Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

T.V.A. Prestări servicii și livrări de bunuri în cadrul penitenciarelor

 

            Scutirea de T.V.A., reglementată prin O.U.G. nr.17/2000 pentru prestări de servicii efectuate de instituţiile publice operează numai pentru activităţile lor proprii exercitate în interesul și scopul acoperirii nevoilor lor de funcţionare – sport, educaţie, ordine publică ș.a. – iar nu și în cazul, în care, de exemplu, un penitenciar pune în valoare raporturi de drept comercial încheiate cu terţe persoane, nespecifice activităţii acelei instituţii.

 

(Secţia de contencios administrativ,

decizia nr.871 din 4 martie 2003)

 

            Direcţia Generală a Penitenciarelor din Ministerul Justiţiei, pentru Penitenciarul Codlea a solicitat ca, în contradictoriu cu Curtea de Conturi a României să se dispună anularea deciziei nr.272 din 6 iunie 2002 a Secţiei jurisdicţionale a Curţii de Conturi emise de pârâtă și exonerarea sa de la plata sumei de 830.896.000 lei cu titlu de TVA, neîncasată și nevirată la bugetul statului.

            Instanţa de fond, Colegiul jurisdicţional al Curţii de Conturi, a reţinut că unitatea  controlată a realizat  în anul 2000 venituri din operaţiuni economice, respectiv livrări de bunuri și prestări de servicii, altele decât  cele privind activitatea sa administrativă, socială, educativă, de ordine publică, pe bază de  contracte economice cu plată, peste plafonul de 50.000.000 lei, fără  să devină  plătitor de TVA.

            Instanţa de recurs jurisdicţional a  reţinut ca bine stabilite faptele, iar cu privire la regimul fiscal aplicabil categoriilor de venituri realizate, că  penitenciarul datorează TVA..

            Au fost respinse  apărările invocate, în sensul că veniturile respective nu intră  în sfera de  aplicare a TVA, întrucât  fac parte din categoria activităţilor educative, cu motivarea că munca deţinuţilor a produs venituri penitenciarului urmare a efectuării unor operaţiuni cu caracter comercial; de asemenea a fost respinsă apărarea că neînscrierea în facturi a TVA nu a dat posibilitatea beneficiarilor să procedeze la deducerea lor.

            Impotriva  deciziei a declarat recurs judiciar Direcţia Generală a Penitenciarelor, reiterând  în esenţă apărările făcute  în faţa instanţei de  fond și de  recurs jurisdicţional.

            Recursul este nefondat.

            Situaţia de fapt expusă este  corect stabilită și asupra acestui aspect pârâta nu a formulat nici o obiecţie.

            Argumentele aduse  în susţinerea punctului de vedere afirmat, de neimpozabilitate a prestărilor de servicii și livrărilor de bunuri realizate  cu deţinuţii din penitenciar, nu pot  fi reţinute.

            In primul rând  și ca o  problemă de principiu, orice  scutire sau exceptare de la regimul fiscal de drept  comun trebuie  anume prevăzută de lege, tot astfel cum și aplicarea oricăror  taxe  sau impozite nu poate  fi instituită decât prin lege, această simetrie juridică consfinţind principiul fundamental al legalităţii regimului fiscal sub dublul său aspect, de impunere și de  scutire / exceptare.

            Inaplicabilitatea prevederilor privitoare la TVA, reclamată în speţă nu are drept  temei nici o dispoziţie  normativă directă, ea fiind dedusă dintr-o  interpretare a legii, iar nu  întemeiată pe o prevedere clară, expresă și lipsită de  ambiguităţi.

            De altfel, chiar această interpretare este nepertinentă și fundamentată pe o greșită citire a textului normativ.

            Astfel, dispoziţiile art.3 din OUG nr.17/2000 la care se face trimitere,  vorbesc despre livrările de bunuri și  prestările  de servicii efectuate de instituţiile publice pentru activităţile lor administrative, sociale ș.a.m.d. Deci, se referă la operaţiunile care privesc activităţile lor  proprii exercitate,  în interesul și scopul acoperirii  nevoilor de funcţionare  specifice instituţiei și legate  intrinsec de mecanismul administrativ (cu diversele  sale componente: sport, educaţie, ordine publică etc.) al penitenciarului.

            Or, în speţă, este  vorba  de o activitate  conexă, nespecifică administraţiei penitenciare  ca atare și care  pune în valoare niște raporturi de  drept  comercial încheiate cu terţe persoane  și cârmuite de dispoziţii specifice dreptului obligaţional , atât  penitenciarul,  prin direcţia sau serviciul său de  specialitate cât și beneficiarul acţionând  ca agenţi economici.

            Acest tip de raporturi nu este propriu exclusiv penitenciarelor, ci se  regăsește și la alte instituţii publice, fără scop lucrativ. În privinţa acestor instituţii, sistemul nostru fiscal consideră că, atunci când este cazul, trebuie  despărţită componenta  cu caracter lucrativ, de activitatea cu caracter spiritual, cultural, sportiv etc., prin esenţa ei nelucrativă, specifică instituţiei respective, aplicabil fiind primei componente regimul fiscal de drept  comun, adică impozabilitatea.

            A crea unui beneficiar de prestaţii de servicii plătite privilegiul fiscal al neachitării TVA atunci când contractează cu penitenciarul spre deosebire de un agent economic care contractează aceleași sevicii cu un furnizor oarecare, înseamnă a institui o  discriminare de tratament care nu-și găsește nici un temei în lege.

            Nu se poate  aduce nici cel puţin argumentul de oportunitate, că din raţiuni social educative  se face o favoare celor ce prestează munca sau instituţiei ca atare,  întrucât TVA este  suportată de beneficiar, colectată de prestator și vărsată la bugetul statului, venitul în sine rămânând același și pentru instituţia prestatoare și pentru persoanele fizice.

            Sunt, de asemenea, lipsite de pertinenţă și celelalte argumente invocate de către recurentă.

            Astfel, afirmaţia că statul nu a fost prejudiciat  în speţă fiindcă unităţile beneficiare au virat la buget întreaga valoare a TVA colectată, formal este exact, dar ceea  ce se impută este  cu totul altceva și  anume, faptul că nu s-a  încasat  întreaga  sumă legal datorată și care ar fi trebuit  colectată,  iar apoi vărsată la bugetul statului

            Tot astfel susţinerea  că pentru a fi plătitor de TVA este necesar să  existe o „activitate  independentă de specificul sistemului penitenciar”, este nerelevantă deoarece  dacă este adevărat că specific activităţii penitenciare poate fi și reeducarea prin muncă, este nespecific activităţii de reeducare valorificarea  prestărilor de servicii, consimţită  de  către deţinuţi, în cadrul unor raporturi economice, contractuale, care ţin de natura activităţilor  comerciale, sunt  specifice acestora, și, funcţional, au un caracter independent.

            Faţă de considerentele mai sus expuse,  recursul a fost respins.