Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Suspendarea autorizaţiei de funcţionare a unei case de schimb valutar. Legalitatea sancţiunii aplicate

 

Sancţiunea aplicată reclamantei se justifică  în raport de faptele consemnate  în actul de control, cu atât mai mult cu cât  reclamanta însăși a recunoscut că toate deficienţele semnalate au fost  remediate pe parcursul controlului.

Secţia de contencios administrativ, decizia nr.235 din 23 ianuarie 2004

 

            Prin acţiunea formulată la 13 august 2003, reclamanta SC Casa de schimb valutar „N.E.” SRL a solicitat în contradictoriu cu B.N.R. anularea hotărârii nr.14 din 14 iulie 2003, prin care s-a menţinut sancţiunea cu suspendarea pentru 30 de zile  a autorizaţiei de  funcţionare  ce i-a fost aplicată prin Ordinul viceguvernatorului B.N.R. emis cu nr. 18 din 10 aprilie 2003.

            In motivarea cererii sale, reclamanta  a susţinut că sancţiunea este mult prea gravă, faţă de împrejurarea că nu a mai fost sancţionată  niciodată și o  împovărează din punct de  vedere financiar cu cheltuielile pentru  plata obligaţiilor salariale, a acţiunilor și a  dărilor către  bugetul de stat. Totodată, reclamanta a mai susţinut că toate problemele  reţinute  de  echipele de  control în luna noiembrie 2002  au fost  remediate, personalul, reinstruit și atenţionat în legătură cu aplicarea strictă a prevederilor din  NMR.V.2 la Regulamentul nr.3/1977.

            Din analiza  actelor depuse la dosar se reţine că prin procesul-verbal din 20 noiembrie2002 încheiat de inspectori ai B.N.R., sucursala Bacău s-au consemnat o serie de nereguli în activitatea reclamantei – inclusiv a punctelor de  schimb valutar din  judeţul Neamţ.

            S-a reţinut astfel că prin nerespectarea prevederilor autorizaţiei B.N.R. II/3/II/5312/1 din 7 septembrie  2000, de la data  autorizării  și până  în octombrie 2002, reclamanta nu a informat  Sucursala Bacău a B.N.R. cu privire la modificarea sediului social, astfel încât  la 1 octombrie 2000 se regăsesc două certificate de inmatriculare  pentru aceeași societate  cu adrese diferite.

            Tot astfel s-a reţinut că nu s-au respectat prevederile  Regulamentului  Valutar  nr.3/1977 în sensul  raportării eronate  a listei lunare  cuprinzând amplasamentele unde  se efectuează operaţiuni de  schimb valutar pentru persoanele fizice.

            Din verificarea  prin sondaj a raporturilor bancare privind operaţiunile de schimb valutar, organele de  control au reţinut raportări eronate, în sensul că la  situaţia  raportată pentru operaţiuni efectuate  în luna septembrie 2002, rubrica „Total disponibilităţi bănești în echivalent  lei la data raportării” nu cuprindea sumele  existente  în contul  deschis la B.C.R.,sucursala Piatra Neamţ precum și pe cele din soldul final corect al casieriei.

            Prin nerespectarea prevederilor Regulamentului valutar nr.3/1977 cu modificările ulterioare, Casa de schimb valutar „N.E.” SRL în perioada  25 octombrie 2002 – 7 noiembrie 2002, nu a  întocmit  bonuri fiscale cu ajutorul aparatelor  electronice fiscale  și a emis  buletine  de schimb valutar ; după 7 noiembrie 2002, bonurile fiscale emise nu purtau seria, semnătura casierului și ștampila punctului de  schimb valutar, iar la rubrica „denumirea emitentului” era menţionat numele  societăţii pentru că la  rubrica „adresa emitentului” să figureze adresa  punctul  punctului de  schimb valutar.

