Pensie. Cadru militar trecut în rezervă. Recalcularea pensiei în baza art.21 pct.2 din Legea nr.164/2001 privind pensiile militare. Tardivitate
Tardivitatea procedurii administrative prevăzute de Legea
nr.164/2001 – formularea în termenul prevăzut de lege a contestaţiei la Comisia
militară de contestaţii – echivalează cu neîndeplinirea ei, cu consecinţa
definitivării deciziei de pensionare contestate.
(Secţia de contencios administrativ,
decizia nr.1449 din 8 aprilie 2003)
La 8 noiembrie 2001, reclamantul Moraru Gavril a solicitat, în contradictoriu cu pârâtul Ministerul de Interne, anularea deciziei comunicată cu adresa nr.158.195 din 10 septembrie 2001 precum și a deciziei de pensionare nr.127.011 din 27 iulie 2001 emisă de pârât obligarea acesteia să emită o nouă decizie de pensionare în care baza de calcul a pensiei să fie stabilită potrivit dispoziţiilor art.21 alin din din Legea nr.164/2001 și să i se plătească diferenţele de bani, ce rezultă din noul mod de calcul a pensiei, cu începere din 1 iulie 2001 până la data emiterii noii decizii de pensionare, cu cheltuieli de judecată.
In motivarea acţiunii reclamantul a arătat că a fost cadru M.I., în perioada 1 iunie 1977 – 30 aprilie 2001.
La 30 mai 2001 a cerut trecerea în rezervă potrivit art.13 lit.b din Legea nr.164/2001 și fiind trecut în rezervă la 8 iunie 2001 iar la 27 iulie 2001 i s-a emis decizia de pensionare contestată.
Considerând greșit modul de calcul al pensiei a solicitat pârâtului aplicarea dispoziţiilor art.21 pct.2 din Legea nr.164/2001 cerere ce i-a fost respinsă.
Curtea de apel Oradea, prin sentinţa civilă nr.121/CA/2002-P a respins acţiunea, reţinând că îndeplinirea tardivă a procedurii administrative prevăzute de Legea nr.164/2001 echivalează cu neîndeplinirea ei, cu consecinţa definitivării deciziei de pensionarei contestate.
Impotriva sentinţei astfel pronunţată a declarat recurs reclamantul susţinând
că în mod greșit instanţa a considerat că acţiunea nu poate fi primită întrucât
indeplinirea tardivă a procedurii administrativă prevăzută de Legea
nr.164/2001 echivalează cu neîndeplinirea ei.
Recursul este nefondat.
Legea nr.164/2001 privind pensiile militare de stat instiuie o procedură administrativă prealabilă obligatorie. Astfel art.53 din lege prevede că: „Stabilirea dreptului de pensie sau respingerea cererii de pensionare se face prin decizie emisă de organele de pensii în termen de 45 de zile de la data depunerii dosarului de pensionare. Decizia va cuprinde în mod obligatoriu temeiurile de fapt și de drept care au condus la emiterea sau la respingerea cererii de pensionare, precum și termenul în care poate fi introdusă cererea”; conform art.55 alin.1, împotriva deciziei se poate introduce contestaţie, în termen de 30 de zile de la comunicare, la comisiile de contestaţii pensii care funcţionează în cadrul Ministerului Apărării Naţionale, Ministerul de Interne și Serviciul Român de Informaţii, cu precizarea în alin.(4) că „deciziile comisiilor de contestaţii care nu au fost atacate la instanţa judecătorească sunt definitive.-
In raport cu cele de mai sus, corect instanţa de fond a reţinut că acţiunea reclamantului nu poate fi primită, pe motiv că îndeplinirea tardivă a procedurii administrative prevăzută de Legea nr.164/2001 echivalează cu neîndeplinrea ei, cu consecinţa definitivării a deciziei de pensie contestate.
Prin decizia nr.40 din 20 februarie 2002 a Comisiei de Contestaţii Pensii din cadrul Ministerului de Interne, contestaţia din 23 august 2001a fost respinsă cu motivarea că termenul de 30 de zile de la comunicarea deciziei a fost depășit.
Ca urmare, recursul a fost respins ca nefondat.