Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Conflict negativ de competenţă. Cazul unui act administrativ intrat în circuitul civil. Instanţa competentă

 

Instanţa de contencios administrativ este competentă a examina legalitatea unui act administrativ și după intrarea actului în circuitul civil

 

Decizia nr.334 din 31 ianuarie 2002

 

            Prin acţiunea înregistrată la Judecătoria Sectorului 4 București, L.O. a chemat în judecată Ministerul Agriculturii și Alimentaţiei solicitând anularea ca nelegal a certificatului de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor Seria M07 nr.0893/1993 emis de această autoritate a administraţiei publice centrale în favoarea Societăţii Comerciale „AO” SA.

            Instanţa sesizată, prin sentinţa civilă nr.6035 din 18 mai 2001, a constatat că actul atacat este act administrativ care poate fi cenzurat potrivit Legii contenciosului administrativ nr.29/1990, și s-a dezinvestit în favoarea Curţii de Apel Bucureșţi – Secţia de contencios administrativ.

            Curtea de Apel București, prin sentinţa civilă nr.1094 din 5 septembrie 2001, și-a declinat competenţa în favoarea Judecătoriei Sectorului 4 București, reţinând că certificatul în discuţie este un titlu de proprietate și că, fiind intrat în circuitul civil, nu mai constituie un act administrativ încât, constatarea nulităţii se face pe calea dreptului comun.

            Existând un conflict negativ de competenţă, s-a înaintat dosarul la Curtea Supremă de Justiţie, conform art.22 din Codul de procedură civilă pentru regulator de competenţă.

            Verificând hotărârile date de cele două instanţe aflate în conflic, Curtea constată că litigiul este de competenţa Curţii de Apel București – Secţia de contencios administrativ, căreia i se trimite dosarul, spre soluţionare.

            Potrivit art.3 pct.1 din Codul de procedură civilă, curţile de apel judecă în primă instanţă „procesele și cererile în materie de contencios administrativ privind actele autorităţilor și instituţiilor centrale”.

            Or, certificatul de atestare a dreptului de proprietate, a cărei anulare se solicită prin cererea de chemare în judecată, este un act administrativ de autoritate emis de un organ al administraţiei publice  centrale în scopul de a produce efecte juridice proprii.

            Certificatul de atestare își păstrează natura juridică de act administrativ și după transcrierea sa în Registrul de transcripţiuni imobiliare, legalitatea lui putând fi pusă în discuţie în baza art.1 din Legea nr.29/1990.

            Intrarea în circuitul civil a actelor administrative prin nașterea de raporturi juridice în alte ramuri de drept, este relevantă în privinţa anulării și revocării lor de către organele administrative emitente sau de cele superioare acestora, iar nu pentru exercitarea controlului de legalitate al instanţelor de contencios administrativ.