Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Suspendarea actului administrativ. Condiţii.

 

            Potrivit  art. 9 din Legea nr. 29/1990 instanţa poate să dispună suspendarea actului administrativ în cazuri bine justificate și pentru a se preveni producerea unei pagube  iminente.

Simpla menţionare a creanţei constatate și a valorii ei nu duce  de  facto la constatarea că există o pagubă iminentă. Totodată, în cauză trebuie demonstrată și existenţa unor motive temeinice care să creeze o îndoială  puternică asupra legalităţii actului administrativ atacat.

Secţia de contencios administrativ, decizia nr.588 din 12 februarie 2004

 

            Reclamanta  SC ”M.R.P.P.” SRL a solicitat în contradictoriu cu Ministerul Finanţelor Publice, SC ”A” SRL și “R” SA suspendarea executării procesului-verbal de  control nr.124 din 27 iunie 2002, a actelor  de constatare nr. 359-381 din 1 august 2002 și 497-519 din 1 august 2002, precum și a deciziei nr. 511 din 14 octombrie 2002 până la soluţionarea acţiunii în anularea  acestor  acte administrative.

            Reclamanta a arătat că actele administrative  prin care s-au stabilit obligaţii bugetare de peste 5 miliarde lei sunt nelegale și executarea acestor sume  ar cauza o pagubă  însemnată reclamantei, cu atât mai mult cu cât  pentru  ca reclamanta să fie  scoasă de sub consemn vamal și pentru a debloca importurile în vamă, prin scrisoarea de garanţie nr.Gi-02/1546 din 31 octombrie 2002 ING BANK N.V. Amsterdam, Sucursala București, Agenţia Cluj  garantează plata datoriei în limita sumei de 4.190.900.654 lei.

            Curtea de Apel Cluj, secţia comercială și de  contencios administrativ a  admis cererea formulată de SC ”M.R.P.P.” SRL și a dispus suspendarea executării deciziei nr. 511 din 14 octombrie 2002, a procesului-verbal nr. 124 din 27 iunie 2002, a  actelor de  constatare nr. 359 – 381 din 1 august  2002 și 497 – 519 din 1 august 2002, până la soluţionarea pe fond a dosarului nr.6244/2002 al Curţii de Apel Cluj.

            Impotriva acestei hotărâri a formulat recurs pârâta Direcţia Regională Vamală Interjudeţeană Brașov în numele și pe seama Direcţiei Generale a Vămilor, în condiţiile art.304 pct. 9 raportat la art. 312 alin. (3) C. proc. civ.

            Recurenta a susţinut, în esenţă, că nu au fost îndeplinite  dispoziţiile  art. 9  din Legea nr. 29/1990 cu privire la suspendarea executării actului administrativ în sensul că nu există motive temeinice de suspendare care  să creeze o îndoială  puternică  asupra legalităţii actului și nu există pagubă iminentă care să fi fost  în același timp  dovedită de  către reclamantă.

            Recursul este  fondat.

            Instanţa  de  fond a  admis cererea și a suspendat actele administrative atacate, motivând valoarea mare a creanţei și iminenţa  prejudiciului ce s-ar cauza reclamantei prin executarea acestei sume.

            In cauză, însă nu s-a făcut dovada de  către reclamantă a pagubei iminente, simpla menţionare a creanţei constatate și a valorii ei nu duce,  de  facto, la constatarea că există o pagubă iminentă.

            Totodată, nu s-a demonstrat existenţa unor motive temeinice care să creeze o îndoială  puternică asupra legalităţii actului administrativ atacat.

            Or, potrivit art. 9 din Legea nr. 29/1990 instanţa poate să dispună suspendarea actului administrativ în cazuri bine justificate și pentru a se preveni producerea unei pagube  iminente.

            De altfel, prin sentinţa civilă nr. 105 din 30 ianuarie 2003 a fost soluţionată acţiunea SC ”M.R.P.P.”  SRL și care a avut ca obiect anularea actelor administrative suspendate prin sentinţa a Curţii de Apel Cluj.

            Recursul a fost admis, modificându-se hotărârea instanţei de fond și respingându-se cererea reclamantei.