Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Cerere având ca obiect anularea unui certificat de proprietate emis în temeiul H.G. nr. 834/1991. Limitele de învestire ale instanței de contencios administrativ.

Legea nr. 554/2004, art. 1

H.G. nr. 834/1991

Cuprins pe materii: Drept administrativ

Indice alfabetic: certificat de proprietate

                                   Drept de proprietate

                                   Interes legitim

                                   Procedura contenciosului administrativ

                                  

 

Examinarea de către instanța de judecată a interesului legitim și, implicit, a temeiniciei cererii având ca obiect anularea unui certificat de proprietate emis în temeiul H.G. nr. 834/1991, realizată în cadrul procedurii contenciosului administrativ, trebuie să se facă numai în limitele verificării legalității emiterii actului administrativ atacat, fără a fi pus în discuție, în fond și în mod direct , dreptul de proprietate al uneia sau  al alteia dintre părți.

 

Decizia nr. 3282 din 7 iunie 2011

 

Prin acțiunea înregistrată la Curtea de Apel Timișoara la data de 28.05.2009, reclamanta MA a chemat în judecată pe pârâții Ministerul Finanțelor Publice, S.C. UTT S.A., Statul Român reprezentat de Consiliul Local al municipiului Timișoara, Municipiul Timișoara, reprezentat de Primar, Primăria Timișoara reprezentată de Primar și Primarul Municipiului Timișoara solicitând următoarele:

-    anularea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor seria M03 nr. 10944/11.08.2008 eliberat de Ministerul Finanțelor Publice, în favoarea pârâtei S.C. „UTT" S.A., în temeiul H.G. nr. 834/1991 și al H.G. nr. 386/2007, cu privire la terenul de 19.795 m.p., înscris în C.F. nr. 15393 Timișoara, nr. top. 28669/1;

-    anularea tuturor actelor care au stat la baza emiterii certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor;

-    anularea actelor emise în procedura prealabilă;

-    restabilirea situației anterioare de carte funciară în sensul radierii din CF nr. 15393 Timișoara a dreptului de proprietate al pârâtei S.C. „UTT" S.A. asupra parcelei nr. top. 28669/1, înscris cu titlu de atestare conform H.G. nr. 834/1991 și al HG nr. 386/2007 și al reînscrierii dreptului de proprietate al Statului Român;

-   obligarea pârâților în solidar la plata de despăgubiri în sumă de 1.000.000 euro, constând în valoarea prejudiciului cauzat ca urmare a avizării de către Primar a atestării dreptului de proprietate în favoarea pârâtei S.C. „UTT" S.A. și a emiterii de către Ministerul Finanțelor Publice a certificatului de atestare a dreptului de proprietate în favoarea aceleiași pârâte.

În motivarea cererii, reclamanta MA arată că a deținut în coproprietate devălmașă împreună cu fostul soț CV cota de ˝ parte din terenul intabulat inițial în C.F. nr. 16846 Timișoara, nr. top. 1796/2, teren din care s-a transcris o parte în C.F. nr. 15393 Timișoara și 120452 Timișoara. Cealaltă cotă de 1/2 din același imobil a aparținut numiților TV și soțului ei TC. Imobilul a fost expropriat în întregime, atât cota sa și a fostului soț, cât și cota soților TV și TC, în baza Decretului nr. 437/1979, fără plata unei despăgubiri, deci cu încălcarea art. 481 Cod civil, astfel că titlul statului nu este valabil, formulând, în temeiul art. 21 din Legea nr. 10/2001, notificări pentru restituirea în natură.

A mai arătat reclamanta că, ulterior preluării imobilului de către stat s-au efectuat mai multe operațiuni de carte funciară, dezmembrări și unificări cu alte parcele, așa încât suprafețele în litigiu au fost transnotate în C.F. nr. 120452 Timișoara, nr. top. 28665/1/1/1/1/1 (suprafața de 98 mp) și în C.F. nr. 15393 Timișoara, nr. top. nou 28669/1 (suprafața 1540 mp). Restituirea acestor suprafețe de teren în natură era posibilă, întrucât nu sunt ocupate de construcții, servituți legale sau alte amenajări de utilitate publică, în înțelesul art. 10 alin. 2 din Legea nr. 10/2001 republicată.

În continuare, s-a susținut că pârâta S.C. „UTT" S.A. a avut un drept de folosință asupra terenului, dar la data notificărilor formulate în baza Legii nr. 10/2001 proprietatea o deținea Statul Român, astfel că restituirea în natură era obligatorie, conform art. 1 alin. 1 și art. 9 din Legea nr. 10/2001 republicată.

