Ședințe de judecată: Iulie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Acţiune în contencios administrativ. Refuzul nejustificat de a emite un aviz. Dreptul la acordarea de daune morale. Condiţii

 

            Prevăzând  competenţa instanţei de  a se pronunţa și  asupra daunelor materiale și morale cerute, art.11 alin.(2), consacră expres dreptul persoanei vătămate în drepturile ei printr-un act ilegal ori prin refuzul nejustificat de rezolvare  a unei cereri privind un drept recunoscut de lege, de a pretinde și daune morale.

            Repararea prejudiciului de natură morală este condiţionată de anularea sau constatarea existenţei unui refuz nejustificat, ambele aspecte fiind asociate cu încălcarea  unui drept sau  interes legitim. Acţiunea  în  daune morale poate fi  introdusă în subsidiar  cu acţiunea principală, având ca obiect constatarea caracterului nejustificat al refuzului autorităţii administrative de a emite un act.

Secţia de contencios administrativ, decizia nr.412 din 3 februarie 2004

 

            Prin acţiunea  înregistrată  la data de 12 mai 2003 sub nr.1385/2003 reclamantul  P.D.D. a chemat în judecată Ministerul Sănătăţii și Familiei, Comisia Interdepartamentală pentru Coordonarea și Sprijinirea Activităţii Umanitare, solicitând obligarea pârâtului să-i emită de urgenţă avizul conform H.G. nr.97/1991, aviz necesar pentru prelungirea vizei temporare de ședere în România, precum și obligarea pârâtului  și a funcţionarilor vinovaţi, la 500.000.000 lei daune morale.

            In motivarea acţiunii, reclamantul, cetăţean german, cu reședinţa în România, Președinte al Fundaţiei Umanitare „C.D.B. cămin pentru copiii străzii”, a arătat că, deși la data de 31 martie 2003 s-a prezentat la sediul pârâtului și a solicitat  eliberarea avizului, conform H.G. nr. 97/1991, necesar pentru prelungirea vizei temporare de ședere în România, prezentând  înscrisurile doveditoare din care rezultă că îndeplinește condiţiile pentru  eliberarea avizului de către autoritatea publică ministerială prin comisia de specialitate, totuși  conducerea  acestei   autorităţi i-a indicat să completeze  un formular și să depună acte din care să rezulte  că  se încadrează în prevederile Legii nr.195/2001 a voluntariatului, în condiţiile în care în ultimii 12 ani a primit respectivul aviz doar pe baza recomandării consiliului judeţean și a hotărârii de autorizare a fundaţiei.

            Reclamantul a mai susţinut că în lipsa  acestui aviz, viza de ședere temporară în România nu i-a mai fost acordată, motiv pentru care a fost nevoit să  plece din ţara de reședinţă (România), în Germania, timp de 14 zile în fiecare lună, fiind atenţionat de fiecare dată de  către poliţia de frontieră cu privire la expirarea vizei de rezidenţă, fapt ce i-a lezat onoarea, demnitatea, aflându-se într-un  stres permanent datorită expunerii  dispreţului și neîncrederii altor persoane, precum și a autorităţilor. Pentru aceste motive a solicitat acordarea de daune morale în cuantum de 500.000.000 lei.

            Curtea de Apel București, secţia  de contencios administrativ, a  admis în parte  acţiunea  reclamantului și a obligat  pârâtul să-i emită reclamantului avizul necesar pentru prelungirea  vizei  de ședere temporară în România, conform legislaţiei în vigoare privind persoanele care desfășoară activităţi umanitare. In baza art. 274 din C. proc. civ. a obligat pârâtul la plata sumei de 8.540.000 lei cu titlu de cheltuieli de judecată către reclamant. Totodată, a respins cererea de obligare a pârâtului la plata sumei de 500.000.000 lei daune morale.

            Pentru a hotărî astfel, instanţa de fond a reţinut că reclamantul a beneficiat de avizele acordate, conform H.G. nr. 97/1991, încă din anul 1994 până  în 14 mai 2002. Avizele au fost date conform  legislaţiei în vigoare privind persoanele care desfășoară activităţi umanitare, fără ca, după intrarea în vigoare a Legii nr.195/2001, respectiv 24 iunie 2001 să  fi  condiţionat   obţinerea avizelor nr. 55.890 din 19  noiembrie 2001 și  nr.22216 din 17 mai 2002 de prezentarea contractului de voluntariat, conform Legii nr.195/2001.

            Instanţa a mai  reţinut că petentul-reclamant a făcut  dovada faptului că  este președintele Fundaţiei C.D.B., cu activitate recunoscută în aria teritorială de activitate, după cum rezultă din recomandarea Consiliului judeţean Sibiu și Consiliile locale Iacobeni și Cincu, făcându-se referire și la  faptul că este cetăţean de onoare al comunei Cincu din 18 iunie 2001.

