Suspendarea
executării actului administrativ. Principii.
Legea nr. 554/2004, art. 14 -15
Cuprins pe
materii: Drept administrativ
Index
alfabetic: Act administrativ fiscal. Suspendarea executării
Prezumție de legalitate
Principiul legalității
Actul administrativ se bucură de prezumția de
legalitate, care la rândul său se bazează pe prezumția
autenticității și veridicității, fiind el însușii
titlu executoriu.
Principiul legalității
actelor administrative presupune însă, atât ca autoritățile
administrative să nu încalce legea, cât și ca toate deciziile lor
să se întemeieze pe lege. El impune, în egală măsură, ca
respectarea acestor exigențe de către autorități să
fie în mod efectiv asigurată.
Prin urmare, în procesul
executării din oficiu a actelor administrative trebuie asigurat un anumit
echilibru, precum și anumite garanții de echitate pentru particulari,
întrucât acțiunile autorităților publice nu pot fi discreționare,
iar legea trebuie să furnizeze individului o protecție adecvată
împotriva arbitrariului.
Tocmai de aceea, suspendarea
executării actelor administrative trebuie considerată ca fiind în
realitate, un eficient instrument procedural aflat la îndemâna autorității
emitente sau a instanței de judecată, pentru a asigura respectarea
principiului legalității, fiind echitabil ca atâta timp cât
autoritatea publică sau judecătorul se află în proces de
evaluare, acestea să nu-și producă efectele asupra celor vizați.
În considerarea celor două
principii incidente în materie – al legalității actului administrativ
și al executării acestuia din oficiu – suspendarea executării
constituie însă, o situație de excepție, aceasta putând fi
dispusă numai în cazurile și în condițiile expres prevăzute
de lege.
Î.C.C.J, Secția
contencios administrativ și fiscal
Decizia nr. 2199 din 14 aprilie 2009
Prin
acțiunea în contencios administrativ formulată de S.C. T S.A. Suceava în contradictoriu cu Agenția Națională de
Administrare Fiscală – Direcția Generală de Administrare a
Marilor Contribuabili s-a solicitat anularea deciziei nr.
84/
S-a
solicitat, de asemenea, anularea celor două acte administrative fiscale cu
nr. 81892/
Prin
cererea completatoare depusă la termenul din
În
motivarea cererii a arătat că
este îndeplinită condiția cazului bine justificat, întrucât
potrivit certificatului de atestare
fiscală nr. 51776/
De
asemenea, prin raportul de inspecție fiscală generală nr. 47/
Curtea
de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și
fiscal, prin încheierea din
Pentru
a dispune astfel instanța a reținut că cererea de suspendare
este întemeiată, fiind îndeplinite cumulativ cele două condiții
prevăzute de art. 14 din Legea nr. 554/2004, respectiv cazul bine justificat și
iminența producerii unei pagube.
Referitor
la prima condiție, s-a reținut
că aceasta este îndeplinită,
în raport de împrejurarea că pârâta a eliberat reclamantei certificatul de atestare
fiscală nr. 51776/
Față
de conținutul certificatului eliberat la
Raportat
la cuantumul ridicat al sumei pretins
datorate și la specificul activității reclamantei, s-a
concluzionat că este îndeplinită și condiția iminenței producerii unei pagube.
Împotriva
acestei încheieri a declarat recurs pârâta Agenția Națională de
Administrare Fiscală , solicitând modificarea ei în sensul respingerii
cererii de suspendare a executării actelor contestate, ca fiind întemeiată.
A
fost invocat motivul de nelegalitate prevăzut de
art. 304 pct.9 Cod procedură civilă, în
dezvoltarea căruia s-a susținut, în esență, că în
speță nu sunt îndeplinite cumulativ cele două condiții impuse de art. 14
din Legea nr. 554/2004 pentru a se dispune suspendarea
executării actelor contestate, instanța de fond concluzionând, totodată, în mod
greșit, că în cauză nu se impune stabilirea unei cauțiuni, întrucât cererea este întemeiată pe
dispozițiile art. 15 din aceeași lege.
Astfel,
susține recurenta, după cum rezultă din însăși
definiția dată prin lege cazului bine justificat, pentru ca
măsura suspendării executării unui act administrativ să
fie admisibilă este necesar ca societatea să facă
dovada existenței unor motive bine întemeiate, care să creeze o
îndoială serioasă asupra legalității acestuia.
Or,
din actele analizate de organele fiscale a rezultat că societatea
și-a achitat într-adevăr debitele restante, însă cu
depășirea datei la care acestea erau scadente, astfel încât certificatul de atestare nr.
