Cadru didactic. Decizie de diminuare a sporului pentru învăţământ în mediul rural sau izolare geografică. Legalitatea deciziei
Legea nr. 128/1997
H.G. nr. 167/2002
Faptul că prin H.G. nr. 167/2002 s-au
recalificat zonele geografice izolate și, implicit, s-au diminuat sporurile
alocate pentru unele zone sau localităţi și s-au majorat pentru altele, nu
înseamnă stabilirea unui nou spor pentru învăţământ în mediul rural sau izolare
geografică, deoarece s-au menţinut limitele maximă și minimă (5-80%) ale
acestuia.
I.C.C.J.,
secţia de contencios administrativ și fiscal,
decizia
nr. 8260 din 16 noiembrie 2004
Prin acţiunea înregistrată la 15 mai 2002 la Tribunalul Dolj, reclamantul G.P. a chemat în judecată Ministerul Educaţiei și Cercetării, Consiliul Judeţean Dolj și Școala Cetate, judeţul Dolj, solicitând obligarea primului pârât să-i plătească drepturile bănești reprezentând indemnizaţia de 50% acordată cadrelor didactice calificate în baza prevederilor H.G. nr.769/1998 și art.49 alin. (2) din Legea nr.128/1997.
În motivarea acţiunii, reclamantul arată că este cadru didactic calificat la Școala cu clasele I – VIII Cetate, că până la data de 28 februarie 2002 a beneficiat de indemnizaţia de 50% din salariul de bază și că prin H.G. nr.167/2002 i s-a diminuat sporul la 8%, ceea ce este nelegal.
Tribunalul Dolj - Secţia conflicte de muncă și litigii de muncă, prin sentinţa nr.800 din 5 iunie 2002 a respins acţiunea.
Împotriva sentinţei a declarat recurs R.C., ca reprezentant al reclamantului în calitate de membru al Uniunii Sindicatelor Independente din Învăţământ Dolj, care susţine că Ministerul Educaţiei și Cercetării a defavorizat judeţul Dolj, în ce privește acordarea sporului de izolare, în comparaţie cu alte judeţe.
Recursul a fost admis de Curtea de Apel Craiova, secţia litigii de muncă, prin decizia nr. 2107 din 4 octombrie 2002, în sensul că s-a casat sentinţa și s-a trimis cauza spre competentă soluţionare, în primă instanţă, la Secţia contencios administrativ a aceleiași Curţi, reţinându-se că reclamanta a înţeles să conteste H.G. nr. 167/2002 și actele premergătoare emiterii acesteia.
Curtea de Apel Craiova, secţia contencios administrativ a respins acţiunea ca nefondată, părţi fiind reclamantul G.P. și pârâţii Ministerul Educaţiei și Cercetării, Inspectoratul Școlar judeţean Dolj, Consiliul Judeţean Dolj, Guvernul României și Școala Cetate.
Se reţine că prin H.G. nr.167/2002 s-a abrogat H.G. nr. 769/1998 și s-a aprobat o altă diferenţiere pe zone geografice și localităţi a indemnizaţiei pentru cadrele didactice calificate, din zonele ce intră în sfera de cuprindere a art. 49 alin. (2) din Legea nr. 128/1997.
Se reţine și că nu se poate avea în vedere crearea unui regim discriminatoriu între diferite zone geografie pentru că înseși legea dă dreptul la acordarea procentelor diferenţiate în funcţie de zona geografică sau de gradul de izolare, H.G. nr.167/2002 fiind dată în aplicarea și în limitele Legii nr.128/1997 și nu încalcă drepturile deja câștigate.
Uniunea Sindicatelor Independente din Învăţământ Dolj, prin președinte R.C., a declarat recurs împotriva ultimei sentinţe, menţionând că este nelegală și netemeinică.
Consideră că H.G. nr. 167/2002 este discriminatorie prin stabilirea procentului de 5-12% faţă de procentul de 5-80% prevăzut în Legea nr. 128/1997 și prin alocarea unor fonduri salariale mai mari și a unor procente mai mari pentru alte judeţe, în baza acelorași criterii și a unor condiţii similare.
Arată că în acest fel se aduce atingere drepturilor deja câștigate și nu sunt stimulate cadrele didactice calificate să se stabilească în zone mai puţin atractive.
Recursul este nefondat.
Art. 49 alin. (2) din Legea nr. 128/1997 privind statutul cadrelor didactice prevede acordarea unei indemnizaţii între 5-80% din salariul de bază al funcţiei îndeplinite, pentru personalul didactic calificat care are reședinţa sau domiciliul în mediul rural sau în localităţi izolate, în raport cu zona geografică respectivă, urmând ca diferenţierea pe zone și localităţi să se facă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului de resort.
În aplicarea acestor dispoziţii s-a emis H.G. nr. 769/1998, prin care s-au stabilit criteriile de acordare a acestei indemnizaţii și procentele ce se atribuie pe zone și localităţi.
Cum între timp au intervenit modificări în evoluţia unor localităţi din punct de vedere economic și social, a devenit necesar să se stabilească alte procente în raport cu noile realităţi, Ministerul Educaţiei și Cercetării propunând Guvernului adoptarea unei noi hotărâri, astfel că prin H.G. nr. 167/2002 s-au stabilit 13 zone geografice, localităţile din judeţul Dolj fiind încadrate între Zona X și Zona XIII, având procente între 12 și 5%.
Prin noua hotărâre s-a făcut o repartizare mai echitabilă a indemnizaţiei prevăzută de Legea nr. 128/1997, tot între procentele de 5-80% din salariul de bază al funcţiei îndeplinite, ţinându-se cont de modificările care au intervenit în evoluţia diverselor localităţi din România, în perioada dintre cele două hotărâri.
Din nici o probă a dosarului nu rezultă că judeţul Dolj ar fi fost defavorizat, în raport cu alte judeţe, prin H.G. nr. 167/2002 și nici că ar fi fost alocate fonduri mai mari altor judeţe în baza acelorași criterii și condiţii, hotărârea urmărind acordarea procentului de indemnizaţie în funcţie de situaţiile existente în prezent în diverse zone și localităţi din ţară, astfel ca fondurile alocate în acest sens să fie repartizate cât mai echitabil.
Într-adevăr, s-au diminuat sumele alocate pentru unele zone sau localităţi și s-au majorat pentru altele, dar s-au menţinut limitele de 5-80% din salariul de bază al funcţiei îndeplinite, limite prevăzute de art.49 alin. (2) din Legea nr. 128/1997.
Chiar dacă prin H.G. nr. 167/2002 s-a abrogat H.G. nr. 769/1998, nu s-a adus atingere drepturilor deja câștigate în baza H.G. nr. 769/1998, H.G. nr. 167/2002 fiind aplicabilă numai de la data intrării ei în vigoare, nu și pentru trecut. Recursul a fost respins ca nefondat.