Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Autovehicul. Utilizare multifuncţională. Obligaţia efectuării alternative a inspecţiei tehnice periodice pentru fiecare utilizare în parte a autovehiculului.

 

Legea nr. 265/2007, art. 67 alin. (5)

O.M.T.C.T nr. 2133/2005

Cuprins pe materii: Drept administrativ

Indice alfabetic: Autovehicul. Utilizare multifuncţională.

                           Autorizare

                           Certificat de înmatriculare

                           Inspecţie tehnică periodică

                           Instructaj auto

                           Transport taxi

                          

Potrivit art. 67 alin. (5) din Legea nr. 265/2007 „același autovehicul nu poate fi autorizat în aceeași perioadă ca autovehicul destinat transportului în regim de taxi, transportului în regim de închiriere sau ca autovehicul pentru școală”.

Din conţinutul acestor dispoziţii coroborate și cu cele ale art. 16 alin. (11) din Anexa la Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor și turismului nr. 2133/2005 - potrivit cărora este interzisă completarea a două anexe la certificatul de înmatriculare pentru același autovehicul - rezultă că nu se poate proceda la o inspecţie tehnică comună pentru două activităţi distincte, inspecţiile tehnice putând fi efectuate doar alternativ, în funcţie de utilizarea autovehiculului: în regim de „taxi” sau „școală” iar nu simultan pentru ambele utilizări.

 

I.C.C.J. , Secţia de contencios administrativ și fiscal

                                                            Decizia nr. 3049 din 3 iunie 2009

 

Prin sentinţa civilă nr. 2562 din  7 octombrie 2008, Curtea de Apel  București – Secţia a VIII-a de contencios administrativ și fiscal, a respins, ca neîntemeiată acţiunea formulată de reclamantul DA, în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Transporturilor și Registrul Auto Român, având ca obiect recunoașterea dreptului său și acordarea posibilităţii de efectuare simultană a inspecţiei tehnice periodice, pentru autoturismului său proprietate personală, care este folosit pentru  transport taxi și instructaj auto, cu obligaţia pârâţilor de a respecta această obligaţie.

            Instanţa a reţinut  că soluţia se impune, în raport cu prevederile art. 67 alin. (5) din Legea nr. 265/2007 și cu împrejurarea că, nu se poate efectua simultan o inspecţie tehnică periodică pentru un  autoturism destinat   ambelor utilizări, deoarece operaţiunile tehnice de verificare și examinare sunt în parte comune, în parte diferite, ca urmare a dotării mașinii cu dublă comandă pentru utilizarea lui în cazul instructajului auto.

            La pronunţarea hotărârii, prima instanţă a avut în vedere și decizia  nr. 644 din 10 iunie 2008, prin care Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 67 alin. (5) din Legea  nr. 265/2007, precum și faptul că reclamantul nu a invocat  prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 pentru a susţine nelegalitatea Ordinului Ministrului Transporturilor, Construcţiilor și Turismului  nr. 2133/2005.

            Împotriva susmenţionatei sentinţe reclamantul a declarat recurs.

            În esenţă, prin motivele de recurs formulate, recurentul susţine că numai printr-o interpretare greșită a legii, instanţa de fond a ajuns la concluzia că este neîntemeiată acţiunea sa, având ca obiect recunoașterea în continuare a dreptului de a efectua inspecţia tehnică periodică școală +taxă (simultan) pentru unul și același autovehicul funcţional pentru ambele activităţi înrudite-instructaj auto și taximetrie.

            Legea nr. 265/2007, care a intrat în vigoare la 6 august 2007, în timpul procesului, susţine recurentul-reclamant , prin art. 67 alin. 5) pe care-l conţine este ambiguă,  întrucât nu lămurește noţiunea de „autorizare a autovehiculului” și nici care instituţie este abilitată cu această autorizare a autovehiculului.

            Instanţa de fond și-a motivat soluţia pe acest text de lege și pe afirmaţiile celor  două pârâte care se împotrivesc efectuării ITP școală +taxi (simultan), afirmaţie care nu  are nici măcar o justificare logică de orice natură.

            Din modul  în care  este motivată hotărârea, susţine recurentul-reclamant, rezultă că instanţa a luat în considerare două autovehicule cu destinaţii  diferite, unul pentru  taxi și altul pentru instructaj auto, când în realitate în speţă se face referire la unul și același autovehicul multifuncţional.

            În situaţia în care ar solicita ITP școală și apoi ITP taxi în aceeași zi, arată recurentul, Registru Auto Român ar trebui să elibereze pentru fiecare inspecţie tehnică periodică câte o anexă la certificatul  de  înmatriculare, or articolul 16 alin. (1) din anexa la Ordinul Ministrului Transporturilor, Construcţiilor și Turismului nr. 2133/2005 interzice completarea a două anexe la certificatul de înmatriculare pentru același autovehicul, dar nu interzice efectuarea a două inspecţii tehnice periodice diferite și notificarea lor pe o singură anexă la certificatul de înmatriculare.

