Ședințe de judecată: Noiembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Comisie paritară. Hotărâre de acordare a licenței de traseu. Contestare. Instanță competentă să judece litigiul.

 

 

                                                                 Legea nr. 554/2004,  art. 10 alin.(1)

                                                                 Legea nr. 92/ 2007

 

Cuprins pe materii: Drept procesual civil

Indice alfabetic: Autoritatea Rutieră Română

                   comisie paritară

                   competență materială

                                 licență de traseu

                                 transport public

                                 operator de transport

                       

                       

Potrivit art. 19 din Ordinul ministrului Internelor și Reformei Administrative nr. 353/2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 92/2007, legea serviciilor de transport public local, traseele cuprinse în programele de transport județene se atribuie operatorilor de transport rutier în cadrul unei ședințe de atribuire, de către Comisia paritară, iar licențele de traseu în transportul public județean de persoane prin curse regulate, se acordă de Autoritatea Rutieră Română în baza hotărârilor comisiei paritare formate din reprezentanții Consiliului județean și reprezentanții agenției Autorității Rutiere Române din Județul respectiv.

Litigiul având ca obiect anularea hotărârii unei comisii paritare înființată în temeiul acestui ordin, este de competența de soluționare a tribunalului, independent de împrejurarea că persoana vătămată a chemat în judecată în calitate de pârâtă și o autoritate publică centrală – Autoritatea Rutieră Română–  instituția publică emitentă a hotărârii atacate, comisia paritară,  având rangul unei autorități publice locale.

 

 ICCJ, Secția contencios administrativ și fiscal, decizia nr. 1047 din 25 februarie 2009

 

 

Prin   cererea  înregistrată  la Curtea de Apel  Ploiești, reclamanta  S.C. N. S.R.L. Buzău a chemat în judecată Autoritatea Rutieră Română și Consiliul Județean Buzău prin Autoritatea Județeană de Transport, solicitând să se dispună anularea procedurii de atribuire a curselor si licențelor de traseu în urma licitației desfășurate în perioada 15-20.05.2008 prin serviciul de internet în ședința de atribuire a traseelor cuprinse în Programul Național prin Sistemul de Atribuire Electronica în Transport - SAET.

Reclamanta și-a precizat ulterior acțiunea, în sensul că a solicitat anularea Hotărârii nr. 109/2008 emisă de Comisia Paritară, în urma licitației din luna mai 2008, prin care s-a procedat la atribuirea licenței de traseu către S.C. C&I C. S.R.L., solicitând  introducerea  în cauză a Agenției pentru Serviciile Societății Informaționale și S.C. C&I C. S.R.L.

Instanța, din oficiu, a invocat excepția necompetenței materiale a Curții de Apel, excepție ce a fost admisă prin sentința nr. 208 din 17 octombrie  2008, competența de soluționare a acțiunii fiind declinată în favoarea Tribunalului Buzău – Secția de contencios administrativ.

În considerentele  sentinței s-a reținut că, în  contenciosul administrativ, competența materială este determinată de natura actului administrativ ce face obiectul litigiului, potrivit art. 10 alin.(1) din Legea nr. 554/2004, mai precis de emitentul actului, în speță, actul administrativ de atribuire a traseului îl constituie Hotărârea Comisiei Paritare constituită în baza hotărârii Consiliului Județean, astfel încât competența materială de soluționare a acțiunii aparține tribunalului și nu Curții de Apel.

            Împotriva  acestei sentințe, au declarat recurs pârâtele Autoritatea Rutieră Română  și S.C. C&I C. S.R.L.,  invocând dispozițiile art. 304 pct. 9 și art. 3041 C.proc.civ.

            Ambele recurente susțin prin motivele de recurs că, instanța de fond a încălcat principiul disponibilității, principiu ce cuprinde și dreptul reclamantului de a stabili persoana juridică împotriva  căreia formulează acțiunea și care are calitate procesuală pasivă, în procesul pe care l-a  pornit chemând în judecată și Autoritatea Rutieră Română precum și Agenția pentru Serviciile Societății Informaționale, ambele  fiind autorități publice centrale ce determină competența  materială a Curții  de Apel, potrivit art. 3 pct. 1 C.proc.civ. și art. 10 teza a II-a din Legea nr. 554/2004.

            Competența materială a instanței este dată și de obiectul acțiunii, acela de „anulare totală a procedurii de atribuire”, contestându-se  modul în care  au fost atribuite traseele, operațiune efectuată de către ASSI, în temeiul prevederilor O.U.G. nr. 73/2007, instituția publică în subordinea Ministerului Comunicațiilor și Tehnologia Informației.

