Audiovizual. Promovarea unui produs în cadrul unei emisiuni TV
cu alt caracter decât cel al unei emisiuni de teleshopping sau publicitate
televizată. Legalitatea măsurii de sancționare dispusă de
CNA.
Legea
nr.504/2002, art.27 alin.(1)
Decizia
CNA nr.187/2006, Titlul VI art.112 alin.(1),
art.159
Cuprins pe materii : Drept administrativ.
Index alfabetic : CNA
publicitate
teleshopping
Potrivit art.27 alin.1 din Legea
audiovizualului nr.504/2002 și ale art.112 alin.1 din Titlul
Este astfel legală măsura de sancționare dispusă
de CNA în cazul în care într-o emisiune TV, prin maniera de prezentare a unui produs din categoria
materialelor de construcții, a caracteristicilor sale ca și a
avantajelor pe care le prezintă, acest produs a fost în mod evident
promovat, făcându-i-se publicitate,
cu nerespectarea dispozițiilor citate, respectiv în alt mod decât
într-o emisiune de teleshopping sau,
grupat, separat, astfel cum este permis de către normele
audiovizualului.
Î.C.C.J, Secția contencios administrativ și
fiscal
Decizia nr. 1152 din 3 martie 2009
Curtea
de Apel București, Secția a VIII-a contencios administrativ și
fiscal, prin sentința civilă nr.1400 din 7 mai
Instanța
de fond a reținut că reclamanta a fost sancționată cu
amendă pentru încălcarea prevederilor art.112 alin.(1) din Titlul
Instanța
de fond a apreciat că în mod corect s-a reținut în decizia emisă
de pârâtă că discuția din emisiunea TV s-a transformat într-o
prezentare cu caracter de promovare a unui produs, căruia i-au fost
indicate denumirea, caracteristicile și
avantajele, însă această promovare s-a realizat în alte
condiții decât cele speciale, ce reglementează difuzarea
publicității și a teleshoppingului, fiind irelevant din
această perspectivă că nu s-a făcut o ofertă directă
de comercializare, întrucât actele normative incidente nu impun o astfel de condiție pentru
existența contravenției ce a fost stabilită.
În
fine, s-a mai reținut că mediatizarea TV a vizat un produs care a
și fost lansat pe piață, conform articolelor de presă, iar
sancțiunea cu amenda ce a fost aplicată, a fost corect
individualizată deoarece reclamanta a mai fost sancționată
anterior cu o amendă pentru o faptă asemănătoare și cu
referire la același produs.
Împotriva
acestei hotărâri, a declarat recurs reclamanta, invocând în drept
prevederile art.304 pct.9, ale art.3041 C.proc.civ. și ale
art.952 din Legea audiovizualului nr.504/2002.
Prin
motivele de recurs dezvoltate recurenta a susținut că în mod
greșit a reținut instanța de fond că actele normative nu
impun ca promovarea unui produs să
includă și o ofertă directă de comercializare, date fiind dispozițiile exprese, chiar în acest
sens, ale Deciziei CNA nr.187/2006 care prevăd că emisiunea de teleshopping constă în difuzarea
către public a unor oferte de comercializare directă, privind furnizarea contra cost a unor bunuri.
S-a
mai susținut că instanța nu s-a pronunțat asupra
apărărilor formulate de recurentă în temeiul dispozițiilor
art.159 din Decizia CNA nr.187/2006, în sensul că în cadrul emisiunii,
difuzată în data de 30 octombrie 2007 nu a fost transmisă
publicului nici o ofertă de
comercializare directă a produsului „ciment” această emisiune
neputând fi calificată ca fiind una
de teleshopping.
Instanța
nu s-a pronunțat nici asupra
apărărilor întemeiate pe prevederile art.1 lit.i și din
Legea nr.504/2002, privitoare la publicitatea mascată, susținerile
din considerentele hotărârii în sensul incidenței art.112 din Decizia
nr.187/2006 nefiind argumentate.
