Fondul
pentru mediu. Contribuția de 2% din valoarea
substanțelor clasificate ca fiind periculoase pentru mediu. Stabilirea
bazei de calcul.
Legea nr. 73/2000, art. 8
alin.1 lit.e)
O.U.G. nr. 196/2005, art. 9 alin.5
Ordinul
ministrului mediului și gospodăririi apelor nr. 578/2006, art. 41
alin (1)
Potrivit art. 41 alin (1) din Metodologia de
calcul al contribuțiilor și taxelor datorate
Din aceste reglementări rezultă că
la calculul cotei de contribuție de 2% aferentă substanțelor
chimice periculoase se are în vedere valoarea de comercializare a acestor
substanțe, care este valoarea din facturile de vânzare - așadar
valoarea de comercializare cu toate elementele sale componente, respectiv
materii prime, costuri cu forța de muncă, utilități,
transport, ambalaj, etc. - din care se scade TVA aferentă.
Decizia 5221 din 24
noiembrie 2010
Notă:
♦
Legea nr. 73/2000, privind Fondul pentru
mediu, republicată în M.Of. nr. 889 din 09/12/2002 a fost abrogată prin
O.U.G. nr. 196/2005, publicată în M.Of. nr.1193
din 30/12/2005
♦ ulterior pronunțării deciziei, Ordinul ministrului mediului și
gospodăririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al
contribuțiilor și taxelor datorate
Prin acțiunea înregistrată la 20 iunie 2008, reclamanta
S.C. „CX” S.A. a solicitat anularea raportului de
inspecție fiscală nr. 25/5513/24.03.2008 și decizia de
impunere nr. 17/5514/24.03.2008
întocmite de pârâta Administrația Fondului pentru Mediu cu privire
la obligații de plată
suplimentare în sumă de
2.497.663 lei, reprezentând
contribuții
În motivarea acțiunii,
reclamanta a arătat că produce substanța chimică
„tricloretilenă”, înregistrată
conform legislației europene sub nr. CAS 79-01-6, număr EC:
201-167-4, pentru care nu
datorează contribuții
Din acest motiv, reclamanta a
susținut că nu datorează suma
stabilită de
pârâtă prin asimilarea
greșită a denumirii
de „tricloretilen”
prevăzută de Lega nr. 293/2002 cu denumirea de „tricloretilenă”, produs fabricat de
societate.
Reclamanta a considerat că
este nelegală și impunerea sumei de 284.869,58 lei rezultată ca urmare a
includerii în prețul de vânzare a
substanțelor clasificate
ca fiind periculoase a
valorii ambalajelor, chiriilor pentru cisternele utilizate la transportarea
acestor produse și a cheltuielilor
de transport efectuate în
cazul contractelor DAF/FOB.
În condițiile în care valoarea obținută din vânzarea
substanțelor periculoase
pentru mediu diferă pentru același
produs în funcție de
contravaloarea operațiunilor de pregătire pentru
comercializare, de mijlocul de transport utilizat al clientului sau al
vânzătorului și de
condiția de livrare, respectiv DAF/FOB sau FCA, reclamanta a arătat
că este incorectă asimilarea
prețului produsului pentru care se datorează obligații la fondul de mediu și a
prețului serviciilor incluzând valoarea
ambalajelor, chiriilor pentru cisternele utilizate la transportarea acestor produse și a cheltuielilor de transport
efectuate în cazul contractelor DAF/FOB.
Reclamanta a contestat și obligația de plată
stabilită pentru majorări și penalități de întârziere
aferente obligațiilor bugetare în perioada 2002-2005, arătând că acestea au fost
calculate nelegal prin
aplicarea retroactivă a
Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 196/2005 pentru perioada în care era în vigoare
Legea nr. 73/2000, care nu
prevedea la capitolul „Sancțiuni” calcularea accesoriilor
respective.
Curtea de Apel Bacău – Secția comercială și de
contencios administrativ și fiscal a respins acțiunea ca nefondată prin sentința
nr. 184/17 decembrie 2009,
constatând legalitatea actelor
administrative deduse
judecății.
Instanța de fond a reținut că a fost corect
stabilită obligația de
plată a cotei de 2% reglementată de
art. 8 alin.1 lit.e din Legea nr. 73/2000
pentru produsul tricloretilenă, înlăturând apărarea reclamantei
că această
substanță nu este prevăzută în Anexa nr.
