Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Contract de management educațional. Suspendare de drept. Condiții. Excepție de nelegalitate a dispozițiilor art. I din Ordinul ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului nr. 3567/2010.

Legea nr. 554/2004, art. 4

Legea nr. 128/1997

Legea nr. 53/2003, art. 50 lit. h)

Cuprins pe materii: Drept administrativ

Indice alfabetic: contract de management

                        Excepție de nelegalitate  

suspendare

 

Sunt nelegale dispozițiile art. I din Ordinul ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului nr. 3567/2010, prin care dispozițiile articolului VIII din anexa nr. 4 la

 Metodologia de organizare și desfășurare a concursului pentru ocuparea funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar de stat, aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 3.142/2006, au fost modificate în sensul stabilirii ca temei al suspendării de drept a contractului de management, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești,  situația în care împotriva managerului educațional a fost formulată plângere penală de către organele ierarhic superioare.

            Ele adaugă unor dispoziții cuprinse în acte normative cu forță juridică superioară, respectiv dispozițiilor art. 50 lit. h) din Legea nr. 53/2003 de adoptare a Codului muncii, ce completează Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, și potrivit cărora contractul de muncă se suspendă de drept atunci când salariatul este arestat preventiv în condițiile Codului de procedură penală.

 

Decizia nr. 3156 din 31 mai 2011

 

Prin încheierea din data de 10 noiembrie 2010, Tribunalul Dolj – Secția contencios administrativ și fiscal, în temeiul art.4 din Legea nr.554/2004, a  sesizat Curtea de Apel Craiova – Secția contencios administrativ și fiscal cu soluționarea excepției de nelegalitate a art.1 din Ordinul nr.3567/2010 al Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, invocată de către reclamanta Simion Aurora Mihaela,  suspendând judecata cauzei până la soluționarea excepției de nelegalitate.

 În motivarea excepției de nelegalitate, reclamanta a arătat că reglementarea cauzei suspensive de drept a efectelor contractului de management educațional, ca urmare a formulării unei plângeri penale de către organul ierarhic superior , sau ca urmare a trimiterii managerului în judecată pentru fapte penale incompatibile cu funcția deținută, apare a fi incompatibilă cu normele de drept de forță juridică superioară, invocând în acest sens dispozițiile art. 50 lit. h din Legea 53/2003 .

A mai arătat  că reglementarea acestei cauze de suspendare răstoarnă prezumția de nevinovăție reglementată de art.66 din Codul de procedură penală și art.6 din Convenția Europeană a drepturilor Omului și  faptul că legile ce reglementează ipoteze suspensive similare instituie acest gen de măsuri numai în ipoteza arestării preventive a funcționarului public în cauză ( Legea 215/2001 și Legea 188/1999 ).

Învestită cu soluționarea cauzei, Curtea de Apel Craiova – Secția contencios administrativ și fiscal a înregistrat pricina sub nr.  3160/54/2010.

Prin întâmpinarea formulată în cauză, pârâtul Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, a invocat inadmisibilitatea excepției de nelegalitate, arătând că, în speță, ordinul atacat are caracterul unui act administrativ cu caracter normativ, iar în raport de dispozițiile art.4 din Legea nr. 554/2004, excepția invocată de reclamantă este inadmisibilă.

Pe fondul cauzei, a solicitat respingerea excepției de nelegalitate a Ordinului nr. 3567/2010 ca neîntemeiată.

          Prin sentința nr.172 din 29 martie 2011,  Curtea de Apel Craiova – Secția contencios administrativ și fiscal a admis excepția de nelegalitate formulată de reclamanta Simion Aurora Mihaela în contradictoriu cu pârâții Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, Inspectoratul Școlar județean Dolj și intervenientul Vlad Marian;  în consecință, a constatat nelegalitatea dispozițiilor cuprinse în art.I, anexa 4, articolul VIII teza I din Ordinul nr. 3567/2010 emis de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului privind suspendarea de drept a contractului de management educațional, ”în cazul în care împotriva managerului educațional a fost formulată plângere penală de către organele ierarhic superioare”, în raport de prevederile art.50 lit. h din Codul Muncii.     

