Ședințe de judecată: Decembrie | | 2025
Sunteți aici: Pagina de început » Detalii jurisprudență

Verificarea compatibilităţii dintre norma internă și dreptul comunitar. Rolul judecătorului comunitar.

 

Cuprins pe materii : Drept procesual civil. Principiul rolului activ al judecătorului.

 Index alfabetic : Judecător naţional

      - normă comunitară

      - drept naţional

      - directivă

                                           Tratatul de aderare a României la

                                            Uniunea Europeană

                                                     Tratatul CEE

 

Judecătorul naţional devenit, după data de 1 ianuarie 2007 judecător comunitar, este obligat să aplice direct dreptul comunitar, dacă se constată incompatibilitatea dreptului naţional cu acesta, în virtutea principiilor efectului direct al dreptului comunitar și al supremaţiei acestuia.

 Astfel, orice instanţă naţională trebuie ca, într-o cauză ce intră în jurisdicţia sa, să aplice dreptul comunitar în totalitatea sa și să protejeze drepturile pe care acesta le conferă cetăţenilor și este obligată, ca atare, să nu aplice orice prevedere din dreptul naţional care ar putea veni în conflict cu dreptul comunitar, fie anterioară sau ulterioară intrării în vigoare a regulii comunitare.

   

ICCJ, Secţia civilă și de proprietate intelectuală, decizia civilă nr. 2119 din 31 martie 2008

 

         Prin acţiunea înregistrată la 30 august 2007, reclamanta Direcţia Generală de Pașapoarte a solicitat restrângerea dreptului la liberă circulaţie în Franţa pe o perioada de 3 ani, împotriva pârâtului C.M., domiciliat în judeţul Prahova, arătând că acesta a fost returnat din Franţa, în baza Acordului de readmisie încheiat de România, aprobat prin H.G. nr.278/1994.

         Prin sentinţa civilă nr.1042/2007, Tribunalul Prahova a respins ca neîntemeiată acţiunea.   

          Împotriva sentinţei a declarat apel D.G.P., care a fost respins prin decizia civilă nr. 380 din 26 septembrie 2007, a Curţii de Apel Ploiești.

 Împotriva acestei decizii a declarat recurs D.G.P., care a invocat dispoziţiile art.304 pct. 9 C.proc.civ., susţinând că returnarea pârâtului pentru ședere ilegală dovedește încălcarea legislaţiei statului francez, iar autorităţile române nu au competenţa de a cerceta și a se pronunţa asupra legalităţii și temeiniciei actului de returnare săvârșite de autorităţile franceze, ci doar de a lua act de această măsură și a  pune în  executare prevederile corespunzătoare din legislaţia naţională.

 Analizând hotărârea recurată prin prisma motivelor de recurs și a dispoziţiilor incidente, Înalta Curte de Casaţie și Justiţie a constatat că recursul  este nefondat pentru următoarele considerente:

 Instanţele de judecată sunt obligate ca, după data de 1 ianuarie 2007, să analizeze compatibilitatea legii naţionale privind libera circulaţie a persoanelor cu legislaţia și cu jurisprudenţa comunitară.

 Judecătorul naţional a devenit, după această dată judecător comunitar, fiind obligat să aplice direct dreptul comunitar, dacă se constată incompatibilitatea dreptului naţional cu acesta, în virtutea principiilor efectului direct al dreptului comunitar și al supremaţiei acestuia.

