Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Excepţie de nelegalitate a art. 37 din Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului aprobate prin H.G. nr. 20/1996. Respingere. 

Legea nr. 112/1995

Legea nr. 554/2004, art.4

                          

 

Din întreaga reglementare a Legii nr. 112/1995 rezultă că legiuitorul a inclus în noţiunea de „imobil cu destinaţia de locuinţă” , care făcea obiect al restituirii către foștii proprietari sau dimpotrivă, al vânzării către chiriași, atât suprafaţa construită, cu dependinţele și anexele gospodărești, cât și terenul aferent, elemente ce compun astfel o unitate locativă.

Sunt legale prevederile  art. 37 din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 20/1996, întrucât acest articol nu instituie prin el însuși un drept de proprietate asupra terenului aferent în favoarea chiriașului cumpărător, adăugând la lege, ci detaliază componentele unităţii locative supuse vânzării, în acord cu dispoziţiile generale a Legii nr. 112/1995.

 

Î.C.C.J., Secţia de contencios administrativ și fiscal,

                                                                   Decizia nr. 4447 din 8 decembrie 2006

 

 

 

            Prin cererea depusă la data de 10 noiembrie 2004 în dosarul nr.8654/C/2004 al Curţii de Apel Timișoara – Secţia Civilă, reclamantele MI și BM în contradictoriu cu pârâţii Guvernul României, BG, VM, UM, ș.a. au invocat excepţia de nelegalitate a dispoziţiilor art.37 din H.G.nr.20/1996, republicată privind Normele de aplicare a Legii nr.112/1995,  cu referire la dispoziţiile art.21 și 26 din Legea nr.112/1995.

            În motivarea excepţiei, reclamantele au arătat că prevederile art.37 din normele menţionate anterior stipulează că „ în situaţiile  de  vânzare  către  chiriași a  apartamentelor și, când  este cazul, a  anexelor gospodărești și a garajelor aferente, dreptul de proprietate se  dobândește  și asupra terenului aferent, cu respectarea dispoziţiilor art.26 alineatul ultim din lege”. Astfel, aplicarea art.37 din Normele metodologice  conduce la imposibilitatea  aplicării ulterioare, în favoarea foștilor proprietari, a  art.21 din Legea nr.112/1995, care  consacră  imperativ  soluţia  legislativă a  reconstituirii dreptului de proprietate asupra terenurilor aferente așa cum au fost determinate  acestea la data trecerii în proprietatea statului.

            În concluzie, autorii excepţiei au arătat că art.37 din Normele metodologice adaugă la lege, completând prevederile art.21 din Legea nr.112/1995, cu încălcarea principiului ierarhiei normelor juridice.

            Prin încheierea de  ședinţă din  data  de 4 februarie 2005, Curtea de Apel Timișoara – Secţia  Civilă a dispus suspendarea judecării cauzei în temeiul art.4 din Legea nr.554/2004 și a sesizat instanţa de contencios  administrativ în vederea  soluţionării excepţiei de nelegalitate.

            În cauză a fost formulată o cerere de intervenţie  accesorie în interesul pârâtului Guvernul României de către Ministerul Finanţelor Publice.

            Prin  sentinţa  civilă nr.258/PI din 18 septembrie 2006 Curtea de Apel Timișoara a  admis  excepţia de nelegalitate formulată de reclamantele MI și BM, a constatat nelegalitatea prevederilor art.37 din H.G.nr.20/1996, republicată și a respins cererile de intervenţie formulate de intervenienţii Ministerul Finanţelor Publice și Ministerul Justiţiei în favoarea pârâtului Guvernul României.

            Instanţa  a  reţinut că această prevedere  adaugă la lege,  încălcând dispoziţiile art.108 alin. (2) din Constituţia României, conform cărora Guvernul României are doar  abilitarea constituţională de  a emite acte administrative  prin care  să se  pună în executare sau să  se organizeze  executarea legii și nicidecum să adauge la  aceasta.

            În acest  sens, instanţa a mai reţinut că interpretarea prevederilor art.21 și 26 alineatul ultim din Legea nr.112/1995 rezultă că numai cei care beneficiază de restituirea  în natură și dobândesc  un drept de proprietate  asupra imobilelor  ce intră sub incidenţa legii menţionate dobândesc și un drept de proprietate  asupra terenurilor aferente, așa cum au fost  determinate acestea la data trecerii în proprietatea statului. Mai precis, legiuitorul a  înţeles  să dispună, prin menţiunea referitoare  la terenurile aferente, conform determinării acestora la data trecerii în proprietatea statului, că dobândirea dreptului de proprietate asupra terenului se realizează în limitele la care s-a produs actul de deposedare abuzivă.