          Pentru a pronunța această soluție, prima instanță a reținut, în esență, următoarele:

          În privința admisibilității excepției de nelegalitate, prima instanță a a reținut că în virtutea principiului de drept potrivit căruia legea se interpretează în sensul de a produce efecte, se apreciază că și în actuala reglementare actele administrative cu caracter normativ pot fi supuse controlului de legalitate în procedura excepției de nelegalitate prevăzută de art.4 din Legea nr.554/2004, cu modificările și completările ulterioare.

Astfel, prima instanță a apreciat că excepția de nelegalitate a unui act administrativ cu caracter normativ, ca mijloc de apărare, poate fi invocată în cadrul unui proces aflat pe rol, astfel cum  s-a întâmplat și în speță,  respectiv s-a invocat excepția de nelegalitate a unui act administrativ cu caracter normativ – Ordinul nr.3567/2010 adoptat ulterior intrării în vigoare a Legii 554/2004.

           De altfel, practica constantă a instanței supreme a statuat,  în sensul că este admisibilă excepția de nelegalitate cu privire la actele administrative cu caracter normativ emise anterior/ulterior intrării în vigoare a Legii 554/2004.

Pe fondul excepției de nelegalitate, prima instanță a reținut că ordinul a cărui nelegalitate a fost invocată a fost emis în temeiul dispozițiilor Legii învățământului nr.84/1995 republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic cu modificările și completările ulterioare.

Prima instanță a reținut, în raport de prevederile Legii nr.128/1997 - art.146, că și contractului de management educațional încheiat între reclamantă, în calitate de director la Liceul de Informatică „Ștefan Odobleja” din Craiova și Inspectoratul Școlar Județean Dolj, îi sunt aplicabile ca și dispoziții de drept substanțial, dispozițiile Codului Muncii. 

Totodată, art.50 din Codul Muncii enumeră în mod expres și limitativ cazurile în care contractul de muncă se suspendă de drept, iar la litera (h) este prevăzut cazul în care „salariatul este arestat preventiv, în condițiile Codului de procedură penală.”

Ca atare, legislația muncii cu care se completează Legea nr. 128/1997 prevede suspendarea de drept a contractului doar în situația arestării preventive a celui în cauză, nu și în cazul în care împotriva salariatului a fost formulată o plângere penală de organele ierarhic superioare.

Așadar, din analiza textului art.1, anexa nr.4, art. VIII, teza I din Ordinul nr. 3567/2010 a  constatat că acesta excede dispozițiilor art.50 lit. h din Legea nr.53/2003 de adoptare a Codului Muncii.

Concluzionând, judecătorul fondului a reținut că suspendarea de drept a contractului de management educațional în cazul în care împotriva  managerului educațional a fost formulată plângere penală de către organele ierarhic superioare este nelegală, pentru că printr-un ordin, respectiv printr-un act normativ cu putere inferioară legii, se adaugă la lege.

Prin urmare, ordinul emis de un ministru are caracter de act administrativ normativ,  iar actele administrative normative se adoptă în baza și în vederea executării legii, astfel că ele nu pot deroga de la lege și nu pot adăuga condiții noi, neprevăzute de lege.

           Împotriva acestei hotărâri au declarat recurs Vlad Marian și pârâtul    Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului

            În  motivarea   cererilor  de recurs s-a arătat  în esență că sentința      de fond   este  nelegală și netemeinică pentru următoarele  motive:

            -În mod   greșit instanța de fond a  respins   excepția  inadmisibilității excepției    de nelegalitate a  Ordinului   nr. 35671/2010 deoarece   art. 4 alin. 1   din Legea  nr.  554/2004 vizează  acte administrative cu caracter individual și nu   pe   cele   cu caracter normativ.

