Ședințe de judecată: Iulie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Autonomie universitară. Limite.

 

Legea nr. 84/1995

Legea nr. 288/2004

O.U.G. nr. 75/2005

Cuprins pe materii: Drept administrativ

Indice alfabetic: Autonomie universitară

                                   Acreditare

                                   Cartă Universitară

                                   Învățământ la distanță

 

Autonomia universitară dă dreptul comunității universitare să  își stabilească misiunea proprie, strategia instituțională, structura, activitatea, organizarea și funcționarea proprie, gestionarea resurselor materiale și umane, dar cu respectarea strictă a legislației  în vigoare. Ea   nu  implică existența unei autonomii de reglementare și de decizie a instituției de  învățământ superior  în afara cadrului legal care este general  obligatoriu, autonomia universitară exprimată în Carta universitară, aprobată de Senatul universitar, trebuind să concorde legislației  în vigoare.

Faptul că în cadrul unei universități există un program de studii de licență acreditat, care se desfășoară pentru forma de învățământ la zi, nu conduce la ideea că, pentru același program, poate fi organizată de aceeași universitate o altă formă de  învățământ, în lipsa verificării de către autoritatea abilitată, a  îndeplinirii standardelor de performanță, prin procedura de evaluare prevăzută de lege.

 

Decizia nr. 3306 din 8 iunie 2011

Notă: Legea nr. 84/1995 a fost abrogată prin Legea nr. 1//2011, a educației naționale, publicată în M.Of. nr.. 18 din 10/01/2011

 

Prin acțiunea formulată la data de 24 iulie 2009, astfel cum a fost ulterior modificată și precizată, Universitatea „XY” a chemat  în judecată Guvernul României, solicitând anularea anexei 3 pct.30 din Hotărârea Guvernului nr.749/2009, astfel cum a fost completată de Hotărârea Guvernului nr.943/2009 și modificarea textelor  în sensul introducerii  în anexă a structurii  instituției de  învățământ, astfel cum a fost aprobată de Senatul universitar pentru anul 2009 – 2010.

            De asemenea, reclamanta a cerut anularea prevederilor art.7 alin.1 din  hotărârea de guvern,  în sensul eliminării dispozițiilor privind necesitatea  autorizării și acreditării fiecărei forme de  învățământ din cadrul unei specializări, precum și obligarea  pârâtului în solidar cu funcționarii responsabili la plata despăgubirilor de 3.000.000 lei precum și la 700.000 lei daune cominatorii.

            Prin  încheierea din 20 octombrie 2009, Curtea de Apel București-Secția a VIII-a  contencios administrativ și fiscal  a admis în  principiu cererea de intervenție accesorie,  în interesul pârâtului, formulată de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, iar prin sentința civilă nr.3129 din 29 iunie 2009 a respins acțiunea ca neîntemeiată.

            Pentru a pronunța această hotărâre,   instanța a reținut , că prin Hotărârea Guvernului nr.749/2009 astfel cum a fost modificată prin Hotărârea Guvernului nr.943/2009 s-a aprobat Nomenclatorul domeniilor, structurilor instituțiilor de  învățământ superior și a specializărilor/programelor de studii universitare de licență acreditate  sau autorizate să funcționeze provizoriu, anexa 3 referindu-se la Universitatea „XY”.

            Curtea a constatat că nu sunt fondate susținerile reclamantei privind  încălcarea competențelor  pârâtului prin stabilirea nomenclatorului specializărilor și al grupelor specializărilor,  întrucât, prin  hotărârile contestate, Guvernul României a aprobat structurile  învățământului superior, având și avizul Ministerului Justiției, astfel cum este abilitat prin lege.

            Referitor la încălcarea principiului autonomiei  universitare, concretizat în Carta Universității „XY”, instanța a reținut că poziția reclamantei nu poate fi primită,  întrucât această autonomie trebuie exercitată cu respectarea prevederilor Legii nr.288/2004, privind organizarea  studiilor  universitare, precum și a celorlalte  dispoziții legale din dreptul intern și comunitar care reglementează calitatea activității didactice.

            Astfel, stabilirea duratei studiilor, a domeniilor de studii universitare de licență și a specializărilor/programelor de studii acreditate sau autorizate să funcționeze  provizoriu nu constituie  ingerințe de genul celor menționate de art.89 din Legea nr.84/1995, fiind  o prerogativă legală a Guvernului României, menită să asigure calitatea actului didactic.

            Instanța a mai reținut că prin decizia nr.4726 din 29 octombrie 2009 a Înaltei Curți de Casație și Justiție- Secția de contencios administrativ și fiscal  s-a respins acțiunea reclamantei de anulare a Hotărârii Guvernului nr.676/2007 și Hotărârii Guvernului  nr.635/2008, al căror conținut referitor  la Universitatea „XY” este identic cu anexa 3 a Hotărârii Guvernului nr.749/2009, astfel cum a fost modificată prin H.G.nr.943/2009, considerentele hotărârii judecătorești menționate, raportate la prevederile Legii nr.84/1995 și ale Legii nr.288/2004, fiind aplicabile și în prezenta cauză.

