Taxă vamală. Scutire prevăzută de art.12 din Legea nr.35/1991 privind regimul investitorilor străini
Cesionarea de către investitorul străin a părţilor sale
sociale nu constituie temei legal pentru retragerea exceptării de la plata
taxelor vamale, obţinută la data importului de utilaje constituite ca
aport în natură la capitalul social
(Secţia de contencios administrativ,
decizia nr.1093 din 18 martie 2003)
Reclamanta SC ”P.P.” SRL a chemat în judecată Ministerul Finanţelor, Direcţia Regională Vamală Interjudeţeană și Vama Oradea solicitând anularea deciziei 1166/30.07.2001 emisă de Direcţia Generală de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Ministerului Finanţelor precum și a procesului verbal de control 1341/28.06.2001 încheiat de Brigada de Supraveghere și Control Vamal Oradea.
In motivarea cererii sale, reclamanta a susţinut că a importat în regim de scutire de taxe vamale 11 utilaje de prelucrare a lemnului și un autoturism Peugeot 406, reprezentând aport în natură la capitalul social adus de asociatul investitor străin și pentru care acesta a primit 10619 părţi sociale. Ulterior el a cesionat aceste părţi – operaţiune care în mod greșit a fost considerată de către organele de control drept o înstrăinare a bunurilor aduse ca aport în natură.
Prin sentinţa civilă nr.254/8 octombrie 2001, Curtea de Apel Oradea a respins acţiunea reţinând că prin cedarea părţilor sociale investitorul străin s-a retras din societate și ca atare acesta nu mai îndeplinea condiţiile pentru care a beneficiat de facilităţile prevăzute de art.12 Legea nr.35/1991.
Impotriva sentinţei a declarat recurs reclamanta.
Recursul este fondat.
Potrivit dispoziţiilor art.12 Legea nr.57/1993 pentru modificarea și completarea Legii nr.35/1991 privind regimul investitorilor străini „mașinile, utilajele, instalaţiile, echipamentele, mijloacele de transport și orice alt bun din import necesar investiţiei constituite ca aport în natură al investiţiei străine, la capitalul social, ori la majorarea acestuia, sunt exceptate de la plata taxelor vamale”.
In concordanţă cu aceste prevederi, în 1996, reclamanta a importat în regim de scutire taxe vamale 11 mașini de prelucrare a lemnului și un autoturism, constituite ca aport în natură la capitalul social și pentru care asociatul investitor străin a primit 10619 părţi sociale.
In 1999, prin act adiţional s-a consemnat cesionarea de către asociatul investitor străin a părţilor sale sociale.
In urma controlului inteprins de Brigada de Supraveghere și Control Vamal Oradea, prin procesul verbal 1341/28.06.2000, s-a reţinut că prin această operaţiune, investitorul străin a înstrăinat aportul în natură– situaţie în care datorează taxele vamale,TVA-ul, comisionul de care a fost scutit, precum și majorările de întârziere aferente-în conformitate cu dispoziţiile art.144 lit.b Legea nr.141/1997.
Măsura astfel dispusă este nelegală și reprezintă în fapt consecinţa greșitei interpretări a dispoziţiilor legale.
Astfel, art.144 alin.1 Legea nr.141/1997, se referea la datoria vamală ce se naște din „neîndeplinirea uneia din condiţiile stabilite prin regimul vamal sub care au fost plasate bunurile”.
Este evident că se au în vedere condiţiile ce trebuiesc îndeplinite la momentul importului.
Or, în 1996 documentele vamale întocmite cu prilejul importului celor 11 mașini pentru prelucrarea lemnului atestă – constituirea acestora ca aport în natură la capitalul social al reclamantei – situaţie în care legal și temeinic li s-a acordat scutirea de taxe vamale.
Bunurile importate au devenit proprietatea societăţii comerciale, persoană juridică, – distinctă de persoana fizică a investitorului asociat, - intrând în patrimoniul acesteia și servind scopului pentru care au fost aduse.
Părţile sociale constituite în favoarea asociatului nu îi conferă acestuia un drept de proprietate asupra bunurilor respective și ca atare nici cesionarea lor nu poate fi interpretată ca o transmitere a proprietăţii acestor bunuri.
Fără a sesiza diferenţierea existentă între regimul părţilor sociale și cel al aportului în natură la capitalul socialdevenit proprietatea societăţii și în condiiile în care legiuitorul nu a înţeles să sancţioneze expres cu retragerea exceptării de la plata taxelor vamale cesionarea ulterioară a părţilor sociale, atât organele de control vamal cât și instanţa de fond, au dispus și respectiv menţinut ‚în mod greșit măsura obligării reclamantei la plata taxelor vamale, comision accize, TVA, și majorări de întârziere pentru importul efectuat în 1996 de utilaje, constituite ca aport în natură la capitalul social.
Pentru aceste motive, s-a admis recursul declarat de reclamantă, s-a cast sentinţa atacată și pe fond s-a admis acţiunea.