Reclamanta a mai arătat că, încălcând prevederi legale imperative, pârâtul Ministerul Finanțelor Publice București a emis în favoarea pârâtei S.C. „UTT" S.A., certificatul de atestare a dreptului de proprietate atacat, deși imobilul în discuție era indisponibilizat prin efectul legii și avea obligația să verifice în prealabil dacă acest imobil era revendicat sau nu, aceasta constituind o cerință a cărei îndeplinire era obligatorie, înainte de emiterea certificatului.

Certificatul în discuție s-a emis în 11.08.2008, după data de 12.06.2008 când reclamanta a depus la Tribunalul Timiș, în condițiile Legii nr. 10/2001, contestația împotriva Dispoziției nr. 988/09.04.2008 a Primarului municipiului Timișoara emisă în procedura administrativă prevăzută de aceeași lege (dosar nr. 5185/30/2008 al Tribunalului Timiș).

Pârâta S.C. „UTT" S.A. și-a întabulat dreptul de proprietate la data 16.10.2008 când contestația reclamantei era pe rolul instanței, pârâta având cunoștință la data atestării dreptului de proprietate atât de cererea de retrocedare, cât și de indisponibilizarea imobilului în temeiul art. 21 alin. ultim din Legea nr. 10/2001 republicată, dar, fiind de rea-credință, a făcut demersurile pentru dobândirea acestui drept, în scopul de a împiedica restituirea în natură.

A mai susținut reclamanta că certificatul de atestare a dreptului de proprietate al pârâtei S.C. UTT S.A., emis în baza Hotărârii Guvernului nr. 834/1991 și a Hotărârii de Guvern nr. 386/2007 este nul absolut, neputând produce niciun efect, iar înscrierea dreptului de proprietate al sus-numitei pârâte în cartea funciară s-a făcut în baza unui titlu nul, fiind lovite de nulitate și toate actele care au stat la baza emiterii acestui certificat, precum și actele emise în procedura prealabilă constând în răspunsul la plângerea pe care am formulat-o conform art. 7 alin. 3 din Legea nr. 554/2004.

A mai arătat că a luat la cunoștință despre existența certificatului de atestare a proprietății atacat, cu prilejul depunerii de către pârâta SC UTT SA în dosarul nr. 5185/30/2008 al Tribunalului Timiș, la termenul de judecată din 4.11.2008, a unui extras al cărții funciare nr. 15393 Timișoara, datând din 22.10.2008, în care figura ca proprietară a terenului în temeiul H.G. nr. 386/2007 și H.G. nr. 834/1991, certificatul ce nu i  s-a comunicat decât la data de 11.05.2009, în baza cererii pe care a depus-o la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară. Din extrasul de carte funciară pe care l-a obținut în data de 9.10.2008 rezulta că acest teren era intabulat la acea dată în proprietatea statului, iar nu a pârâtei S.C. „UTT" S.A..

Reclamanta a susținut că în 4.12.2008 a depus la pârâtul Ministerul Finanțelor Publice București plângerea prealabilă, solicitând revocarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate în litigiu, plângere la care a primit răspuns la începutul lunii ianuarie 2009, în sensul că actul atacat nu ar constitui un act administrativ a cărui validitate să se verifice pe calea contenciosului administrativ.

La termenul de judecată din 7.09.2009, reclamanta MA a depus la dosar o precizare de acțiune, prin care a arătat că solicită anularea certificatul de atestare al dreptului de proprietate asupra terenurilor seria M03 nr. 10944/11.08.2008 eliberat de pârâtul Ministerul Finanțelor Publice (fost Ministerul Economiei și Finanțelor) în favoarea pârâtei S.C. „UTT" S.A. în temeiul H.G. nr. 834/1991 și al H.G. nr. 386/2007 cu privire la terenul de 19.795 mp înscris în C.F. nr. 15393 Timișoara nr. top. 28669/1 și anularea actelor administrative care au stat la baza emiterii acestui certificat, respectiv documentația depusă la Oficiul de Cadastru și anume: expertiza de identificare topografică a terenurilor, procesul-verbal de recepție internă a documentației topografice nr.757/5.03.2007 întocmit de pârâta S.C. UTT S.A., decizia nr.3392/16.11.2006 emisă de aceeași pârâtă, ca beneficiar al atestării dreptului de proprietate, privind constituirea comisiei de stabilire și evaluare a terenurilor și cererea de emitere a ordinului de numire a acestei comisii adresata Ministerului Economiei și Finanțelor, procesele-verbale de delimitare a terenului emise de comisia amintită la 15.10.2007, 30.03.2007, 31.03.2007, 31.03.2007 (corectat 2008), 31.03.2007 (corectat 2008), 5.02.2007 (corectat 2008), procesul-verbal nr.5/16.12.2007 de avizare a documentației de către Primăria municipiului Timișoara înregistrat sub nr. SC2007-029094/28.12.2007. Arată că toate procesele-verbale emise de comisia numită a pârâtei S.C. UTT S.A., cu excepția celui din 30.03.2007 nu poartă dată certă.