517776/
În
ceea ce privește a doua condiție impusă de lege, este necesar ca
reclamanta să fie amenințată cu producerea unei pagube iminente
și ireparabile, precum și să facă dovada acestui aspect,
instanța supremă reținând, în
cauze similare, că simpla menționare a creanței
contestate și a valorii ei nu duce, de facto,
la constatarea că există o asemenea pagubă.
În
speță, motivarea instanței de fond se bazează pe simple afirmații ale
reclamantei și pe simple
supoziții, care nu sunt de natură a face dovada îndeplinirii
acestei condiții.
S-a
învederat și faptul că având
în vedere cifra de afaceri
înregistrată de reclamantă în
2007 (118.223.691 lei), suma datorată organelor fiscale (6.938.399
lei) nu poate afecta activitatea acesteia.
Recursul
nu este fondat.
Actul
administrativ se bucură de prezumția de legalitate, care la rândul
său se bazează pe prezumțiile autenticității și
veridicității fiind el însuși titlu executoriu.
Principiul
legalității actelor administrative presupune însă atât ca
autoritățile
administrative să nu încalce
legea, cât și ca toate deciziile lor să se întemeieze pe lege. El
impune, în egală măsură, ca respectarea acestor exigențe de către
autorități să fie în mod
efectiv asigurată.
Prin
urmare, în procesul executării din
oficiu a actelor administrative trebuie asigurat un anumit echilibru, precum
și anumite garanții de
echitate pentru particulari, întrucât acțiunile autorităților publice nu pot fi discreționare, iar legea trebuie să
furnizeze individului o protecție adecvată împotriva arbitrariului.
Tocmai
de aceea suspendarea executării actelor
administrative trebuie considerată ca fiind, în realitate, un eficient instrument procedural aflat la
îndemâna autorității emitente sau a instanței de judecată
pentru a sigura respectarea principiului legalității, fiind echitabil
ca atât timp cât autoritatea
publică sau judecătorul se află
în proces de evaluare, acestea să nu-și producă efecte
asupra celor vizați.
În
considerarea celor două principii incidente în materie – al
legalității actului și al executării acestuia din oficiu
- suspendarea executării constituie însă o situație de
excepție, aceasta putând fi dispusă numai în cazurile și în condițiile expres prevăzute de lege.
În
plan intern, suspendarea executării actului administrativ este
reglementată prin art. 14 și 15 din Legea nr. 554/2004, putând fi dispusă numai în cazuri
bine justificate și pentru prevenirea unei pagube iminente.
În
sensul acestei legi, cazurile bine justificate reprezintă acele
împrejurări legate de starea de fapt și de drept, care sunt de
natură să creeze o îndoială serioasă în privința
legalității actului
administrativ, iar paguba iminentă constă în prejudiciul material viitor și
previzibil sau, după caz, perturbarea previzibilă gravă a
funcționării unei autorități publice sau a unui serviciu
public, astfel cum se prevede prin art. 2 lit.t) și ș).
Preocupări,
în plan juridic, cu privire la suspendarea
executării actelor administrative au existat și la nivel european, prin perspectiva
acestora (ex. R(89)/8, referitoare la protecția jurisdicțională
provizorie în materie administrativă) instanța putând acorda asemenea
măsuri, în raport cu ansamblul circumstanțelor și intereselor
prezente, atunci când executarea actului este de natură a cauza pagube
grave, dificil de reparat și când
există un argument aparent valabil de nelegalitate
a acestuia.
În
speță, examinând sumar actele dosarului, fără a fi
posibilă antamarea fondului în această
etapă a procedurii, prima instanță a concluzionat în mod corect
că este îndeplinită
condiția cazului bine justificat impusă de art.
14 din Legea nr. 554/2004, în raport de conținutul raportului de inspecție fiscală
generală din
Actele dosarului și ansamblul
circumstanțelor cauzei atestă, totodată, îndeplinirea
condiției privind iminența
pagubei, raportat la cuantumul sumei în
discuție și specificul
activității
societății reclamante executarea silită care a fost
declanșată putând genera dificultăți reale în executarea
obligațiilor contractuale asumate, sistarea serviciilor, precum și
grave probleme sociale.
Cerința
depunerii unei cauțiuni pentru judecata la fond a fost
îndeplinită în recurs, societatea
reclamantă conformându-se obligațiilor stabilite în acest sens în
sarcina sa pin încheierea din
Recursul
a fost respins așadar, ca nefondat.