 În ceea ce privește raportul dintre legislaţia naţională și legislaţia comunitară, Curtea a făcut aplicarea principiilor de interpretare, stabilite de Curtea Europeană de Justiţie de la Luxemburg în jurisprudenţa sa, respectiv :

  Principiul efectului direct al tratatelor, ceea ce înseamnă că dispoziţiile Tratatului CEE au efect direct în dreptul intern (Hotărârea Curţii din 5 februarie 1963, Van Gend en Loos c. Administraţie der Belastingen);

           Principiul  efectului  direct  al  directivelor, care  se  aplică  atunci când

dispoziţiile unei directive apar, din punctul de vedere al conţinutului lor, ca fiind necondiţionate și suficient de precise, aceste dispoziţii pot fi invocate, în absenţa unor măsuri de transpunere în termenul stabilit, împotriva oricărei dispoziţii de drept intern neconforme cu directiva sau dacă sunt de natură să definească drepturi pe care particularii pot să le invoce împotriva statului (Hotărârea Curţii din 19 ianuarie 1982 , cauza Becker v. Finanzamt Munster - Innenstadt);

          Unul din principiile importante este principiul supremaţiei dreptului comunitar. Spre deosebire de tratatele internaţionale obișnuite, Tratatul CEE a instituit o ordine juridică proprie, integrată în sistemul juridic al statelor membre în momentul intrării în vigoare a Tratatului și care impune organelor jurisdicţionale de drept intern.  În fapt, prin instituirea unei Comunităţi cu o durată nelimitată, având instituţii proprii, cu personalitate juridică, capacitate de reprezentare internaţională și, în special, cu puteri reale derivate din limitarea competenţei sau din transferul atribuţiilor statelor către Comunitate, acestea din urmă au limitat, chiar dacă în domenii restrânse, drepturile lor suverane și au creat astfel un corp de drept aplicabil resortisanţilor lor și lor însele (Hotărârea Curţii din 15 iulie 1964 , Costa c. E.N.E.L.);

         Un alt principiu de care instanţa naţională trebuie să ţină seama este obligaţia de a nu aplica dreptul naţional contrar dreptului comunitar. Astfel, orice instanţă naţională trebuie ca, într-o cauză ce intră în jurisdicţia sa, să aplice dreptul comunitar în totalitatea sa și să protejeze drepturile pe care acesta le conferă cetăţenilor și este obligată, ca atare, să nu aplice orice prevedere din dreptul naţional care ar putea veni în conflict cu dreptul comunitar, fie anterioară sau ulterioară intrării în vigoare a regulii comunitare (Hotărârea Curţii din 9 martie 1978, Amministrazione delle Finanze dello Stato c. Simmenthal).

            Prin prisma acestor principii și în raport de situaţia de fapt, trebuie analizat în ce măsură dispoziţiile cuprinse în legea internă sunt compatibile cu legislaţia comunitară în materia liberei circulaţii a persoanelor.

   În ceea ce privește principiul de bază în materia liberei circulaţii a persoanelor având cetăţenia română, în prezent, atât legea internă, cât și legislaţia comunitară stabilesc regula potrivit căreia dreptul la liberă circulaţie a cetăţenilor români pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene este garantat – art.25 din Constituţia României, art.18 din Tratatul CEE, art.4 din Directiva 2004/38/CE.

   Excepţiile de la această regulă se regăsesc atât în cuprinsul legii interne, respectiv art.38 și art.39 din Legea nr.248/2005, cât și în cuprinsul legislaţiei comunitare, respectiv art.27 din Directiva 2004/38/CE.

    Cu privire la compatibilitatea normei interne cu cea comunitară în

ceea ce privește dreptul la liberă circulaţie a cetăţeanului român ce cuprinde și dreptul de a ieși din ţară în scopul de a călători pe teritoriul altui membru, Curtea a constatat că norma comunitară prevede în mod limitativ doar trei situaţii în care statul ar putea restrânge libertatea de circulaţie a persoanelor: afectarea ordinii publice, siguranţei publice sau sănătăţii publice, pe când norma internă prevede posibilitatea restrângerii dreptului la libera circulaţie dacă cetăţeanul român a fost returnat dintr-un stat pe baza unui acord de readmisie, fără a se face nici o distincţie în ceea ce privește persoana cetăţeanului în cauză, respectiv dacă acesta prezintă sau nu un pericol pentru ordinea, siguranţa sau sănătatea publică a statului din care a fost returnat.