Reclamanta a mai solicitat și anularea adresei nr. 195083/23.12.2008 a Ministerului Finanțelor Publice București prin care i s-a soluționat plângerea prealabilă.

La termenul de judecată din 09.03.2010, reclamanta MA a mai depus la dosar o precizare de acțiune, prin care a arătat că înțelege să cheme în judecată în calitate de pârât pe Ministerul Finanțelor Publice București, ca și reprezentant al Statului Român și nu în nume propriu, întrucât anterior atestării dreptului de proprietate al pârâtei S.C. UTT S.A., proprietar era Statul Român, acesta urmând să fie beneficiarul dreptului a cărui restabilire o solicită.

Prin sentința nr. 226 din 26 aprilie 2010, Curtea de Apel Timișoara -Secția contencios administrativ și fiscal a respins excepția inadmisibilității acțiunii, invocată de pârâții Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri și S.C. „UTT" și totodată a dispus, după cum urmează:

(i) A admis în parte acțiunea formulată de reclamanta MA în contradictoriu cu pârâții S.C „UTT" S.A., Statul Român -reprezentat de Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri; a anulat în parte certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor seria M03 nr. 10944/11.08.2008, emis de Ministerul Economiei și Finanțelor, respectiv pentru suprafața de 19.795 mp, aferentă parcelei cu nr. topografic 28669/1; a anulat adresa cu nr. 195083/23.12.2008, emisă de Ministerul Economiei și Finanțelor și a dispus restabilirea situației anterioară de carte funciară, în sensul radierii din Cartea Funciară nr. 15393 Timișoara a înscrierii dreptului de proprietate al pârâtei S.C. „UTT" S.A. asupra parcelei cu nr. topografic 28669/1; a obligat pârâta S.C. „UTT" S.A. la plata către reclamantă a sumei de 20.000 RON, cu titlul de despăgubiri și a respins în rest cererea de despăgubiri formulată de reclamantă; a respins cererea de anulare a actelor care au stat la baza emiterii certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor seria M03, nr. 10944/11.08.2008, emis de Ministerul Economiei și Finanțelor; a admis excepția lipsei calității procesuale pasive a pârâților Municipiul Timișoara, Primarul Municipiului Timișoara și Primăria Municipiului Timișoara; a respins acțiunea formulată de reclamantă în contradictoriu cu pârâții Municipiul Timișoara,/Primarul Municipiului Timișoara și Primăria Municipiului Timișoara, ca fiind formulată împotriva unor persoane fără calitate procesuală pasivă; și a obligat pârâta S.C. „UTT" S.A. la plata către reclamantă a sumei de 1828 RON, cu titlul de cheltuieli de judecată constând în contravaloarea onorariului de avocat și a taxelor judiciare de timbru și timbrului judiciar.

Pentru a hotărî astfel, instanța de fond a reținut, în esență,următoarele:

- reclamanta a solicitat anularea certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor seria M03 nr. 10944/11.08.2008 eliberat de Ministerul Finanțelor Publice în favoarea pârâtei S.C. UTT S.A. cu privire Ia terenul de 19.795 mp, înscris în Cartea Funciară nr. nr. 15393 Timișoara, nr. top. 28669/1;

-motivul cererii de anulare l-a constituit încălcarea dispozițiilor art. 21 alin. 5 din Legea nr. 10/2001, care interziceau înstrăinarea, sub orice formă, a bunurilor imobile care formau obiectul acestei legi, conform art. 21 alin. 5 din Legea nr. 10/2001;

-instanța de fond a constatat că, în speță, nu s-a contestat că terenul în suprafață de 1540 metri pătrați - întabulat  inițial în C.F. nr. 16846 Timișoara, nr. top. 1796/2, ulterior transcris în C.F. nr. 15393 Timișoara, având nr. top. 28669/1 - a făcut obiectul cererii de restituire în natură formulată de reclamantă în baza Legii nr. 10/2001, iar actul a cărui nulitate se solicită în prezenta cauză - respectiv certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor seria M03 nr. 10944/11.08.2008, eliberat de Ministerul Finanțelor Publice - are drept efect recunoașterea dreptului de proprietate al pârâtei S.C. UTT S.A. asupra acestui teren;

-        prima instanță nu și-a însușit susținerea pârâtului Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri, în sensul că dreptul de proprietate al S.C. UTT S.A. este preexistent emiterii acestui certificat și că acest act are numai menirea de a confirma acest drept. Sub acest aspect, instanța a constatat că dreptul de proprietate al S.C. „UTT” S.A. asupra terenului respectiv a fost înscris în Cartea Funciară în baza acestui certificat de atestare a dreptului de proprietate, iar pârâta S.C. „UTT” S.A. nu a invocat un alt titlu de proprietate în afara acestui certificat;

-        conform înscrierii de Carte funciară, imobilul respectiv a fost proprietatea Statului Român și a fost dat numai în folosința antecesoarei reclamantei S.C. „UTT” S.A., nefiind constituit un drept real în favoarea acesteia.

