Şedinţa publică din data de 11 iunie 2024
Asupra recursului de faţă;
Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:
I. Circumstanţele cauzei
1. Obiectul cererii
Prin acţiunea în contencios administrativ promovată de către reclamanta A. în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, s-a solicitat anularea Ordinului ministrului transporturilor nr. 1.333, din 26 septembrie 2019, pentru modificarea Ordinului ministrului transporturilor, nr. 181/2008, pentru aprobarea Reglementarilor privind condiţiile de instalare, reparare sau inspecţie a tahografelor utilizate în transportul rutier ori a limitatoarelor de viteza care echipează autovehiculele, precum şi autorizarea operatorilor economici care desfăşoară astfel de activităţi -RNTR 8, publicat în Monitorul Oficial nr. 835 din 15 octombrie 2019, cu obligarea pârâtului la plata cheltuielilor de judecată.
Prin sentinţa nr. 55 din 11 septembrie 2020 pronunţată de Curtea de Apel Târgu Mureş, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, în dosarul nr. x/2020, s-a respins acţiunea formulată de reclamanta A., iar ca urmare a exercitării căii de atac a recursului, prin Decizia nr. 673 din 08 februarie 2023 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie sentinţa a fost casată, iar cauza trimisă spre rejudecare primei instanţe, fiind înregistrată sub dosar nr. x/2020.
2. Soluţia instanţei de fond în rejudecare
Prin sentinţa nr. 127 din 09 octombrie 2023, pronunţată în dosarul nr. x/2020, Curtea de Apel Târgu Mureş, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, a admis cererea formulată de reclamanta A. în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Transporturilor, Infrastructurilor şi Comunicaţiilor, a anulat Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 1333/26 septembrie 2019 pentru modificarea Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 181/2008 pentru aprobarea Reglementărilor privind condiţiile de instalare, reparare şi inspecţie a tahografelor utilizate în transportul rutier ori a limitatoarelor de viteză care echipează autovehiculele precum şi autorizarea operatorilor economici care desfăşoară astfel de activităţi RNTR 8, publicat în Monitorul Oficial nr. 835 din 15 octombrie 2019, şi a obligat pârâtul la plata în favoarea reclamantei a sumei de 1500 RON cu titlul de cheltuieli de judecată.
3. Calea de atac exercitată
Împotriva sentinţei nr. 127 din 09 octombrie 2023 pronunţate Curtea de Apel Târgu Mureş, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal în dosarul nr. x/2020, a exercitat calea de atac a recursului pârâtul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în temeiul art. 488 alin. (1) pct. 8 C. proc. civ., solicitând admiterea recursului, casarea sentinţei recurate cu consecinţa respingerii acţiunii formulată de către reclamanta A..
4. Apărările formulate în recurs
Prin întâmpinarea depusă în dosarul instanţei de recurs, intimata-reclamantă A. a invocat excepţia nulităţii recursului pentru nemotivare, iar pe fond a solicitat respingerea recursului ca nefondat, cu consecinţa menţinerii ca temeinică şi legală a sentinţei atacate.
5. Procedura de soluţionare a recursului
În cauză a fost parcursă procedura de regularizare a cererii de recurs şi de efectuare a comunicării actelor de procedură între părţile litigante, prevăzută de art. 486 C. proc. civ., coroborat cu art. 490 alin. (2), art. 4711 şi art. 201 alin. (5) şi (6) C. proc. civ., cu aplicarea şi a dispoziţiilor O.U.G. nr. 80/2013.
În temeiul art. 490 alin. (2) coroborat cu art. 4711 şi art. 201 alin. (5) şi (6) C. proc. civ., prin Rezoluţia Preşedintelui completului învestit aleatoriu cu soluţionarea dosarului, din data de 06 martie 2024, s-a fixat primul termen pentru judecata recursului la data de 11 iunie 2024, în şedinţă publică, cu citarea părţilor, când Înalta Curte, considerând că au fost lămurite toate împrejurările de fapt şi de temeiurile de drept ale cauzei, în baza art. 394 C. proc. civ. a declarat dezbaterile închise şi, având în vedere dispoziţiile art. 248 alin. (1) C. proc. civ., a reţinut cauza spre soluţionare, cu prioritate, asupra excepţiei tardivităţii căii de atac şi, în subsidiar, asupra excepţiei nulităţii recursului pentru nemotivare.