  Norma internă prevede o categorie mai largă de situaţii posibile când se poate dispune restrângerea dreptului cetăţeanului român la libera circulaţie, în raport cu categoria situaţiilor de excepţie prevăzute de norma comunitară. Consecinţa firească este aceea că norma internă este parţial incompatibilă cu norma comunitară, în ceea ce privește alte excepţii la libera circulaţie a persoanelor decât cele ce vizează ordinea, siguranţa sau sănătatea publică.

           Examinând conţinutul dispoziţiilor art. 27 din Directivă, s-a constatat că acestea stabilesc într-un mod precis și lipsit de echivoc  excepţiile de la principiul liberei circulaţii a persoanelor, iar potrivit Tratatului de aderare a României la Uniunea Europeană, România avea obligaţia ca până la data de 1 ianuarie 2007 să transpună dispoziţiile Directivei în dreptul intern, obligaţie ce nu a fost însă îndeplinită, Legea nr. 248/2005 nefiind până în prezent modificată și armonizată cu dispoziţiile cuprinse în Directivă.

  În aceste condiţii, Curtea a făcut aplicarea efectului direct al Tratatului și al Directivei la situaţia de fapt și, în considerarea principiul supremaţiei dreptului comunitar, a constatat că norma aplicabilă în cauză este norma

comunitară și anume art.18 din Tratat, respectiv art. 27 și urm. din Directivă.

     Așa cum s-a arătat, art. 27 din Directivă prevede situaţiile de excepţie în care se poate dispune restrângerea dreptului la liberă circulaţie, respectiv ordinea, siguranţa sau sănătatea publică.

            Art.18 (1) CE este direct aplicabil în ordinea juridică internă naţională, deci cetăţenii Uniunii Europene, inclusiv cetăţenii români, beneficiază de dreptul de a părăsi teritoriul unui stat membru, inclusiv statul membru de origine, pentru a intra pe teritoriul unui alt stat membru.

Dreptul de a circula liber pe teritoriul statelor membre așa cum e prevăzut și garantat de art.18 (1) CE, cuprinde și dreptul de a părăsi statul de origine. Acest drept fundamental ar fi lipsit de substanţa sa dacă statul membru ar putea, fără o justificare valabilă, să interzică resortisanţilor proprii să părăsească teritoriul său în scopul de a intra pe teritoriul altui stat membru.

Dispoziţia naţională – art.38 din Legea nr.248/2005 contravine legislaţiei

comunitare, judecătorul naţional fiind obligat să aplice dreptul comunitar și în ce privește acest drept de a părăsi teritoriul unui stat. Deși nu e reglementat  de Directiva 2004/38/CE, în art.27 (ce se referă doar la dreptul de intrare și de ieșire), din formularea articolului rezultă că acest text privește limitarea libertăţii de circulaţie și că, deci include și dreptul de a părăsi un stat membru conform art.4 din Directiva 2004/38/CE, orice cetăţean al Uniunii are dreptul de a părăsi teritoriul unui stat membru pentru a intra în alt stat membru.

   Un stat membru nu poate limita dreptul de  a ieși din statul de origine automat, fără a examina comportamentul personal al individului în cauză și numai pentru că a fost repatriat din alt stat membru pentru „ședere ilegală”.

   Curtea apreciază că simpla nerespectare a condiţiilor prevăzute de legea statului membru, referitoare la dreptul de ședere pe teritoriul său a unui cetăţean român, nu poate fi încadrată în sfera noţiunilor de ordine, siguranţă sau sănătate publică, la care se referă prevederile normei comunitare aplicabilă în cauză, pentru a se putea admite acţiunea formulată de reclamantă.

  Având în vedere aceste considerente, în baza dispoziţiilor art.312 C.proc.civ., recursul a fost respins ca nefondat.