            Împotriva sentinței a declarat recurs reclamanta Universitatea „XY”, criticând-o pentru nelegalitate și netemeinicie.

            Astfel,  reclamanta a  învederat că instanța de fond a greșit, referindu-se  la conținutul deciziei nr.4726/2009, hotărâre străină de natura prezentului litigiu,  în cauza anterioară  punându-se exclusiv problema creditelor de studiu transferabile pentru Facultatea de Drept și Administrație Publică, fără a avea suportul unei Carte universitare, cea din 2003 neavând asemenea prevederi, iar cea din 2007 fiind ulterioară declanșării procesului.

            Or, a arătat reclamanta, instanța de fond s-a rezumat a face trimitere la litigiul anterior, fără a-și motiva soluția de respingere a acțiunii  în raport de  noua situație juridică a universității.

            O altă critică adusă sentinței privește constatarea că la adoptarea hotărârilor contestate  ar fi fost respectate prevederile art.60 și 92 din Legea nr.84/1995, deși prin dispozițiile  referitoare la structura formelor de învățământ a universității reclamante a fost  încălcată autonomia universitară, consacrată atât de Constituție, cât și de legea educației care lasă la latitudinea instituției de  învățământ modalitatea de structurare și organizare a procesului de  învățământ, concretizată prin Carta universitară.

            Sub acest aspect, reclamanta a  învederat că instanța de fond a aplicat greșit prevederile care definesc specializările și programele  de studii prin raportare la formele de  învățământ, ignorând  împrejurarea că Legea nr.84/1995 permite ca activitatea didactică a fiecărei universități să fie organizată  în formele de  învățământ seral, cu frecvență redusă și la distanță, în cadrul unei specializări pentru care a fost acreditată/ autorizată să funcționeze provizoriu pentru cursurile la zi.

            Reclamanta a invocat și prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.75/2005, potrivit cărora acreditarea se face pentru fiecare program din ciclul de licență, caracteristica specializării fiind  capacitatea de a duce la o calificare distinctă.

            În raport de această definiție, a arătat reclamanta, diversele forme de  învățământ  existente în cadrul unei specializări nu duc la calificări distincte și nu pot fi considerate programe de studii sau specializări diferite, deci nu necesită acreditare sau autorizare.

            S-a precizat  în recursul formulat și aspectul privind  depășirea, prin reglementarea dată de  hotărârile  de guvern, a  limitelor și condițiilor stabilite de legea învățământului și  de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.75/2005,  întrucât s-a refuzat aprobarea formelor de  învățământ la distanță și cu frecvență redusă, fără să se țină seama de  îndeplinirea cerinței legale privind organizarea de cursuri la zi.

            S-a subliniat de către reclamantă că stabilirea formelor de învățământ constituie un aspect al structurii și organizării procesului de  învățământ, fiind  în competența exclusivă a Universității „XY”,  hotărârile de guvern atacate modificând în mod abuziv structura internă de învățământ, contrar celei stabilite de Senatul universității, prin Carta universitară.

            Reclamanta a mai invocat și nesocotirea dispozițiilor legale cu privire la durata domeniului de  licență – Drept, prin actele administrative contestate stabilindu-se un număr de 240 de credite, corespunzător unei durate de 4 ani, contrar celor prevăzute  în Carta Universității „XY”, respectiv 180 de credite, număr ce corespunde unei durate de 3 ani.

            Sub acest aspect, reclamanta a precizat că, potrivit art.4  din Legea nr.288/2004 privind organizarea studiilor universitare de licență,  acestea corespund unui număr cuprins  între minimum 180  și maximum 240 de credite de studiu transferabile. Din interpretarea textului, a arătat  reclamanta, rezultă că,  în mod concret, autonomia universitară presupune libertatea de a stabili numărul de credite transferabile respectiv durata domeniului de licență,  în limitele prevăzute de Legea nr.288/2004.

            Recursul este nefundat.

            Astfel, apare ca neîntemeiată susținerea că, prin dispozițiile cuprinse  în hotărârile atacate ar fi fost  încălcate prevederile art.60 și respectiv art.92 din Legea nr.84/1995.

            Astfel, potrivit alin.1 din  art.60 din lege, activitatea didactică se poate organiza  în formele de zi, seral, cu frecvență redusă și la distanță, ultimele 3 categorii putând fi organizate de instituțiile de  învățământ superior care au cursuri de zi.

            Articolul 92 din lege definește autonomia universitară, respectiv domeniile vizate și modalitățile prin care se realizează, reglementând și faptul că în Carta  universitară a instituției de  învățământ superior, adoptată în condițiile legii de Senatul  universitar, sunt cuprinse ansamblul  de drepturi și obligații, precum și normele care reglementează viața comunității universitare  în spațiul  universitar propriu.