            Pe fond  se arată că emiterea Ordinului  Ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului  nr. 3567/2010 a   fost făcută în baza   legii  învățământului nr. 84/1995 și a   legii   privind Statutul   personalului didactic nr. 128/1997 și nu sunt   de natură  să stabilească săvârșirea     unei fapte penale  cu vinovăție  de către    reclamantă   pentru a   invoca   încălcarea   prezumției  de nevinovăție.

            Prevederea   privind măsura suspendării contractului de management este în fapt și în drept în interesul   învățământului    pentru     protejarea dreptului   elevilor și   cadrelor   didactice, pentru   asigurarea   unui climat  de normalitate și legalitate în   comunitatea  în care învață. Această prevedere  are  aplicabilitate în situații   cert determinate,  atunci când, inspectorul   școlar  general a  fost   trimis  în judecată pentru infracțiuni incompatibile  cu funcția  deținută.

            Dacă asupra unei persoane  trimisă în judecată nu s-ar lua măsura suspendării, imaginea  instituției   pe care   o conduce ar fi   afectată și asupra tuturor actelor emise  în exercitarea funcției  ar plana o prezumție de nelegalitate.

            Se mai   arată   că acest  ordin   nu contravine   Codului  muncii, cum eronat susține   instanța de fond, contractul de management nu încetează ci se   suspendă   tocmai   pentru   respectarea   prezumției   de vinovăție.

            Recursurile sunt  nefondate.

            Ordinul  Ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului  nr. 3567/2010 – este un act   administrativ normativ iar prevederile   art. 4 alin. 1 din Legea  nr. 554/2004 privind excepția    de nelegalitate   sunt  în aceeași   măsură  aplicabile   actului   administrativ unilateral cu caracter individual  cât  și celui  normativ.

            Acest  lucru, deoarece   art. 4 alin. 2 se referă   la actele    administrative unilaterale fără a   distinge  după cum   acestea  au caracter  normativ sau individual. Actele administrative unilaterale normative pot fi supuse oricând controlului de legalitate, nu numai  pe calea   excepției de   nelegalitate dar și  pe calea   acțiunii   directe (art. 11 alin. 4 Legea nr.  554/2004).

            De altfel aceste  teorii sunt consacrate în jurisprudența Înaltei Curți de Casație și Justiție - decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție  nr. 3268/2006, decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție  nr.  3726/2007). De aici  rezultă că instanța   de fond a   soluționat  corect excepția de   inadmisibilitate excepției de  nelegalitate.

            În ceea ce privește fondul excepției de nelegalitate  se reține că  în mod corect a  făcut instanța   de fond   interpretarea   dispozițiilor legale   în cauză.

            Se constată că   dispozițiile  art. I anexa  nr. 4, art. VIII Legea I din Ordinul  Ministrului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului  nr. 3567/2010 („în cazul  în care  împotriva  managerului   educațional a  fost  formulată   plângere penală   de organele   ierarhic superioare, contractul    de management  educațional  se suspendă de drept”) sunt nelegale în raport de  prevederile  art. 50 lit.  h) din Legea   nr. 53/2003 de adoptare a   Codului Muncii  privind   cazurile   în care  contractul   de muncă   se suspendă   de drept („salariatul este   arestat preventiv”).

            Instanța de fond în mod corect analizând excepția de nelegalitate a  verificat   concordanța   actului  administrativ  cu actele  normative cu forță juridică superioară  în temeiul  și în executarea   căruia a fost emis, ținând cont de principiul    ierarhiei și   forței   juridice a actelor normative.

            În mod corect, a  reținut instanța de fond că dispozițiile   art. I  anexa 4, art. VIII, teza  I din Ordinul  nr. 3567/2010 adaugă la lege   și în   consecință  sunt nelegale.