Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Cerere de chemare în garanție. Imposibilitatea soluționării acesteia în cadrul procedurii aferente judecării excepției de nelegalitate.

Legea nr. 554/2004, art. 4

Codul de procedură civilă, art. 63 alin. (1)

Cuprins pe materii:Drept procesual civil

Indice alfabetic: cerere de chemare în garanție

                           Excepție de nelegalitate. Limitele de investire ale instanței de contencios administrativ

 

În cadrul procedurii speciale a excepției de nelegalitate, controlul judiciar se limitează exclusiv la cercetarea legalității actului administrativ, alte cereri ce au legătură cu fondul litigiului urmând a fi soluționate de instanțele investite cu judecarea fondului cauzei.

Cererea de chemare în garanție nu poate fi soluționată în interiorul cadrului procesual aferent judecării excepției de nelegalitate, cu atât mai mult cu cât potrivit art. 63 alin. (1) din Codul de procedură civilă, cererea de chemare în garanție se judecă odată cu cererea principală, or, excepția de nelegalitate nu este o cerere principală, ci un mijloc de apărare.

Decizia nr. 4968 din 12 noiembrie 2010

 

Prin plângerea înregistrată la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară București sub nr. 22590/10.06.2009, petentul ED a solicitat radierea notării din cartea funciară dispusă prin încheierea nr.182784/14.04.2009 și rectificarea fișei bunului imobil cu nr. cadastral 3272, dosar nr. 29489/2000, str.P (…) nr. (…) în sensul diminuării suprafeței de 6588 mp cu 392 mp, suprafață ce este deținută de proprietarii imobilului din str. C (…) nr. (...).

La data de 14.07.2009 petentul ED a invocat excepția de nelegalitate a Certificatului de atestare a dreptului de proprietate seria M03 nr. 1793/03.04.1995, emis de Ministerul Industriilor, pentru suprafața de 6588 mp în favoarea SC E. SA, în temeiul prevederilor art. 4 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.

Calitatea procesuală și interesul în invocarea excepției de nelegalitate au fost justificate de petent prin faptul că îi este afectat dreptul de proprietate asupra imobilului dobândit prin contractul de vânzare-cumpărare nr. 2233/13.10.2008, situat în București, str. C… nr. 7A (fostă str. P (…) nr…), prin documentația cadastrală nr. 3272, pentru suprafața de 6588 mp, care are la bază Certificatul de atestare a dreptului de proprietate seria M03 nr. 1793/03.04.1995.

în motivarea excepției de nelegalitate s-a arătat că, din actele puse la dispoziție de SC E SA   rezultă că terenul   în suprafață de   6588 mp,   menționat   în certificatul de atestare a dreptului de proprietate, ar fi fost dobândit în baza Decretului de expropriere nr.126/27.04.1976, cu scopul construirii unei școli profesionale de pe lângă întreprinderea SC E SA, că acest scop nu a fost niciodată atins, întrucât școala profesională nu a fost construită, decretul de expropriere nefiind pus în aplicare.

S-a susținut că nelegalitatea certificatului de atestare a dreptului de proprietate este confirmată și de faptul că, ulterior, a fost emis un alt decret, respectiv Decretul nr. 45/1986, prin care au fost expropriate mai multe suprafețe de teren ce aparțineau unor persoane fizice, în vederea construirii unor blocuri de locuințe.

Petentul a precizat că acest decret a produs efecte juridice prin construirea în zonă a unor blocuri, că în baza Legii nr. 18/1991 terenurile rămase libere au fost restituite foștilor proprietari sau moștenitorilor acestora.

În privința cererii de atribuire a numărului cadastral s-a arătat că SC E SA a omis să menționeze că, prin hotărâri judecătorești definitive și irevocabile, certificatul de atestare a dreptului de proprietate nu mai este valabil pentru suprafața înscrisă și că s-a statuat faptul că Decretul nr. 126/1976 invocat nu a produs efecte juridice.

În acest sens, s-a făcut trimitere la Decizia civilă nr. 530/27.03.2008, irevocabilă, pronunțată de Curtea de Apel București și Sentința civilă nr. 310/1999, irevocabilă, pronunțată de aceeași instanță.