            Curtea constată că prin reglementarea dată prin  hotărârile  în litigiu privind nomenclatorul specializărilor și al grupelor de specializări, Guvernul României și-a exercitat competențele stabilite prin dispozițiile legale ce definesc și structurează  învățământul superior, respectiv Legea nr.84/1995, Legea nr.288/2004 și Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.75/2005, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr.87/2006, la emiterea Hotărârii Guvernului  nr.943/2009 avându-se  în vedere și prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.10/2009.

            Prin acest ultim act normativ s-a dispus, printre altele, ca reclamanta să  înceteze școlarizarea pentru forma de învățământ la distanță,  recunoscându-se dreptul studenților înmatriculați de a-și continua studiile la programe de studiu autorizate provizoriu sau acreditate. De asemenea, s-a decis că  absolvenții Universității „XY” la specializarea  Drept, cu o durată de 3 ani și cu 180 de credite, au dreptul de a-și completa studiile la 4 ani și cu 240 de credite.

            Potrivit normelor legale  în vigoare,  în calitate de autorități publice, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și respectiv, Guvernul României, răspund de modul  în care este respectată legislația  învățământului  de către toți furnizorii de servicii de educație, putând propune, respectiv acționa, pentru a modifica structura specializărilor/programelor de studiu.

            Susținerea reclamantei privind  încălcarea autonomiei universitare și a Cartei universitare adoptate  în 2007 nu are temei legal.

            Autonomia universitară dă dreptul comunității universitare să  își stabilească misiunea proprie, strategia instituțională, structura, activitatea, organizarea și funcționarea proprie, gestionarea resurselor materiale și umane, dar cu respectarea strictă a legislației  în vigoare.

            Autonomia universitară  nu  implică existența unei autonomii de reglementare și de decizii a instituției de  învățământ superior  în afara cadrului legal care este general  obligatoriu. De aceea, autonomia universitară exprimată în Carta universitară, aprobată de Senatul universitar, trebuie să concorde legislației  în vigoare.

            Faptul  că Guvernul României și ministerul de resort controlează modul în care o universitate  își exercită autonomia universitară reprezintă o garanție că  învățământul superior respectă standardele de calitate definite la nivel național și european.

            Universitățile nu pot avea libertatea deplină de a stabili prin Carta universitară atribuțiile și competențele  structurilor proprii fără  o intervenție a statului, prin ministerul de resort, care poate și este obligat să acorde girul unei organizări corecte a instituțiilor de  învățământ respective.

            Referitor la critica privind refuzul aprobării formelor  de  învățământ la distanță și cu frecvență redusă, hotărârile de guvern contestate au fost emise cu respectarea prevederilor Ordonanței de Urgență a Guvernului  nr.75/2005,aprobată prin Legea nr.87/2006, potrivit cărora aceste forme de  învățământ pot fi organizate doar dacă au  parcurs procedura de evaluare academică.

            Astfel cum au arătat  pârâtul  și intervenientul, aceste forme de  învățământ pot fi organizate de facultățile care au și învățământ la zi, dar normele  în vigoare nu exonerează instituția de  învățământ superior de obligația de a se supune procedurii de evaluare  în vederea autorizării/ acreditării și acestor alte forme de  învățământ.

            Or, reclamanta nu a parcurs în ce privește aceste două forme de învățământ etapa obligatorie, a evaluării de către Agenția Română de Asigurare a Calității  în Învățământul Superior.

            Faptul că există în cadrul universității reclamante un program de studii de licență acreditat, care se desfășoară pentru forma de învățământ la zi, nu conduce la ideea că, pentru același program, poate fi organizată de aceeași universitate o altă formă de  învățământ, în lipsa verificării de către autoritatea abilitată, a  îndeplinirii standardelor de performanță, prin procedura de evaluare prevăzută de lege.

            În consecință, refuzul  învederat de reclamantă, de a permite funcționarea formelor de  învățământ cu frecvență redusă și la distanță, nu apare ca nejustificat, astfel cum este reglementată această sintagmă  în art.2 lit.i din Legea nr.554/2004, respectiv ca exprimarea cu exces de putere a voinței de a nu rezolva cererea.

Referitor la numărul de credite și respectiv, durata domeniului de licență Drept, critica formulată de reclamantă este de asemenea, neîntemeiată,  în condițiile în care Guvernul României a acționat  în baza competențelor recunoscute de Legea nr.288/2004, care prevede  în art.1 alin.3 că durata ciclurilor de studii pe domenii și specializări se stabilește de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului și Sportului la propunerea Consiliului Național al Rectorilor și se aprobă prin  hotărâre de guvern.

Prin urmare, potrivit legii, stabilirea ciclurilor de studii și a numărului de credite pe domenii și specializări nu intră  în competența Senatului universitar, fiind legiferat dreptul de control al autorității asupra calității studiilor oferite de o instituție de  învățământ superior și din punctul de vedere al duratei.

Recursul a fost respins ca nefondat