            Cel de al doilea capăt al cererii introductive  privind daunele  morale în cuantum de 500.000.000 lei a fost respins ca nefondat, cu motivarea că reclamantul nu a făcut dovada aducerii vreunei atingeri prestigiului,  onoarei și demnităţii sau reputaţiei sale.

            Impotriva acestei sentinţe au declarat recurs reclamantul  și pârâtul Ministerul  Sănătăţii, criticând-o pentru nelegalitate și netemeinicie,

            Recurentul P.D.D. a criticat sentinţa instanţei de fond, invocând motivele de casare prevăzute  de art. 304  pct. (9) și (10) C. proc. civ., arătând  că instanţa a interpretat  incomplet și greșit probele administrate, în sensul că, deși s-a dovedit și reţinut refuzul nejustificat al pârâtului de  a-i emite avizul necesar pentru prelungirea vizei de ședere în România, instanţa i-a respins nejustificat cererea privind acordarea de daune morale.

            Recursul formulat de  reclamantul  P.D.D. este fondat pentru considerentele ce se vor arăta.

            Legea nr.29/1990 a contenciosului administrativ, în art. 1,  consacră principiul că „orice persoană  fizică  sau  juridică, dacă se  consideră   vătămată   în drepturile sale, recunoscute de lege, printr-un act administrativ sau prin refuzul  nejustificat al unei autorităţi administrative de a-i  rezolva  cererea referitoare la un drept recunoscut de lege, se poate adresa instanţelor judecătorești competente, pentru anularea actului, recunoașterea dreptului pretins și repararea pagubei care i-a fost cauzată.”

            Totodată prin art. 11 din aceeași lege se prevede:  „ (1)Instanţa, soluţionând acţiunea poate, după caz, să anuleze, în total sau în parte, actul administrativ ori să elibereze un certificat,  o adeverinţă sau orice alt înscris. Instanţa este  competentă să se pronunţe și asupra legalităţii actelor sau operaţiunilor administrative care au stat la baza emiterii actului supus judecăţii. (2) In cazul  admiterii cererii, instanţa va  hotărî și asupra daunelor materiale și morale cerute”.

            Așadar, prevăzând  competenţa instanţei de  a se pronunţa și  asupra daunelor materiale și morale cerute, art.11 alin.(2), consacră expres dreptul persoanei vătămate în drepturile ei printr-un act ilegal ori prin refuzul nejustificat de rezolvare  a unei cereri referitoare la un drept recunoscut de lege, de a pretinde și daune morale.

            Repararea prejudiciului de natură morală este condiţionată de anularea sau constatarea existenţei unui refuz nejustificat, ambele aspecte  fiind asociate cu încălcarea  unui drept sau  interes legitim,  iar acţiunea  în  daune morale poate fi  introdusă în subsidiar  cu acţiunea principală, având ca obiect constatarea caracterului nejustificat al refuzului autorităţii administrative de a emite un act.

            Recunoașterea caracterului nejustificat al refuzului de emitere a avizului neputând fi asimilată prin ea înseși cu o satisfacţie echitabilă pentru prejudiciul moral suferit, respectiv cu o reparaţie echitabilă, în sensul art. 41 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului și libertăţilor fundamentale,  reclamantul era îndreptăţit  a pretinde daune  morale  decurgând  din  incertitudinea prelungită cu privire  la caracterul legal al șederii sale în România. Această stare i-a produs o  sursă de neliniște permanentă referitoare la  atingerea onoarei, demnităţii și  personalităţii sale, prin expunerea dispreţului și neîncrederii altor persoane și instituţii, cărora a fost nevoit  a le da  explicaţii cu privire la motivele refuzului de  i se emite  respectivul aviz.

            Dauna morală produsă reclamantului constă în atingerea valorilor care  definesc  personalitatea umană, cinstea, demnitatea, onoarea, prestigiul profesional, precum și consecinţele negative suferite de reclamant pe plan psihic,  instanţa de fond putând aprecia  în raport cu acestea  importanţa  valorilor morale lezate  și intensitatea cu  care au fost receptate consecinţele  vătămării în plan profesional ca preot catolic și social de  către reclamant.

            De altfel, nici până azi avizul necesar pentru prelungirea vizei de ședere în România nu a fost eliberat reclamantului, acesta fiind nevoit  a efectua repetate deplasări în ţara sa de domiciliu, fapt dovedit cu vizele aplicate pe pașaport, fiind în imposibilitate  de  a administra și conduce direct activitatea fundaţiei, sub propria sa responsabilitate.

            De asemenea,  s-a creat un climat de neîncredere printre locuitorii localităţilor  din raza de activitate a fundaţiei, cât și la nivelul organelor de control de la frontieră, precum și  un sentiment  de nesiguranţă și teamă cu privire la continuarea activităţii și un profund sentiment de nedreptate datorat faptului că autorităţile nu s-au conformat  hotărârii judecătorești pronunţate de prima instanţă.

