Teren aferent locuinței
cumpărată în temeiul Legii nr. 112/1995. Trecerea în domeniul public
al municipiului. Nelegalitate.
Legea nr. 213/1998, art. 1 art. 3 alin.(1)-(4),
art. 7 alin.(1) lit.e, art. 8 alin.(1)
Legea nr. 554/2004, art. 4 alin. (1)
Legii nr. 112/1995, art. 26 alin.(3)
Cuprins pe materii : Drept administrativ.
Index alfabetic : domeniu
privat
domeniu public
drept de
folosință
drept de
proprietate. Vocație
excepție de nelegalitate
interes public
imobil
persoană vătămată
teren aferent unei construcții
dobândite în temeiul
unitate administrativ-teritorială
În raport cu prevederile art. 3 alin. (4) art.
7 alin. (1) lit. e)și art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998,
rezultă că:
-
trecerea unui bun din domeniul privat în domeniul public al unui
municipiu se poate face numai cât
privește bunurile prevăzute la pct. III din Anexa
-
fac parte din domeniul public local numai acele bunuri care reprezintă sau încorporează valori destinate a fi
folosite în interes public, direct sau prin intermediul unui serviciu public.
Includerea în domeniul public local a unui
teren aferent unei construcții dobândite în temeiul Legii nr. 112/1995,
fără a fi fost probată împrejurarea că trecerea
respectivului imobil în domeniul public s-a realizat pe temeiul unui interes
public sau pentru cauză de utilitate publică, încalcă
prevederile Legii nr. 213/1998 și vatămă interesele legale ale
dobânditorului construcției, ce are asupra acelui teren, atât un drept de
folosință cât și - potrivit
dispozițiilor art. 26 alin. (3) din Legea nr. 112/1996 și a art. 33
din Normele metodologice privind aplicarea acestei legi, stabilite prin H.G.
nr.20/1996, astfel cum au fost acestea modificate și completate prin H.G.
nr. 11/1997 – vocația unui drept de proprietate.
Î.C.C.J, Secția
contencios administrativ și fiscal
Decizia nr. 1245 din 5 martie 2009
Prin încheierea nr. 823 din 17 iunie 2008
pronunțată de Tribunalul Timiș, Curtea de Apel Timișoara a
fost investită cu soluționarea excepției de nelegalitate
invocată de reclamantul C.V.M., în contradictoriu cu Guvernul României
și Statul Român, prin Consiliul Local Timișoara, în ceea ce privește
poziția nr. 3535 din H.G. nr. 1016/2005, pentru modificarea și
completarea H.G. nr. 977/2002 privind atestarea domeniului public al
județului Timiș, precum și al municipiilor, orașelor
și comunelor din județul Timiș.
Prin
sentința civilă nr. 234 din
Instanța
a constatat că reclamantul are dovedit un drept de proprietate asupra unui
imobil-construcție, ce a făcut obiectul Legii nr. 112/1995 și
asupra terenului aferent acestei construcții are constituit un drept de
folosință, iar includerea imobilului în inventarul domeniului public
al municipiului Timișoara, s-a făcut cu încălcarea
dispozițiilor Legii nr. 213/1998 și ale Legii nr. 112/1996.
S-a mai
reținut și că, întrucât prin dispozițiile Legii nr.
112/1995 terenurile aferente locuințelor dobândite sub imperiul acestei legi
au devenit proprietatea cumpărătorilor acestora, includerea în
anexele HG nr. 1016/2005, poziția
Împotriva
acestei sentințe au declarat recurs Municipiul Timișoara – prin
primar și Consiliul Local al Municipiului Timișoara precum și
Guvernul României.
Cererea de recurs formulată de Municipiul
Timișoara și de Consiliul Local al Municipiului Timișoara a fost întemeiată în drept pe dispozițiile art. 304 pct.8-
Recurenții
au arătat că hotărârea de guvern a fost emisă în temeiul
art. 108 alin.(2) din Constituție, deci pentru organizarea executării
Legii nr. 213/1998.
Prin H.G.
nr. 1016/2005 a fost modificată și completată H.G. nr. 977/2002
privind atestarea domeniului public al județului Timiș, precum
și al municipiilor, orașelor și comunelor din județul
Timiș, în baza hotărârii consiliului local prin care s-a propus
trecerea terenului în domeniul public ce
a fost adusă la
cunoștință publică prin afișarea la avizierul
Primăriei Municipiului Timișoara precum și prin publicarea pe
pagina de internet a autorității publice locale. S-a subliniat faptul
că actualizarea inventarului bunurilor cuprinse în domeniul public al
județului, orașelor și comunelor din județul Timiș a
fost impusă de necesitatea delimitării patrimoniului public al noilor
unități administrativ-teritoriale și reinventarierii bunurilor
aparținând domeniului public al comunelor reorganizate, în conformitate
cu Legea nr. 83/2004 privind
înființarea unor comune.
Guvernul României și-a întemeiat cererea
de recurs
pe dispozițiile art. 304 pct.9 și art.
