Hearings: December | | 2025
You are here: Home » Jurisprudence - details

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
The the Administrative and Tax Litigations Chamber

Decizia nr. 4360/2024

Decizia nr. 4360

Şedinţa publică din data de 8 octombrie 2024

Asupra conflictului negativ de competenţă:

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

1. Circumstanţele cauzei

1.1. Prin plângerea înregistrată pe rolul Tribunalului Maramureş la data de 31.08.2013, reclamanta A. a solicitat instanţei ca prin hotărârea ce o va pronunţa, să dispună: anularea Hotărârii nr. 30/04.07.2023 privind validarea punctajelor candidaţilor participanţi la Concursul de acordare a gradaţiilor de merit – Sesiunea 2023, obţinute în urma contestaţiilor, validarea listei finale cu punctajele obţinute şi rezultatele obţinute la Concursul de acordare a gradaţiilor de merit – Sesiunea 2023; anularea Tabelului Nominal nr. 6485/04.07.2023 cuprinzând punctajele finale şi rezultatele obţinute de candidaţii participanţi la concursul de acordare a gradaţiilor de merit, în ordine descrescătoare pe posturi, funcţii şi discipline, aprobat în Consiliul de Administraţie în data de 04.07.2023; obligarea pârâtului Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş la reanalizarea dosarului, precum şi la evaluarea acestuia, cu consecinţa acordării unui punctaj corespunzător şi, pe cale de consecinţă, a acordării gradaţiei de merit aferente reclamantei A.; obligarea pârâtului Inspectoratul Judeţean Maramureş la plata sumei de 3500 RON, cu titlu de daune morale; obligarea pârâtelor la plata tuturor cheltuielilor de judecată ocazionate de prezentul dosar.

2. Hotărârile care au generat conflictul de competenţă

2.1. Prin sentinţa civilă nr. 466 din data de 26 aprilie 2024, Tribunalul Maramureş – secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei materiale a sa şi a dispus declinarea competenţei de soluţionare a cererii formulate de către reclamanta A., în contradictoriu cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş şi Ministerul Educaţiei în favoarea Curţii de Apel Cluj – secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Pentru a dispune astfel, Tribunalul Maramureş a reţinut că cererea principală a reclamantei vizează atât reevaluarea acesteia, cât şi obligarea la acordarea gradaţiei de merit, în condiţiile în care a fost deja emis Ordinul Ministerului Educaţiei nr. 5278/04.08.2023, privind acordarea gradaţiilor de merit.

Totodată, a mai reţinut că, în speţă, reclamanta a sesizat instanţa cu mai multe cereri principale, unele dintre acestea atrăgând competenţa Tribunalului Maramureş, iar cea privind acordarea gradaţiei de merit atrage competenţa Curţii de Apel Cluj.

Astfel, a apreciat că se impune declinarea competenţei în favoarea Curţii de Apel Cluj, întrucât Ministerul Educaţiei este o instituţie/autoritate publică centrală, cererea reclamantei vizând în definitiv acordarea gradaţiei de merit care, în temeiul art. 11 din Metodologie se face prin ordin al ministrului.

2.2. Prin sentinţa civilă nr. 240 din data de 17 iunie 2024, Curtea de Apel Cluj – secţia a III-a contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei materiale şi a declinat competenţa de soluţionare a cererii privind pe reclamanta A. în contradictoriu cu pârâţii Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş şi cu Ministerul Educaţiei în favoarea Tribunalului Maramureş.

A suspendat judecarea cauzei şi a sesizat Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în vederea soluţionării conflictului negativ de competenţă ivit în cauză.

În motivarea soluţiei, Curtea de Apel Cluj a reţinut că petitul de cerere reţinut ca argument pentru declinarea competenţei privind acordarea gradaţiei de merit, care se realizează printr-un ordin al ministrului, este un capăt accesoriu faţă de cel privind anularea Hotărârii nr. 30/04.07.2023 privind validarea punctajelor candidaţilor participanţi la Concursul de acordare a gradaţiilor de merit – Sesiunea 2023, obţinute în urma contestaţiilor, validarea listei finale cu punctajele şi rezultatele obţinute la Concursul de acordare a gradaţiilor de merit – Sesiunea 2023. Astfel, reevaluarea reclamantei precum şi acordarea gradaţiei de merit nu ar putea să fie dispusă decât în măsura în care în prealabil s-ar anula hotărârea prin care s-au validat punctajele candidaţilor participanţi la concursul de acordare a gradelor de merit.

