Ședinţă de Guvern. Stenogramă. Informaţii secrete de stat, nivel de secretizare „secret”. Desecretizare parţială. Nelegalitate.
Legea nr.182/2002
Legea nr.90/2001
H.G. nr. 585/2002
Cuprins pe materii: Drept administrativ
Indice alfabetic: Guvern
Informaţii secrete de stat, nivel de secretizare „secret”
Informaţii clasificate. Declasificare. Procedură.
Stenogramă
Ședinţă
Stenograma ședinţei de Guvern constituie, un act unitar ce cuprinde informaţii cu nivele de declasificare diferite și care, potrivit dispoziţiilor art. 14 alin. (2) din Anexa Hotărârii de Guvern nr. 585/2002 pentru aprobarea Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, în final, primește clasa sau nivelul de secretizare corespunzător conţinutului extrasului cu cel mai înalt nivel de secretizare.
Este nelegală obligarea Guvernului la declasificarea unor pasaje din stenogramele ședinţelor sale, faţă de împrejurarea că, Legea nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate nu conţine prevederi privind o procedură a declasificării parţiale, o astfel de procedură nefiind de altfel posibilă, fără o încălcare a celorlalte proceduri specifice instituite de această lege.
I.C.C.J. , Secţia de contencios administrativ și fiscal
Decizia nr. 3966 din 30 septembrie 2009
Prin sentinţa civilă nr.2868 din 28.10.2008, Curtea de Apel București – Secţia a VIII-a contencios administrativ și fiscal a admis acţiunea formulată de reclamanta asociaţia A, în contradictoriu cu Guvernul României și a dispus anularea art.1 alin.3, art.5 și art.6 din Decizia Primului Ministru nr.261/2007 privind unele măsuri pentru desfășurarea ședinţelor Guvernului, precum și declasificarea pasajelor din stenogramele ședinţelor de Guvern care se referă la dezbaterea și adoptarea următoarelor acte normative: H.G. nr.1324/2007, H.G. nr.1330/2007, H.G. nr.1341/2007, H.G. nr.1343/2007, H.G. nr.1352/2007, H.G. nr.1354/2007, H.G. nr.1378/2007, H.G. nr.1385/2007, H.G. nr.1391/2007 și H.G. nr.1399/2007.
Pentru a pronunţa această sentinţă „instanţa de fond a reţinut că prin decizia nr.261/2007 a Primului Ministru au fost calificate stenogramele ședinţelor de Guvern ca fiind secret de stat cu nivelul de secretizare „secret”, potrivit art.15 lit.d) din Legea nr.182/2002, informaţiile „secret de stat” fiind definite ca „informaţii care privesc securitatea naţională, prin a căror divulgare se pot prejudicia siguranţa naţională și apărarea ţării”, iar potrivit art.15 lit.f) din aceeași lege „informaţiile a căror divulgare neautorizată este de natură să producă daune securităţii naţionale”, sunt informaţii secret de stat cu nivelul de secretizare „secret”.
Reţine instanţa de fond că, în speţă, nu se poate afirma că divulgarea dezbaterilor din ședinţa de guvern este de natură să producă daune securităţii naţionale astfel încât să se justifice clasificarea în bloc a stenogramelor acestei ședinţe.
Inconvenientele invocate de pârât ce ar decurge din divulgarea dezbaterilor ședinţelor de guvern, reţine instanţa de fond, nu sunt echivalentul unor daune aduse securităţii naţionale în sensul art.15 lit.f) din Legea nr.182/2002.
Includerea tuturor stenogramelor ședinţelor de guvern în categoria informaţiilor clasificate și reglementarea unui regim specific acestor informaţii, concluzionează instanţa de fond, este nelegală și pentru că nu s-au adus argumente pentru clasificarea în concret a dezbaterilor ședinţelor în cadrul cărora s-au adoptat hotărârile de Guvern menţionate, astfel că se impune declasificarea lor.
Împotriva acestei sentinţe a declarat recurs în termen legal, pârâtul Guvernul României, criticând-o pentru nelegalitate și netemeinice, susţinând în esenţă, prin motivele de recurs formulate, că în mod eronat instanţa de fond a considerat că în speţă nu pot fi avute în vedere la soluţionarea cauzei dispoziţiile Legii nr.52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, lege care prin art.3 definește noţiunile de „luarea deciziei”, „obligaţia de transparenţă”, „minuta” și „ședinţa publică”, precum și dispoziţiile Legii nr.90/2001 privind organizarea și funcţionarea Guvernului României și a ministerelor, potrivit cărora ședinţele guvernului nu sunt publice, motiv pentru care nici dezbaterile care sunt consemnate în stenograme nu pot constitui informaţii publice.
Stenograma ședinţei de Guvern, susţine recurentul-pârât este act unitar care cuprinde informaţii cu nivele de clasificare diferite și care în final primește clasa sau nivelul de secretizare corespunzător conţinutului extrasului cu cel mai înalt nivel de secretizare, în acest sens fiind și reglementările din H.G. nr.1329 din 27.10.2005, acest act administrativ al executivului având forţă obligatorie în continuare pentru că nu a fost anulat.