În acest sens au fost considerate pe deplin lămuritoare informațiile comunicate
de Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Chimie și
Petrochimie ICECHIM București, Institutul de Chimie Timișoara al
Academiei Române și de Facultatea de chimie industrială din cadrul
Universității Politehnice București, informații potrivit
cărora ca denumire științifică există doar
substanța chimică „tricloretilenă”, fără a exista
și substanța tricloretilen, iar
cuprinderea acesteia din urmă
în lista anexă a Legii nr. 73/2000 se
datorează unei erori cu privire la denumirea corectă a produsului.
Referitor la baza de
calcul a contribuției
De asemenea, în art. 9 alin.5 din Ordonanța de
Urgență a Guvernului nr.
196/2005 s-a prevăzut că
baza de calcul la care se
aplică procentele de contribuții reprezintă valoarea de
vânzare, exclusiv taxa pe valoarea adăugată aferentă.
În raport de aceste prevederi legale, instanța de fond a
constatat că suma reprezentând
cota de 2% se aplică la valoarea de vânzare
încasată de vânzător, cu toate elementele
sale (materii prime, costuri cu forța de muncă,
utilități, transport, ambalaj,
cheltuieli de depozitare, contribuții la bugetul de stat), excepție
făcând doar taxa pe valoare adăugată, iar excepțiile sunt
de strictă interpretare
și nu pot fi extinse la alte
situații cum sunt cele
invocate de reclamantă cu
privire la condițiile de livrare.
Instanța de fond a apreciat ca fiind corect stabilite și
obligațiile de plată
pentru accesorii, cu
motivarea că Fondul pentru mediu face parte din bugetul
general consolidat, iar veniturile
sale sunt de natura celor definite prin
art. 2 pct.42 din Legea nr. 500/2002, astfel că sunt
aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 61/2002, iar după
abrogarea acesteia, dispozițiile
Codului de procedură fiscală cu privire la plata
accesoriilor aferente creanțelor
bugetare.
Împotriva acestei sentințe,
a declarat recurs reclamanta și a solicitat ca în temeiul
dispozițiilor art. 304 pct.
7, 8 și 9 Cod procedură civilă, să fie modificată hotărârea
atacată, în sensul admiterii acțiunii și anulării actelor
administrative întocmite de
pârâtă.
În primul motiv de recurs s-a
susținut că hotărârea
instanței de fond cuprinde
considerente contradictorii cu privire la perioada supusă controlului, la
dispozițiile legale aplicabile și la substanța
chimică pentru care se datorează
contribuția
Prin cel de-al doilea motiv de
recurs a fost criticată
opinia instanței de fond privind
înscrierea greșită a unei substanțe chimice, respectiv
denumirea de tricloretilen
în loc
de tricloretilenă în
cuprinsul Anexei nr. 3
În dezvoltarea acestei critici s-a susținut că instanța
de fond a interpretat greșit
adresele primite de la
institutele chimice sesizate
și nu a analizat conținutul
adresei nr. 874553/9 martie
În ultimul motiv de recurs, s-a susținut că instanța
de fond a interpretat greșit dispozițiile art. 8 lit.e
din Legea nr. 73/2000, respectiv art. 9 lit.e din Ordonanța de Urgență a Guvernului
nr. 195/2005 și a
înlăturat fără temei concluziile expertizei efectuate în cauză, deoarece
nu a avut în vedere că substanța este periculoasă, iar
nu produsul care se comercializează, astfel că baza de calcul pentru contribuția
Prin includerea în valoarea
substanței chimice supuse
taxării a altor cheltuieli accesorii, cum sunt cele
pentru ambalaje, transport,
etichete etc., recurenta a arătat că se realizează o dublă
impunere față de agentul economic pentru aceeași valoare comercializată.
De asemenea, recurenta a susținut că în mod nelegal a
fost obligată să plătească accesoriile calculate
retroactiv de către intimată pentru
perioada 7 iunie 2002- 31
decembrie 2005, dat fiind că,
anterior intrării în vigoare a Ordonanței de
Urgență a Guvernului nr. 196/2005 nu exista temei egal pentru
calculul acestor sume de către
inspectorii din cadrul Administrației pentru Mediu, astfel cum
rezultă din adresele nr. 635133/23.06.2005 și nr. 321379/04.08.2004
întocmite de Ministerul Finanțelor Publice și Agenția
Națională de Administrare Fiscală.