II. Soluţia instanţei de recurs
Examinând cu prioritate excepţia de tardivitate a recursului dedus judecăţii în prezenta cauză, conform dispoziţiilor art. 248 din C. proc. civ., Înalta Curte constată că recursul de faţă este tardiv formulat, pentru următoarele considerente:
Potrivit art. 20 alin. (1) din Legea nr. 554/2004 "Hotărârea pronunţată în primă instanţă poate fi atacată cu recurs, în termen de 15 zile de la comunicare", iar potrivit art. 489 alin. (1) din C. proc. civ. "Recursul este nul dacă nu a fost motivat în termenul legal, cu excepţia cazului prevăzut la alin. (3)". Totodată, conform art. 185 alin. (1) din C. proc. civ. "când un drept procesual trebuie exercitat într-un anumit termen, nerespectarea acestuia atrage decăderea din exercitarea dreptului, în afară de cazul în care legea dispune altfel. Actul de procedură făcut peste termen este lovit de nulitate".
Înalta Curte reţine că sentinţa nr. 127 din 09 octombrie 2023 pronunţate Curtea de Târgu Mureş, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal în dosarul nr. x/2020 fost comunicată pârâtului Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii la data de 03 ianuarie 2024, conform dovezii de înmânare aflată la dosarul nr. x/2020 al instanţei de fond.
În cauză, termenul de 15 zile, prevăzut de art. 20 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, înăuntrul căruia trebuia declarată calea de atac a recursului, începea să curgă de la data comunicării hotărârii şi se împlinea pentru pârâtul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii la data de 19 ianuarie 2024 (zi de vineri), potrivit dispoziţiilor art. 181 alin. (1) pct. 2 şi alin. (2), raportat la art. 184 alin. (1) din C. proc. civ.
Or, cererea de recurs formulată de pârâtul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a fost transmisă, iniţial, prin poştă electronică la data de 22 ianuarie 2024, potrivit antetului listat şi ataşat la dosarul instanţei de recurs, şi, ulterior, prin serviciul poştal la data de 13 februarie 2024, conform ştampilei aplicate pe plicul poştal aflat la dosarul instanţei de recurs.
Prin urmare, Înalta Curte constată că recursul a fost declarat în afara termenului de 15 zile prevăzut de lege, respectiv la 22 ianuarie 2024, ultima zi legală în care putea fi promovată calea de atac fiind data de 19 ianuarie 2024 (zi de vineri).
De asemenea, se reţine că la dosar nu a fost formulată o cerere de repunere în termen de către recurentul-reclamant, potrivit dispoziţiilor art. 186 C. proc. civ., şi nici nu s-a contestat sau justificat depunerea tardivă a cererii de recurs.
Pentru considerentele expuse, văzând că termenul de 15 zile a fost depăşit, în temeiul dispoziţiilor art. 185 alin. (1) şi art. 489 alin. (1) din C. proc. civ., Înalta Curte va respinge recursul declarat de recurentul-pârât Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii împotriva sentinţei civile nr. 127 din data de 9 octombrie 2023 pronunţate de Curtea de Apel Târgu Mureş, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, ca tardiv formulat, ca tardiv formulat.
PENTRU ACESTE MOTIVE
ÎN NUMELE LEGII
D E C I D E
Respinge recursul declarat de recurentul-pârât Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii împotriva sentinţei civile nr. 127 din data de 9 octombrie 2023 pronunţate de Curtea de Apel Târgu Mureş, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, ca tardiv formulat.
Definitivă.
Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei, conform art. 402 din C. proc. civ., astăzi, 11 iunie 2024.