Vamă.Taxă vamală.Rectificarea declaraţiei vamale și restituirea unei părţi din taxele plătite. Condiţia prezentării unor acte constatatoare întocmite conform art.54 din Legea nr.141/1997 privind Codul vamal al României
Societatea comercială Romcontrol este
abilitată să efectueze controlul calităţii și cantităţii mărfurilor destinate
exportului, provenite din import sau în tranzit, conform standardelor, normelor
și prevederilor internaţionale sau naţionale, după caz. Ca urmare, actele
certificate de Romcontrol, cu privire la calitatea mărfurilor
importate,constituie temei de rectificare a declaraţiei vamale și restituirea,
când este cazul, a taxelor vamale plătite necuvenit
Secţia
de contencios administrativ – decizia nr.2979 din 10 octombrie 2002
Societatea comercială „M” SA a solicitat anularea deciziei nr.891 din 18 iunie 2001 emisă de Ministerul Finanţelor Publice – Direcţia Generală de soluţionare a contestaţiilor și, pe cale de consecinţă, restituirea sumei de 557.230.471 lei, reprezentând taxe vamale nedatorate.
În motivarea acţiunii, reclamanta a arătat că a importat de la Combinatul Severstali, Federaţia Rusă, pentru comitentul său C.O.S. Târgoviște, cantitatea de 1525 tone bandă dinam laminată la rece (semifabricat).
Pentru această marfă, partenerul extern a întocmit și înaintat facturi în valoare totală de 633.173,8 USD; în baza acestor facturi și a celorlalte acte necesare vămuirii, marfa importată a fost vămuită potrivit declaraţiilor vamale de import, plătindu-se taxele vamale de import în valoare de 3.716.621.514 lei.
Ca urmare a reclamaţiei calitative făcută de beneficiarul C.O.S. Târgoviște, s-a efectuat o inspecţie comună a mărfii importate, în urma căreia reprezentantul Combinatului Severstali a recunoscut că 15% din marfa livrată nu corespunde din punct de vedere tehnic scopului pentru care a fost importată, în care sens s-a încheiat Protocolul de inspecţie din 28 noiembrie 1998, certificat de Societatea comercială Romcontrol SA București, precum și Protocolul de reglementare a reclamaţiei calitative formulată de beneficiar.
Pe baza Protocolului de reglementare a reclamaţiei calitative furnizorul extern a restituit reclamantei, în calitate de importator,suma de 94.931 USD; de asemenea, a înaintat și noi facturi, atestând valoarea reală a importului în sumă totală de 538.197,73 USD, astfel că între facturile iniţiale, în baza cărora s-au calculat și plătit taxele vamale, și facturile ulterioare, ce atestă valoarea reală a mărfii importate, rezultă o diferenţă de 94.976,07 USD, pentru care au fost plătite drepturi vamale nedatorate în sumă de 557.230.471 lei.
Totodată, reclamanta a arătat că, în mod greșit, prin decizia nr.891 din 18 iunie 2001, Ministerul Finanţelor Publice – Direcţia generală de soluţionarea contestaţiilor a respins contestaţia privind recalcularea taxelor vamale.
Curtea de Apel București – Secţia contencios administrativ, prin sentinţa civilă nr.1219 din 25 septembrie 2001, a respins acţiunea. Instanţa a reţinut, în esenţă, că protocolul din 28 noiembrie 1998 - întocmit de furnizor, importator, utilizator - produce efecte numai faţă de acestea, întrucât nu are valoarea unui act încheiat de un organism neutru; legea prevede ca actul constatator să fie întocmit de un organism neutru; or, în cauză, actul este întocmit de părţi și numai vizat de Romcontrol; că, reclamantei nu i s-a refuzat rectificarea declaraţiilor vamale, ci numai s-a constatat că rectificarea nu are temei în raport cu dispoziţiile art.52 și 54 din Codul vamal.
Împotriva sentinţei a declarat recurs reclamanta, susţinând că sunt incidente dispoziţiileart.54 și 146 din Codul vamal, precum și prevederile Acordului GATT.
Recursul este fondat.
Potrivit art.54 din Codul vamal, rectificarea sau retragerea declaraţiei vamale se poate face și ulterior începerii controlului fizic al mărfurilor, din iniţiativa și pe răspunderea declarantului, dacă acesta, în conformitate cu prevederile art.52, a cerut verificarea felului și a cantităţii mărfurilor, iar cererea a fost refuzată, sau dacă deţine acte constatatoare, întocmite de organisme neutre prevăzute de lege.
Deci, printre altele, autoritatea vamală poate accepta rectificarea sau retragerea declaraţiei vamale dacă declarantul deţine și prezintă autorităţii vamale acte constatatoare întocmite de organisme neutre, care să justifice diferenţele între datele din declaraţie și marfa vămuită.
Un astfel de organism neutru este Societatea comercială „Romcontrol”, care, potrivit actului de înfiinţare, este abilitată să efectueze controlul calitativ și cantitativ al mărfurilor destinate exportului, provenite din import sau în tranzit, conform standardelor, normelor și prevederilor internaţionale sau naţionale, după caz, conform prevederilor contractuale.
În cauză, reclamanta deţine acte constatatoare, respectiv Protocolul din 28 noiembrie 1998, pe care l-a prezentat autorităţii vamale, însă aceasta l-a refuzat, motivând că nu a fost întocmit de către „Romcontrol”; acest argument, însușit și de prima instanţă, este greșit, întrucât contravine dispoziţiilor art.54 din Codul vamal.
Protocolul a fost semant și ștampilat de către reprezentantul „Romcontrol”, cu menţiunea „se certifică rezultatele inspecţiei comune” și, prin aceasta, implicit, a fost însușit și, deci, el este un act constatator, întocmit în condiţiile prevăzute de art.54 din Codul vamal, respectiv cu participarea unui organism neutru.
Dispoziţiile art.54 din Codul vamal sunt în concordanţă cu prevederile pct.2 al art.VII din Acordul GATT, potrivit cărora valoarea vamală a mărfurilor importate trebuie să se bazeze pe valoarea reală a mărfurilor importate, la care se aplică taxa.
În cauză, sunt incidente și dispoziţiile art.146 și 144 lit.b din Codul vamal, potrivit cărora suma de plată reprezentând drepturi vamale este cea care rezultă din aplicarea taxei vamale reduse cu suma restituită reclamantei, întrucât nu a fost îndeplinită una din condiţiile stabilite prin regimul vamal sub care a fost plasată marfa, respectiv marfa importată nu a corespuns în proporţie de 15% scopului pentru care a fost importată și, pe cale de consecinţă, partenerul extern a restituit contravaloarea acesteia, în sumă de 94.931 USD.
Faţă de cele menţionate, prima instanţă a interpretat greșit dispoziţiile Codului vamal, întrucât, potrivit textelor precitate, se impune rectificarea declaraţiilor vamale cu sumele ce corespund valorii reale a mărfii importate și, pe cale de consecinţă, restituirea sumei de 557.230.471 lei, ca sumă nedatorată.
În consecinţă, recursul a fost admis, s-a casat sentinţa, s-a admis acţiunea și s-a anulat decizia nr.891 din 18 iunie 2001 emisă de Ministerul Finanţelor Publice și, pe cale de consecinţă, Direcţia Generală a Vămilor a fost obligată să rectifice declaraţiile vamale de import și, totodată, să restituie reclamantei suma de 557.230.471 lei, ca nefiind datorată.