            Același act de control a mai reţinut nerespectarea Regulamentului nr.3/1977 și în situaţiile   încetării definitive  a unor puncte de  schimb valutar  când reclamanta a omis să notifice B.N.R. acest aspect  în termen de 5 zile de la data  încetării activităţii  deficienţa remediată până la finalizarea controlului.

            Pentru neregulile constatate prin ordinul nr.58 din 10 aprilie 2003 al viceguvernatorului B.N.R. s-a dispus sancţionarea reclamantei cu suspendarea pentru 30 de zile a autorizării de funcţionare.

            Măsura a fost menţinută de  Consiliul de Administraţiei al B.N.R. prin hotărârea nr.14 din 14 iulie 2003.

            Contestând  această hotărâre, SC Casa de schimb valutar „N.E.” SRL a reiterat în fapt motivele invocate în contestaţia depusă la Consiliul de Administraţie  al  B.N.R.

            Astfel, reclamanta nu a contestat  împrejurarea că după  aproape doi ani de la  înscrierea menţiunii referitoare la  schimbarea sediului său social a încunoștiinţat B.N.R., dar a  considerat că vinovat  se face Registrul Comerţului Neamţ care a  înscris o dată greșită pe certificatul de înmatriculare. Susţinerea reclamantei este nefondată și de  altfel, corect înlăturată prin Hotărârea nr.14 din 14 iulie 2003,  întrucât  ei îi revenea obligaţia  de a solicita  îndreptarea erorii materiale în timp util pentru a putea fi comunicată B.N.R., obligaţie de care însă nu s-a  achitat.

            Tot astfel, reclamanta se face vinovată și de nerespectarea dispoziţiilor Cap. III pct. (8) din  NRV 2 la Regulamentul B.N.R. nr.3/1997, în sensul că nu a urmărit cum și dacă s-au notificat B.N.R. încetarea  activităţii unor puncte de  schimb valutar.

            Referitor la perioada 15 octombrie 2002- 7 noiembrie 2002 pentru care s-a reţinut  că nu s-au emis  bonuri fiscale cu ajutorul aparatelor electronice, reclamanta a invocat lipsa  funcţionarilor autorizaţi pentru  instalarea acestor aparate și care în perioada respectivă s-ar fi aflat într-un  program de instruire   la B.N.R. Or, obligaţia  emiterii unor astfel de bonuri a fost introdusă prin Circulara B.N.R. 37/2002, publicată în M. Of.700 din 25 septembrie 2002 și care a intrat în vigoare la 30  de zile de la publicare, timp  suficient pentru a da posibilitatea dotării corespunzătoare.

            In ce privește  constatările organelor de  control cu privire la faptul că   bonurile fiscale nu  conţin toate elementele prevăzute  de pct. (30) NRV 2 la Regulamentul privind efectuarea operaţiunilor valutare, reclamanta a  susţinut  că aceasta se datorează faptului că programul  ce  emite bonul  fiscal nu cuprinde  aceste elemente, precum și  că ele nu sunt  necesare, Ministerul Finanţelor însușindu-și acest program.

            Or, pentru asemenea situaţii, direcţia de  specialitate a indicat modalitatea prin care să se asigure respectarea prevederilor legale și anume aplicarea pe fiecare bon fiscal emis a semnăturii casierului, a ștampilei cu codul statistic aferent punctului  de schimb.

            Referitor la calculul disponibilităţilor casei se schimb,  în conformitate  cu dispoziţiile pct. (3.2) și anexa 2 la NRV 2, disponibilităţile  existente  în conturi deschise la  bănci se includ  în disponibilităţile totale  ale casei.  Astfel fiind, calculul realizat  de reclamantă prin excluderea acestor  conturi, în mod justificat a fost apreciat ca nelegal.

            In raport  de  aceste  considerente, urmează  a se reţine  că sancţiunea aplicată reclamantei se justifică  în raport de faptele consemnate  în actul de control, cu atât mai mult cu cât,  reclamanta însăși a recunoscut că toate deficienţele semnalate au fost  remediate pe parcursul controlului.

            În consecinţă, recursul a fost respins.