Recurentul
a arătat că instanța fondului a interpretat și aplicat
greșit dispozițiile art. 26 din Legea nr. 112/195 și pe cele ale
art. 33 din H.G. nr. 11/1997, iar în condițiile în care autorul
excepției de nelegalitate nu a făcut dovada că ar fi titularul
unui drept real asupra terenului menționat la poziția 3535 din H.G.
nr. 1016/2005 nu se poate accepta
susținerea că prin acest act administrativ s-a adus vreo
vătămare drepturilor recunoscute de lege intimatului-reclamant;
efectul juridic al actului emis de autoritatea centrală este doar de atestare a regimului juridic al
proprietății publice diferențiat de regimul juridic al
proprietății private, ce aparține tot unității
administrativ-teritoriale care prin HCL nr. 166/2003, modificată,
completată și adusă la cunoștință publică,
și-a însușit completările la
Inventarul bunurilor din
domeniul public al Municipiului Timișoara.
Recursurile
sunt nefondate
Conform
art. 3 alin.(4) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică
și regimul juridic al acesteia (modificată și completată)
domeniul public al comunelor, al orașelor și al municipiilor este
alcătuit din bunurile prevăzute la pct. III din Anexa la lege și
din alte bunuri de uz sau de interes public local, declarate ca atare prin
lege bunuri de uz sau interes public
național sau județean.
Potrivit
art. 8 alin.(1) din același act normativ, trecerea bunurilor din domeniul
privat al statului sau unităților administrativ-teritoriale în
domeniul public al acestora, în baza art.7 lit.e se face, după caz, prin
hotărâre a guvernului, a consiliului județean, respectiv a
Consiliului General al Municipiului București ori a consiliului local.
Totodată,
în condițiile art. 7 alin.(1) lit.e din Legea nr. 213/1998, dreptul de
proprietate publică se dobândește prin trecerea unor bunuri din domeniul privat al statului
sau al unităților administrativ-teritoriale în domeniul public
al acestora, pentru cauză de
utilitate publică.
În fine,
prin art. 3 alin.(1) din Legea nr. 213/1998 se statuează că domeniul
public este alcătuit din bunurile prevăzute la art. 135 alin.(4) din
Constituție, din cele stabilite în Anexa care face parte integrantă
din lege și din orice alte bunuri care, potrivit legii sau prin natura
lor, sunt de uz sau de interes public și sunt dobândite de stat sau de
unitățile administrativ-teritoriale prin modurile prevăzute de
lege.
Rezultă
din prevederile legale sus amintite, că trecerea unui bun din domeniul
privat în domeniul public al unui municipiu (în speță municipiul
Timișoara) se poate face numai cât privește bunurile prevăzute
la pct. III din Anexa
În
speță, învestită prin încheierea din
Dezlegarea
dată excepției de nelegalitate este cea corectă, fiind
susținută atât de materialul probator administrat cât și de
normele legale incidente, respectiv Legea nr. 213/1998 și Legea nr.
112/1995 modificată și completată, precum și normele metodologice de aplicare a acestei din
urmă legi, cu modificările
și completările ulterioare.
Este de
necontestat că reclamantul a dobândit imobilul construcție înscris în
CF nr. 128800 Timișoara nr. top 12643/1 apartament nr. 1, care a
făcut obiectul Legii nr. 112/1995.
Nu poate
fi primită afirmația recurenților privind lipsa unor
dovezi din partea
intimatului-reclamant a unor vătămări aduse drepturilor
sale, în spiritul Legii contenciosului administrativ, acesta
justificându-și în proces calitatea de „parte interesată” în sensul
art. 4 din această lege.
Intimatul-reclamant
a fost vătămat într-un interes legitim, deoarece în calitate de
cumpărător al construcției
în condițiile Legii nr.
112/1995 este îndreptățit să dobândească un drept de proprietate asupra terenului
aferent construcției, în temeiul art. 26 alin.(3) din lege și art. 33
din Normele metodologice de aplicare a acesteia (astfel cum au fost modificate și completate prin H.G. nr.
11/1997).
Revenind
la criticile recurenților fundamentate în principal pe prevederile Legii
nr. 213/198, trebuie subliniat că în cauză nu a fost probată împrejurarea că trecerea bunului de
la poziția 3535 din Anexa
Fiind
încălcate, așadar, prevederile art. 1, art. 3 alin.(1) și
alin.(4) și cele ale art. 7 alin.(1) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul
juridic al acesteia, citate mai înainte, concluzia care se desprinde este aceea a legalității și temeiniciei sentinței
pronunțate în baza art. 4 din Legea nr. 554/2004 de către
instanța Curții de Apel Timișoara.
Soluția este
susținută și de faptul că nici hotărârea de guvern
contestată și nici nota de fundamentare în baza căreia a fost
emisă nu conțin împrejurările care au determinat calificarea
terenului în litigiu ca fiind de uz sau
de interes public și nici care este cauza de utilitate publică în
temeiul căreia s-a apreciat de organul deliberativ al unității
administrativ-teritoriale că se impunea trecerea imobilului din domeniul privat în domeniul
public al Municipiului Timișoara.