Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Magistrat. Suspendare din funcţie. Legalitatea măsurii. Momentul de la care-și produce efectele hotărârea CSM de suspendare.

Legea nr. 303/2004, art. 60

           

Potrivit art.60 alin.(1) lit. a) din Legea nr.303/2004 „magistratul este  suspendat din funcţie  […] când  a fost pusă în mișcare  acţiunea penală împotriva  sa”, iar potrivit  alin. (2)  al aceluiași articol „suspendarea din funcţie  se dispune  de Consiliul Superior al Magistraturii”.

Invocarea unor vicii ale actului de punere în mișcare a acţiunii penale nu este de natură a atrage nelegalitatea respectivei suspendări, întrucât în temeiul art. 60 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 303/2004, Consiliul Superior al Magistraturii are obligaţia de a verifica existenţa cazului de suspendare, iar nu și pe cea a  aprecierii legalităţii cazului de suspendare. Măsura suspendării, își poate produce efectele numai de la data adoptării hotărârii CSM, iar nu de la data punerii în mișcare a acţiunii penale, efectele hotărârii neputând retroactiva.

 

Nota: Instanţa a avut în vedere Legea nr. 303/2004, în forma publicată în M.Of nr. 576 din 29/06/2004. Prin republicarea legii în M.Of. nr. 826 din 13/09/2005 art. 60 a devenit art.62.

Î.C.C.J., Secţia de contencios administrativ și fiscal,

                                                                   Decizia nr. 3514 din 18 octombrie 2006

 

            Prin cererea înregistrată la data de 29 septembrie 2005 CC, judecător, a formulat recurs împotriva Hotărârii nr.20 din 26 ianuarie 2005 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

            În motivarea cererii de recurs  recurentul arată că prin adresa nr.853/C/18 octombrie 2004 Parchetul Naţional Anticorupţie a solicitat ministrului justiţiei, în baza art.100 alin.(2) din Legea nr.303/2004, încuviinţarea măsurilor preventive, respectiv arestarea și perchiziţionarea  sa.

            Prin adresa nr.1748 din 18 septembrie 2004  Ministerul Justiţiei a încuviinţat luarea măsurii reţinerii, percheziţiei și arestării preventive faţă de învinuitul CC, iar prin Ordonanţa nr.40/P/19 octombrie 2004 Parchetul Naţional Anticorupţie - Serviciul Teritorial Bacău a dispus punerea în mișcare a acţiunii penale împotriva aceleiași persoane.

            Se precizează că prin Hotărârea nr.20 din 26 ianuarie 2005, actul administrativ atacat, s-a dispus suspendarea sa  din funcţia de  magistrat începând  cu data de 19 octombrie 2004, data  ordonanţei de punere în mișcare a acţiunii penale, invocându-se dispoziţiile art.60 alin.(1) lit.a) și alin.(2) din Legea nr.303/2004 privind statutul magistraţilor.

            Recurentul susţine că măsura  suspendării sale din funcţie este nelegală, deoarece  dispune în mod retroactiv  asupra raporturilor sale  de serviciu, respectiv începând cu data de 19 octombrie 2004, deși a fost  adoptată la 26 ianuarie 2004; totodată, hotărârea C.S.M. se întemeiază pe un act nul absolut, respectiv Ordonanţa nr.40/P/2004 a P.N.A - Serviciul Teritorial Bacău, care a fost emisă  fără ca  în cauză să existe încuviinţarea ministrului justiţiei sau a Consiliului Superior al Magistraturii pentru punerea în mișcare a acţiunii penale.  Potrivit adresei nr.1748 din 18 septembrie 2004  Ministerul Justiţiei a încuviinţat numai măsurile preventive ale percheziţiei, reţinerii și arestării preventive faţă de învinuitul CC iar nu și punerea în mișcare a  acţiunii penale.

            De asemenea, recurentul susţine că nici încuviinţarea privind măsurile preventive nu a fost emisă de organul competent, deoarece potrivit Legii nr.303/2004, această încuviinţare poate fi emisă numai de secţiile C.S.M. sau de ministrul justiţiei, iar  adresa nr.1748 din 18 septembrie 2004 a  fost emisă de un secretar de stat  din cadrul Ministerului Justiţiei și ștampilată cu parafa de secretar de stat.

