Ședințe de judecată: Decembrie | | 2024
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Taxă vamală. Bunuri importate cu destinaţia majorării capitalului social al societăţii comerciale. Facilităţi

 

            Scutirea de taxe vamale, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.92/1997, operează numai dacă operaţiunile s-au înscris, în termenele legale, în registrul comerţului.

 

Secţia de contencios administrativ, decizia nr.3237 din 30 octombrie 2002

 

            SC „F.L.G.” SRL, în contradictoriu cu pârâtele Direcţia Regională Vamală Interjudeţeană Timișoara, Direcţia Generală a Vămilor și Ministerul Finanţelor Publice a solicitat anularea ca nelegale a procesului verbal din 17 septembrie 2001 și a deciziei nr.1728 din 26 octombrie 2001 emisă de Ministerul Finanţelor Publice cu privire la obligarea sa de a plăti drepturi de import în sumă de 1.039.618.048 lei și a solicitat să fie exonerată de plata acesteia, deoarece bunurile importate au fost destinate majorării capitalului social.

            Curtea de Apel Timișoara – Secţia comercială și de contencios administrativ, prin sentinţa civilă nr.21/CA/PI din 29 ianuarie 2002, a respins acţiunea ca nefondată.

            Instanţa a reţinut, în esenţă, că reclamanta a înregistrat majorarea capitalului social după termenul de 15 zile prevăzut de art.22 alin.1 din Legea nr.26/1990, încălcând dispoziţiile cuprinse în art.2 lit.a din Normele pentru aprobarea  Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.92/1997 privitoare la obligaţia de a înregistra, potrivit legii, majorarea capitalului social la registrul comerţului, pentru ca operaţiunea de import să cadă sub incidenţa facilităţilor prevăzute de art.13 lit.a din Ordonanţă.

            Împotriva hotărârii a declarat recurs reclamanta susţinând următoarele:

            -Instanţa a reţinut eronat, că nu  s-ar fi solicitat înregistrarea menţiunii privind majorarea capitalului social.

            -Inregistrarea majorării capitalului social este opozabilă organelor vamale deoarece aveau cunoștinţă despre această situaţie.

            -Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.92/1997 prevăd numai două condiţii, ambele   îndeplinite și  anume: importatorul trebuie să facă dovada că bunurile figurează într-o  listă anexă la actul constitutiv al societăţii și majorarea capitalului social trebuie  înregistrată la oficiul  comerţului potrivit legii. Ambele condiţii  sunt îndeplinite prin aceea că  bunurile importate figurează în actul adiţional de modificare a actelor constitutive ale societăţii, iar cu privire la cea de a doua  condiţie, majorarea capitalului social a fost înregistrată la  Registrul comerţului sub nr.7321 din data de 11 septembrie 2001, așa cum rezultă din Certificatul de înscriere de menţiuni eliberat de Oficiul Registrului Comerţului Timiș.

            Recursul nu este fondat.

            În vederea realizării obiectului de activitate, societatea reclamantă a efectuat mai multe importuri de utilaje necesare realizării activităţilor prevăzute în actul constitutiv, acestea fiind aduse ca urmare a hotărârii  asociaţilor de a majora capitalul social de la 2.000.000 lei la 1.902.000.000  lei  prin aport în natură.

             Pentru bunurile importate, conform declaraţiilor vamale de import, societatea a beneficiat de  exceptare de la plata taxelor vamale în baza art.13 lit.a din  Ordonanţa  de urgenţă a Guvernului nr.92/1997 privind stimularea  investiţiilor directe.

            Deși utilajele pentru care s-a beneficiat de facilităţile vamale au fost cuprinse în actul adiţional de  majorare a capitalului social, înscrierea de menţiuni privind  majorarea capitalului social nu a mai fost solicitată la Oficiul Registrului Comerţului Timiș, încălcându-se astfel dispoziţiile referitoare la majorarea capitalului social prevăzute de art.216 din Legea nr.31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, ale art.22 alin.(1) din Legea nr.26/1990, republicată, privind registrul comerţului  care stipulează obligaţia comerciantului de a solicita înregistrarea în registrul comerţului,  în cel mult 15 zile de la data actelor și faptelor supuse obligaţiei de înregistrare.

            De asemenea, au fost  încălcate dispoziţiile art.2 lit.a din Normele metodologice de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.92/1997, potrivit cărora importatorul avea obligaţia ca, după efectuarea operaţiunii de import, să înregistreze la Oficiul Registrului Comerţului  majorarea capitalului social.

            Înregistrarea menţiunii privitoare la majorarea capitalului social, prin aport în natură, hotărâtă de societatea reclamantă, conform actului  autentificat la  notariat  sub nr.5436 din 6 august 1998, a fost solicitată prin cererea din 11 septembrie 2001, depusă  la Oficiul Registrului Comerţului Timiș, iar menţiunea  privind respectiva majorare s-a realizat la data de 3 octombrie 2001. Deci  s-a depășit termenul legal de 15 zile prevăzut de art.22 alin.2 din Legea nr.26/1990, ceea ce duce la constatarea că reclamanta a încălcat dispoziţiile cuprinse în art.2 lit.a din Normele pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.92/1997 privitoare la obligaţia de a înregistra majorarea capitalului social la registrul comerţului, pentru ca  operaţiunea de import să cadă sub incidenţa art.13 lit.a din Ordonanţă.

            Este lipsit de relevanţă că înregistrarea, privind majorarea capitalului social prin aport în  natură, s-a făcut cu câteva zile înaintea controlului, deoarece, ceea ce este determinant în  cauză, este faptul că această înregistrare nu s-a făcut în termenul prevăzut de lege.

            Faţă de cele de mai sus, recursul  a fost respins ca nefondat.