Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Pensie. Cadru militar trecut în rezervă. Recalcularea pensiei în baza art.21 pct.2 din Legea nr.164/2001 privind pensiile militare. Tardivitate

 

Tardivitatea procedurii administrative prevăzute de Legea nr.164/2001 – formularea în termenul prevăzut de lege a contestaţiei la Comisia militară de contestaţii – echivalează cu neîndeplinirea ei, cu consecinţa definitivării deciziei de pensionare contestate.

(Secţia de contencios administrativ,

decizia nr.1449 din 8 aprilie 2003)

 

La 8 noiembrie 2001, reclamantul Moraru Gavril a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul  Ministerul de Interne, anularea deciziei comunicată cu adresa nr.158.195 din 10 septembrie 2001 precum și a deciziei de pensionare nr.127.011 din 27 iulie 2001  emisă de pârât obligarea  acesteia să emită o nouă decizie de pensionare în care baza de calcul a pensiei să fie stabilită potrivit dispoziţiilor art.21 alin din din Legea nr.164/2001 și să i se plătească diferenţele de bani, ce rezultă din noul mod de calcul a pensiei, cu începere din 1 iulie 2001 până la data emiterii noii decizii de pensionare, cu cheltuieli de judecată.

            In motivarea acţiunii reclamantul a arătat că a fost cadru  M.I., în perioada 1 iunie  1977 – 30 aprilie 2001.

            La 30 mai 2001 a cerut trecerea în rezervă potrivit art.13 lit.b din Legea nr.164/2001 și fiind trecut în rezervă la 8 iunie 2001  iar la 27 iulie 2001 i s-a emis  decizia  de pensionare contestată.

            Considerând greșit  modul de calcul al pensiei a solicitat pârâtului aplicarea dispoziţiilor art.21 pct.2 din Legea nr.164/2001 cerere ce i-a fost  respinsă.

            Curtea de apel Oradea, prin sentinţa civilă nr.121/CA/2002-P a respins acţiunea, reţinând că îndeplinirea tardivă a  procedurii administrative prevăzute de Legea nr.164/2001 echivalează cu neîndeplinirea ei, cu consecinţa definitivării deciziei de pensionarei contestate.

            Impotriva sentinţei astfel pronunţată a declarat recurs reclamantul susţinând că în mod greșit instanţa a considerat că acţiunea nu poate fi primită întrucât indeplinirea tardivă a procedurii administrativă  prevăzută de Legea nr.164/2001 echivalează  cu neîndeplinirea ei.

            Recursul este nefondat.

            Legea nr.164/2001 privind pensiile militare de stat  instiuie o procedură administrativă  prealabilă obligatorie. Astfel  art.53 din lege prevede că:  „Stabilirea dreptului de pensie  sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de organele de pensii în termen de 45 de zile de la data depunerii  dosarului de pensionare. Decizia va cuprinde în mod obligatoriu temeiurile  de fapt și de drept  care au condus la  emiterea sau la respingerea cererii de pensionare, precum și  termenul în care poate  fi introdusă cererea”; conform art.55 alin.1, împotriva deciziei se poate introduce contestaţie, în termen de 30 de zile de la comunicare, la comisiile de contestaţii pensii care funcţionează în cadrul Ministerului Apărării Naţionale, Ministerul de Interne și Serviciul Român de Informaţii, cu precizarea în alin.(4) că „deciziile  comisiilor de contestaţii care nu au fost atacate la instanţa judecătorească sunt definitive.-

            In raport cu cele de mai sus, corect instanţa de fond a reţinut că acţiunea reclamantului nu poate fi primită, pe motiv că îndeplinirea tardivă a procedurii  administrative prevăzută de Legea nr.164/2001 echivalează cu neîndeplinrea ei,  cu consecinţa definitivării a deciziei de pensie  contestate.

            Prin decizia nr.40 din 20 februarie 2002 a Comisiei de Contestaţii Pensii din cadrul Ministerului de Interne, contestaţia din 23 august 2001a fost respinsă cu motivarea că  termenul de 30 de zile  de la comunicarea deciziei a fost  depășit.

            Ca urmare, recursul a fost respins ca nefondat.