            Intimatul Consiliul Superior al Magistraturii a solicitat respingerea recursului, invocând în principal excepţia tardivităţii acestei căi de atac, iar  în subsidiar netemeinicia  acesteia.

            În motivarea întâmpinării se arată că Hotărârea nr.20 din 26 ianuarie 2005 a fost publicată pe  site-ul Consiliului Superior al Magistraturii pe data  emiterii sale, dată în raport  de care  recursul este tardiv.

            Analizând actele și lucrările dosarului, Curtea a respins excepţia  tardivităţii recursului.

            În speţă, intimatul nu a făcut dovada  comunicării hotărârii atacate, iar potrivit art.60 alin. (1) lit.a) din Legea nr. 303/2004, Consiliul Superior al Magistraturii comunică de îndată   magistratului și conducerii instanţei sau parchetului unde  acesta funcţionează hotărârea  prin care  s-a  dispus  suspendarea  din funcţie.

            În ceea ce privește  fondul cauzei, Curtea  reţine  că prin Hotărârea nr.20 din 26 ianuarie 2005 Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a dispus suspendarea din funcţie a recurentului, începând  cu data  de 19 octombrie 2004, întrucât  a  fost pusă în mișcare  acţiunea penală împotriva sa, în temeiul art.254 alin. (1)  din Codul de procedură civilă, pentru săvârșirea  infracţiunii de luare  de mită; această hotărâre a avut la bază Ordonanţa nr.40/P/ 2004 de punere în mișcare a acţiunii penale.

            Potrivit art.60 alin. (1) lit.a) din Legea nr.303/2004 „Magistratul este  suspendat din funcţie  [….] când  a fost pusă în mișcare  acţiunea penală împotriva  sa”, iar potrivit  alin. (2)  al aceluiași articol „Suspendarea din funcţie  se dispune  de Consiliul Superior al Magistraturii”.

            Curtea apreciază că în raport  de  dispoziţiile legale citate autoritatea emitentă a hotărârii atacate a verificat îndeplinirea condiţiei prevăzute  pentru existenţa cazului de suspendare din funcţie a magistratului, respectiv existenţa  actului de punere în mișcare a acţiunii penale, emis de organul competent; existenţa  acestui act este de necontestat în cauză.

            Deși recurentul invocă o serie de vicii ale  acestui act, în sensul că nu a existat  încuviinţarea organului competent pentru punerea în mișcare  a  acţiunii penale și nici pentru arestare sau percheziţie -  susţineri în urma cărora  s-a  dispus restituirea cauzei la D.N.A. – Serviciul Teritorial Ploiești în vederea îndeplinirii corespunzătoare a  dispoziţiilor art.100 alin. (2)  din Legea nr.303/2004 în vigoare  la data  săvârșirii faptei (conform sentinţei penale nr.5/2006 a Curţii de Apel Ploiești, Secţia penală), Curtea  constată că C.S.M. nu era competent să pronunţe  cu privire la legalitatea unui act de procedură penală (ordonanţa de punere  în mișcare a  acţiunii penale), textul art.60 alin. (1) din Legea nr.303/2004 nepermiţîndu-i decât să constate existenţa cazului de  suspendare din funcţie.

            Pe cale de  consecinţă susţinerea recurentului referitore la neîndeplinirea atribuţiilor legale de către CSM este neîntemeiată, Hotărârea din 26 ianuarie 2005 fiind legal emisă în raport de  existenţa, la acea dată, a Ordonanţei nr.40/P/2004.

            Este întemeiată însă critica recurentului referitoare la data producerii efectelor suspendării din funcţie, deoarece din interpretarea literală a  art.60  alin. (1) și (2) din Legea nr.303/2004 rezultă că această măsură, deși are la bază actul punerii în mișcare a acţiunii penale, „se dispune prin hotărâre a Plenului C.S.M”, neexistând practic până la data  adoptării hotărârii; în consecinţă, C.S.M. nu putea dispune  o astfel de măsură cu efect retroactiv, Curtea  urmând să anuleze parţial hotărârea atacată, respectiv cu privire la data de la care  își produce efectele.

            Pentru considerentele  menţionate, Curtea a admis recursul, modificând  parţial hotărârea atacată, respectiv numai cu privire la data  suspendării din funcţie a recurentului.