S-a
mai susținut că sentința este nelegală și
netemeinică și sub aspectul respingerii cererii de micșorare a
cuantumului amenzii aplicate întrucât sancțiunea apare ca fiind
disproporționată în raport de gravitatea și efectele pretinsei
încălcări a legii, chiar și în cazul reținerii de
către CNA a sancționării anterioare a aceluiași post de
televiziune.
Recursul
nu este fondat.
Prin
Decizia nr.942/2007, emisă de CNA recurenta-reclamantă a fost
sancționată cu 25.000 lei amendă, pentru încălcarea
prevederilor art.27 alin.(1) din Legea nr.504/2002 și ale art.112 alin.(1)
din Titlul
Potrivit
acestor reglementări, publicitatea televizată și teleshoppingul
se difuzează grupat, separat de alte programe, fiind totodată
interzisă difuzarea de emisiuni, altele decât cele de teleshopping, în
care sunt prezentate bunuri sau servicii individualizate care pot fi
identificate de public prin marcă, producător și prin
modalități de comercializare.
După
cum corect a reținut și instanța de fond și după cum
chiar și recurenta arată, emisiunea difuzată de către
postul de televiziune în data de 30 octombrie 2007, avându-l ca invitat pe dl.
I.C., nu a fost și nu poate fi calificată ca fiind o emisiune de teleshopping.
Sunt
așadar nefondate criticile recurentei vizând neexaminarea de către
instanță a prevederilor
art.159 din Decizia CNA nr.187/2006 ce definesc emisiunea de
teleshopping, care constă în difuzarea către public a unor oferte de
comercializare directă privind furnizarea contra cost a unor bunuri, în
condițiile în care, această normă legală nu este
incidentă în cauză și nici nu a
constituit temeiul legal al aplicării sancțiunii contestate.
De
altfel nu sunt incidente în cauză și nu au fost avute în vedere la aplicarea sancțiunii din
decizia contestată nici dispozițiile art.27 alin.(4) din legea
audiovizualului ce reglementează publicitatea mascată, astfel că
și criticile pe acest aspect sunt neîntemeiate și urmează a fi
respinse, cu atât mai mult cu cât și instanța de fond, examinând
acest aspect s-a referit practic la
temeiurile de sancționare avute în vedere de intimată.
Înalta
Curte apreciază că instanța de fond, pe baza probelor
administrate și a situației de fapt reținute, în mod corect a
reținut legalitatea măsurii de sancționare dispuse de intimata
CNA față de recurentă, întrucât, în emisiunea arătată,
prin maniera de prezentare a produsului intitulat „columbeanit”, a
caracteristicilor sale ca și a avantajelor pe care le prezintă a fost
în mod evident promovat, respectiv s-a făcut publicitate unui produs din
categoria materialelor de construcții.
Aceasta s-a realizat
însă în afara cadrului legal, respectiv în alt mod decât într-o emisiune
de teleshopping sau, grupat, separat, astfel cum este permis de către
normele audiovizualului, denumirea produsului prezentat fiind de altfel cea
utilizată și în articolele de presă care, ulterior, au
menționat lansarea acestuia pe
piață.
Argumentele
instanței de fond, contrar celor susținute de recurentă,
demonstrează fără echivoc distincția dintre
modalitățile de difuzare a
publicității în audiovizual, raportat la dispozițiile legale
incidente, oferta de comercializare directă fiind specifică și
numai de natura emisiunilor de teleshopping, dedicate acestui scop.
În
fine, nefondate sunt și criticile vizând nelegalitatea hotărârii
atacate sub aspectul cuantumului amenzii aplicate prin decizia contestată,
pe care instanța de fond corect l-a menținut, dată fiind
sancționarea anterioară a recurentei pentru promovarea aceluiași
produs și în condiții similare.
Față
de toate cele mai sus arătate, în temeiul art.312 C.proc.civ., recursul a
fost respins ca nefondat.