            În speță, actul administrativ unilateral, emis de o autoritate  în regim de  putere publică, în vederea  executării în concret a legii, care dă naștere, modifică sau stinge raporturi  juridice  este reprezentat  de  rezultatele  atribuirii electronice  din 30 mai 2008, conform  informației făcută de Agenția pentru Serviciile Societății Informaționale și nu de Hotărârea Comisiei Paritare, care reprezintă de fapt un efect al rezultatelor atribuirii, conform  dispozițiilor legale în vigoare în materie serviciilor  de transport local, ele neavând competența de a emite acte în regim  de putere publică.

            Recursurile  sunt nefondate.

            Referitor la primul motiv de recurs privind încălcarea principiului disponibilității, acesta este neîntemeiat.

            Reclamantul  are într-adevăr dreptul de a stabili persoana juridică împotriva  căruia formulează acțiunea, însă  potrivit  art. 10  alin.(1) din Legea  contenciosului administrativ, instanța  de contencios administrativ este obligată să stabilească   mai întâi cine este  emitentul actului ce face obiectul acțiunii în contencios administrativ – o autoritatea publică  locală sau centrală, fapt ce determină apoi stabilirea instanței competente material a soluționa cauza.  

            În speță, la primul termen de judecată, intimata – reclamantă a precizat obiectul cererii de chemare în judecată – „anularea Hotărârii nr. 109 din 19 iunie 2008 emisă de Comisia Paritară pentru atribuirea traseelor cuprinse în Programul de Transport Public de Persoane în sistem județean”, actul administrativ atacat  fiind așadar emis de o autoritate  publică județeană.

            Pe de altă parte, cel care era în primul rând interesat să critice soluția instanței de fond pe acest aspect era reclamanta, or aceasta nu a declarat recurs în cauză.

            Neîntemeiat este și cel de-al doilea motiv de recurs, în sensul că instanța de fond a stabilit greșit că emitent al actului  administrativ atacat este o autoritate publică județeană și nu  o autoritate  publică centrală Agenția pentru Serviciile  Societății Informaționale.

            Actul administrativ atacat, potrivit precizării de acțiune formulată de intimata – reclamantă  îl reprezintă  Hotărârea nr.  109/2008 a Comisiei Paritare,  Comisie înființată prin Hotărâre a Consiliului județean, potrivit Ordinului nr. 353/2007 pentru aprobarea  Normelor de aplicare a Legii nr. 92/2007, Legea serviciilor de transport public local, prin aceasta asigurându-se organizarea, reglementarea, coordonarea și controlul  prestării serviciului de transport public local de persoane.

            Conform art. 19 din acest Ordin , așa cum corect reține și instanța de fond, traseele cuprinse în programele  de transport județene se atribuie operatorilor de transport rutier în cadrul unei ședințe de atribuire, de către Comisia paritară, iar licențele de traseu în transportul public județean  de persoane  prin curse regulate se acordă de Autoritatea Rutieră Română  în baza hotărârilor  comisiei paritare formate din reprezentanții Consiliului județean  și reprezentanții agenției Autorității Rutiere Române din județul respectiv.

            Este adevărat că Agenția pentru Serviciile Societății Informaționale, înființată prin O.U.G. nr. 73/2007, gestionează și operează sistemul informatic de atribuire electronică a traseelor naționale din programele de transport județene, dar rezultatul atribuirii electronice este concretizat în Hotărârea Comisiei Paritare,  aceasta având caracteristicile unui act administrativ unilateral, a cărei legalitate poate fi cenzurată pe calea contenciosului administrativ, așa, cum în mod corect  a reținut și instanța de fond.

            Cum actul administrativ unilateral a fost emis de o  autoritate publică locală, în mod just instanța de fond  făcând aplicarea art. 10 alin.(1) teza I din Legea nr. 554/2004, a stabilit că este competent a soluționa cauza  tribunalul.

            Împrejurarea că persoana vătămată a chemat în judecată în calitate de pârâtă și o autoritate publică centrală nu atrage, în mod automat, competența de judecată a cauzei  în primă instanță în favoarea curții de apel.

            Cât privește pe recurenta Autoritatea Rutieră Română,  este de observat că prin motivele de recurs formulate nu pretinde că ar fi emitenta actului administrativ atacat, ba mai mult la instanța de fond a invocat chiar lipsa calității procesuale pasive, ea neavând competență în ceea ce privește transportul public județean potrivit Legii nr. 92/2007 care stabilește cadrul juridic privind autorizarea și organizarea serviciilor de transport  public în județ.

            Având în vedere  considerentele expuse, recursurile formulate de cele

două pârâte au fost respinse, în baza art. 312 C.proc.civ., în cauză neexistând

motive de nelegalitate și netemeinicie a sentinței instanței de fond.