Ședințe de judecată: Iulie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

. Asociație. Recunoașterea caracterului de utilitate publică. Refuz. Legalitate.

 

O.G. nr. 26/2000, art. 38

Legea nr. 554/2004, art. 2 alin. (1) lit. j)

Cuprins pe materii: Drept administrativ

Indice alfabetic: Asociație

                           Hotărâre de Guvern

   Normă juridică. Caracter supletiv

                           Refuz nejustificat de a soluționa o cerere

                           Utilitate publică

 

Potrivit art. 38 din Ordonanța 26/2000, cu privire la asociații și fundații, dacă o asociație sau o fundație îndeplinește cumulativ mai multe condiții expres prevăzute de lege, acesteia îi poate fi recunoscut caracterul de utilitate publică. Caracterul supletiv al acestei norme face ca refuzul Guvernului de a emite hotărârea de recunoaștere a caracterului de utilitate publică să nu fie nejustificat, chiar și în condițiile în care asociația solicitantă îndeplinea toate condițiile impuse de lege.

 

Î.C.C.J., Secția de contencios administrativ și fiscal,

                                                                  Decizia nr. 3683 din 3 octombrie 2007

 

 

            Prin cererea  înregistrată la  Curtea de Apel București - Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal sub nr.404/2/2007, reclamanta Asociația S a solicitat în contradictoriu cu pârâtul Guvernul României - Secretariatul General, ca prin sentința ce  va pronunța  instanța  să dispună anularea deciziei din 26 aprilie  2006 de respingere a cererii sale de acordare a statutului de  utilitate publică  solicitat în baza art.40 din O.G. nr.26/2000, cu modificările  și completările ulterioare, pârâtul urmând a fi obligat să emită o nouă decizie prin care  să i se acorde acest titlu.

            Reclamanta și-a motivat  acțiunea în sensul că hotărârea  emisă de  pârât în 24 aprilie 2006, de respingere a cererii sale, este netemeinică și nelegală, întrucât  din documentația depusă în susținerea cererii pentru acordarea statului de utilitate publică, rezultă îndeplinirea condițiilor prevăzute  de art.38 alin. (1)  din O.G. nr.26/2000, iar Ministerul Culturii și Cultelor prin adresa nr.2235 din 30 iunie 2006 a propus Guvernului recunoașterea asociației ca  fiind  de utilitate publică, și cu toate acestea cererea  i-a fost respinsă fără nici o motivare.

            Pârâtul Guvernul României, a depus  întâmpinare prin care a invocat  excepția inadmisibilității cererii  reclamantei, iar pe fondul cauzei a solicitat respingerea acțiunii ca neîntemeiată.

            Urmare analizării actelor și lucrărilor din dosar, instanța de  fond  a pronunțat  sentința civilă nr.859 din 21 martie 2007, prin care a respins excepția inadmisibilității acțiunii și admițând acțiunea  formulată de reclamantă a constatat refuzul nejustificat al pârâtului de  recunoaștere a  acesteia ca  fiind o asociație  de utilitate publică, obligând  totodată pe pârât de a reanaliza  cererea reclamantei  asociației și de  a-i recunoaște acesteia prin hotărâre de Guvern statutul de  asociație de utilitate publică, în condițiile  art.38 și următorii din  O.G. nr.26/2000 aprobată cu modificări prin Legea nr.246/2005.

            Pentru a pronunța această sentință, prima instanță a reținut că din dovezile de la dosar a rezultat că petenta reclamantă asociație a făcut dovada îndeplinirii condițiilor cumulativ prevăzute  de  art.38 alin. (1)  din O.G. nr.26/2000 aprobată cu modificări prin Legea nr.246/2005 cap.6 pentru a  fi recunoscută ca  fiind  de utilitate publică, astfel că deși  pârâtul invocă, ca o justificare, caracterul supletiv al normelor de  reglementare, refuzul  acordării acestui statut este nejustificat, astfel că sunt  întrunite dispozițiile art.8 alin. (1) coroborat cu art.2 alin. (2) din Legea nr.554/2004, petenta fiind astfel vătămată în drepturile sale.

            Împotriva acestei sentințe, pârâtul Guvernul României, a declarat recurs, susținând că instanța de  fond  în mod greșit a obligat  Guvernul României - Secretariatul General al Guvernului să reanalizeze cererea în sensul recunoașterii prin hotărâre de Guvern a Asociației S ca fiind de utilitate publică, atâta  timp cât hotărârile de recunoaștere se adoptă de către Guvern și nu de Secretariatul General al Guvernului, acesta din urmă îndeplinind doar un rol de  coordonator, cu unică atribuție stabilită prin lege – identificarea autorității competente din punct  de vedere al obiectului de activitate al petentei și  transmiterea documentației către aceasta.

            Pe  de  altă parte, susține  recurentul-pârât, din interpretarea textului de lege – art.38 alin. (1) din O.G. nr.26/2000, cu privire la  asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2005, rezultă că o asociație sau fundație, poate fi recunoscută de Guvernul României ca fiind  de  utilitate publică, deci simplul fapt că sunt întrunite  condițiile cerute  de text nu obligă Guvernul  la o recunoaștere ipso facto.