Petentul a susținut că SC E SA se prevalează, prin fals și uz de fals, de prevederile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat în regii autonome și societăți comerciale și cu rea-credință omite să arate că nu era îndreptățită la eliberarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate, nefiind îndeplinite dispozițiile art. 20 din Legea nr. 15/1990, în condițiile în care terenul nu făcea parte din patrimoniul   societății.

În drept, au fost invocate dispozițiile Constituției României, Legii nr. 554/2004, Legii nr. 15/1990 și Decretului nr. 126/1976.

Prin încheierea pronunțată la data de 14 iulie 2009, Judecătoria Sectorului 5 București a dispus suspendarea judecății cauzei și sesizarea instanței de contencios administrativ în vederea soluționării excepției de nelegalitate, conform art. 4 alin. 1 din Legea nr. 554/2004.

La Curtea de Apel București - Secția Contencios Administrativ și Fiscal, cauza a fost înregistrată sub nr. 7229/302/2009.

Prin întâmpinarea formulată la data de 22.09.2009, pârâtul Ministerul Economiei a invocat excepția de inadmisibilitate a cererii reclamantului privind nelegalitatea actului administrativ, excepția de prematuritate și excepția de tardivitate a cererii reclamantului privind nulitatea absolută parțială a Certificatului de atestare a dreptului de proprietate seria M03 nr. 1793/03.04.1995.

Cu privire la excepția de nelegalitate a actului administrativ, pârâtul a arătat că prevederile Legii nr. 554/2004 pot fi aplicate   numai actelor   administrative   unilaterale individuale emise după intrarea în vigoare a acestui act normativ, că dreptul de a invoca excepția de nelegalitate a unui act administrativ unilateral poate fi exercitat numai dacă dreptul la acțiune al reclamantului nu s-a prescris, iar reclamantul a invocat nelegalitatea unui act emis anterior intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004, Certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor Seria M03 nr. 1793 fiind emis la data de 03.04.1995.

Referitor la netemeinicia excepției de nelegalitate, ca urmare a înlăturării aplicării în cauză a dispozițiilor art. 4 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, cu modificările ulterioare, și ale art. II alin. 2 teza finală din Legea nr. 262/2007, pârâtul Ministerul Economiei a învederat instanței că, după pronunțarea Deciziilor nr. 404/2008, nr. 425/2008 și nr. 426/2008 de către Curtea Constituțională, prin care s-au respins excepțiile de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 4 alin. 1 și 2 din Legea nr. 554/2004 și ale art. II alin. 2 și art. III din Legea nr. 262/2007, înalta Curte de Casație și Justiție a recurs la aplicarea art. 20 alin. 2 și art. 148 alin. 2 din Constituție și, în realizarea rolului ce revine judecătorului național în calitate de prim judecător convențional și comunitar, prin raportare la Convenția europeană a drepturilor omului și la Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, precum și la Jurisprudența C.E.D.O. și a Curții de Justiție de la Luxemburg, a înlăturat aplicarea dispozițiilor art. 4 alin. 1 din Legea nr. 554/2004 și ale art. II alin. 2 teza finală din Legea nr. 262/2007 cu privire la actul administrativ individual emis anterior Legii nr. 554/2004, a cărui legalitate se contestă astăzi, pe calea excepției de nelegalitate.

Excepția de prematuritate invocată de pârât a fost motivată pe nerespectarea procedurii administrative prealabile prevăzută de art. 7 alin. 1 din Legea nr. 554/2004,dar și de art. 5   din Legea nr. 29/1990, în vigoare la data emiterii actului.

Pârâta SC E SA a formulat întâmpinare la data de 29.09.2009, prin care a invocat excepția tardivității excepției de nelegalitate, prin raportare la prevederile Legii nr. 554/2004 și ale Deciziei nr. 2786/08.07.2008 pronunțată de Î.C.C.J., prin care înalta Curte a înlăturat dispozițiile din legea contenciosului administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care permit cenzurarea fără limită de timp, pe cale incidentală, a excepției de nelegalitate a actelor administrative unilaterale cu caracter individual emise anterior intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004, reținând că aceste dispoziții contravin unor principii fundamentale, convenționale și comunitare, a căror respectare asigură exercițiul real al drepturilor  fundamentale ale omului.

Pârâta SC E SA a mai invocat excepția lipsei de interes a reclamantului și excepția lipsei calității procesuale active a acestuia în formularea acțiunii pentru întreaga suprafață de teren cuprinsă în certificatul de atestare a dreptului de proprietate.

