5. Cerere de suspendare a unui act emis de o autoritate publică implicată în procesul de lichidare voluntară a unei societăți comerciale. Caracterul litigiului. Instanță competentă.
Legea nr. 137/2002, art. 40
Cuprins pe materii: Drept administrativ
Indice alfabetic: AVAS
Competență materială.
Lichidare voluntară
Privatizare
Societate comercială
Suspendare
Este inadmisibilă acțiunea formulată în temeiul art. 14 din Legea nr. 554/2004, de suspendare a procesului-verbal emis de AVAS în procedura organizată în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 137/2002, privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, prin care a fost desemnat lichidatorul unei societăți comerciale aflată în lichidare voluntară.
Faptul că în emiterea actului în cauză AVAS a acționat ca instituție implicată în procesul de lichidare voluntară iar nu în calitate de putere publică, face ca litigiul să aibă natură comercială, fiind astfel, în temeiul dispozițiilor art. 40 din Legea nr. 137/2002, în competența de soluționare a secției comerciale a tribunalului de la sediul pârâtei.
I.C.C.J., Secția de contencios administrativ și fiscal,
Decizia nr. 3907 din 16 octombrie 2007
Prin cererea înregistrată la Curtea de Apel București – Secția a VIII-a contencios administrativ și fiscal la data de 23 iulie 2007 reclamanta S.C. SQ SRL a formulat cerere de suspendare provizorie și de urgență a procesului verbal de licitație nr. 6844 din 19 iulie 2007 emis de pârâta A.V.A.S. București până la soluționarea cererii de anulare în tot a respectivului proces verbal de licitație, care face obiectul altui dosar.
În motivarea cererii reclamanta a arătat că Agenția de Valorificare a Activelor Statului București a organizat licitație în conformitate cu dispozițiile O.U.G. nr. 88/1997 cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 137/2002 cu modificările și completările ulterioare și H.G. nr. 577/2002 privind Normele metodologice de aplicare a acestora, în vederea desemnării lichidatorului pentru S.C. M SA aflată în lichidare voluntară.
Procedura de deschidere a ofertei finale a avut loc la data de 17 iulie 2007 care a fost consemnată în procesul verbal nr. 6762 din 17 iulie 2007, fiind admise să participe la licitație mai multe firme.
Împotriva procesului verbal de licitație a formulat contestație reclamanta, care face obiectul altui dosar.
În cauza de față în temeiul art. 14 din Legea nr. 554/2004 reclamanta a solicitat suspendarea executării procesului verbal de licitație invocând îndeplinirea condițiilor reglementate de art. 14 respectiv cazul bine justificat și paguba iminentă.
Prin întâmpinare pârâta A.V.A.S. a invocat următoarele excepții:
- Excepția lipsei competenței materiale a Secției de contencios administrativ și fiscal întrucât procesul verbal de licitație nu este un act administrativ ci unul comercial;
- Excepția lipsei competenței teritoriale a Curții de Apel Galați, având în vedere că potrivit art. 5 din Codul de procedură civilă, cererea se face de instanța, unde se află sediul pârâtului, iar instanța sediului A.V.A.S. este Curtea de București.
Prin sentința nr. 83/F pronunțată la aceeași dată, Curtea de Apel Galați – Secția de contencios administrativ și fiscal a respins excepțiile lipsei competenței materiale a Secției de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel Galați, a lipsei competenței teritoriale a Curții de Apel Galați.
A admis cererea de suspendare provizorie și de urgență a procesului verbal de licitație nr. 6844 din 19 iulie 2007 emis de A.V.A.S. formulată de S.C. SQ SRL și a dispus suspendarea executării actului administrativ – procesul verbal de licitație nr. 6844 din 19 iulie 2007 emis de A.V.A.S. până la soluționarea cererii de anulare a acestui proces verbal.
Pentru a hotărâri astfel, instanța a reținut următoarele:
Cu privire la excepția necompetenței materiale a Secției de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel Galați a reținut că procesul verbal în litigiu este un act administrativ unilateral emis de o autoritate publică în vederea executării legii, dând naștere, modificând sau stingând raporturi juridice în sensul dispozițiilor art. 2 lit. b) și c) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.
Cu privire la excepția lipsei competenței teritoriale a Curții de Apel Galați a apreciat că în temeiul dispozițiilor art. 10 alin. 3 din Legea nr. 554/2004 reclamanta poate să opteze între instanța de la domiciliul său și cea de la domiciliul pârâtei.
Referitor la excepția inadmisibilității cererii de suspendare invocată de intervenient, această excepție a fost respinsă tocmai în considerarea materiei contencioase a litigiului dedus judecății.
Cererea de suspendare a executării procesului verbal de licitație nr. 6844 din 19 iulie 2007 a fost admisă apreciindu-se că reclamanta a făcut dovada existenței cumulative a condițiilor impuse de art. 14 din Legea nr. 554/2004 respectiv cazul bine justificat și paguba iminentă.
Împotriva acestei hotărâri și a încheierii de ședință din 2 august 2007 au declarat recurs Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, arătând că hotărârea a fost dată cu încălcarea competenței altei instanțe, iar instanța nu a fost alcătuită potrivit dispozițiilor legale, întrucât completul de judecată nu a fost format din 2 judecători. Se mai susțin că instanța nu s-a pronunțat asupra tuturor cererilor deduse judecății, hotărârea pronunțată fiind lipsită de temei legal și necuprinzând motivele pe care se sprijină.
Recursul este fondat.
Potrivit art. 40 alin.(1) din Legea nr. 137/2002 „cererile prin care se atacă o operațiune sau un act prevăzut de prezenta lege, de O.U.G. nr. 88/1997, precum și de celelalte legi speciale din domeniul privatizării ori se valorifică un drept conferit de acestea sunt de competența secțiilor comerciale ale tribunalelor și se judecă de urgență și cu precădere, cu citarea părților”.
Întrucât reclamanta a atacat procesul-verbal prin care a fost desemnat lichidatorul S.C. M SA, societate în lichidare voluntară, ca urmare a lichidării care a fost organizată în temeiul O.U.G. nr. 88/1997 cu modificările și completările ulterioare a Legii nr. 137/2002 cu modificările și completările ulterioare și a H.G. nr. 577/2002 privind Normele metodologice de aplicare a acestora, iar pârâta A.V.A.S. a avut calitatea de instituție implicată în procesul verbal de lichidare voluntară, fiind organizatoarea licitației și nu de autoritate publică centrală, litigiul este de natură comercială.
Având în vedere faptul că legea specială prevede competența materială exclusivă a secției comerciale a tribunalului, iar art. 5 C.proc.civ. stabilește competența teritorială la sediul pârâtei, în speță A.V.A.S. București, instanța competența să soluționeze cauza este Tribunalul București – Secția comercială, căreia urmează să i se trimită dosarul spre competentă soluționare