Zonă defavorizată. Retragerea certificatului de investitor. Principiul nediscriminării. Excepţie de nelegalitate. Inadmisibilitate.
O.U.G. nr. 24/1998
H.G. nr. 728/2001, art. 17 lit. a)
Sunt legale dispoziţiile art. 17 lit. a) din H.G. nr. 728/2001 de aprobare a Normelor Metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 24/1998, potrivit cărora Agenţia pentru Dezvoltare Regională, poate, ca odată cu retragerea certificatului de investitor în zonă defavorizată, să solicite organelor abilitate prin lege, atunci când beneficiarul facilităţilor nu mai îndeplinește condiţiile în baza cărora a obţinut acest certificat, recuperarea contravalorii facilităţilor acordate.
Faptul că în această prevedere nu se face vreo distincţie între cazurile în care există, și cele în care nu există culpă din partea investitorului, nu poate fi apreciat ca argument întemeiat privind instituirea unei discriminări între subiecţii de drept, fiind just și echitabil ca de facilităţile fiscale reglementate de un act normativ special, derogatoriu de la dreptul comun în materie, să beneficieze numai agenţii economici care îndeplinesc pe toată durata activităţii în zona defavorizată, condiţiile imperativ prevăzute de lege pentru eliberarea certificatului de investitor.
Î.C.C.J., Secţia de contencios administrativ și fiscal,
Decizia nr. 3545 din 19 octombrie 2006
Prin cererea înregistrată la 30 iunie 2006, de reclamanta SC I SRL – Feldru a solicitat în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Finanţelor Publice – Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor și Autoritatea Naţională a Vămilor - Direcţia Regională Vamală Cluj, să se constate nelegalitatea dispoziţiilor art.17 lit.”a” din anexa nr.1 a H.G.nr.728 din 26 iulie 2001 privind aprobarea normelor metodologice pentru aplicarea OUG nr.24/1998 și, pe cale de consecinţă, aceste dispoziţii să fie înlăturate de la soluţionarea cauzei privind anularea procesului verbal de control fiscal nr.7235/S/25 mai 2005, precum și anularea deciziei nr.178/6 octombrie 2005 a Ministerului Finanţelor Publice – Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
Curtea de Apel Cluj - Secţia comercială și de contencios administrativ și fiscal, prin sentinţa civilă nr.318 din 5 septembrie 2006 a respins excepţia de nelegalitate.
Instanţa a reţinut, în esenţă, că art.17 lit.”a” din H.G.nr.728/ 2001 vizează situaţia în care unui agent economic beneficiar al facilităţilor fiscale i s-a retras certificatul de investitor din culpa acestuia, prin neîndeplinirea unor condiţii impuse de lege, așa încât nu se poate considera ca nelegal textul menţionat pe considerentul că aceste dispoziţii nu fac deosebirea între situaţiile în care retragerea certificatului de investitor se datorează culpei și cele în care nu există culpa.
În concluzie, instanţa a reţinut că art.17 lit.”a” din H.G.nr.728/ 2001 nu încalcă principiul egalităţii în drepturi.
Împotriva acestei sentinţe reclamanta a declarat recurs, prin care s-a solicitat admiterea căii de atac și modificarea în întregime a hotărârii recurate în sensul admiterii excepţiei de nelegalitate a dispoziţiilor art.17 litera a din Anexa nr.1 a H.G. nr.728 din 26 iulie 2001, privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr.24/1998 și a înlăturării acestor dispoziţii de la soluţionarea cauzei ce face obiectul dosarului nr.2030/33/2006 al Curţii de Apel Cluj.
Recurenta a arătat că textul legal în discuţie este nelegal datorită faptului că el nu face distincţie, în ceea ce privește recuperarea contravalorii facilităţilor, între situaţiile în care retragerea certificatului de investitor în zona defavorizată se datorează culpei investitorului și situaţiile în care retragerea certificatului nu presupune nici un fel de culpă din partea acestuia, așa cum este cazul în speţă.
