Suspendarea actului administrativ. Condiţii.
Potrivit art. 9 din Legea nr. 29/1990 instanţa poate să dispună
suspendarea actului administrativ în cazuri bine justificate și pentru a se
preveni producerea unei pagube iminente.
Simpla menţionare a creanţei
constatate și a valorii ei nu duce de facto la constatarea că
există o pagubă iminentă. Totodată, în cauză trebuie demonstrată și existenţa
unor motive temeinice care să creeze o îndoială puternică asupra
legalităţii actului administrativ atacat.
Secţia de contencios
administrativ, decizia nr.588 din 12 februarie 2004
Reclamanta SC ”M.R.P.P.” SRL a solicitat în contradictoriu cu Ministerul Finanţelor Publice, SC ”A” SRL și “R” SA suspendarea executării procesului-verbal de control nr.124 din 27 iunie 2002, a actelor de constatare nr. 359-381 din 1 august 2002 și 497-519 din 1 august 2002, precum și a deciziei nr. 511 din 14 octombrie 2002 până la soluţionarea acţiunii în anularea acestor acte administrative.
Reclamanta a arătat că actele administrative prin care s-au stabilit obligaţii bugetare de peste 5 miliarde lei sunt nelegale și executarea acestor sume ar cauza o pagubă însemnată reclamantei, cu atât mai mult cu cât pentru ca reclamanta să fie scoasă de sub consemn vamal și pentru a debloca importurile în vamă, prin scrisoarea de garanţie nr.Gi-02/1546 din 31 octombrie 2002 ING BANK N.V. Amsterdam, Sucursala București, Agenţia Cluj garantează plata datoriei în limita sumei de 4.190.900.654 lei.
Curtea de Apel Cluj, secţia comercială și de contencios administrativ a admis cererea formulată de SC ”M.R.P.P.” SRL și a dispus suspendarea executării deciziei nr. 511 din 14 octombrie 2002, a procesului-verbal nr. 124 din 27 iunie 2002, a actelor de constatare nr. 359 – 381 din 1 august 2002 și 497 – 519 din 1 august 2002, până la soluţionarea pe fond a dosarului nr.6244/2002 al Curţii de Apel Cluj.
Impotriva acestei hotărâri a formulat recurs pârâta Direcţia Regională Vamală Interjudeţeană Brașov în numele și pe seama Direcţiei Generale a Vămilor, în condiţiile art.304 pct. 9 raportat la art. 312 alin. (3) C. proc. civ.
Recurenta a susţinut, în esenţă, că nu au fost îndeplinite dispoziţiile art. 9 din Legea nr. 29/1990 cu privire la suspendarea executării actului administrativ în sensul că nu există motive temeinice de suspendare care să creeze o îndoială puternică asupra legalităţii actului și nu există pagubă iminentă care să fi fost în același timp dovedită de către reclamantă.
Recursul este fondat.
Instanţa de fond a admis cererea și a suspendat actele administrative atacate, motivând valoarea mare a creanţei și iminenţa prejudiciului ce s-ar cauza reclamantei prin executarea acestei sume.
In cauză, însă nu s-a făcut dovada de către reclamantă a pagubei iminente, simpla menţionare a creanţei constatate și a valorii ei nu duce, de facto, la constatarea că există o pagubă iminentă.
Totodată, nu s-a demonstrat existenţa unor motive temeinice care să creeze o îndoială puternică asupra legalităţii actului administrativ atacat.
Or, potrivit art. 9 din Legea nr. 29/1990 instanţa poate să dispună suspendarea actului administrativ în cazuri bine justificate și pentru a se preveni producerea unei pagube iminente.
De altfel, prin sentinţa civilă nr. 105 din 30 ianuarie 2003 a fost soluţionată acţiunea SC ”M.R.P.P.” SRL și care a avut ca obiect anularea actelor administrative suspendate prin sentinţa a Curţii de Apel Cluj.
Recursul a fost admis, modificându-se hotărârea instanţei de fond și respingându-se cererea reclamantei.