În consecinţă, a apreciat că pentru capătul de cerere privind acordarea gradaţiei de merit este pe deplin aplicabilă dispoziţia cuprinsă la art. 123 alin. (1), iar competenţa trebuie să fie stabilită în funcţie de capătul principal de cerere, adică cel privind anularea Hotărârii nr. 30/04.07.2023 emisă de Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş.

3. Soluţia Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie

Înalta Curte, constatând îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 133 pct. 2, art. 134 şi art. 135 alin. (1) din C. proc. civ., urmează a pronunţa regulatorul de competenţă în raport cu obiectul cauzei, precum şi cu dispoziţiile legale incidente pricinii.

Problema de drept care a generat conflictul negativ de competenţă priveşte competenţa materială de soluţionare a cauzei, din perspectiva obiectului cererii de chemare în judecată.

Astfel, reclamanta A. a formulat o acţiune cu patru capete de cerere, respectiv:

- anularea Hotărârii nr. 30/04.07.2023 emisă de Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş (IŞJ Maramureş) privind validarea punctajelor candidaţilor participanţi la concursul de acordare a gradaţiilor de merit – Sesiunea 2023 (aceste punctaje sunt cuprinse în tabelul nominal nr. 6485/04.07.2023 întocmit de acelaşi inspectorat);

- anularea tabelului nominal nr. 6485/04.07.2023 întocmit de IŞJ Maramureş

- obligarea pârâtului IŞJ Maramureş la reanalizarea dosarului, şi la acordarea unui punctaj corespunzător pentru acordarea gradaţiei de merit;

- obligarea pârâtului IŞJ Maramureş la plata sumei de 3500 RON, cu titlu de daune morale;

- obligarea pârâţilor IŞJ Maramureş şi a Ministerului Educaţiei la plata tuturor cheltuielilor de judecată.

Tribunalul Maramureş a considerat că acţiunea cuprinde mai multe capete principale de cerere aflate în strânsă legătură, unele privind anularea hotărârii de validare şi a tabelului nominal iar altul privind acordarea gradaţie de merit, şi a apreciat că de vreme ce acordarea gradaţie de merit se face de către autoritatea publică centrală (Ministerul Educaţie), care ar atrage competenţa materială a curţii de apel, în temeiul art. 99 alin. (2) C. proc. civ., întreaga acţiune va fi de competenţa curţii de apel.

Aprecierea este eronată deoarece se întemeiază pe greşita calificare a capetelor de cerere. Într-adevăr, aşa cum bine a arătat Curtea de Apel Cluj, obligarea la acordarea gradaţie de merit reprezintă un capăt de cerere accesoriu în raport cu cererea în anularea hotărârii şi a tabelului nominal, ceea ce atrage incidenţa dispoziţiilor art. 123 alin. (1) C. proc. civ. potrivit cărora cererile accesorii, adiţionale, precum şi cele incidentale se judecă de instanţa competentă pentru cererea principală, chiar dacă ar fi de competenţa materială sau teritorială a altei instanţe judecătoreşti (cu anumite excepţii care nu sunt incidente în cauză).

Drept urmare, având în vedere şi că, în mod necontestat, litigiul este unul de muncă, Înalta Curte conchide că acţiunea este competenţa secţiei de conflicte de muncă şi asigurări sociale a Tribunalului Maramureş, în temeiul art. 269 din Codul muncii.

Sub acest aspect, se impun a fi reţinute şi cele statuate în practica uniformizată a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie prin care s-a stabilit că instanţa învestită cu regulatorul de competenţă poate să învestească o instanţă terţă în raport cu conflictul dedus judecăţii, care este competentă legal să judece cauza.

4. Temeiul legal al regulatorului de competenţă

Având în vedere considerentele expuse, Înalta Curte, în temeiul art. 133 pct. 2, art. 135 alin. (1) şi (4) din C. proc. civ., va stabili competenţa teritorială de soluţionare în primă instanţă a cauzei privind pe reclamanta A. în contradictoriu cu pârâţii Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş şi Ministerul Educaţiei în favoarea Tribunalului Maramureş – Complet specializat în soluţionarea litigiilor de muncă.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Stabileşte competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamanta A. în contradictoriu cu pârâţii Inspectoratul Şcolar Judeţean Maramureş şi Ministerul Educaţiei în favoarea Tribunalului Maramureş – Complet specializat în soluţionarea litigiilor de muncă.

Definitivă.

Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei, conform art. 402 din C. proc. civ., astăzi, 08 octombrie 2024.