            Din această perspectivă, motivarea  instanţei de fond cu privire la respingerea cererii de a se acorda daune morale nu poate fi primită, în speţă reclamantul, președinte al unei cunoscute fundaţii umanitare, cetăţean de onoare al comunei Cincu în raza căreia  își desfășoară  activitatea, a  evidenţiat o serie de  împrejurări la care  a fost obligat să se  expună ca urmare a refuzului autorităţii de a-i emite  actul solicitat și care i-au adus atingere drepturilor și libertăţilor fundamentale ale omului,  suferinţe morale care nu pot  fi într-adevăr  comensurate în stabilirea despăgubirilor, dar nici înlăturate în totalitate sub motivul că nu s-a făcut  dovada lor.

            In raport  cu aceste considerente, recursul reclamantului a fost admis,  sentinţa atacată a fost casată, în sensul că  s-a  admis  în totalitate  acţiunea reclamantului și pârâtul a fost obligat la plata sumei de 500.000.000 lei, cu titlu de daune morale, apreciindu-se  că aceasta reprezintă  echivalentul  prejudiciului moral concordant  cu atenuarea suferinţei părţii vătămate.

            Cu privire la recursul declarat de pârâtul Ministerul Sănătăţii, prin motivele de recurs se critică sentinţa instanţei de fond ca fiind lipsită de temei legal și dată cu încălcarea și aplicarea greșită a legii, motive de casare prevăzute  de art. 304 pct. (9) din C. proc. civ.

            Se susţine  că instanţa a reţinut greșit  faptul că pentru eliberarea  avizului necesar prelungirii vizei  temporare  de ședere în România nu este necesar să se încheie un contract de  voluntariat  conform O.U.G. nr.194/2002 și H.G. nr.97/1991.

            Al doilea motiv  de recurs se referă la greșita obligare a ministrului sănătăţii la  cheltuieli de judecată  în sumă de 8.540.000 lei faţă de  reclamant în raport  cu soluţia de  admitere în parte  a  acţiunii.

            De asemenea, se impunea ca în baza art. 274 alin.3 C. proc. civ., instanţa  în baza principiului rolului său activ să aprecieze că valoarea onorariului este prea mare în comparaţie  cu valoarea pricinii și a muncii îndeplinite de avocat.

            Recursul formulat  de Ministerul Sănătăţii  este nefondat.

            Instanţa de fond, analizând  actele dosarului și  susţinerile părţilor,  în mod corect, a reţinut că reclamantul, prin dovezile depuse în susţinerea cererii pentru eliberarea avizului pentru scutirea taxei de viză, în sensul prevederilor H.G. nr.97/1991 și a O.U.G. nr.192/2002, îndeplinea condiţiile  necesare pentru a-i fi eliberat avizul de  autoritatea publică prin Comisia de specialitate.

            S-a  mai reţinut că reclamantul a mai  beneficiat de avizele acordate pentru facilităţile prevăzute de H.G. nr.97/1991 încă  din anul 1994 până în luna mai 2002, chiar  după intrarea în vigoare  a Legii nr.195/2001, fără să i se fi condiţionat acordarea acestui aviz de prezentarea contractului de voluntariat conform Legii nr.195/2001, întrucât reclamantul este președintele fundaţiei umanitare, cu activitate recunoscută în aria  teritorială de  activitate având recomandările Consiliului Judeţean Sibiu și ale Consiliilor Locale ale comunelor Iacobeni și Cincu pentru obţinerea acestui aviz.

            Din examinarea dispoziţiilor referitoare la conţinutul voluntariatului, a beneficiarului voluntariatului și a contractului de voluntariat, rezultă că această obligaţie o au străinii care desfășoară activităţi de interes umanitar pe lângă organizaţii neguvernamentale. Aceste dispoziţii legale sprijină  în special  tinerii care doresc să  dobândească experienţă în activitatea Fundaţiei cu  caracter umanitar, situaţia în care nu se  află recurentul-reclamant.

            Referitor la motivul de  recurs  privind cuantumul cheltuielilor de judecată instanţa l-a respins cu următoarea motivare: potrivit art.274  C. proc. civ., partea care cade în pretenţii va fi obligată, la cerere, să suporte cheltuielile de judecată.

            Faptul că acţiunea a fost admisă în parte nu  justifică reducerea cheltuielilor corespunzătoare onorariului de avocat plătit.

            In speţă, instanţa, în virtutea  competenţei sale de a mări sau micșoara onorariile avocaţilor, apreciază că în cauză nu sunt motive de micșorare a cuantumului onorariului de avocat, întrucât acesta nu este  disproporţionat de mare faţă de complexitatea pricinii  sau munca îndeplinită de avocat.

            Onorariul avocatului nu se  apreciază în raport cu volumul fizic de muncă, ci cu gradul de  complexitate a procesului, dificultatea și argumentele invocate, de ordin legislativ și probator,  în susţinerea apărărilor.

            În consecinţă, recursul declarat de pârâtul Ministerul Sănătăţii a fost respins ca nefondat.