Pe de altă parte, s-a mai reținut că, în condițiile în care terenul în litigiu făcea obiectul procedurilor judiciare declanșate în baza Legii nr. 10/2001, art. 21 alin. 5 din această lege interzicea orice înstrăinare a acestui bun de către Statul Român, anterior finalizării acestor proceduri.

A concluzionat prima instanță în sensul că, în mod nelegal, s-a stabilit prin certificatul de atestare a dreptului de proprietate cu seria M03 nr. 10944/11.08.2008, emis de Ministerul Economiei și Finanțelor, că pârâta S.C. UTT S.A. are în proprietate suprafața totală de 20.076 metri pătrați, dintre care suprafața de 19.795 mp este aferentă parcelei cu nr. topografic 28669/1, în care a fost inclus și terenul solicitat la restituire de reclamantă, în suprafață de 1540 metri pătrați.

Cât privește situația parcelei cu nr. topografic 28669/1 în suprafață de 19.795 mp, instanța de fond a reținut că în această parcelă a fost inclus și terenul solicitat la restituire de reclamantă în suprafață de 1540 metri pătrați, dar, având în vedere că nu este posibilă o identificare a acestei suprafețe de   1540 m.p. din totalul de   19.795 m.p. al parcelei  cu nr. topografic 28669/1, impunându-se o dezmembrare a acestei parcele, instanța constată necesitatea anulării certificatului seria M03, nr. 10944/11.08.2008 pentru întreaga suprafața de 19.795 mp, aferentă parcelei cu nr. topografic 28669/1, în care este inclus terenul care a făcut obiectul cererii de restituire în natură a reclamantei.

Cu privire la cererea de anulare a adresei nr. 195083/23.12.2008 emisă de Ministerul Economiei și Finanțelor, curtea de apel a reținut că prin această adresă, Ministerul Economiei și Finanțelor a respins plângerea administrativă prealabilă prin care reclamanta a solicitat revocarea certificatului seria M03, nr. 10944/11.08.2008 și, având în vedere argumentele pentru care instanța a constatat temeinicia acestei cereri de anulare, față de caracterul accesoriu al răspunsului dat în procedura administrativă prealabilă de ministerul emitent al actului în litigiu, a reținut temeinicia și a cererii de anulare a acestei adrese.

Cu privire la cererea de restabilire a situației anterioară de carte funciară instanța de fond a apreciat că rectificarea Cărții funciare se impune în urma constatării nevalabilității actului de înscriere a dreptului de proprietate în Cartea Funciară și a dispus restabilirea situației anterioare de carte funciară, în sensul radierii din Cartea Funciară nr. 15393 Timișoara a înscrierii dreptului de proprietate al pârâtei S.C. „UTT" S.A. asupra parcelei cu nr. topografic 28669/1.

Cu privire la  cererea de anulare a actelor  care au stat la baza  emiterii  certificatului de  atestare a dreptului de  proprietate asupra  terenurilor seria M 03 nr. 10944/11.08.2008, emis de Ministerul Economiei și Finanțelor, instanța a constatat că reclamanta nu a indicat actele care au stat la baza emiterii certificatului în litigiu și a căror anulare o solicită și nici emitentul acestora și, de asemenea, doamna Maistru Agnesa nu a indicat motivele de nulitate a acestor acte, astfel încât această solicitare este nefondată.

Cu privire la cererea de acordare de despăgubiri, prima instanță a reținut că reclamanta a solicitat obligarea în solidar a pârâților la plata despăgubirilor în cuantum de 1.000.000 euro constând în valoarea prejudiciului cauzat.