Recurenta a argumentat în sensul că nefăcându-se această distincţie, înseamnă că textul legal, în forma în care se află în vigoare, încalcă principiul egalităţii în drepturi, consacrat la art.16 din Constituţia României, întrucât în acest fel, se creează o discriminare legală și vădită între subiecţii de drept care, în mod intenţionat, voit, nu-și mai îndeplinesc obligaţiile stabilite de lege pentru a putea beneficia de facilităţile acordate în zona defavorizată, determinând retragerea certificatului de investitor, pe de o parte, și, pe de altă parte, subiecţii de drept care, exclusiv ca urmare a modificărilor cadrului legislativ, prin retragerea tuturor facilităţilor acordate în momentul investiţiei, și fără existenţa vreunei culpe din partea lor, au ajuns în imposibilitatea de a mai continua în mod corespunzător activitatea în zona defavorizată, ceea ce a determinat retragerea certificatului de investitor zona defavorizată, condiţiile imperativ prevăzute de lege pentru eliberarea certificatului de investitor.
S-a considerat, de către recurentă, că pentru a exista egalitatea de tratament ar fi necesar ca norma legală să stabilească obligaţia de recuperare a facilităţilor doar în situaţiile în care retragerea certificatului de acţionar se datorează culpei/vinovăţiei investitorului, fiind evident că orice sancţiune este condiţionată de existenţa vinovăţiei celui căruia i se aplică.
Recursul este nefondat.
Potrivit prevederilor art.17 litera a) din H.G. nr.728/2001 privind aprobarea Normelor Metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr.24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicată, cu modificările ulterioare, Agenţia pentru dezvoltare regională va retrage certificatul de investitor în zonă defavorizată, cu avizul consiliului pentru dezvoltare regională în a cărei rază de competenţă teritorială intră zona defavorizată, și va solicita organelor abilitate prin lege recuperarea contravalorii facilităţilor atunci când beneficiarul acestora nu mai îndeplinește condiţiile în baza cărora a obţinut certificatul de investitor în zona defavorizată.
Prevederile art.17 litera a) din H.G. nr.728/2001 nu aduc atingere principiului egalităţii în faţa legii și a autorităţilor publice, fără privilegii și fără discriminări, consacrat de art.16 alin.(1) din Constituţia României, ele fiind aplicabile, fără distincţie, în toate acele situaţii în care beneficiarul facilităţilor fiscale prevăzute de O.U.G. nr.24 din 30 septembrie 1998 privind regimul zonelor defavorizate nu mai îndeplinește condiţiile expres reglementate de lege pentru obţinerea certificatului de investitor în zona declarată defavorizată.
Împrejurarea că nu s-a făcut distincţia, în corpul textului legal atacat pe calea excepţiei de nelegalitate, între situaţia în care retragerea certificatului de investitor se datorează culpei beneficiarului facilităţilor și cea în care retragerea acestui act nu are la bază o conduită culpabilă, deci între situaţii de natură subiectivă, nu este de natură să ducă la concluzia instituirii unei discriminări între subiecţii de drept, fiind just și echitabil ca de facilităţile fiscale reglementate de un act normativ, special, derogatoriu de la dreptul comun în materie, să beneficieze numai agenţii economici care îndeplinesc, pe toată durata activităţii în zona defavorizată, condiţiile imperativ prevăzute de lege pentru eliberarea certificatului de investitor.
Așa fiind, reţinând că în mod întemeiat instanţa de fond a respins excepţia de nelegalitate a prevederilor art.17 litera a) din H.G. nr.728/2001, privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr.24/1998, privind regimul zonelor defavorizate, republicată, cu modificările ulterioare, recursul declarat de recurenta SC I SRL – Feldru împotriva sentinţei civile nr.318 din 5 septembrie 2006 a Curţii de Apel Cluj - Secţia comercială, de contencios administrativ și fiscal, a fost respins ca nefondat.