Pe de altă parte, susţine recurentul, Legea nr.182/2002 nu prevede procedura declasificării parţiale, care de altfel nici nu este posibilă fără încălcarea cerinţelor și procedurilor specifice, iar dreptul publicului de a fi informat asupra activităţii Executivului este asigurat prin publicarea actelor adoptate de această autoritate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Recursul este fondat.
Conform art.25 alin.2 din Legea nr.90/2001 privind organizarea și funcţionarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, „în cadrul ședinţelor Guvernului se dezbat probleme ale politicii interne și externe a ţării, precum și aspecte privind conducerea generală a administraţiei publice, adoptându-se măsurile corespunzătoare”, iar potrivit art.25 alin.4 se stabilește că dezbaterile din ședinţele Guvernului și modul de adoptare a actelor acestuia se consemnează în scris în stenograma ședinţei care se păstrează conform legii.
Având în vedere dispoziţiile art.14 alin.2 din H.G. nr.585/2002 pentru aprobarea standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, conform cărora „documentul rezultat din cumularea neprelucrată a unor extrase provenind din informaţii clasificate va primi clasa sau nivelul de secretizare corespunzător conţinutului extrasului cu cel mai înalt nivel de secretizare”, dezbaterile consemnate în stenogramele ședinţelor Guvernului au fost clasificate prin H.G. nr.1329 din 27.10.2005 pentru aprobarea Listei informaţiilor secrete de stat pe niveluri de secretizare, elaborate sau deţinute de aparatul de lucru al guvernului, ca informaţii secrete de stat, nivel de secretizare „secret”.
Acest nivel de secretizare a fost preluat și în Decizia Primului Ministru nr.261 din 3.10.2007 privind unele măsuri pentru desfășurarea ședinţelor Guvernului.
Potrivit art.14 și 56 din H.G. nr.585/2002, „atunci când se utilizează documente clasificate ca surse pentru întocmirea unui alt document, marcajele documentelor sursă le vor determina pe cele ale documentului rezultat”.
În speţă, cum Decizia Primului Ministru nr.261 din 3.10.2007 a avut ca sursă H.G. nr.1329 din 27.10.2005 prin care dezbaterile consemnate în stenogramele ședinţelor guvernului au fost clasificate ca informaţii secrete de stat, nivel de secretizare „secret”, iar această hotărâre de Guvern este în continuare aplicabilă, ea nefiind anulată, instanţa de fond în mod greșit a trecut la anularea acestei decizii și a dispus declasificarea unor pasaje din stenogramele ședinţelor de guvern care se referă la dezbaterea și „adoptarea unor hotărâri de Guvern” ce au fost enunţate ca număr.
Pornind de la definiţia dată noţiunii de informaţii secret de stat în art.15 lit.d) din Legea nr.182/2002 și a noţiunii de informaţii secret de stat cu nivelul de secretizare „secret” în art.15 lit.f) din aceeași lege, instanţa de fond a apreciat că divulgarea dezbaterilor din cadrul ședinţelor de guvern nu este de natură să producă daune securităţii naţionale, astfel încât ele să justifice clasificarea în bloc a acestora.
Dar, așa cum s-a precizat mai sus, stenograma ședinţei de Guvern constituie un act unitar și cuprinde informaţii cu nivele de declasificare diferite și care în final primește clasa sau nivelul de secretizare corespunzător conţinutului extrasului cu cel mai înalt nivel de secretizare (art.14 alin.2 din H.G. nr.585/2002).
Este de precizat și faptul că, așa cum corect susţine și recurentul-pârât, „declasificarea numai a anumitor pasaje din stenograme nici nu este posibilă, Legea nr.182/2002 nereglementând procedura declasificării parţiale, aceasta nefiind posibilă fără o încălcare a procedurilor specifice.
Dar, chiar instanţa de fond,în considerentele sentinţei pronunţate, precizează că inconvenientele invocate de Guvernul României ce ar rezulta din divulgarea dezbaterilor ședinţelor de guvern „nu sunt de neglijat”, aceste inconveniente referindu-se la „posibilitatea prezentării în mod trunchiat a conţinutului dezbaterilor, putându-se da alt sens discuţiilor decât cel real” cât și la posibilitatea unor „interpretări mai mult sau mai puţin tendenţioase” în ceea ce privește poziţia unor membri ai guvernului în cadrul discuţiilor sau chiar în ceea ce privește decizia finală a guvernului”.
Trebuie menţionat însă și faptul că în condiţiile în care dreptul publicului de a fi informat asupra activităţii Executivului este asigurat prin publicarea actelor adoptate de această autoritate (în speţă hotărârile de guvern enumerate) în Monitorul Oficial al României Partea I, stăruinţa intimatei-reclamante în a se dispune anularea deciziei Primului Ministru și declasificarea pasajelor din stenogramele ședinţelor de guvern care se referă la dezbaterea și adoptarea acelor hotărâri de guvern, apare ca nejustificată.
Pentru toate aceste considerente, recursul a fost admis cu consecinţa modificării sentinţei în sensul respingerii ca neîntemeiate a acţiunii formulată de reclamantă.