            Sentinţa menţionată a  fost atacată cu recurs de  către  pârâţi.

            În motivarea  cererii de  recurs, recurenţii-pârâţi au arătat că sentinţa este  rezultatul unei greșite  interpretări a prevederilor Legii nr.112/1995, pentru că o interpretare sistematică a art.21, în strictă  corelaţie  cu art.22  din lege, conduce  în mod  neechivoc la  concluzia  că în cazul restituirii în natură a imobilelor , dreptul foștilor proprietari asupra terenurilor este limitat la cota-parte aferentă apartamentelor ce li se restituie.

            Recurenţii-pârâţi au mai arătat că aceste prevederi legale sunt în concordanţă cu dispoziţiile art.12 și 13 alin.(1) din Legea nr.112/1995, care  îndreptăţesc foștii proprietari să  solicite  despăgubiri pentru apartamentele nerestituite și terenurile aferente acestora, în concepţia legiuitorului, partea construită a unei locuinţe fiind  în mod necesar legată de terenul aferent acesteia,  formând  o entitate  inseparabilă.

            În consecinţă, au arătat recurenţii-pârâţi, art.37 din Normele metodologice nu adaugă  nimic la prevederile Legii nr.112/1995, ci clarifică spiritul și  finalitatea  legii.

            Printr-o completare a motivelor de recurs, depusă la  dosar la data  de 2 octombrie  2006,  recurenţii-pârâţi au arătat  că instanţa de fond a  soluţionat  excepţia  de nelegalitate raportându-se exclusiv la  prevederile art.21 din Legea nr.112/1995, ignorând  prevederile art.22, prin care  dreptul foștilor proprietari asupra terenurilor este limitat la suprafeţele aferente  apartamentelor ce li se restituie.

            Sentinţa nr.258/PI din 18 septembrie 2006 a  Curţii de Apel Timișoara – Secţia Comercială și de Contencios Administrativ a  fost atacată cu recurs și de către pârâtul Guvernul României, pentru motive încadrate  în prevederile art.304 pct.9 Cod procedură civilă.

            Acest recurent-pârât a arătat că  instanţa de  fond a interpretat eronat prevederile Legii nr.112/1995,  raportând norma cuprinsă în art.37 din H.G.nr.20/1996, numai la dispoziţiile art.21 și 26 din Legea nr.112/1995, fără să ţină  seama de incidenţa în cauză a  articolului 22 din aceeași lege.

            De asemenea, intervenientul Ministerul Justiţiei a formulat  recurs  împotriva  sentinţei menţionate, arătând că aceasta  este lipsită de temei legal și a fost dată cu aplicarea greșită a legii, potrivit art.304 pct.9 din Codul de procedură civilă.

            În motivarea  recursului său, Ministerul Justiţiei a arătat că  analiza  unitară a  sistematică  a dispoziţiilor Legii nr.112/1995 conduce la concluzia că obiectul său îl reprezintă imobilele cu destinaţia  de  locuinţe și nicidecum redobândirea  dreptului de proprietate  asupra terenurilor  aferente, iar art. 21 din același act normativ nu reglementează exclusiv dobândirea dreptului de proprietate asupra terenurilor aferente, această posibilitate fiind  condiţionată de restituirea în natură a imobilului.

            În concluzie, recurentul-intervenient  a arătat  că,  în concepţia legiuitorului român,  terenul aferent  unei clădiri compuse  din mai multe  apartamente face parte  din părţile  comune  indivize ale imobilului și  se repartizează  în cote procentuale asupra fiecăruia dintre apartamente, constituind  împreună cu acestea unităţi locative distincte, astfel încât dreptul  foștilor proprietari asupra terenurilor se limitează la suprafeţele  aferente  apartamentelor  ce  li se restituie.

            În opinia recurentului-intervenient, art.37 din H.G.nr.20/1996, republicată, este  în  deplină concordanţă cu dispoziţiile Legii nr.112/1995, întrucât  acesta trebuie  interpretat  în conformitate  cu litera și spiritul legii și nu prin raportare doar la prevederile art.21 și 26 din actul normativ menţionat.

            Recursurile sunt  fondate.

            Potrivit art.4 alin. (1) din Legea nr.554/2004, legalitatea  unui act administrativ unilateral, de care depinde soluţionarea litigiului pe fond, poate  fi  cercetată oricând  în cadrul unui proces, pe cale de  excepţie, din oficiu sau la cererea părţii interesate.

