Taxă pe valoare adăugată (TVA). Cota 0 pentru bunuri exportate. Cazul neîncasării valutei la termenul stabilit
Contribuabilul beneficiază de cota 0 TVA chiar dacă contravaloarea în valută a bunurilor exportate s-a încasat după expirarea termenului prevăzut în declaraţia vamală.
Decizia
nr.747 din 26 februarie 2002
Reclamanta Societatea comercială „V.M.” SA în contradictoriu cu Ministerul Finanţelor și Direcţia Generală a Finanţelor Publice a solicitat anularea deciziei nr.972/2001 a Ministerului Finanţelor și a procesului verbal din 21 ianuarie 2001 a Direcţiei administrării veniturilor statului – Serviciul de colectare a veniturilor statului – Satu Mare.
Curtea de Apel Oradea, prin sentinţa nr.256 din 15 octombrie 2001, a admis acţiunea, a anulat decizia nr.972/2001 a Ministerului Finanţelor Publice și în parte procesul verbal de control din 21 martie 2001 a Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Satu Mare – privind calcularea sumei de 1.287.715.557 lei TVA și 812.911.032 lei majorări de întârziere.
Pentru a pronunţa astfel, instanţa a avut în vedere:
Prin decizia nr.972/2001 a Ministerului Finanţelor Publice s-a respins contestaţia reclamantei reţinându-se că nu a respectat termenele de încasare valutară înscrise în declaraţiile privind această operaţiune, astfel că datorează, cu majorări, TVA pentru bunurile exportate.
Dar, în perioada întocmirii declaraţiilor de încasare valutară era în vigoare
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.17/2000 art.17 lit.b, care nu
prevedea că încasarea valutei la termen ar fi o condiţie pentru cota 0 pentru
TVA în cazul bunurilor exportate.
La punctul 9,9 din Hotărârea Guvernului nr.401/2000, care a fost reţinut de organele financiare, se prevăd doar două situaţii în care se pierde beneficiul aplicării cotei 0 și sancţiunea calculării TVA de la data exportului, cu majorările aferente și anume:
a) nerespectarea condiţiei de justificare a cotei TVA (nefiind inserată dovada plăţii la termen) – organul de control a reţinut că reclamanta a justificat prin acte legale aplicarea cotei;
b) nerespectarea condiţiei de încasarea valutei în conturi bancare – în numerar sau prin transfer din conturi personale, condiţie realizată de reclamantă.
Punctul 9.9 din Hotărârea Guvernului nr.401/2000 nu prevede aplicarea TVA cu majorări respectiv pierderea cotei 0 TVA pentru întârziere în încasarea valutei.
Art.17 pct.D din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.17/2000 prevede acordarea cotei 0 de TVA pentru exportul de bunuri a căror contravaloare se încasează în valută în conturi deschise.
Direcţia Generală a Finanţelor Publice Satu Mare în mod eronat nu a reţinut că până la soluţionarea cererii valuta a fost integral încasată și nu trebuia să anuleze TVA calculat și majorările aferente.
Împotriva sentinţei a formulat rcurs Direcţia Generală a Finanţelor Publice a judeţului Satu Mare în nume propriu și pentru Ministerul Finanţelor Publice, criticând-o astfel :
Instanţa de fond nu a avut în vedere faptul că nu s-a încasat contravaloarea exporturilor în valută la termenele stipulate în declaraţiile de încasare.
Există trei litigii în desfășurare cu firma elveţiană – indicând în acest mod o formă mascată de prelungire a încasărilor de valută.
Analizându-se actele și lucrările dosarului, Curtea constată următoarele:
Potrivit art.17 litera B litera a din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.17/2000 se prevede aplicarea cotei 0 TVA pentru exportul de bunuri efectuate de contribuabilii cu sediul în România a căror contravaloare se încasează în valută în conturi bancare deschise la bînci autorizate de B.N.R., precum și cele care se derulează în sistem bancar, fără condiţia încasării la termen așa cum în mod legal a subliniat instanţa de fond.
De asemenei, pct.9.3 din Hotărârea Guvernului nr.401/2000, nu menţionează încasarea valutei la termen.
Toate încasările în valută s-au efectuat în faza administrativ-jurisdicţională.
Cele trei litigii privind recuperarea valutei nu au relevanţă în speţă privind raporturile bancare din operaţiunea de export.
Pentru considerentele menţionate, recursul a fost respins ca nefondat.