Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Veteran de război. Rentă lunară. Sisteme de asigurări sociale diferite. Criteriul unic de calcul.

 

Legea nr. 44/1994, art. 141

 

Cuprins pe materii: Dreptul asigurărilor sociale

Indice alfabetic: Orine și medalii

Veteran de război

                        Rentă lunară. Criteriu unic de calcul

Sistem de asigurări sociale.

 

Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, a fost completată prin O.U.G. nr. 12/2004, în textul său fiind introdus un nou articol, art. 14ą,  conform căruia “începând cu luna martie 2004, renta lunară prevăzută la art. 13 și 14 se calculează, după caz, în funcție de nivelul soldei de grad și de funcție la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării, stabilite conform legii”.

Scopul introducerii acestui articol a fost acela de a stabili un criteriu unic la care să fie raportat calculul rentei lunare a veteranilor de război, indiferent de sistemul de asigurări sociale de care aceștia aparțin, pentru eliminarea inechității anterioare, izvorâte din calcularea drepturilor veteranilor de război prin raportare fie la nivelul soldei de grad și/sau al soldei de funcție ale unui sublocotenent din cadrul MAp.N - pentru veteranii de război pensionați în sistemul militar- fie la nivelul  soldei de grad și/sau al soldei de funcție ale unui sublocotenent din cadrul MIRA - pentru cei pensionați în sistemul public de asigurări sociale. Aceasta nu înseamnă însă, că nu vor fi păstrate diferențele justificate între veteranii de război, bazate pe medaliile și ordinele care le-au fost conferite, diferențiere existentă potrivit legii nu doar în privința dreptului la rentă ci și în privința celorlalte drepturi

ICCJ, Secția de contencios administrativ și fiscal

Decizia nr. 1381 din 1 aprilie 2008

 

Notă: art. 141 a fost introdus prin Ordonanța de Urgență nr.12 din 23 martie 2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, publicată M.Of. nr. 278/30/2004

 

 

Prin cererea înregistrată la Tribunalul Botoșani, reclamantul DM a chemat în judecată, în calitate de Ministerul Internelor și Reformei Administrative București pentru a se dispune prin hotărâre judecătorească acordarea drepturilor cuvenite în baza Legii nr.44/1994, în ce privește calcularea rentei lunare potrivit dispozițiilor art.141 din această lege.

În motivarea cererii, reclamantul a arătat că, în perioada 1950 - 1980 a fost angajat în cadrul Ministerului de Interne, iar la data de 16 august 1980 a fost pensionat, conform deciziei nr.86486 cu gradul de Locotenent Colonel.

Mai arată că la data de 09.02.1999 a primit legitimația de veteran de război cu seria M.I. nr.516559, iar în anul 2002 a fost decorat cu medalia „Crucea comemorativă" a celui de-al doilea război mondial 1941 - 1945, stabilindu-i-se în baza Legii nr.44/1994 calitatea de veteran de război și primind drepturile corespunzătoare, respectiv a unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naționale.

Prin O.U.G. nr.12 din 23.03.2004 pentru completarea Legii nr.44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război s-a introdus art.141, care stipulează că: „începând cu luna martie 2004, renta lunară prevăzută de art.13 și 14 se calculează, după caz, în funcție de nivelul soldei de grad și de funcție, la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naționale, așa încât se cuvine a i se calcula drepturile cuvenite, potrivit acestui text legal.

Prin sentința nr.989 din 3.09.2007 Tribunalul Botoșani -secția comercială, contencios administrativ și fiscal a declinat competența de soluționare a cauzei în favoarea Curții de Apel Suceava - secția comercială, contencios administrativ și fiscal, potrivit dispozițiilor art.10 din Legea nr.554/2004.

Prin sentința nr.160 din 5 noiembrie 2007, Curtea de Apel Suceava - secția comercială, contencios administrativ și fiscal a admis în parte acțiunea formulată de reclamantul DM și a obligat pârâtul Ministerul Internelor și Reformei Administrative -Casa de pensii să recalculeze renta cuvenită reclamantului în temeiul legii nr.44/1994 la un nivel egal cu solda de grad și solda de funcție la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naționale, retroactiv, cu începere de la 1.03.2004, Totodată, a obligat pârâtul să plătească reclamantului diferența dintre renta cuvenită potrivit aliniatului anterior și cea încasată pe perioada 1.03.2004 - zi, actualizată conform indicelui de inflație la data plății efective.

Pentru a hotărî astfel, instanța de fond a reținut că potrivit O.U.G. nr.12/2004 de completare a Legii nr.44/1994 aprobată prin Legea nr.210/2004, începând cu luna martie 2004, renta lunară prevăzută de art.13 și 14 din lege se calculează, după caz, în funcție de nivelul soldei grad și al soldei de funcție la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naționale, stabilit conform legii. Deci renta lunară nu reprezintă un procent din solda de grad, de 25 % astfel cum susține pârâta M.I.R.A. prin întâmpinare, ci este în cuantum egal cu nivelul soldei de grad și al soldei de funcție la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naționale.