S-a constatat că pârâta S.C. „UTT" S.A. a dat dovadă de rea-credință în demersurile efectuate în vederea obținerii acestui certificat în sensul că, certificatul în discuție s-a emis în 11.08.2008, după data de 12.06.2008 - când reclamanta a depus la Tribunalul Timiș, în condițiile Legii nr. 10/2001, contestația împotriva Dispoziției nr. 988/09.04.2008 a Primarului municipiului Timișoara emisă în procedura administrativă   prevăzută   de   aceeași   lege   (dosar   nr.   5185/30/2008   al Tribunalului Timiș), chemând în judecată și S.C. UTT S.A. și tot după sesizarea Tribunalului Timiș, la data de 29.07.2008, doamna LL, director al pârâtei S.C. „UTT" S.A. semnează un înscris în care declară pe proprie răspundere că „nu există litigii cu persoanele fizice sau juridice privind terenul în suprafață de 19.795 m , situat în Timișoara, strada Textiliștilor", înscris care a fost folosit în fața Ministerului Economiei și Finanțelor, în vederea obținerii certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor seria M 03 nr. 10944/11.08.2008.

De asemenea, instanța de fond a reținut că pârâta S.C. UTT S.A. și-a întabulat dreptul de proprietate la data 16.10.2008, când contestația reclamantei era pe rolul instanței, pârâta având cunoștință la data atestării dreptului de proprietate atât de cererea de retrocedare, cât și de indisponibilizarea imobilului în temeiul art. 21 alin. ultim din Legea nr. 10/2001 republicată.

Cu referire la prejudiciul pricinuit reclamantei prin această faptă, instanța de fond a subliniat că nu poate să speculeze cu privire la soluția ce urmează a se da în dosarul nr. 5185/30/2008 al Tribunalului Timiș, astfel încât nu poate reține că, în absența emiterii certificatului în litigiu, reclamanta ar fi obținut restituirea în natură a terenului respectiv.

Având în vedere aceste aspecte, instanța de fond a reținut că această conduită a pârâtei S.C. UTT S.A. a pricinuit reclamantei un prejudiciu moral, fiind îndeplinite condițiile răspunderii civile delictuale prevăzute de 998 Cod Civil, care dau dreptul reclamantei de a fi despăgubită pentru acest prejudiciu.

Observând că reclamanta MA nu a indicat cuantumul unui prejudiciu material și nici nu a făcut probe în acest sens, instanța a reținut că singurele daune la care reclamanta este îndreptățită sunt daunele morale decurgând din frustrarea pricinuită reclamantei prin restricțiile suferite de aceasta timp de mai mulți ani în legătură cu împiedicarea obținerii restituirii în natură a terenului în litigiu, respectiv din întârzierea ilicită a procedurii de soluționare a cererii formulate de aceasta în baza Legii nr. 10/2001.

Având în vedere aceste aspecte, instanța a admis în parte cererea reclamantei de acordare a daunelor morale, obligând pârâta S.C. „UTT" S.A. la plata către reclamantă a sumei de 20.000 RON, cu titlul de despăgubiri, considerând suficientă această despăgubire, luând în considerare că reclamanta nu este proprietara terenului în litigiu, ci are numai o speranță legitimă în a dobândi proprietatea acestui imobil.

A mai apreciat instanța de fond, că nu se justifică obligarea Ministerului Economiei și Finanțelor la plata de despăgubiri către reclamantă în calitate de emitent al certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor seria M03, nr. 10944/11.08.2008, având în vedere declarația dată de doamna LL, director al pârâtei S.C. UTT SA, care a declarat pe proprie răspundere că „nu există litigii cu persoanele fizice sau juridice privind terenul în suprafață de 19.795 m~. situat în Timișoara, strada Textiliștilor.

Instanța a mai observat că, în aceeași declarație, doamna LL a arătat că „S.C. UTT S.A. se angajează să suporte eventualele cheltuieli de judecată sau pretenții în urma litigiului legat de certificatul de atestare", astfel încât instanța urmează să țină seama de această convenție a părților cu privire la suportarea riscurilor emiterii certificatului în litigiu.

Referitor la acțiunea formulată de reclamantă împotriva pârâților Municipiul Timișoara, Primarul Municipiului Timișoara și Primăria Municipiului Timișoara, instanța de fond a reținut că prin încheierea din 10.02.2010, s-a dispus admiterea excepției lipsei calității procesuale pasive a pârâților Municipiul Timișoara, Primarul Municipiului Timișoara și Primăria Municipiului Timișoara și, prin urmare, acțiunea va fi respinsă față de acești pârâți.

Împotriva acestei sentințe au declarat recurs pârâții  S.C. „UTT" S.A. și Direcția Generală a Finanțelor Publice Timiș pentru Ministerul Finanțelor Publice.

Invocând ca temei  legal al  recursului promovat, prevederile  art. 304 pct.9 Cod procedură civilă recurentul a solicitat  modificarea  sentinței  atacate în sensul  respingerii  acțiunii  reclamantei, apreciind  că hotărârea  primei instanțe a  fost dată cu  greșita  aplicare a legii.

