Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Excepție de nelegalitate a art. 35 din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007 al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Netemeinicie.

 

Legea nr. 95/2006, art. 216

O.G. nr. 92/2003

Legea nr. 554/2004

 

Sunt legale prevederile art. 35 din Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calității de asigurat, respectiv asigurat fără plata contribuției, precum și pentru aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate aprobate prin Ordinul nr. 617/2007 al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, prevederi în temeiul cărora Casei de Asigurări de Sănătate îi este recunoscută abilitarea legală de a emite decizii de impunere, care la scadență au valoarea de titlu executoriu, în baza căruia se poate declanșa urmărirea silită.

Aceste prevederi respectă atât cadrul legal stabilit prin Legea nr. 95/2006, în executarea căreia a fost emis Ordinul nr. 617/2007, cât și cadrul legal general, atâta timp cât, strict cu privire la obligațiile de plată către Fondul Național Unic de Asigurări de Sănătate, în competențele atribuite caselor de asigurări de sănătate de a aplica măsurile de executare silită sunt incluse și cele de emitere a titlurilor executorii, în condițiile și cu respectarea prevederilor art. 141 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală.

 

Decizia nr. 3878 din 27 septembrie 2010

 

Prin încheierea din data de 14 aprilie 2010, pronunțată în dosarul nr. 623/100/2010 a Tribunalului Maramureș, a fost investită  Curtea de Apel Cluj pentru soluționarea excepției de nelegalitate, invocată din oficiu de către instanță, cu privire la prevederile art. 35 din Ordinul 617/2007 emis de Președintele CNAS, privind posibilitatea stabilirii creanțelor datorate la Fondul Național Unic al Asigurărilor Sociale de Sănătate (FNUASS), prin decizie de impunere emisă din oficiu, în litigiul dintre reclamantul FVF și pârâta Casa de Asigurări de Sănătate Maramureș.

Pentru a hotărî astfel această instanța a reținut că  prin cererea de chemare în judecată, reclamantul FVF, în contradictoriu cu   pârâta Casa de Asigurări de Sănătate Maramureș Baia Mare, a solicitat anularea Deciziei de impunere din Oficiu nr. 6069/1232/27.10.2009 (fila 27) prin care a fost obligat să plătească suma de 11.787,28 lei la FNUASS .

 A arătat instanța că pârâta a indicat ca temei de drept pentru emiterea deciziei atacate prevederile art. 83 al. 4 din OG. Nr. 92/2003, modificată, privind codul de procedură fiscală.

S-a apreciat însă că Ordinul Președintelui CNAS nr. 617/2007 este contrar Legii nr. 95/2006, modificată, deoarece stabilește posibilitatea emiterii titlurilor de creanță în condițiile în care legea abilita Casa Națională de Asigurări de Sănătate numai la luarea măsurilor de executare silită, nu și la emiterea deciziilor de impunere din oficiu.

Prin întâmpinarea formulată, pârâta Casa de Asigurări de Sănătate, a solicitat respingerea excepției de nelegalitate invocată din oficiu de Tribunalul Maramureș, Secția comercială, de contencios administrativ și fiscal și menținerea ca legal și temeinic a art. 35 din ordinul Președintelui CNAS nr.617/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calității de asigurat, respectiv asigurat fără plata contribuției, precum și pentru aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate.

Astfel investită cu soluționarea cauzei, Curtea de Apel  Cluj, prin sentința nr. 269/2010 din data de 24 iunie 2010, a respins excepția inadmisibilității excepției de nelegalitate invocată de pârâți și a admis sesizarea din oficiu a Tribunalului Maramureș – Secția comercială, de contencios administrativ și fiscal privind excepția de nelegalitate a dispozițiilor art. 35 din Normele Metodologice, privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calității de asigurat, precum și pentru aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, emis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

 Totodată, a constatat  nelegalitatea prevederilor art. 35 din actul administrativ normativ precizat mai sus.

Prima instanță a respins  excepția de inadmisibilitate a excepției de nelegalitate reținând,  în esență, că  la nivelul Secției de contencios administrativ și fiscal a Înaltei Curți, a fost adoptată soluția de principiu în sensul că este admisibilă excepția de nelegalitate invocată cu privire la un act administrativ unilateral cu caracter normativ.

