Funcţie publică. Sistem de remunerare. Acordarea de tichete de masă funcţionarilor publici. Nelegalitate. Noţiunea de funcţionar public
Legea nr. 142/1998
Legea nr. 188/1999, art.29
Nu se poate susţine că funcţionarii
publici beneficiau de tichete de masă în baza Legii nr.142/1998, deoarece art.1
din lege se referă la salariaţi. Salariaţii au raport de muncă întemeiat pe un
contract de muncă încheiat cu angajatorul. Or, funcţionarii publici se află în
raport de funcţie evidenţiat într-un act administrativ emanat de la autoritatea
administrativă și primesc salariu, conform art.29 din Legea nr. 188/1999 ca
remunerare a activităţii depuse.
Acordarea salariului nu conferă funcţionarilor publici calitatea de salariaţi.
Noţiunea de funcţionar public, astfel cum rezultă și din dispoziţiile Legii
nr.188/1999, vizează persoanele care, urmare a câștigării concursului sau
promovării examenului organizat pentru ocuparea unei funcţii publice, au fost
învestite ca funcţionari, prin numirea în acea funcţie.
(Secţia de contencios administrativ, decizia nr.2277 din
10 iunie 2003)
Prin sentinţa nr.23/2001 a Colegiului jurisdicţional al Camerei de Conturi Covasna a fost admis actul de sesizare al completului Camerei de Conturi Covasna și GL (primar) și MM (referent-contabil) au fost obligaţi la plata unor despăgubiri către comuna Breţcu reprezentând plata nelegală a unor venituri de natură salarială (al 13-lea salariu și tichete de masă).
Prin decizia nr.653/2001 a Curţii de de Conturi, Secţia jurisdicţională, au fost respinse recursurile jurisdicţionale declarate de GL și MM. S-a reţinut că funcţia de primar, fiind o funcţie de demnitate publică, remunerarea se face prin indemnizaţie, astfel încât nu se pot acorda al 13-lea salariu și nici tichete de masă. În ce privește funcţionarii publici, s-a reţinut că acordarea tichetelor de masă a fost suspendată de la data de 30 noiembrie 2000 până la data de 1 martie 2001, conform art.27 din OUG nr.245/2000.[2]
Împotriva deciziei Curţii de Conturi, Secţia jurisdicţională, au declarat recurs în termen GL și MM, criticând-o pentru nelegalitate și netemeinicie.
În motivarea recursului s-a arătat că: instanţa nu a avut în vedere dispoziţiile art.1 din Legea nr.142/1998 și ale art.29 din Legea 188/1999, potrivit cărora și funcţionarii publici sunt salariaţi și beneficiază de tichete de masă; în măsura în care funcţionarii publici nu sunt consideraţi salariaţi se face o discriminare neconstituţională faţă de prevederile art.16 alin.1 și 2 din Constituţia României, descriminarea fiind și faţă de art.29 punctul 2 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului și că art.1 alin.1 din Legea nr.142/1998 nu condiţionează acordarea tichetelor de masă decât de existenţa calităţii de salariat: Faptul că OUG nr.245/2000 a prevăzut acordarea tichetelor de masă funcţionarilor publici de la 1 martie 2001, nu înseamnă că până atunci tichetele de masă nu se acordau.
Recursul nu este fondat.
Prin încheierea de sesizare nr.12/11 iunie 2001 completul Camerei de Conturi jud. Covasna a reţinut, printre altele, în sarcina pârâţilor GL - primar și MM – referent, cu atribuţii privind exercitarea controlului financiar preventiv, următoarele abateri financiare cauzatoare de prejudicii în patrimoniul comunei Breţcu, jud.Covasna:
-plata nelegală din credite bugetare a sumei de 6.880.625 lei cu titlu de premiu anual (al 13-lea salariu), efectuată în 19 decembrie 2000, în favoarea primarului și viceprimarului comunei Breţcu;
-plata nelegală din credite bugetare a sumei de 1.008.000 lei în favoarea primarului și viceprimarului com.Breţcu, cu titlu de alocaţie individuală de hrană (tichete de masă), conform o.p.815/28 decembrie 2000;
-plata nelegală din credite bugetare a sumei de 2.099.000 lei cu o.p.nr.825/28 decembrie 2000, în favoarea funcţionarilor publici ai Primăriei comunei Breţcu, cu titlu de alocaţie individuală de hrană (tichete de masă).
Din motivarea recursului se constată că acesta vizează exclusiv contravaloarea tichetelor de masă acordate funcţionarilor publici ai Primăriei comunei Breţcu în luna decembrie 2000.
Acordarea tichetelor de masă funcţionarilor publici a fost reglementată prin art.20 din OUG nr.245/8 decembrie 2000. Conform art.27 alin.1 din ordonanţă, prevederile acesteia se aplică începând cu data de 1 martie 2001, cu excepţia prevederilor art.19 alin.4 referitoare la prima de vacanţă. Aliniatul 2 al articolului 27 menţionează că începând cu data aplicării prezentei ordonanţe de urgenţă, orice dispoziţii contrare se abrogă.
Așadar, tichetele de masă s-au acordat funcţionarilor publici numai de la data de 1 martie 2001. Ca urmare, acordarea acestora unor funcţionari publici de către primar și referentul contabil în luna decembrie 2000 a fost nelegală, astfel încât motivările instanţei Curţii de Conturi sunt corecte.
Anterior Ordonanţei de Urgenţă nr.245/2000, nu a fost reglementată legal acordarea tichetelor de masă funcţionarilor publici. Nu se poate susţine că aceștia beneficiau de tichete de masă în baza Legii nr.142/1998, deoarece art.1 din lege se referă la salariaţi. Salariaţii au raport de muncă întemeiat pe un contract de muncă încheiat cu angajatorul. Or, funcţionarii publici se află în raport de funcţie evidenţiat într-un act administrativ emanat de la autoritatea administrativă și primesc salariu, conform art.29 din Legea nr. 188/1999 ca remunerare a activităţii depuse.
Acordarea salariului nu conferă funcţionarilor publici calitatea de salariaţi.
Noţiunea de funcţionar public, astfel cum rezultă și din dispoziţiile Legii
nr.188/1999, vizează persoanele care, urmare câștigării concursului sau
promovării examenului organizat pentru ocuparea unei funcţii publice, au fost
învestite, prin numirea în acea funcţie.
Ca atare, dispoziţiile art. 1 din Legea nr. 142/1998 nu erau aplicabile funcţionarilor publici anterior Ordonanţei de Urgenţă nr.245/2000, ale cărei prevederi s-au aplicat de la 1 martie 2001.
Menţiunea expresă din art.20 din OUG nr.245/2000, în sensul că funcţionarii
publici beneficiază de tichete de masă, a fost prevăzută de legiuitor tocmai
pentru a nu crea funcţionarilor publici o situaţie discriminatorie faţă de
salariaţi. Cum legea a prevăzut acest drept de la data de 1 martie 2001,
primarul și referentul contabil, desemnat în baza dispoziţiilor nr.17/1997 cu
atribuţia de exercitare a controlului financiar preventiv, nu puteau dispune
acordarea tichetelor de masă funcţionarilor publici în luna decembrie 2000. Cei
doi recurenţi au încălcat și dispoziţiile art.57 alin.2 din Legea nr.189/1998[3],
care prevăd că nici o cheltuială nu poate fi înscrisă în bugetul local și nici
nu poate fi efectuată din acest buget dacă nu există bază legală pentru
asemenea cheltuieli.
Recursul a fost respins ca nefondat.