            H.G.nr.20/1996, pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea Legii nr.112/1995, pentru reglementarea  situaţiei  juridice  a unor imobile cu destinaţia  de locuinţe, trecute  în proprietatea statului, a fost  adoptată în temeiul art.28  din Legea nr.112/1995, pentru organizarea  executării acestei legi, conform art.108(2) din Constituţia României.

            Potrivit art.37  din Normele metodologice aprobate  prin H.G.nr.20/1996, republicată în Monitorul Oficial  nr.27 din 18 februarie 1997 în situaţiile  de  vânzare  către  chiriașii  a apartamentelor și, când este cazul, a anexelor gospodărești și a garajelor aferente, dreptul de proprietate se dobândește și asupra terenului aferent, cu respectarea dispoziţiilor  art.26 alineatul ultim din lege – conform  cărora  suprafeţele de teren preluate de  stat sau de  alte persoane juridice, aflate la data de 22 decembrie 1989 în posesia acestora și care depășesc suprafaţa aferentă construcţiilor rămâne în proprietatea statului.

            Pentru verificarea  concordanţei actului administrativ normativ dedus judecăţii cu actul normativ  cu forţă juridică superioară  în executarea  căruia a fost  emis se impune o analiză logico - sistematică a prevederilor Legii nr.112/1995, care conţin referiri la suprafaţa de teren aferentă construcţiilor.

            Astfel,  în temeiul art.21 din Legea nr.112/1995, o dată cu restituirea în natură și dobândirea dreptului de proprietate asupra apartamentelor se  dobândește  și dreptul de  proprietate  asupra terenurilor aferente, așa cum au fost determinate  la data trecerii în proprietatea statului, cu excepţia suprafeţei ocupate și aferente  altor construcţii  și dotări edilitare realizate, cu aprobări legale, după această dată.

            De asemenea, art.22 alin. (1) și alin. (2) din Legea nr.112/1995 prevede că  în cazul în care apartamentul se află într-o clădire  cu mai multe apartamente, foștii proprietari sau moștenitorii lor  dobândesc cotă-parte din proprietatea indiviză asupra tuturor părţilor din construcţii și instalaţii, precum și  asupra  dotărilor care, prin natura lor, nu se pot folosi decât  în comun. Cota de proprietate  se  dobândește  indiferent de  clădirea, scara sau etajul la care este situat apartamentul.

            În privinţa terenurilor, alineatul  3  al articolului 22 prevede expres că se aplică în mod corespunzător  dispoziţiile alineatelor 1 și 2, iar  conform art. 22 alin. (4) din aceeași lege, cotele de proprietate se determină proporţional cu  suprafaţa  construită.

            Și despăgubirile  cuvenite  foștilor proprietari potrivit art.12 din Legea nr.112/1995 se acordă „pentru apartamentele  nerestituite  în natură și pentru terenurile aferente”, care  formează un tot unitar.

            Este adevărat că art.9 din  Legea nr.112/1995, care prevede dreptul chiriașilor de  a  cumpăra  apartamentele ce nu se restituie în natură foștilor proprietari sau moștenitorilor acestora, nu face referire expresă la terenul aferent locuinţei, dar din întreaga reglementare a Legii nr.112/1995 rezultă că legiuitorul a inclus  în noţiunea de „imobil cu destinaţia de locuinţă”,  care făcea obiect  al restituirii către foștii proprietari sau dimpotrivă, al vânzării către  chiriași, atât  suprafaţa  construită, cu dependinţele și anexele  gospodărești, cât și  terenul aferent,  elementele care  compun, împreună, o unitate locativă.

            În consecinţă, art.37 din Normele metodologice aprobate prin H.G.nr.20/1996, nu instituie prin el însuși un drept de proprietate  asupra terenului aferent în favoarea chiriașului cumpărător, adăugând  la lege, ci detaliază  componentele unităţii locative  supuse  vânzării, organizând  executarea unor prevederi din Legea nr.112/1995, în limitele prevăzute  de art.108 alin. (2) din Constituţia României și art.4  alin. (3)  din Legea nr.24/2000 privind normele de  tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative.

            Ținând seama de toate aceste considerente, Înalta Curte constatând că sentinţa atacată s-a întemeiat pe  interpretarea greșită a prevederilor Legii nr.112/1995,  a admis recursurile, iar în temeiul art.20 alin.(3) din Legea nr.554/2004, a casat sentinţa și rejudecând cauza a respins excepţia de nelegalitate ca nefondată.