            Mai precizează recurentul că legiuitorul, prin modul în care  este  formulat textul de lege, a lăsat la latitudinea executivului să hotărască dacă este oportun sau nu să adopte o hotărâre prin care o asociație sau fundație să fie recunoscută  ca fiind  de  utilitate publică.

            Recursul este fondat.

            Prima critică referitoare la greșita obligare a Secretariatului General al Guvernului la reanalizarea cererii în sensul recunoașterii prin hotărâre de Guvern a Asociației S ca fiind  asociație de  utilitate publică, este întemeiată.

            Astfel, art.39 alin. (1) din O.G. nr.26/2000, cu privire la asociații și fundații, prevede că „Recunoașterea unei asociații sau fundații de  utilitate publică se face prin hotărâre a Guvernului. În acest scop, asociația sau fundația interesată adresează o cerere Secretariatului General al Guvernului, care o înaintează în termen de 15 zile ministerului sau organului de specialitate  al administrației publice  centrale  în a cărei sferă de competență își desfășoară activitatea”.

            În speță, Secretariatul General al Guvernului a înaintat cererea ministerului de resort și anume Ministerului Culturii și Cultelor care și-a  dat avizul favorabil pentru obținerea statutului de asociație de  utilitate publică.

            Având  în vedere și dispozițiile art.108 alin. (1) din Constituția României, republicată, potrivit cărora,  „Guvernul adopta hotărâri și ordonanțe”, apare evident  faptul că Secretariatul General al Guvernului, nu are decât rolul de a asigura derularea operațiunilor tehnice  aferente actului de guvernare, așa cum de altfel menționează și prevederile art.1 din H.G. nr.405/2007 referitoare la funcționarea Secretariatului General al Guvernului.

Cea de-a două critică  formulată de pârât în sensul că  întrunirea  condițiilor stabilite  de lege pentru dobândirea  statutului de  asociație de  utilitate publică, nu obligă guvernul la o recunoaștere ipso facto, este și ea întemeiată.

            Art.38 alin. (1) din O.G. nr.26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2005, prevede că „o asociație sau fundație, poate fi recunoscută de Guvernul României”, ca fiind de  utilitate publică.

            Din modul de exprimare al legiuitorului, rezultă ca simplul fapt al întrunirii condițiilor nu obliga Guvernul să emită o hotărâre prin care să recunoască asociației sau fundației  respective statutul de utilitate publică.

            Mai mult, art.40 alin. (2) din O.G. nr.26/2000, menționează că „în cel mult 90 de zile  de la data depunerii cererii, precum și a tuturor documentelor necesare luării deciziei” Guvernul României decide  asupra propunerii de recunoaștere.

            Dacă propunerea se respinge, soluția va fi comunicată asociației sau fundației de către  autoritatea administrativă  la care  s-a  înregistrat cererea de recunoaștere, în termen de 120 zile  de la data depunerii cererii și a  documentelor necesare luării deciziei”.

            Concluzia  ce  se desprinde este așadar,  aceea că deși întrunite  condițiile prevăzute  de lege, Guvernul poate  să respingă  un proiect  de act normativ privind  recunoașterea unei asociații ca  fiind de utilitate publică, acesta având posibilitate  de a  aprecia în funcție și de oportunitatea  adoptării unui astfel de act.

            De altfel, asupra  oportunității adoptării acestui statut se  apreciază nu numai în funcție  de  condițiile  ce trebuiesc îndeplinite pentru a ne afla în sfera utilității publice  definită ca fiind  „orice  activitate care se desfășoară în domenii de interes public general sau al unor  colectivități”, ci și  în raport  de  consecințele  recunoașterii utilității publice  care  conferă  asociației sau fundației anumite drepturi și obligații  cel puțin față de  acestea din urmă Guvernul fiind cel mai în măsură  să  aprecieze  asupra  admisibilității unei astfel de  cereri.

            Dar, trebuie  observat, că chiar  și instanța  de  fond a reținut că dispozițiile art.38 alin. (1) din O.G. nr.26/2000, au un  caracter supletiv, deci nu imperativ, caracter justificat de  folosirea sintagmelor „poate fi recunoscută de Guvernul României, ca  fiind  de utilitate publică” sau „dacă propunerea se respinge”.

            Refuzul pârâtului de recunoaștere  a statutului de utilitate  publică, nu este  așadar unul nejustificat, așa cum în mod nelegal reține prima instanță prin hotărârea pronunțată, aceasta  dând o interpretare greșită dispozițiilor O.G. nr.26/2006 și considerând  că dacă sunt îndeplinite cumulativ condițiile prevăzute de lege, în mod  automat executivul trebuie să adopte actul administrativ solicitat, în speță hotărârea de Guvern prin care  să i se recunoască petentei statutul de  asociație de utilitate publică.

            Recursul a fost astfel admis.