejustificat din partea acestei autorități, ignorând dreptul de apreciere care  i-a fost conferit de legiuitor.

Instanța de recurs constată că autoritatea recurentă nu se află în situația unui refuz nejustificat de emitere a unui act administrativ prin care să organizeze executarea și să execute în concret dispozițiile art.V pct.2 din O.G. nr.55/2003, ci se află în exercitarea unui drept de apreciere care i-a fost conferit de legiuitor într-o marjă cu limite foarte largi.

Cum însăși stabilirea termenului pentru achiziționarea acțiunilor de către salariații S.C. „PETROM” S.A. implica exercitarea acestui drept de apreciere recunoscut Guvernului, instanța de fond a dispus în mod nelegal executarea unei obligații de reglementare, subrogându-se în atribuțiile puterii executive, ceea ce are semnificația juridică a încălcării principiului constituțional al separației puterilor, consacrat la art.1 alin.(4) din Constituție.

            Aceeași concluzie se impune și față de dispozițiile art.41 din O.U.G. nr.88/1997, care prevăd că Guvernul asigură înfăptuirea politicii de privatizare, ia măsuri obligatorii pentru accelerarea și finalizarea procesului de privatizare și răspunde în fața Parlamentului de îndeplinirea acestor obligații.

            La pronunțarea prezentei decizii, în realizarea rolului constituțional ce revine Jurisdicției Supreme de a asigura interpretarea și aplicarea unitară a legii prin promovarea unei jurisprudențe unitare, ca modalitate de respectare a principiului securității juridice, care este prevăzut implicit în totalitatea articolelor Convenției Europene a Drepturilor Omului, și care constituie unul din elementele fundamentale ale statului de drept (CEDO, Decizia din 6 decembrie 2007, cererea nr.30658/05, Beian împotriva României, §39) Înalta Curte are în vedere practica sa unitară anterioară reprezentată de decizia nr.5463 din 2 decembrie 2009, decizia nr.2757 din 26 mai 2010, decizia nr.4635 din 28 octombrie 2010 și decizia nr.4995 din 16 noiembrie 2010.

Pentru considerentele arătate, Înalta Curte a admis recursul declarat de Guvernul României împotriva sentinței civile pronunțate de Curtea de Apel Pitești – Secția comercială și de contencios administrativ și fiscal  pe care a modificat-o în sensul respingerii, ca neîntemeiată, a acțiunii reclamanților-recurenți.