 Sub aspectul criticilor de nelegalitate aduse din oficiu de către  instanța de fond, instanța a  constatat că obiectul excepției de nelegalitate îl formează dispozițiile art. 35 din Normele Metodologice, privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calității de asigurat, precum și pentru aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor datorate Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, emis de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, text care are următorul cuprins:

(1)    în conformitate cu art. 215 alin. (3) din lege și art. 81 din Codul de procedură fiscală, pentru obligațiile de plată față de fond ale persoanelor fizice care se asigură pe bază de contract de asigurare, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se face de ANAF, titlul de creanță îl constituie, după caz, declarația prevăzută la art. 32 alin. (4), decizia de impunere emisă de organul competent al CAS, precum și hotărârile judecătorești privind debite datorate fondului. Decizia de impunere poate fi emisă de organul competent al CAS și pe baza informațiilor primite pe bază de protocol de la ANAF.

(2)    Titlul de creanță prevăzut la alin. (1) devine titlu executoriu la data la care creanța bugetară este scadentă prin expirarea termenului de plată prevăzut de lege.

 Instanța de fond a reținut că, prin textul precizat se adaugă la lege, în sensul că se extinde competența CAS și pentru emiterea de decizii de impunere care la scadență au valoarea de titlu executoriu în baza cărora se poate declanșa urmărirea silită atrăgând astfel complexul de proceduri și mecanisme de executare statale.

 În fine, a mai apreciat instanța că teza de la care pleacă autoarea sesizării, conform căreia pârâta nu are recunoscută posibilitatea de a invoca prevederile art. 83 alin. 4 din Codul de procedură fiscală pentru a stabili din oficiu întinderea obligațiilor datorate la fond și a emite decizii de impunere, este corectă și legală. De altfel, pârâta nu a invocat nicio altă dispoziție legală expresă care i-ar conferi prerogativa de a stabili din oficiu contribuțiile datorate la fond și de a emite decizii de impunere care la scadență să aibă valoare de titlu executoriu.

Măsurile de executare silită pentru care este abilitată Casa conform art. 216 din Legea nr. 95/2006 se pot întreprinde doar dacă preexistă un titlu executoriu formal valabil și în fond temeinic.

2. Motivele de recurs înfățișate de  recurentele-pârâte

Împotriva acestei sentințe au promovat recurs pârâtele Casa Națională de Asigurări de Sănătate București și Casa Națională de Asigurări de Sănătate Maramureș.

2.1. Recursul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate București (CNAS)

            Prin motivele de recurs dezvoltate  recurenta  CNAS a susținut, în   esență următoarele  aspecte  de  nelegalitate:

            - greșit a  constatat instanța de fond nelegalitatea art. 35 din  Ordinul  președintelui CNAS  nr. 617/2007, motivat  de  împrejurarea  că nu sunt  abilitate casele de  asigurări  de  sănătate  să recurgă  la  stabilirea  contribuțiilor  datorate de   FNUASS, reținând    dispozițiile Legii nr. 95/2006 abilitează CNAS și CAS numai pentru luarea  măsurilor  de executare silită, nu și  pentru  stabilirea  contribuțiilor de  asigurări de  sănătate, întrucât  prin  dispozițiile  respectivului  text din  actul normativ  contestat  nu se  realizează  o  substituire a CNAS în  obligația de stabilire a taxelor și contribuțiilor datorate bugetului  general  consolidat  ce incumbă  Agenției Naționale de Administrare Fiscală;

- în conformitate cu art. 256 alin. 2 și 3 din Legea nr. 95/2006, cu modificările și completările ulterioare, „colectarea contribuțiilor persoanelor juridice și fizice care au calitatea de angajator se face de către Ministerul Finanțelor Publice, prin ANAF, în contul unic deschis pe seama CNAS in condițiile legii, iar colectarea contribuțiilor persoanelor fizice, altele decât cele pentru care colectarea veniturilor se face de către ANAF, se efectuează de către casele de asigurări.

Sumele colectate în contul fondului potrivit alin. (2) sunt în permanență la dispoziția CNAS și se repartizează de ordonatorul principal de credite, proporțional cu sumele aprobate pe subcapitole de cheltuieli prin legile bugetare anuale, pe fiecare domeniu de asistență medicală”.

În conformitate cu art. 79 din OG nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală republicată, cu modificările și completările ulterioare, în vederea stabilirii stării de fapt fiscale și a obligațiilor fiscale de plată datorate, contribuabilii sunt obligați să conducă evidențe fiscale, potrivit actelor normative în vigoare.