Analizând actele și lucrările dosarului, în raport și de
dispozițiile art. 304 și art.
3041 Cod procedură civilă, Înalta Curte va respinge prezentul recurs ca
nefondat pentru
următoarele considerente:
Instanța de fond a
analizat toate probele
administrate în cauză, inclusiv adresele comunicate de institutele de
chimie, concluziile raportului de expertiză tehnică și a
interpretat corect dispozițiile legale incidente în raport de obiectul pricinii,
constatând în mod judicios legalitatea actelor administrative întocmite de intimata
Administrația Fondului pentru Mediu cu privire la debitul în sumă de 2.497.663 lei, reprezentând contribuții
Hotărârea astfel pronunțată nu cuprinde considerente
contradictorii sau străine de
natura pricinii, fiind corect argumentată cu privire la perioada supusă controlului, la
substanța chimică pentru care
se datorează contribuția
Susținerea societății recurente că
substanța tricloretilenă nu se
regăsește în Anexa nr.3
În acest sens, au fost
depuse la dosarul cauzei răspunsurile comunicate instanței de către
specialiștii institutelor
de chimie, precum și adresa nr.
487.453/09.03.2007 prin care Ministerul Mediului și Gospodăririi
Apelor, ca autoritate centrală cu atribuții în domeniul protecției mediului, a precizat că,
ambele denumiri, respectiv cea de tricloretilen din
Anexa nr. 3
În consecință, este corectă concluzia
instanței de fond
că denumirea „tricloretilenă”,
înregistrată sub nr. CAS 79-01-6,
respectiv EC: 201-167-4 se referă
la una și aceeași
substanță chimică organică și este identică cu substanța tricloretilen, care este
prevăzută în Anexa nr.
3
Din acest motiv, se
constată că au fost
corect înlăturate concluziile
raportului de expertiză tehnică, fiind în contradicție cu
dispozițiile legale aplicate la întocmirea actelor administrative
contestate cu privire la
obligația recurentei de a
plăti contribuția
Pentru aceleași
considerente au fost corect înlăturate și concluziile
expertului tehnic în
privința bazei de
calcul la care se aplică procentele
legale de contribuții
În art.8 alin.6 din Legea nr. 73/2000 s-a prevăzut expres
că baza de calcul a acestor contribuții reprezintă valoarea încasată, exclusiv taxa pe
valoarea adăugată aferentă.
Metodologia de calcul a
contribuțiilor și taxelor
datorate
Față de aceste reglementări, se reține că
la calculul cotei de contribuție de
2% aferentă substanțelor chimice
periculoase se are în vedere valoarea
de comercializare a acestor
substanțe, care este
valoarea din facturile de
vânzare, din care se scade TVA aferentă.
Apărarea recurentei privind
aplicarea cotei de 2% numai pe
valoarea substanței chimice
periculoase, prin excluderea cheltuielilor cu ambalaje, transport,
etichete și chirii pentru cisternele aferente transportului au fost
corect respinse de instanța de fond ca fiind lipsite de
temei legal.
Actele contestate în cauză au fost legal întocmite de către
administrația
intimată și în
privința majorărilor și penalităților de
întârziere aferente contribuției
datorate de recurentă
Prevăzând sancțiuni contravenționale pentru neplata
sumelor datorate
Atât sub imperiul Legii nr.
73/2000, cât și ulterior, sub imperiul
Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 196/2005,
contribuțiile
În consecință,
prin actele administrative deduse judecății administrația intimată a calculat corect
obligațiile accesorii
datorate de recurentă în
temeiul cap.4 din
Ordonanța Guvernului nr. 11/1996 și ulterior, cap.5 din Ordonanța Guvernului nr. 61/2002 și cap.3 din
Ordonanța Guvernului nr. 92/2003.
Pentru considerentele care
au fost
expuse, constatând că nu există motive de
casare sau de modificare a hotărârii pronunțate de
instanța de fond, în baza
dispozițiilor art. 20 alin.3 din Legea nr. 554/2004 și art. 312
alin.1 Cod procedură civilă, Înalta Curte a respins recursul, ca nefondat.