            În mod normal, susţine recurentul, trebuie luat drept referinţă  planul ITP școală la care  trebuie să se raporteze planul de operaţiuni ITP taxi, concluzia la care s-ar ajunge fiind aceea că ITP  taxi, este inclusă în ITP școală și nu s-ar mai putea invoca existenţa unor „verificări suplimentare” pentru unul  și același autovehicul multifuncţional.

            Cele două pârâte Regia Autonomă – Registrul Auto Român și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii  au depus întâmpinări, solicitând respingerea recursului ca nefondat și menţinerea sentinţei instanţei de fond ca fiind legală și temeinică.

            Recursul este nefundat.

            Articolul 67 alin. 5) din Legea nr. 265/2007 menţionează că „același autovehicul nu poate fi autorizat în aceeași perioadă ca autovehicul destinat transportului în regim  de taxi, transportului în regim de închiriere sau ca autovehicul pentru școală”  

            Contrar  celor susţinute de recurentul-reclamant , textul de lege susmenţionat stabilește cu claritate faptul că autovehiculul nu poate fi utilizat pe aceeași perioadă, pentru a desfășura mai multe activităţi, în speţă, taximetrie și școală.

            Dar, dacă totuși recurentul-reclamat dorește să dea o întrebuinţare multifuncţională autovehiculului – (fapt  acceptat în conformitate cu procedurile de lucru ale RA – RAR), acesta va trebui să efectueze inspecţia tehnică periodică separat pentru situaţia în care intenţionează să-l utilizeze în regim de taxi și separat în cazul în care îl utilizează în regim de școală.

            Așa cum corect a reţinut și instanţa de fond, încadrarea în categoria de folosinţă conform  destinaţiei se verifică prin inspecţia tehnică periodică conform Ordinului Ministrului Transporturilor, Construcţiilor și Turismului nr. 2133/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranţa  circulaţiei rutiere, protecţia mediului și, în categoria de folosinţă conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică – RMTR 1. Planul de operaţiuni cuprins în anexa 2 a RMTR 1  cuprinde  verificări specifice  în funcţie de destinaţia utilizării autovehiculului.

            Este adevărat  ceea ce susţine recurentul-reclamant că o parte  din operaţiunile tehnice de verificare și examinare sunt comune, dar sunt  și operaţiuni specifice, ca spre exemplu în cazul autovehiculului utilizat în vederea  conducerii auto, cum ar fi , verificarea existenţei unei   oglinzi retrovizoare suplimentare interioară sau exterioară dreapta, verificarea existenţei casetei iluminată și inscripţionată corespunzător  activităţii- „Școală”; iar în cadrul verificării sistemului  de frânare se efectuează  două probe, utilizându-se și comanda dublă.

            Rezultatul inspecţiei tehnice periodice se înregistrează în Registrul de evidenţă a inspecţiilor tehnice și apoi se completează anexa la certificatul de înmatriculare menţionându-se activitatea    pentru care va fi utilizat autovehiculul respectiv –taxi sau școală.

            Cum art. 16 alin. (1) din anexa la Ordinul Ministrului Transporturilor, Construcţiilor și Turismului nr. 2133/2005 interzice completarea a două anexe la certificatul de înmatriculare pentru același autovehicul , fapt recunoscut și de către recurentul-reclamant dar fructificat eronat în argumentarea susţinerilor sale, este cert că nu se poate proceda la o inspecţie tehnică periodică comună pentru două activităţi distincte, școală și taxi.

             Notificarea a două inspecţii tehnice periodice pe o singură anexă la certificatul de înmatriculare nu este reglementată de textul art. 16 din anexa la Ordinul Ministrului Transporturilor, Construcţiilor și Turismului nr. 2133/2005, astfel încât susţinerea în acest sens a recurentului-reclamant este neîntemeiată.

            Pe cale de consecinţă, inspecţiile tehnice periodice  pot fi efectuate  doar alternativ, în funcţie de utilizarea autovehiculului, (în regim de „Taxi” sau „Școală”) și  nu simultan pentru ambele utilizări.

            Așadar, afirmaţiile celor două intimate-pârâte în sensul că, nu se poate efectua ITP Școală + taxi simultan, au susţinere în textele de lege incidente  în cauză și analizate mai sus și au o justificare  logică, măsurile de ordin tehnic și economic stabilite pentru efectuarea inspecţiei tehnice periodice, astfel cum sunt menţionate în Anexa nr. 2 la Ordinul Ministrului Transporturilor, Construcţiilor și Turismului nr. 2133/2005 fiind întemeiate pentru că ele sunt dictate de raţiuni de ordin tehnic organizatoric și de siguranţă.

            Recursul a fost astfel, respins ca nefondat.