Astfel, a concluzionat prima instanță, coeficientul de ierarhizare pentru un sublocotenent fiind de 1,50 potrivit Legii nr.138/1999, cuantumul soldei de grad se determină în funcție de valoarea de referință sectorială în vigoare și coeficientul de ierarhizare a soldei de grad.

Împotriva acestei sentințe a declarat recurs pârâtul Ministerul Internelor și Reformei Administrative criticând-o pentru nelegalitate și netemeinicie, în temeiul dispozițiilor art.3041 din Codul de procedură civilă.

Prin motivele de recurs formulate, se susțin următoarele:

Prin adoptarea O.U.G. nr.12/2004 de modificare a Legii nr.44/1994 intenția legiuitorului nu a fost aceea de a egaliza toți veteranii de război, sub aspectul cuantumului la care aceștia sunt îndreptățiți, ci de a stabili drept criteriu de raportare nivelul minim al soldei de grad și/sau al soldei de funcție ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării Naționale; acesta este elementul avut în vedere de legiuitor, și nu modificarea procentelor sau soldelor în funcție de care se calculează renta.

Apoi, instanța de fond a reținut în mod greșit că veteranii de război decorați cu medalia „Crucea comemorativă al celui de-al doilea război mondial 1941-1945" beneficiază de o rentă lunară echivalentă cu solda de grad și solda de funcție la minim al unui sublocotenent din cadrul M.Ap.N. deoarece la art.14 din Legea nr.44/1994 se prevede expres că veteranii de război care au fost decorați cu ordine, medalii sau cruci de război prevăzute la art.13 alin.1 lit.a) și b) și cărora le-a fost conferită medalia „Crucea comemorativă al celui de-al doilea război mondial 1941-1945" beneficiază de o rentă lunară echivalentă cu 25% din solda de grad a unui sublocotenent.

Recursul este întemeiat.

Prin O.U.G. nr.12/2004 a fost introdus în Legea nr.44/1994 un  nou articol, respectiv 141, conform căruia „începând cu luna martie 2004, renta lunară prevăzută la art.13 și 14 se calculează după caz, în funcție de nivelul soldei de grad și al soldei de funcție la minim ale unui sublocotenent din cadrul Ministerului Apărării, stabilite conform legii”.

Sensul acestui nou text nu rezultă doar din interpretarea sistematică a art.13, 14 și 141 din Legea nr.44/1994, în ordinea lor logică, ci și din nota de fundamentare a O.U.G. nr.12/2004. Intenția legiuitorului nu a fost aceea de a egaliza toți veteranii de război, sub aspectul cuantumului rentei la care aceștia sunt îndreptățiți (adică de a se calcula pentru toți o rentă echivalentă cu 100% din solda de grad și solda de funcție la minim ale unui sublocotenent), ci de a stabili drept criteriu nivelul minim al soldei de grad și/ sau al soldei de funcție ale unui sublocotenent din cadrul M.Ap.N.

Acesta este scopul legiuitorului, iar nu modificarea procentelor sau soldelor în funcție de care se calculează renta. Rațiunea, explicată în nota de fundamentare a  O.U.G. nr.12/2004, este aceea că veteranii de război îndreptățiți la renta lunară sunt pensionați fie în sistemul public, primind pensia de la casele teritoriale de pensii C.N.P.A.S., fie în sistemul militar, primind pensia de la Ministerul Apărării sau Ministerul Internelor și Reformei Administrative.

Așadar, în funcție de instituția plătitoare, veteranii primeau anterior rentele, calculate conform art.13 și 14 din Legea nr.44/1994, dar raportate, după caz, fie la nivelul soldei de grad și/sau al soldei de funcție ale unui sublocotenent din cadrul M.Ap.N., fie la nivelul soldei de grad și/ sau al soldei de funcție ale unui sublocotenent din cadrul M.I.R.A.

Întrucât prin O.U.G. nr.2/2004 pentru completarea Legii nr.138/1999 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului militar, s-au majorat solda de grad și solda de funcție ale unui sublocotenent din cadrul M.Ap.N., drepturile veteranilor de război din aceeași categorie erau diferențiate, fără un motiv temeinic, prin simpla apartenență la un sistem sau altul de asigurări sociale (M.Ap.N. sau MIRA).

De aceea, prin O.U.G. nr.12/2004 s-a urmărit tocmai înlăturarea acestei inechități, prin stabilirea unui criteriu unic de calculare a rentei pentru cei decorați cu  astfel de medalii, și anume solda de grad și/ sau solda de funcție la minim, ale unui sublocotenent din M.Ap.N.

Aceasta nu înseamnă însă că nu se vor păstra diferențele justificate între veteranii de război, în funcție de categoria din care fac parte, adică în funcție de medaliile sau ordinele care le-au fost conferite. Această diferențiere, după cum se poate observa din conținutul art.13 și 14 din Legea nr.44/1994, există nu numai în privința dreptului la rentă, ci și în privința celorlalte drepturi.

Chiar din interpretarea gramaticală a textului art.141 din Legea nr.44/1994 se desprinde aceeași concluzie, întrucât textul arată că rentele se calculează, după caz, în funcție de nivelul soldei de grad și al soldei de funcție la minim ale unui sublocotenent din  cadrul M.Ap.N.

Recursul a fost admis.