Contestarea unui act administrativ al unei autorităţi a administraţiei centrale, act ce are ca obiect sume sub 5 miliarde de lei. Conflict negativ de competenţă. Efectele casării
C. proc. civ., art.3 pct.1, art.315 alin.1
O.U. G. nr. 13/2001[4]
H.G. nr.1296/2001[5]
Contestaţiile ce au ca obiect sume al căror cuantum este sub 5 miliarde lei, se
soluţionează de organe specializate din cadrul direcţiilor generale ale
finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului București, în a căror
rază teritorială își are sediul reclamanta. Curţile de apel judecă cererile în
materie de contencios administrativ privind acte ale autorităţilor și
instituţiilor centrale.
Conform art.315 alin.1 C.
proc. civ., astfel că, în caz de casare, hotărârile instanţei de recurs asupra
problemelor de drept dezlegate, precum și asupra necesităţii administrării unor
probe sunt obligatorii pentru judecătorii fondului.
(Secţia de contencios administrativ, decizia nr.2755 din
23 septembrie 2003)
Reclamanta Societatea comercială „SG” SA Galaţi a solicitat instanţei de contencios administrativ să dispună anularea deciziei nr.2734/ 14.11.1999 a Ministerului Finanţelor Publice, ca nelegală.
Curtea de Apel Galaţi, Secţia comercială și de contencios administrativ, prin sentinţa civilă nr.120 din 10.05.2000, a admis acţiunea, a anulat decizia citată mai sus și a exonerat pe reclamantă de plata sumelor din actul administrativ anulat.
Împotriva sentinţei a declarat recurs Direcţia Finanţelor Publice Galaţi, pentru nemotivarea sentinţei în fapt și în drept, astfel cum prevăd dispoziţiile art.261 alineatul 5 din C. proc. civ.
Curtea Supremă de Justiţie, Secţia contencios administrativ, a admis recursul, a casat sentinţa nr.120/2000 și a trimis cauza spre rejudecare Tribunalului Galaţi, Secţia comercială și de contencios administrativ, întrucât suma contestată fiind mai mică de 5 miliarde lei, competenţa aparţine Tribunalului Galaţi, Secţia de contencios administrativ.
Tribunalul Galaţi a admis excepţia de necompetenţă materială invocată de D.G.F.P. Galaţi și Ministerul Finanţelor Publice și a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Galaţi, Secţia comercială și de contencios administrativ, reţinând că cererea reclamantei privește acte de competenţa unei autorităţi a administraţiei publice centrale, competentă fiind Curtea de apel, ca instanţă de fond.
Curtea de Apel Galaţi a înaintat dosarul Curţii Supreme de Justiţie, Secţia de contencios administrativ, pentru rezolvarea conflictului negativ de competenţă.
Prin decizia nr.3462/ 14.11.2002 Curtea Supremă de Justiţie, Secţia de contencios administrativ a admis recursul declarat de Direcţia Generală a Finanţelor Publice în nume propriu și în numele Ministerului Finanţelor Publice, a casat sentinţa nr.120/ 10.05.2000 a Curţii de Apel Galaţi și a trimis cauza spre rejudecare Tribunalului Galaţi, Secţia comercială și de contencios administrativ, cu motivarea că potrivit O.U.G. nr.13/2001 și H.G. nr.1296/2001, contestaţiile ce au ca obiect sume al căror cuantum este sub 5 miliarde lei, se soluţionează de organe specializate din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene, respectiv a municipiului București, în a căror rază teritorială își are sediul reclamanta. Curţile de apel judecă cererile în materie de contencios administrativ privind acte ale autorităţilor și instituţiilor centrale (art.3 punctul 1 C. proc. civ.).
Așa fiind, sub aspectul competenţei, instanţa supremă s-a pronunţat conform art.3151 C. proc. civ., astfel că, în caz de casare, hotărârile instanţei de recurs asupra problemelor de drept dezlegate, precum și asupra necesităţii administrării unor probe sunt obligatorii pentru judecătorii fondului.
Deși cauza a fost trimisă de Curtea Supremă de Justiţie spre rejudecare la Tribunalul Galaţi, Secţia comercială și de contencios administrativ, aceasta s-a desesizat, creându-se un conflict negativ de competenţă.
În raport de cele menţionate mai sus, s-a stabilit competenţa de soluţionare a litigiului în favoarea Tribunalului Galaţi, Secţia comercială și de contencios administrativ.