Tarife pentru folosinţa terenurilor din zona drumurilor judeţene pentru amplasarea stâlpilor de susţinere a reţelelor electrice
Terenurile pe care sunt amplasaţi stâlpii de susţinere a reţelelor electrice
fac parte din domeniul public al judeţului, conform Cap.II pct.1 din anexa la
Legea nr.213/1998 și pentru suprafaţa ocupată prin amplasarea stâlpilor de
susţinere a reţelelor se datorează tarife anuale de folosinţă conform art.47
alin.(4) al O.G.nr.43/1997 aprobată, cu modificări și completări, prin Legea
nr.82/1998.
Secţia
de contencios administrativ - decizia nr.2824 din 2 octombrie 2002
„Electrica”SA Sucursala de Distribuţie a Energiei Electrice Timișoara a chemat în judecată Consiliul Judeţean Timiș, solicitând anularea hotărârilor nr.4/25.02.2000 și 63/12.12.2000 prin care nelegal s-ar fi stabilit și, actualizat tarifele anuale de folosinţă a obiectivelor amplasate pe terenuri aparţinând drumurilor judeţene și comunale, printre care și stâlpii de susţinere a reţelelor electrice și conductorilor electrici.
Curtea de Apel Timișoara, Secţia comercială și de contencios administrativ, prin sentinţa civilă nr.302/18.09.2001,a respins acţiunea ca nefondată. S-a reţinut că reclamanta nu a dovedit încălcarea unui drept recunoscut de lege, în calitate de utilizatoare a drumurilor judeţene având obligaţia de a achita taxe de folosinţă a acestora; că, drumurile judeţene fac parte din domeniul public al judeţelor, conform cap II pct.1 din anexa la Legea nr.213/1998, administratorul drumurilor fiind consiliul judeţean care percepe anual tarife de utilizare conform Legeii nr.82/1998 privind regimul juridic al drumurilor.
Impotriva sentinţei a declarat recurs reclamanta susţinând că, potrivit Legii nr.82/1998, admistratorul drumurilor percepe tarife de utilizare o singură dată, cu ocazia realizării de construcţii sau instalaţii, și nu anual, după cum a reţinut greșit instanţa de fond.
Recursul nu este fondat.
Terenurile pe care sunt amplasaţi stâlpii de susţinere a reţelelor electrice și conductorii electrici nu fac parte din domeniul public al statului, astfel cum este el reglementat de art.3 alin.2 și pct.1 din anexa din Legea nr.213/1998.
Potrivit subpunctului 14 din anexa la Legea nr.213/1998, doar reţelele de transport al energiei electrice fac parte din domeniul public al statului, reţelele electrice de distribuţie fiind bunuri de interes local și aparţinând domeniului public al judeţelor conform art.3 alin.3 și anexa aceluiași act normativ.
Cum atât stâlpii de susţinere, cât și conductorii electrici fac parte din reţeaua electrică de distribuţie, permiţând transmiterea energiei electrice dinspre reţelele de transport spre zonele de consum, iar reclamanta însăși este o sucursală de distribuţie și nu de transport, rezultă că instanţa de fond a reţinut în mod corect că drumurile judeţene și comunale pe care sunt amplasate obiectivele în discuţie aparţin domeniului public al judeţelor.
Cât privește prevederile art.5 din O.U.G.nr.63/1998 privind energia electrică, acestea caracterizează suprafaţa de teren având dimensiunile fundaţiei stâlpului de susţinere a reţelei electrice ca fiind bun public, fără a face precizarea că ar fi de interes naţional, astfel încât nu se poate susţine că hotărârile adoptate de pârât nu ar respecta actul normativ sus-menţionat.
De asemenea, nu este fondată nici critica privind nerespectarea art.47
alin.4 din O.G.nr.43/1997 care reglementează regimul drumurilor, astfel cum a fost modificat prin Legea nr.82/1998, text care prevede aplicarea unor tarife de utilizare pentru ocuparea zonei drumurilor prin amplasarea de
construcţii și instalaţii, interpretarea dată de pârât în sensul că acestea se percep anual, echivalând cu taxe de folosinţă, fiind cea corectă.
Având în vedere cele expuse, recursul a fost respins ca nefondat.