În opinia  acestui  recurent,  instanța de fond, în mod eronat, a respins excepțiile formulate, cu referire la neîndeplinirea  procedurii  prealabile, întemeiată  pe prevederile  art. 7 din Legea nr. 554/2004, ceea ce atrăgea  respingerea acțiunii ca inadmisibilă.

S-a mai susținut de către recurentul-pârât că de altfel  acțiunea  intimatei-reclamante este inadmisibilă întrucât nu s-a făcut  dovada  vătămării  reclamantei într-un drept  recunoscut de  lege, prin actul administrativ, în  condițiile în care  aceasta nu  și-a dovedit  și nu a opus  propriul  drept de proprietate asupra  terenului,  față de dreptul  său  de  proprietate, dobândit prin  efectul  Legii nr. 15/1990 (art. 20 alin.2).

În opinia recurentului în mod nelegal instanța de fond a  apreciat  că este  admisibilă acțiunea  reclamantei numai pentru  că aceasta ar fi  titulara unui interes legitim de a pretinde  restituirea  în natură  a imobilului  în litigiu, restituire  care  formează  obiectul  unui  alt  litigiu,  încă  nesoluționat.

Cu referire la petitul principal al acțiunii reclamantei  recurentul  a  mai arătat că  certificatul de  atestare a  dreptului  său  de  proprietate demonstrează o anumită  situație  patrimonială existentă la momentul înființării societății  prin hotărâre de guvern, însăși reclamanta recunoscându-i dreptul de folosință  asupra  terenului  în cauză la momentul  formulării  notificărilor  în baza  Legii nr. 10/2001.

În fine, recurentul-pârât a mai arătat  că în  mod nelegal  instanța de fond a admis capetele de cerere ale acțiunii  reclamantei în condițiile  în care  societatea pârâtă recurentă  a arătat  și dovedit  că a devenit proprietara imobilului în  litigiu prin  efectul Legii nr. 15/1990 art. 20 alin.2 și desigur prin îndeplinirea tuturor  condițiilor prevăzute  în respectivul act normativ.

La data de 25 ianuarie 2011, recurenta UTT a solicitat în temeiul  art. 306 alin.2 Cod procedură civilă, invocarea  din oficiu de către  instanță a  motivelor  de  ordine publică, vizând necompetența absolută a Curții de Apel  Timișoara, în soluționarea cauzei, prescripția specială de 1 an  și  încălcarea  unor  norme  imperative, toate  cu  referire la  Legea  nr.10/2001 (art. 26 alin.3) art. 46 alin.5 și  art. 44 alin.4) și  în raport de procedura instituită, conform  Deciziei  XX din  19 martie  2007 a Înaltei Curți de Casație și Justiție – Secțiile Unite.

Apreciind la rândul său nelegalitatea  și netemeinicia hotărârii  pronunțate de instanța de fond, recurentul-pârât Direcția Generală a Finanțelor Publice Timiș în reprezentarea Ministerului Finanțelor Publice, a solicitat în principal, drept consecință a admiterii recursului admiterea  excepției lipsei calității  procesuale pasive  a statului român, calitate  procesuală având în opinia sa succesorul emitentului actului  administrativ contestat, respectiv Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de  Afaceri.

În subsidiar, în  temeiul art. 3041 Cod procedură civilă recurentul a solicitat modificarea  sentinței  în sensul  respingerii  cererii  reclamantei  ca  netemeinică  și nelegală.

În contextul  prezentării  situației de  fapt și a  excepțiilor  invocate, recurentul –pârât a menționat, în esență, că în opinia  sa  instanța de  fond fără temei  legal și  fără argumente  pertinente, a respins  excepțiile de  inadmisibilitate,  de lipsă calitate  procesuală  pasivă invocate după cum și pe fond a pronunțat o soluție  nefondată.

Recursurile declarate  sunt  fondate.

Dată fiind similitudinea criticilor înfățișate în ambele  recursuri, Înalta Curte le va  răspunde prin argumente comune, și/sau  distincte, după caz,  în susținerea  soluției adoptate de instanța de  control  judiciar în calea de  atac a recursului.

Instanța de fond a admis în parte acțiunea reclamantei intimate, astfel cum a fost  aceasta succesiv precizată și  completată, și a dispus anularea certificatului de atestare a dreptului de proprietate  asupra  terenurilor M 03 nr. 10944/11 august 2008, emis de  Ministerul Economiei și Finanțelor pentru  suprafața de 19.795 m2 reținând  ca prim argument  esențial, deopotrivă în soluționarea  excepției de  inadmisibilitate dar și  în ceea ce privește temeinica acțiunii, interesul  legitim al  reclamantei, care,  deși nu a opus un titlu de  proprietate asupra terenului în litigiu, are totuși o speranță legitimă în a dobândi proprietatea acestui imobil, întrucât a solicitat  în temeiul Legii nr. 10/2001 restituirea suprafeței de  1540 m2.

