Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Personal didactic. Gradaţie de merit. Condiţii.

Legea nr.128/1997

                                                Ordinul MEC nr. 5466/2005

                       

 

Potrivit dispoziţiilor art.50 alin. (3) din Legea nr. 128/1997, privind Statutul personalului didactic, pentru a putea beneficia de gradaţie de merit, un cadru didactic trebuie să aibă performanţe deosebite în inovarea didactică, în pregătirea preșcolarilor sau a elevilor.

Raportat la aceste dispoziţii, sunt legale prevederile art.5 alin. (1) pct.2) din Metodologia și criteriile de acordare a gradaţiei de merit și a salariului de merit în învăţământul preuniversitar, prevăzute în anexa la Ordinul nr.5466/2005, al ministrului educaţiei și cercetării, ce instituie obligaţia obţinerii calificativului „foarte bine” în fiecare an școlar din perioada evaluării, aceasta nereprezentând o condiţie suplimentară faţă de cele impuse de lege.

 

Î.C.C.J., Secţia de contencios administrativ și fiscal,

                                                                   Decizia nr. 4098 din 22 noiembrie 2006

 

Notă: Ordinul MEC nr. 5466/2005, privind aprobarea Metodologiei și a criteriilor de acordare a gradaţiei de merit și a salariului de merit în învăţământul preuniversitar, publicat în M.Of. nr. 1052 din 25/11/2005 a fost abrogat de Ordinul MEC nr. 5669/2006, publicat în M.Of. nr.992 din 12/12/2006.

 

            Prin cererea înregistrată la Curtea de Apel Constanţa, la 19 iunie 2006, Ministerul Educaţiei și Cercetării, a declarat recurs împotriva sentinţei nr.348/CA/2006 din 5 mai a Curţii de Apel Constanţa solicitând admiterea recursului și modificarea sentinţei în fond respingerea acţiunii petentei NM

            În motivarea recursului s-a susţinut că prin art.50 alin. (9) din Legea nr.128/1997, s-a stabilit obligarea Ministerului Educaţiei și Cercetării de a elabora Metodologia și criteriile de acordare a gradaţiei de merit,  cu consultarea federaţiilor sindicale din învăţământ recunoscute la nivel naţional. 

            Se precizează că în mod eronat, instanţa de fond a reţinut că Ordinul 5466/2005, prin art.5 (cuprins în cap. 2 intitulat „Înscrierea pentru acordarea gradaţiei de merit”) instituie o condiţie suplimentară faţă de dispoziţiile art.50 din lege. Aceasta se referă la existenţa calificativului „Foarte bine”, în fiecare an școlar din perioada evaluării, Ministerul Educaţiei și Cercetării, neavând dreptul să reglementeze modul de înscriere și participare la concursul pentru obţinerea gradaţiei de merit.

            Recurentul invocă în susţinerea recursului art.50 alin. (3) din Legea nr.128/1997 în care legiuitorul a prevăzut faptul că personalul didactic pentru a putea primi gradaţie de merit trebuie să aibă performanţe deosebite în inovarea didactică, în pregătirea preșcolarilor sau a elevilor și că obligaţia cadrului didactic de a avea performanţe deosebite în inovarea didactică și în pregătirea preșcolarilor sau a elevilor în perioada supusă evaluării se reflectă în obţinerea calificativului „Foarte bine”.

            Din actele cauzei Înalta Curte de Casaţie și Justiţie constată că prin sentinţa civilă nr.348 din 5 mai 2006 Curtea de Apel Constanţa a admis acţiunea formulată de reclamanta NM, în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Educaţiei și Cercetării și a anulat  art.5 alin. (1) pct. 2) din anexa Ordinului 5466/ 2005.

            S-a reţinut de instanţa de fond că „Legea dă în căderea Ministerului doar elaborarea Metodologiei și criteriile de acordare a gradaţiilor”.

            Consideră instanţa de asemenea că nu poate fi primită motivarea pârâtului, potrivit cu care calificativul reprezintă o confirmare a performanţelor deosebite în inovarea didactică în pregătirea școlarilor și elevilor în perioada supusă evaluării și nu o condiţie de sine stătătoare  suplimentară faţă de cele cerute de lege.

             Recursul este fondat.

            Prin Legea nr.128/1997, la art.50 alin. (9) s-a prevăzut că  „Ministerul Învăţământului elaborează metodologia și criteriile de acordare a gradaţiei de merit și a salariului de merit consultând federaţiile sindicale din învăţământ recunoscute la nivel naţional”.

            Este adevărat că, în mod expres, prin lege nu s-au reglementat condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un candidat ce concurează pentru obţinerea gradaţiei de merit  așa cum se prevede  în art.50 alin.(3) din Legea nr.128/1997.

            Este însă de observat că așa cum este elaborat alin. (3) al art.50 din Legea nr.128/1997, gradaţia de merit poate fi obţinută numai de personalul cu performanţe deosebite în inovarea didactică în pregătirea preșcolarilor sau a elevilor, în pregătirea elevilor distinși la concursuri școlare, faza naţională și internaţională, cu o vechime de peste 3 ani, și prin concurs.

            Deci ceea ce este menţionat în lege cu privire la posibilitatea unui cadru didactic de a obţine gradaţie de merit și pentru care se dă obligaţia pentru Ministerul Educaţiei și Cercetării să elaboreze norme de aplicare este „calitatea pregătirii cadrului didactic”.

            Această calitate se oglindește printre altele prin calificativul acordat anual, notarea însemnând practic îndeplinirea unor cerinţe pentru ca învăţământul să fie de cât mai bună calitate pentru educarea cât mai bună a elevilor, cunoscut fiind faptul că pregătirea „foarte bună” a profesorilor determină obţinerea unei educaţii de calitate.

            Deci necesitatea finală fiind o bună educaţie, determinată printre altele de o foarte bună pregătire a personalului didactic, înscrierea  necesităţii de a o avea de un candidat ce  concurează pentru gradaţia de merit  un calificativ anual de „Foarte bine” nu este de natură a determina anularea art.5 alin. (1), pct.2) din anexa 1 a Ordinului 5466/ 2005.

            Interesul fiind așadar, de a se face o bună educaţie prin profesori foarte bine pregătiţi așa cum rezultă din spiritul Legii nr.128/1997,  interes mai mare decât interesul unei persoane de a participa la un concurs pentru obţinerea gradaţiei de merit, această persoană obţinând potrivit actelor cauzei numai calificativul de „Satisfăcător”) se constată că recursul este întemeiat neputându-se susţine că includerea expresă a obţinerii calificativului de „Foarte bine” prin normele în discuţie este ilegală.

            Recursul a fost admis.