Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

11. Act administrativ asimilat. Contract administrativ. Cerere de suspendare a procedurii de atribuire. Admisibilitate. Instanță competentă.

Legea nr. 268/2001, art. 4

Legea nr. 554/2004, art. 2 alin. (1) lit. c) și art. 15

 

Cuprins pe materii: Drept administrativ

Indice alfabetic: Act administrativ asimilat

                            Contract administrativ

                            Contract de concesiune

                            Licitație

    Suspendare

 

Potrivit art.4  din Legea  nr.268/2001 Agenția Domeniilor Statului este o instituție de interes  public ce are ca atribuție, printre altele, concesionarea sau arendarea terenurilor cu destinație agricolă aparținând domeniului public  sau privat  al statului.

Contractul de concesiune încheiat de Agenția Națională a Domeniilor Statului în virtutea acestor atribuții legale are caracterul unui act administrativ asimilat,  în înțelesul art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 554/2004, potrivit cu care „sunt asimilate actelor administrative, (...) și contractele încheiate de autoritățile publice care au ca obiect punerea în valoare a bunurilor proprietate publică, executarea lucrărilor de interes public, prestarea serviciilor publice, achizițiile publice”.

Astfel fiind, este admisibilă cererea de suspendare a licitației de atribuire a unui astfel de contract, formulată  în temeiul art. 15 din Legea contenciosului administrativ.

 

I.C.C.J., Secția de contencios administrativ și fiscal,

                                                                  Decizia nr. 4435 din 16 noiembrie 2007

 

Prin cererea  adresată Curții de Apel Galați, SC M SRL Galați a solicitat,  în contradictoriu cu Agenția Domeniilor Statului București,   suspendarea provizorie a licitației organizate de Agenția Domeniilor Statului București la 1 iunie  2007 pentru  concesionarea terenurilor  aflate  în raza S.C. H S.A. Galați până la soluționarea  cererii de  suspendare.

            Ulterior reclamanta și-a  precizat acțiunea, în sensul că cererea sa vizează suspendarea licitației organizată de Agenția Domeniilor Statului București la 1  iunie  2007 pentru concesionarea  terenurilor  până la  soluționarea  definitivă și irevocabilă a cauzei, în condițiile  art.15 din Legea nr.554/2004, pe  rolul Curții de Apel Galați aflându-se  cererea înregistrată sub nr.858/44/2007 prin care  s-a  solicitat  obligarea pârâtei la  încheierea contractului de  concesiune prin atribuirea directă.

            Curtea de Apel Galați - Secția  contencios  administrativ și fiscal, a  respins  excepțiile privind necompetența materială și teritorială  a Curții de Apel Galați, a  suspendat procedura licitației organizată de  Agenția Domeniilor Statului la 1 iunie 2007 privind  concesionarea  terenurilor aflate  pe  raza S.C. H S.A. Galați până la soluționarea definitivă și irevocabilă a  dosarului nr.858/44/2007 aflat pe  rolul Curții de Apel Galați.

            În motivarea soluției s-a reținut că excepțiile necompetenței materiale și teritoriale a Curții de Apel Galați sunt nefondate pornind de la calificarea naturii juridice  a  cauzei, art.2 lit.b)  din Legea nr.554/2004 dar și de la art.10 pct.3  din aceeași lege.

            În privința cererii de  suspendare  s-a  considerat  că aceasta  este fondată pentru că la dosar  au fost depuse acte  din care  rezultă un drept propriu de proprietate al reclamantei asupra construcțiilor amplasate pe terenurile ce fac obiectul procedurii licitației.

            Iminența producerii licitației s-a apreciat  că justifică  interesul acțiunii, existând pericolul real ca prin încheierea unor contracte de concesiune cu terțe persoane, posibilitatea desfășurării activității reclamantei

este real îngrădită sau stopată până la  soluționarea  unei soluții avantajoase  pentru cel care preia  în concesiune terenurile ce să permită accesul la  construcțiile  deținute  de  reclamantă.

            Caracterul oportun s-a  considerat dovedit  și de demersul reclamantei pentru atribuirea  concesiunii, dar ADS nu a  dat niciun răspuns, dar  a organizat licitația, ceea ce  dovedește  reaua - credință a  pârâtei.

            Împotriva  acestei sentințe  s-a  declarat recurs de  către Agenția Domeniilor Statului prin care  s-a  solicitat admiterea  recursului, modificarea sentinței, respingerea  cererii ca nefondată.

            A fost  criticată soluția  instanței de  fond pentru că ar  fi fost dată  cu încălcarea  competenței altei instanțe,  respectiv Tribunalul București, secția  comercială.