- instanța de fond a nesocotit împrejurarea că  între  CNAS și  Agenția Națională de Administrare Fiscală a fost  încheiat  un  protocol privind  furnizarea  datelor  referitoare  la  asigurații din categoriile  de persoane  care  realizează  venituri  din profesii  libere, din  drepturi de  proprietate intelectuală, din  dividende, dobânzi  și penalități  din cedarea  folosinței bunurilor,  din agricultură și silvicultură precum și  date  privind  plata  contribuțiilor  datorate  de  angajator și angajat la Fondul  Național  Unic de Asigurări Sociale și de  Sănătate, pentru persoanele  care au  calitatea de angajat, către  CNAS, ceea ce  demonstrează  că transmiterea  acestor date de  către  Agenția Națională de Administrare Fiscală către  CNAS se  realizează  tocmai  în scopul  exercitării  atribuțiilor  legale ale  acestei din urmă autorități;

- raportat la  prevederile  evocate  și la  situația de fapt menționată, nu este vorba despre încălcarea dispozițiilor Legii nr. 95/2006 în sensul  unei substituiri în obligațiile  ANAF, prin intermediul structurilor  de profil subordonate, de către  CNAS, prin casele de  asigurări de  sănătate sau persoane juridice  specializate.

2.2. Recursul  Casei de  Asigurări de Sănătate Maramureș (CAS Maramureș)

            La rândul său, recurenta CAS Maramureș a criticat hotărârea pronunțată  de  prima instanță susținând  următoarele aspecte  de  nelegalitate:

            - au fost nesocotite o serie de elemente de fapt prezentate în contextul  acțiunii  de  fond în soluționarea  căreia  a fost  invocată din oficiu excepția de  nelegalitate  a art. 35 din  Ordinul  Președintelui CNAS nr. 617/2007, în sensul că s-a arătat că raportat la veniturile   impozabile rezultate din  desfășurarea   unei  profesii  libere  pe care le  realizează  reclamantul  FVF, acesta  din urmă  are  obligația  de a plăti o  contribuție lunară  către  FNUASS, stabilită sub  forma  unei  cote procentuale care  se aplică  asupra  veniturilor  impozabile  realizate,  obligație pe care însă nu și-a  respectat-o astfel că  s-a  procedat la  emiterea  deciziei de impunere din  oficiu;

            - contrar  celor  reținute de prima instanță s-a arătat că stabilirea din oficiu a  obligațiilor  fiscale datorate  de reclamant s-a efectuat în condiții de deplină legalitate, în temeiul  art. 83  alin.4  din O.G. nr. 92/2003, art. 215 alin.3 și 216 din Legea nr. 95/2006 și art.  35 din Ordinul  617/2007, pe baza veniturilor  realizate  din  activitatea  independentă, venituri  care au  fost  comunicate  de organele fiscale teritoriale,  potrivit protocolului intervenit  cu Agenția Națională de Administrare Fiscală în temeiul Legii nr. 95/2006, recurenta apreciind potrivit principiului qui potest plus, potest minus, că  poate  lua  măsuri  mai  facile  împotriva  propriilor  debitori, respectiv că  poate  emite  decizii  de  impunere, devenind astfel  organ fiscal în  înțelesul  O.G. nr. 92/2003.

            3. Soluția  și considerentele instanței   de recurs

            Examinând sentința atacată prin prisma prevederilor legale  incidente, raportat la  criticile celor  două  recurente dar și la  apărările  intimatului-reclamant, Înalta Curte  apreciază,  potrivit art. 312 Cod procedură civilă  cu  referire la  art. 304 pct.9 Cod procedură civilă  că sunt întemeiate criticile formulate astfel că se impune admiterea recursurilor și modificarea sentinței atacate în sensul respingerii excepției de nelegalitate, din oficiu invocată, în  considerarea celor în continuare arătate.

Dată fiind similitudinea criticilor formulate de  cele  două recurente, Înalta Curte  urmează a  le  examina grupat și a le  răspunde  prin  argumente  comune.

            După  cum  constant a  reținut Înalta Curte în jurisprudența sa, legalitatea unui act administrativ normativ se apreciază  în raport cu legea  în baza căreia  a fost emisă.

            În cauză, Ordinul nr. 617/2007, emis de  CNAS pentru  aprobarea  Normelor metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calității de asigurat, respectiv de asigurat  fără  plata  contribuției, precum și pentru  aplicarea  măsurilor de executare  silită  pentru încasarea sumelor datorate Fondului Național Unic de  Asigurări  Sociale de Sănătate, a fost emis în temeiul dispozițiilor expres  menționate  din Legea nr. 95/206 privind  reforma în  domeniul  sănătății (art. 211 alin.3, 213 alin.3 și 4, art. 216, 256-260 ș.a.) și al  Statului  Casei Naționale de  Asigurări de Sănătate, aprobat  prin H.G. nr. 972/2006 (art. 7, 17 alin.(5) și art.  18 pct.36).