La data de 01.10.2009, pârâta SC E SA a formulat cerere de chemare în garanție a Autorității pentru Valorificarea Activelor Statutului (A.V.A.S.) , solicitând obligarea acesteia, să restituie valoarea bunului imobil situat în str. P (…) nr. (…), sector 5, bun imobil aflat în patrimoniul SC E SA la data reorganizării în temeiul Legii nr. 15/1990, asupra căruia are atestat dreptul de proprietate conform Certificatului seria M03 nr. 1793/03.04.1995, teren inclus în capitalul social la data privatizării SC E SA, la valoarea stabilită în cadrul expertizei administrate.

Prin întâmpinarea formulată la data de 23.10.2009, reclamantul a invocat excepția inadmisibilității și excepția de netimbrare a cererii de chemare în garanție, iar pe fond, a solicitat disjungerea cererii și trimiterea acesteia la instanța competentă, Tribunalul București - Secția comercială.

Prin sentința civilă nr.652 din 4 februarie 2010 Curtea de Apel București - Secția a VIII-a  contencios administrativ și fiscal a respins excepția inadmisibilității excepției de nelegalitate, excepția tardivității și
excepția           prematurității,  invocate    de pârâtul    Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri (Mecma); a respins excepția tardivității excepției de nelegalitate, excepția lipsei de interes și excepția lipsei calității procesuale active, invocate de pârâta SC E SA.;a respins excepția de necompetență materială și teritorială a instanței, excepția nulității cererii de chemare în garanție, excepția lipsei calității procesuale active a SC E SA, invocate de chemata în garanție Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (A.V.A.S.).; a respins excepția prematurității invocată de chemata în garanție A.V.A.S.; a respins excepția de nelegalitate invocată de reclamantul ED în contradictoriu cu pârâții Ministerul Economiei, Comerțului și Mediului de Afaceri (MECMA), și SC E SA, ca neîntemeiată; a admis excepția inadmisibilității cererii de chemare în garanție, invocată de reclamant și de chemata în garanție; a respins cererea de chemare în garanție formulată de pârâta SC E SA în contradictoriu cu chemata în garanție Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS),   ca inadmisibilă; a respins excepția de netimbrare a cererii de chemare în garanție, invocată de reclamant și chemata  în garanție .

Pentru a pronunța această sentință prima instanță a apreciat că excepțiile invocate sunt nefondate.

Cu privire la inadmisibilitatea excepției de nelegalitate s-a reținut că aceasta poate fi invocată și pentru actele administrative emise anterior  intrării  în vigoare a Legii nr.554/2004, așa cum rezultă din decizia nr.702/2008 a Curții Constituționale.

Referitor la excepția tardivității și excepția prematurității, invocate de pârâtul Ministerul Economiei, Curtea a arătat că se face trimitere la dispozițiile art. 7 alin. 1 și art. 11 alin. 1 și 2 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, care reglementează obligativitatea parcurgerii procedurii prealabile anterior sesizării instanței cu acțiunea în anularea unui act administrativ individual, precum și la termenul de promovare a acestei acțiuni în fața instanței de contencios administrativ.

Or, în cauză, instanța este investită cu soluționarea unei excepții de nelegalitate, în conformitate cu dispozițiile art. 4 din Legea nr. 554/2004, situație în care nu sunt incidente dispozițiile legale la care pârâtul Ministerul Economiei face referire în susținerea celor două excepții.

Relativ la excepția tardivității excepției de nelegalitate, excepția lipsei de interes și    excepția    lipsei calității    procesuale  active a reclamantului ED,  invocate de pârâta SC E SA, Curtea de apel a reținut că nu sunt întemeiate, având în vedere, pe de o parte, faptul că aspectele prezentate în susținerea excepției tardivității au relevanță sub aspectul temeiniciei excepției de nelegalitate, iar pe de altă parte, faptul că excepția de nelegalitate a fost invocată de reclamantul ED, care are calitatea de parte interesată în litigiul având ca obiect radierea notării din cartea funciară, în care s-a invocat excepția de nelegalitate și în care s-a solicitat diminuarea suprafeței de 6588 mp cu 392 mp, suprafața ce este deținută de reclamant în proprietate potrivit contractului de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 2233/13.10.2008.

