Achiziții publice. Licitație publică. Respingerea ofertei. Contestare. Atacarea în instanță a soluției dată de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Caracterul hotărârii pronunțate.
O.U.G. nr. 34/2006, art. 285 alin. (2)
Cuprins pe materii: Drept procesual civil
Indice alfabetic: Achiziții publice
Autoritate contractantă
Contestarea deciziei de respingere a ofertei
Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor
Hotărâre judecătorească
Încheiere.
Licitație publică. Ofertă. Respingere
Procedură de atribuire a contractului de achiziție publică
Hotărârea judecătorească dată în soluționarea litigiului având ca obiect modul de rezolvare a contestației formulate împotriva deciziei autorității contractante de respingere a ofertei unui agent economic în cadrul unei proceduri de achiziție publică, are un caracter definitiv si irevocabil. Recursul formulat împotriva acestei hotărâri va fi respins așadar, ca inadmisibil.
Încheierea pronunțată de instanța de fond prin care s-a dispus suspendarea procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică este și ea, pe cale de consecință, definitivă și irevocabilă și deci nesusceptibilă de a fi atacată cu recurs.
I.C.C.J. , Secția de contencios administrativ și fiscal
Decizia nr. 1197 din 21 martie 2008
La data de 5 iunie 2007, sub nr.3964/2/2007 s-a înregistrat la Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ, plângerea formulată de reclamanta A împotriva Deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor nr.773/C3/508 din data de 22 mai 2007 prin care s-a dispus respingerea contestației formulate de aceasta împotriva deciziei de respingere a ofertei depuse, în procedura de licitație deschisă organizată de P.M.B.- Direcția de Achiziții, Concesionări și Contracte, în calitate de autoritate contractantă, pentru atribuirea contractului de lucrări „Construcții pentru autostrăzi, șosele și străzi”
S-a solicitat, prin plângerea formulată anularea acestei decizii și menținerea stării de suspendare a procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică.
Reclamanta și-a motivat cererea prin faptul că este necesar a se evita producerea unui prejudiciu ca urmare a atribuirii în mod nelegal a contractului de achiziție publică în favoarea participanților desemnați câștigători în lipsa ei.
Prin încheierea pronunțată în ședința publică din data de 4 iulie 2007, instanța a dispus suspendarea procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică, reținând că potrivit art.284 alin. (1) din O.U.G.nr.34/2006, instanța poate dispune suspendarea procedurii de atribuire până la soluționarea plângerii formulate împotriva deciziei Consiliului și apreciind că este îndeplinită condiția cazului temeinic justificat și cea privind paguba iminentă, existând posibilitatea încheierii de către autoritatea contractantă a contractului de achiziție publică cu societatea declarată câștigătoare.
Împotriva acestei încheieri a declarat recurs Municipiul București, reprezentat prin Primarul General, criticând-o pentru nelegalitate și netemeinicie, solicitând casarea încheierii și trimiterea cauzei la instanța de fond, pentru a rejudeca fondul sau modificarea încheierii în sensul respingerii cererii de suspendare a procedurii de atribuire ca fiind lipsită de interes.
Recurentul susține în motivarea recursului că la termenul din 4 iulie 2007 când s-a judecat cererea de suspendare în privința sa nu a fost îndeplinită procedura de citare, fiind citată greșit pentru acel termen Primăria Municipiului București care nu are calitate procesuală pasivă în cauză, iar pe fondul cauzei a precizat că nu sunt îndeplinite condițiile impuse de art.14 alin. (1) din Legea nr.554/2004 și anume existența unui caz bine justificat și a unei pagube iminente pentru a se putea dispune suspendarea, existând chiar o lipsă de interes din partea reclamantei față de suspendarea procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică, câtă vreme acesta nu îndeplinește o cerință minimă în vederea atribuirii contractului de achiziție publică și anume cea a indicatorilor financiari: solvabilitatea patrimonială și lichiditatea generală.
La termenul de soluționare în fond a cauzei, instanța de recurs a invocat, din oficiu, excepția inadmisibilității recursului față de dispozițiile art.285 alin. (5) din O.U.G.nr.34/2006 excepție ce urmează a fi analizată cu precădere, în raport cu celelalte motive de recurs formulate.
În conformitate cu art.280 alin. (1) din O.U.G. nr.34/2006 aprobată prin Legea nr.377/2006, decizia pronunțată în soluționarea contestației nr.773/C3/508 din 22 mai 2007 este executorie și împotriva acesteia se poate face plângere în termen de 10 zile de la comunicare.
Potrivit art.285 alin.(5) din O.U.G.nr.34/2006, privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată prin Legea nr.337/2006, „hotărârea pronunțată de instanță este definitivă și irevocabilă”, textul de lege referindu-se la hotărârea pronunțată în soluționarea plângerii formulată împotriva deciziei prin care s-a respins ca nefondată contestația.
Așadar, încheierea pronunțată de instanța de fond, prin care s-a dispus suspendarea procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică este și ea definitivă și irevocabilă și deci nesusceptibilă de a fi atacată cu recurs.
Recurentul precizează că este admisibilă calea de atac a recursului în raport de dispozițiile art.6 din Convenția Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului și a Libertăților Fundamentale.
Nu poate fi primită susținerea recurentului în raport de conținutul art.6 alin. (1) din Convenție conform căreia, „orice persoană are dreptul la judecarea cauzei sale în mod echitabil”, neputând fi invocată încălcarea principiului privind „liberul acces la justiție”.
Câtă vreme legiuitorul a statuat asupra căilor legale de atac, în speță, hotărârea pronunțată în rezolvarea plângerii formulată împotriva deciziei de soluționare a contestației fiind definitivă și irevocabilă, conform O.U.G. nr. 34/2006, reglementare specială în domeniu, admiterea căii de atac a recursului, (împotriva acestei reglementări) ar duce la încălcarea principiului stabilității raporturilor juridice, aducând atingere dreptului reclamanților la un proces echitabil.
Prin urmare în virtutea acestui principiu al stabilității raporturilor juridice, nici o parte nu este îndreptățită să solicite un nou control asupra unei judecăți definitive și executorii ( în speță hotărârea este și irevocabilă) doar cu scopul de a obține o reexaminare a cauzei și o nouă hotărâre având același obiect.
Pentru aceste considerente, recursul declarat de Municipiul București împotriva încheierii de suspendare a procedurii de atribuire până la soluționarea plângerii formulată împotriva Deciziei Consiliului, este inadmisibil și în baza art.312 Cod procedură civilă, fiind respins ca atare.
În raport de rezolvarea dată cauzei, analizarea recursului prin prisma motivelor de recurs formulate de recurente a fost apreciată ca fiind nerelevantă.