Contrar celor reținute de prima instanță asupra fondului  cauzei,  Înalta Curte  apreciază în raport de natura acțiunii, de probatoriile  administrate  și de prevederile  legale incidente, că  o astfel de interpretare nu poate fi primită, în  susținerea  temeiniciei cererii de față.

Este adevărat că potrivit  art.  1 alin.1 din Legea contenciosului  administrativ  nr. 554/2004, republicată,  orice persoană care se  consideră  vătămată într-un drept  al său ori într-un interes  legitim de  către o  autoritate publică, printr-un  act administrativ sau prin nesoluționarea  în  termenul legal  al unei  cereri, se  poate  adresa  instanței de  contencios administrativ pentru  anularea  actului, recunoașterea  dreptului  pretins sau a  interesului  legitim, care  în cauza  de  față are natura  privată.

Același act  normativ definește interesul  legitim  privat  ca  fiind posibilitatea  de a  pretinde  o anumită  conduită, în considerarea  realizării  unui drept  subiectiv viitor și   previzibil, prefigurat  (art. 2 alin.1 lit.p  din Legea nr. 554/2004).

Totodată, Înalta Curte reține ca incontestabil dovedită, împrejurarea  că reclamanta a promovat o acțiune în  revendicare și pe calea dreptului comun, în temeiul  Legii nr. 10/2001 (dosarul nr. 5185/30/2008 aflat pe rolul Tribunalului Timiș, în prezent suspendat) preferând să dea prioritate litigiului de contencios administrativ.

Astfel cum rezultă din expunerea rezumativă a  considerentelor  sentinței atacate, de mai sus, litigiul  civil a cărui  soluționare  a fost pentru  moment  suspendată, are ca  obiect contestația reclamantei formulată împotriva Dispoziției  Primarului Timișoara nr. 988/9 aprilie 2008,  prin care  s-a  respins  cererea de  restituire în natură a  imobilului, în temeiul Legii nr. 10/2001.

Din această perspectivă, Înalta Curte  apreciază, în contextul  factual prezentat, că în  adevăr nu se poate  reține inadmisibilitatea  acțiunii reclamantei-intimate, astfel cum au susținut recurenții, pentru  lipsa oricărui interes  legitim în  promovarea  acțiunii  de față.

 Înalta Curte precizează însă că examinarea interesului legitim și implicit a temeiniciei cererii de față se realizează în cadrul procedurii contenciosului administrativ numai în limitele  verificării  legalității  emiterii actului  administrativ atacat, fără  a fi  pus  în discuție, în  fond și  în mod  direct, dreptul de  proprietate al uneia  sau alteia dintre părți.

De altfel,  o atare  analiză  și examinare  se va  realiza  de către  instanța civilă, de drept comun, astfel cum rezultă și din înscrisurile  aflate  la filele  40-41 în dosarul  de  fond privitoare  la  măsurile și probatoriile dispuse în dosarul de fond nr. 5185/30/2008.

Așa fiind  considerentele  primei instanțe  vizând  analiza  directă  și efectivă  a dreptului  de proprietate al societății  recurente ca și cele referitoare la modalitatea și efectele juridice ale înscrierilor  în cartea funciară, întemeiate pe prevederile  Legii nr. 10/2001 urmează a fi  examinate  și  raportate  strict la limitele  controlului  exercitat de  instanța de contencios administrativ.

Aspectul formal de nelegalitate al certificatului contestat  reținut de prima instanță, în  sensul că terenul  în litigiu făcea obiectul procedurilor judiciare declanșate în baza Legii nr. 10/2001, iar  art. 21 alin.5 din acest  act normativ interzicea  orice  înstrăinare a acestui  bun de către  statul român anterior  finalizării procedurii,  reclamanta  solicitând  prin notificare restituirea unei  suprafețe de 1540 m2. nu poate fi primit  în opinia  Înaltei Curți, întrucât  se  fundamentează pe o  interpretare  eronată  atât a  prevederilor legale  incidente  cât și  a tuturor  probelor  administrate.

Prin emiterea  certificatului  de atestare  seria  M 03  nr. 10944 la  11 august  2008, în baza  Legii nr. 15/1990 și a HG nr. 834/1991, pentru suprafața  de  20.076,00 m2 , în  favoarea  UTT de  fostul  Minister al Economiei  și  Finanțelor, a fost  atestată și recunoscută, după  o procedură  stabilită  de  lege, situația  patrimonială existentă a societății recurente. Certificatul  emis  nu are  efect al constitutiv dreptului  de proprietate.