Referitor la cererea de chemare în garanție s-a arătat că aceasta  este o cerere incidentală, iar soluționarea acesteia revine instanței competente să judece cererea principală, potrivit art. 17 Cod procedură civilă, în speță, Curții de Apel București - Secția a VIII-a Contencios Administrativ și Fiscal, instanța competentă material și teritorial  în soluționarea excepției de nelegalitate.

S-a precizat în hotărârea primei instanțe că cererea de chemare în garanție poate fi formulată de oricare dintre părțile din proces, reclamantul până la închiderea dezbaterilor, înaintea primei instanțe, iar pârâtul o dată cu întâmpinarea sau cel mai târziu la prima zi de  înfățișare.

în speță, cererea de chemare în garanție a fost formulată de SC E SA, care are calitatea de pârâtă în litigiul dedus judecății, astfel că are legitimare procesuală activă în promovarea unei cereri de chemare în garanție.

S-a apreciat că nu poate fi reținută excepția prematurității cererii de chemare în garanție, întrucât dispozițiile art. 7201 Cod procedură civilă, invocate de chemata în garanție nu sunt incidente în cauză.

în ceea ce privește excepția de netimbrare a cererii de chemare în garanție, invocată de reclamant și chemata în garanție, Curtea a susținut că este neîntemeiată întrucât cererea a fost legal timbrată conform dispozițiilor art. 3 lit. m) din Legea nr. 146/1997, cu modificările și completările ulterioare.

Referitor la excepția inadmisibilității cererii de chemare în garanție, invocată de reclamant și de chemata în garanție, Curtea a considerat că este întemeiată, având în vedere dispozițiile art. 60 - 63 Cod procedură civilă, din interpretarea cărora rezultă că cererea de chemare în garanție poate fi promovată în fața instanței investită cu fondul pricinii, iar nu în cadrul procesual instituit de dispozițiile art. 4 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.

            Împotriva acestei sentințe a declarat recurs pârâta S.C. E SA.

În motivele de recurs s-a arătat că greșit a fost respinsă cererea de chemare  în garanție pe care a formulat-o împotriva Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului,  întrucât  această autoritate, ca instituție implicată în procesul de privatizare are obligația de a repara prejudiciile cauzate societăților comerciale privatizate prin restituirea către foștii proprietari a bunurilor imobile preluate de stat, potrivit art.324 din O.U.G. nr.88/1997.

Excepția de nelegalitate a unui act administrativ reprezintă un mijloc de apărare  într-un proces, consecința admiterii acestei excepții fiind  înlăturarea respectivului act la soluționarea litigiului de fond.

Excepția de nelegalitate poate fi invocată de orice parte în proces.

În cauza prezentă, excepția a fost ridicată de reclamantă, iar prima instanță a respins  această excepție.

Recurenta a avut calitatea de pârât,  ori prin soluția pronunțată nu a suferit  un prejudiciu.

În cadrul procedurii speciale, a excepției de nelegalitate controlul judiciar se limitează exclusiv la cercetarea legalității actului administrativ.

Alte cereri, care au legătură cu fondul litigiului  se soluționează  de instanțele  învestite cu judecarea fondului cauzei.

Cererea de chemare în garanție privește dreptul uneia dintre părțile în litigiul de fond de a chema  în judecată o altă persoană  împotriva căreia ar putea să se  îndrepte,  în situația  în care ar cădea în pretenții.

Or, în cazul soluționării excepției de nelegalitate nu se  soluționează fondul pricinii, ci numai se constată legalitatea sau nelegalitatea actului administrativ, prin această excepție fiind invocată ilegalitatea actului pe care se sprijină susținerile părții adverse.

Soluționarea cererii de chemare în garanție constituie prerogativa instanței de fond, pentru că numai în litigiul de fond una dintre părți poate cădea în pretenții, așa cum rezultă  din prevederile art.60 Cod procedură civilă.

De asemenea, trebuie precizat că potrivit art.63 alin.1 Cod procedură civilă, cererea de chemare în garanție se judecă odată cu cererea principală, ori excepția de nelegalitate nu este o cerere principală, ci un mijloc de apărare.

În consecință, motivul de recurs este nefondat, astfel că  în baza art. 312 Cod procedură civilă, recursul a fost respins.