Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Suspendarea executării actului administrativ. Condiții.

 

Legea nr. 554/2004, art. 2 alin. (1) lit. ș), art. 14 alin. (1)

Cuprins pe materii: Drept administrativ

Indice alfabetic: Act administrativ. Suspendare a executării

    Caz bine justificat

    Pagubă iminentă

                            Terți

                       

 

Sunt îndeplinite condițiile prevăzute de art. 14 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 pentru a se dispune măsura provizorie a suspendării executării actului administrativ, referitoare la:

-                            existența unui caz bine justificat, în sensul art. 2 alin. (1) lit. t) din Legea nr. 554/2004, dacă actul administrativ fiscal a fost desființat în cadrul procedurii administrative;

-                            iminența procedurii unei pagube, în sensul art. 2 alin. (1) lit. ș) din Legea nr. 554/2004, în situația în care prin executarea actului administrativ posibilele consecințe negative s-ar răsfrânge nu doar asupra patrimoniului reclamantului ci și asupra terților .  

 

I.C.C.J. , Secția de contencios administrativ și fiscal

Decizia nr. 1672 din 10 aprilie 2008

 

            Prin cererea înregistrată la 10.08.2007, reclamanta S.C: „BG România” SA București a solicitat ca, în contradictoriu cu pârâtele Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală, să se dispună suspendarea executării deciziei de impunere privind obligațiile suplimentare de plată stabilite de inspecția fiscală nr.117/ 21.05.2007 până la pronunțarea instanței de fond asupra legalității acestui act administrativ fiscal.

            În motivarea cererii, reclamanta a arătat că există un caz bine justificat, în accepțiunea dispozițiilor art.14 din Legea nr.554/ 2004, întrucât din debitul suplimentar în sumă de 1.570.697 lei stabilit în sarcina sa, a achitat obligația principală reprezentând TVA și impozit pe profit, rămânând de plată numai accesoriile în sumă de 692.578 lei, pentru care a început executarea silită și s-a emis somația nr.82969 din 31.07.2007.

            Reclamanta a susținut că este îndeplinită și condiția producerii unei pagube iminente care necesită a fi prevenită și că aceasta constă în imposibilitatea onorării obligațiilor contractuale asumate față de clienți și furnizori, ceea ce poate determina o stare de insolvență și consecințe sociale pentru salariații săi, ca urmare a indisponibilizării conturilor bancare.

            Prin sentința civilă nr.2194 din 19.09.2007, Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal a respins cererea de suspendare ca neîntemeiată.

            Hotărând astfel, instanța de fond a reținut că în cauză nu sunt îndeplinite condițiile cumulative prevăzute de art.14 din Legea nr.554/2004 pentru suspendarea executării actului administrativ unilateral.

            Cu privire la cazul bine justificat invocat de reclamantă, s-a considerat că nu a fost dovedită această primă condiție de suspendare, cu motivarea că din dosar nu rezultă împrejurări care să creeze o îndoială serioasă în privința legalității actului administrativ, în sensul dispozițiilor art.2 alin. (1) lit.t) din Legea nr.554/2004.

            S-a reținut că nu a fost dovedită nici condiția producerii unei pagube iminente și ireversibile, în sensul că după executarea silită, nu s-ar putea restabili situația anterioară, în condițiile în care suma de 692.578 lei rămasă de plată nu este egală sau mai mare decât suma deținută de reclamantă în conturile sale bancare.

            Împotriva acestei sentințe, a declarat recurs reclamanta, solicitând casarea hotărârii ca nelegală și netemeinică și admiterea cererii de suspendare a executării astfel cum a fost formulată.

            Recurenta a susținut că este greșită concluzia instanței de fond privind neîndeplinirea cerințelor impuse de art.14 din Legea nr.554/2004, dat fiind că a dovedit atât existența unui caz bine justificat prin îndoiala asupra legalității deciziei de impunere care rezultă din motivele contestației formulate, cât și iminența producerii unui prejudiciu, în condițiile în care a început executarea silită prin comunicarea somației.

            Recursul este fondat.

            Cererea recurentei-reclamante s-a întemeiat pe art.14 alin. (1) din Legea nr.554/2004, care prevede că în cazuri bine justificate și pentru prevenirea unei pagube iminente, după sesizarea, în condițiile art.7, a autorității publice care a emis actul sau a autorității ierarhic superioare, persoana vătămată poate să ceară instanței competente să dispună suspendarea executării actului administrativ unilateral până la pronunțarea instanței de fond.

            Măsura provizorie solicitată de recurenta-reclamantă se justifică prin existența în cauză a unor cazuri bine justificate, ca împrejurări legate de starea de fapt și de drept, care sunt de natură să creeze o îndoială serioasă în privința legalității actului administrativ, astfel cum se prevede în art.2 alin.1 lit.t) din Legea nr.554/2004.

            Îndeplinirea acestei condiții rezultă în cauză din motivele de nelegalitate invocate în procedura administrativă și mai ales, din faptul că prin decizia nr.33/ 1.02.2008 Direcția Generală de Soluționare a Contestațiilor din cadrul ANAF a desființat parțial decizia de impunere nr.117/ 21.05.2007 pentru TVA în sumă de 122.749 lei și majorări de întârziere aferente TVA în sumă de 95.454 lei, urmând ca organele de inspecție fiscală, prin altă echipă, să emită un nou act administrativ fiscal.

            Recurenta-reclamantă a dovedit și îndeplinirea celei de-a doua condiții legale pentru măsura de suspendare solicitată, dat fiind că iminența producerii unei pagube în patrimoniul său rezultă din începerea procedurii de executare silită, prin comunicarea somației nr.82969 din 31.07.2007.

            Noțiunea de pagubă iminentă a fost definită în art.2 alin. (1) lit.ș) din Legea nr.554/2004 ca prejudiciu material viitor și previzibil sau, după caz, perturbarea previzibilă gravă a funcționării unei autorități publice sau unui serviciu public.

            Raportat la această definiție legală dată pagubei iminente și la calitatea societății recurente de distribuitor de gaz petrolier lichefiat (GPL), instanța de fond a apreciat greșit consecințele executării silite anterior pronunțării pe fond. Astfel, instanța de fond nu a avut în vedere că aceste consecințe afectează nu numai activitatea societății recurente, dar poate perturba activitatea altor agenți economici și a populației  care se aprovizionează cu gaz petrolier lichefiat, mai ales în zonele în care nu există racordare la conducte de gaz metan.

            În consecință, instanța de fond a apreciat greșit că nu sunt îndeplinite condițiile prevăzute de art.14 alin. (1) din Legea nr.554/ 2004 și soluția de respingere a cererii de suspendare va fi casată ca nelegală și netemeinică.

            Pentru motivele expuse, Înalta Curte a admis recursul, a casat hotărârea atacată și pe fond, a admis cererea formulată de recurenta-reclamantă, în sensul că a dispus suspendarea executării deciziei de impunere nr.117 din 21.05.2007 a Direcției Generale a Marilor Contribuabili până la soluționarea în fond a acțiunii.