 Chiar recurenta-reclamantă a recunoscut  dreptul  de folosință al S.C. UTT S.A. Timișoara asupra  terenului  în cauză, existent la data  formulării  notificărilor  în  baza  Legii nr. 10/2001.

Simpla împrejurare că pârâta a invocat  ca titlu de   proprietate acest  certificat, înscris în cartea funciară  la data de  16  octombrie  2008 nu poate demonstra, astfel cum  susține  instanța de fond că  dreptul de  proprietate  al  recurentei  S.C. UTT S.A. nu ar fi  preexistent, cu atât mai mult cu cât pe temeiurile  legale  invocate de  recurentă au  rămas  neanalizate  de   prima instanță.

 Societatea  recurentă, constituită în temeiul Legii nr. 15/1990 ca societate comercială pe acțiuni, cu capital integral de stat beneficiază  de  prevederile HG  nr. 834/1991, condiția  fiind aceea ca  societatea  să fi  fost cu  capital  integral de  stat la data  înființării  societății, aspect necontestat  în  cauză.

Așa fiind  terenul  pentru   care  ministerul de resort a emis  certificatul de  atestare a  dreptului de proprietate se  afla  și se află în patrimoniul societății  și în folosința  acesteia, fiind  preluat integral  odată cu  întregul  patrimoniu  al fostei  întreprinderi, fiind necesar  obiectului său de   activitate.

Instanța de  fond nu a  motivat inaplicabilitatea   prevederilor  art. 20 alin.2 din Legea nr. 15/1990 invocată de recurentă în  susținerea dobândirii dreptului său de proprietate asupra  terenului, prin efectul acestei prevederi legale, potrivit cu care „bunurile din patrimoniul  societății  comerciale sunt  proprietatea acesteia” și  nici nu  a demonstrat  nelegalitatea  documentației  întocmite  pe baza  căreia  a fost emis  certificatul de  atestare a  dreptului de  proprietate.

Modalitatea specifică în care recurenta a dobândit proprietatea  asupra imobilului în litigiu, prin cumpărarea de acțiuni, în procesul de privatizare,  nu a fost  analizată în raport de prevederile art. 20 alin.2  din Legea n r. 15/1990.

Astfel, Înalta Curte apreciază, în acord cu susținerile  recurenților    actul  atacat nu este  viciat  urmare a nerespectării  dispozițiilor art. 21 alin.5 din Legea nr. 10/2001 care nu sunt  aplicabile în  cauză.

Emiterea  certificatului de  atestare  a dreptului de proprietate, pe temeiurile legale  mai sus arătate  nu echivalează, în sensul  textului  evocat, cu  o înstrăinare, concesionare, locațiune de gestiune sau închiriere, cu atât mai mult cu cât chiar  judecătorul  fondului reține  printr-un  considerent al  sentinței  pronunțate că certificatul de  atestare a  dreptului de  proprietate  eliberat  de  Ministerul Finanțelor Publice are drept efect recunoașterea  dreptului de proprietate al societății recurente asupra  respectivului teren.

Desigur, nimic  nu  împiedică intimata-reclamantă  ca în situația  în care va  obține  pe cale  civilă   titlul de proprietate asupra terenului  arătat, să solicite  o eventuală  comparare  de  titluri tot pe calea  dreptului  comun, pe calea  contenciosului  administrativ putând fi   anulat  actul  administrativ atacat doar dacă se  dovedește  cu certitudine  încălcarea  dispozițiilor  legale  în vigoare ce au  servit  ca temei al  emiterii  acestuia, ceea că însă în cauză, Înalta Curte apreciază că   nu s-a realizat.

În fine, Înalta Curte  apreciază că hotărârea  primei instanțe a fost dată cu   greșita aplicare a legii  și în  considerarea  faptului că  s-a dispus  anularea  certificatului de  atestare a dreptului de proprietate pentru  o suprafață de   19.795 m2, în ciuda faptului  că s-a  afirmat  constant  că cererea  de restituire  a reclamatei-intimate vizează  numai  o  suprafață de  1540 m2, motivarea  oferită  în acest  sens nefiind  pertinentă.

În raport de considerentele  arătate, Înalta Curte apreciază  așadar că  se impune  admiterea  recursurilor  de față și în temeiul  art. 312 alin.1 cu referire la art. 304 pct.9 Cod procedură civilă, modificarea  sentinței atacate  în  sensul respingerii  ca nefondată a acțiunii reclamantei vizând  anularea  certificatului  seria  M 03 nr. 10944/11 august  2008.

Netemeinicia capătului de cerere principal atrage respingerea ca  nefondate și  a cererilor  accesorii, admise  în parte de   prima instanță, ca și a cererilor de intervenție accesorii în favoarea  reclamantei-intimate.