Ședințe de judecată: Ianuarie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Persecutat politic. Cumulul drepturilor bănești cuvenite ca veteran de război

 

Legislaţia în vigoare nu exclude dreptul persoanei aflate în una din situaţiile pe care le reglementează, de a cere și obţine, în același timp, recunoașterea calităţii de veteran de război și de persoană  persecutată politic, putând cumula drepturile bănești

 

(Secţia de contencios administrativ,

decizia nr.1573 din 15 aprilie 2003)

 

 

T.I. a solicitat, în contradictoriu cu Casa Judeţeană de Pensii  Bihor, să se dispună anularea hotărârii nr.1996 din 20 august  2002, emise de către Comisia  pentru aplicarea Legii nr.189/2000, și obligarea pârâtei să-i recunoască calitatea de beneficiar al OG nr.105/1999 pe întreaga perioadă în care a fost refugiat, respectiv 1 octombrie 1940 – 6 martie 1945.

            In motivarea acţiunii, reclamantul a arătat că: este pensionar și veteran de război; a participat la război în perioada septembrie – octombrie 1944, după care a fost deconcentrat; la data de 14 martie 1945 a fost concentrat din nou până la 9 mai 1945; deși a prezentat comisiei actele doveditoare, prin hotărârea atacată i s-a stabilit o perioadă de refugiu mai mică decât cea reală și îndemnizaţia acordată este  inferioară  celei de care beneficiază foștii colegi, care au depus cererea imediat după publicarea legii.

            Curtea de Apel Oradea, prin sentinţa civilă nr.548/CA din 21 octombrie 2002, a admis acţiunea, a anulat actul administrativ supus controlului jurisdicţional și a obligat pe pârâtă să recunoască reclamantului calitatea de beneficiar al OG nr.105/1993,  aprobată prin Legea nr.189/2000, cu modificările și completările ulterioare, pentru perioada 11 octombrie 1940 – 6 martie 1945, sens în care  va emite o nouă decizie.

            Impotriva sentinţei a declarat recurs pârâta Casa Judeţeană de Pensii Bihor susţinând că în mod greșit s-a admis acţiunea, reţinând eronat că pentru perioada în care reclamantul a participat pe front, poate beneficia de îndemnizaţia prevăzută de Legea nr.189/2000.

            Critica nu este întemeiată.

            Legislaţia română nu exclude dreptul persoanei aflate în una din situaţiile pe care le reglementează, de a cere și obţine, în același timp, recunoașterea  calităţii de veteran de război și de persoană refugiată.

            Potrivit art.12 alin.2 din Legea nr.44/1944, în cazurile în care  una și aceeași persoană se încadrează în categoria de veteran de război, cât și în aceea  de fost deţinut politic sau deportat, inclusiv prizonier de război în fosta URSS, luat după 23 august 1944 sau, deși  declarat înainte de această dată, a fost reţinut după data armistiţului, beneficiază  cumulativ de drepturile bănești pe perioadele corespunzătoare calităţii avute, cu condiţia ca perioadele să fie distincte.

            In conformitate cu norma înscrisă în alineatul următor, persoana prevăzută la alineatul precedent nu poate  cumula celelalte drepturi, altele decât cele bănești, dar va avea dreptul să opteze pentru cele mai avantajoase sau, după caz, să le obţină pe cele care nu sunt  prevăzute în prezenta lege, dar sunt recunoscute  prin lege pentru cealaltă categorie sau celelalte categorii în care se încadrează.

            Prin hotărârea nr.1996 din 20 august 2002, Comisia constituită pentru aplicarea Legii nr.189/2000 a recunoscut reclamantului Trifa Ilie calitatea  de persoană care a fost strămutată în altă localitatea decât cea de domiciliu în perioadele 11 octombrie  1940 – 31 august 1944, 2 noiembrie 1944 – 31 ianuarie 1945, care totalizează 4 ani o lună și 19 zile.

            Nu s-a luat în calculul perioadelor de strămutare, lunile în care fiind  concentrat, reclamantul s-a aflat pe front, astfel cum rezultă din certificatul nr.67.117 din 28 aprilie 1998, eliberat de Ministerul Apărării Naţionale.

            Interpretând  în mod corect prevederile legale mai sus enunţate, care interzic cumulul altor drepturi decât celor bănești, prima instanţă a admis acţiunea și a anulat parţial actul administrativ  cu consecinţa obligării pârâtei să recunoască reclamantului calitatea de beneficiar al OG nr.105/1999, pe întreaga perioadă de refugiu din motive etnice.

            Ca atare, recursul a fost respins ca nefondat