            S-a subliniat  faptul că obiectul  cererii principale este obligarea ADS la  încheierea unui contract  de  concesiune prin atribuire   directă pentru terenul de la S.C. H S.A. Galați,  iar acesta  este  un litigiu comercial pentru că atât ADS cât și SC M SRL Galați sunt persoane juridice  cu statut  de  societate  comercială, iar potrivit art.56 din C. com. este  suficient  ca  o singură parte a raportului juridic  să fie  comerciant pentru ca  acel raport  să  fie unul  comercial.

            Pe fond, s-a  considerat că hotărârea  atacată este netemeinică  pentru că nu sunt  îndeplinite  condițiile prevăzute  de lege  pentru a se  dispune suspendarea în sensul că nu a fost dovedită condiția urgenței pentru că  reclamanta nu și-a  întemeiat  cererea pe  situația  prevenirii cauzării unui prejudiciu imposibil de  reparat, nu a  oferit nici o justificare pentru solicitarea  sa  din  care să reiasă  necesitatea prevenirii unei pagube iminente.

            Ba mai mult, prejudiciu  s-ar produce  recurentei pentru că suspendarea  ar  împiedica Agenția Domeniilor Statului să-și exercite  atribuțiile  stabilite  de  lege și să beneficieze de prețul  exploatării terenului.

            Recursul este nefondat.

            Potrivit  art.2  alin.(1) lit.c)  din Legea nr.554/2004 sunt asimilate actelor administrative și contractele  încheiate  de autoritățile publice ce au ca obiect: punerea în valoare  a  bunurilor proprietate publică, executarea  lucrărilor de interes  public,  prestarea serviciilor publice, achizițiile publice.

            În speță suntem în prezența unui asemenea  contract pentru că, potrivit art.4  din Legea  nr.268/2001 Agenția Domeniilor Statului este o instituție de interes  public și are printre altele, ca atribuție și concesionarea sau arendarea terenurilor cu destinație agricolă aparținând domeniului public  sau privat  al statului.

            Față de aceste dispoziții  competența de soluționare  a cererii aparține instanței de  contencios  administrativ.

            Și în raport de dispozițiile legale privind  suspendarea licitației organizate  de Agenția Domeniilor Statului, se constată că instanța  de  fond a  pronunțat soluția în conformitate  cu dispozițiile legale.

            În cauză  suspendarea s-a  dispus în baza art.15 din Legea nr.554/2004, având  în vedere  că pe  rolul Curții de Apel Galați se află dosarul nr.858/44/2007, privind  fondul litigiului.

            Potrivit art.15 din Legea nr.554/2004 suspendarea  executării actului administrativ unilateral poate fi solicitată de  reclamant, pentru motivele prevăzute de art.14, iar  art.14   stabilește  că suspendarea  executării actului se  poate  dispune  în cazuri bine justificate  și pentru prevenirea unei pagube iminente.

            La momentul pronunțării soluției de către  instanța  de  fond, în lege  era definită numai „paguba  iminentă” – ca  fiind prejudiciu material,  dar previzibil cu evidență, în prezent,  chiar  Legea nr.554/2004  a  definit  și „cazul bine  justificat” ca fiind  împrejurările legate de starea de fapt și de  drept, care  sunt de natură să  creeze o îndoială serioasă în privința legalității actului administrativ”.

            Față de împrejurările  cauzei, în mod corect, instanța de  fond  a  apreciat  că se  impune suspendarea licitației pentru că ar fi fost afectată activitatea reclamantei, iar autoritatea organizatoare a  licitației avea cunoștință de cererea acesteia de  a i se atribui terenul în concesiune.

            Nu se poate   reține    că prin suspendarea  actului s-ar  aduce prejudicii recurentei pentru că oricum terenul va  fi concesionat  cu  plata  unei redevențe, ceea ce s-a și întâmplat, așa cum rezultă din contractul de  concesiune aflat la  dosarul instanței de  recurs.

            Este criticată soluția  instanței de  fond și pentru că s-a  dispus suspendarea  până  la  soluționarea  irevocabilă a cauzei de  fond, dar  aceste critici sunt nefondate pentru că, potrivit art.15, text  în baza  căruia  a  fost  admisă cererea, suspendarea  se dispune până la soluționarea definitivă  și irevocabilă a cauzei.

            Este  adevărat  că art. 14  din Legea  nr.554/2004 prevede că suspendarea se dispune  până la pronunțarea  instanței de fond, numai că, instanța  de fond nu a  dispus  suspendarea  în baza art. 14 ci în baza art.15, iar  situațiile  sunt  diferite, chiar dacă trebuie îndeplinite  aceleași condiții, în sensul că, suspendarea în baza art.14 se poate  cere  după sesizarea  autorității publice  cu  procedura  prealabilă.

            Prin faptul că a  fost  încheiat contractul de concesiune între recurentă și intimata-reclamantă, nu înseamnă că  recursul a rămas fără obiect, așa cum susține recurenta.

            De aceea, în baza  art.312  Cod procedură civilă recursul a fost respins ca nefondat.