            Analizând textul a cărei nelegalitate  a fost  din oficiu invocată, respectiv a art. 35 din Ordinul nr. 617/2007, prin raportare la prevederile  art. 216 din Legea nr. 95/2006 prima instanță  a apreciat  că acesta  adaugă la  lege întrucât  sunt extinse competențele CAS și cu   privire la emiterea de decizii de impunere, care  la  scadență au  valoarea  de  titlu executoriu în baza cărora  se poate  declanșa  urmărirea silită, în plus  față de  abilitarea  legală deja  recunoscută, aceea  de a  proceda  la aplicarea  măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor cuvenite  bugetului  fondului  și a majorărilor de întârziere.

            Contrar  celor  reținute de  prima  instanță, Înalta Curte  apreciază, raportat la  prevederile  art. 216 din Legea nr. 95/2006, potrivit cu care, în cazul  neachitării  la termen, conform  legii, a  contribuțiilor  datorate  fondului de către persoanele fizice, altele decât cele pentru care  colectarea veniturilor se face  de  ANAF, CNAS, prin  casele de asigurări sau persoane fizice ori juridice specializate, procedează la aplicarea măsurilor de executare silită pentru încasarea sumelor cuvenite  bugetului fondului și a  majorărilor  de întârziere în condițiile  O.G. nr. 92/2003 privind Codul de  procedură fiscală, republicat, că  dispozițiile  art. 35 din Normele  metodologice nu au  caracter  nelegal întrucât nu adaugă la lege și nici nu contravin sensului și spiritului legii în aplicarea căreia  au  fost adoptate.

            Astfel, norma legală cuprinsă în art. 216 din Legea nr. 95/2006 trimite în mod  explicit  la  dispozițiile  cuprinse în Codul de  procedură fiscală atunci când menționează atribuțiile execuționale ale Casei Naționale de Asigurări  de Sănătate.

            Împrejurarea că dispozițiile cuprinse în art. 35 al Normelor  metodologice stipulează și posibilitatea emiterii unei decizii de  impunere de  către  organul  competent al CAS nu reprezintă o nelegală adăugare la textul legii sus-arătat care să contravină prevederilor  cuprinse în  Codul de procedură fiscală, în condițiile  în care  potrivit   art. 141 din acest cod executarea  silită  a creanțelor  fiscale  se  efectuează  în temeiul  unui  titlu executoriu emis  potrivit  prevederilor   Codului de procedură fiscală, de către organul de executare  competent, care  în cazul dat este chiar  Casa Națională de  Asigurări de Sănătate.

            Interpretarea sistematică a prevederilor cuprinse în textele  examinate conduce așadar la concluzia că prevederile  art. 35 din Ordinul Președintelui CNAS nr. 617/2006 nu depășesc cadrul legal stabilit prin Legea nr. 95/2006, în executarea căruia a fost esențialmente emis și nu  contravin  legii, în condițiile  în care, strict cu privire la  obligațiile de plată  către  Fondul  Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, în cadrul competențelor atribuite  caselor de  asigurări  de sănătate de a aplica măsurile de  executare  silită  sunt  incluse  și cele de  emitere a  titlurilor  executorii, în condițiile  și cu  respectarea  prevederilor  cuprinse  în O.G. nr. 92/2003.

            O astfel de   interpretare  apare ca fiind și rațională în  condițiile în care, astfel cum  corect  au  arătat  și  recurentele, gestionarea  fondului  național  unic de  asigurări sociale de sănătate, ca  fond special  ce se  constituie  din  contribuția  pentru  asigurări de  sănătate  datorată, se realizează  prin CNAS ca și  prin  casele de  asigurări expres indicate, ceea  ce  demonstrează    aceste  autorități  se  află  direct și nemijlocit în posesia  datelor  necesare referitoare la cuantumul  și natura  sumelor  datorate și neachitate pentru a putea emite, prealabil executării silite propriu-zise, titlul executoriu, cu respectarea  prevederilor   art. 141 din  Codul de procedură fiscală.

            Față de toate cele mai sus arătate, în temeiul art. 312 Cod procedură civilă recursurile declarate au fost admise cu consecința  modificării sentinței atacate în sensul respingerii excepției de  nelegalitate  a  dispozițiilor cuprinse în  art. 35 din  Ordinul nr. 617/2007.