Şedinţa publică din data de 27 decembrie 2023
Asupra contestaţiei de faţă;
Din actele dosarului constată următoarele:
Prin sentinţa penală nr. 92 din data de 15 decembrie 2023, pronunţată de Curtea de Apel Iaşi, secţia penală şi pentru cauze cu minori, în dosarul nr. x/2023, a fost admisă sesizarea formulată de TRIBUNALUL PRAGA nr. 2 (Obvodni Soud Prahu 2) în dosarul cu nr. de referinţă x/2023, pentru executarea mandatului european de arestare emis la data de 21.11.2023, fundamentat pe un mandat naţional de arestare emis de aceeaşi instanţă la data de 21.11.2023, pe numele persoanei solicitate A..
S-a constatat că persoana solicitată A. nu a consimţit la predare şi nu a renunţat la drepturile conferite de regula specialităţii.
Astfel, s-a dispus predarea persoanei solicitate A., către autoritatea judiciară emitentă TRIBUNALUL PRAGA nr. 2 în baza mandatului european de arestare emis la data de 21.11.2023, în dosarul cu nr. de referinţă x/2023, fundamentat pe un mandat naţional de arestare emis de aceeaşi instanţă la data de 21.11.2023, în vederea cercetării penale pentru comiterea infracţiunilor de "furt, obţinerea neautorizată, falsificarea şi modificarea mijloacelor de plată" prev. de art. 205 alin. (1) lit. a) şi art. 234 alin. (1) din C. pen. ceh, cu respectarea beneficiului regulii specialităţii şi sub condiţia ca, în cazul în care se va pronunţa o pedeapsă privativă de libertate, persoana predată să fie transferată în România, condiţie prev. de art. 98 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, republicată.
S-a mai constatat că persoana solicitată A. a fost reţinută şi arestată preventiv începând cu data de la data de 02.12.2023, ora11:00.
În baza art. 104 alin. (9) şi 13 din Legea nr. 302/2004, republicată, a fost menţinută, în vederea predării, starea de arest a persoanei solicitate A., pentru o durată de 30 de zile, începând cu data de 15.12.2023 şi până la data de 13.01.2024, inclusiv.
Prima instanţă a reţinut, în esenţă că, potrivit mandatului european de arestare emis la data de 21.11.2023 de Tribunalul Praga nr. 2, în dosarul cu nr. de referinţă x/2023, fundamentat pe un mandat naţional de arestare emis de aceeaşi instanţă la data de 21.11.2023, s-a solicitat predarea persoanei solicitate A. în vederea cercetării penale pentru comiterea infracţiunilor de "furt, obţinerea neautorizată, falsificarea şi modificarea mijloacelor de plată" prev. de art. 205 alin. (1) lit. a) şi art. 234 alin. (1) din C. pen. ceh, pentru care durata maximă a pedepsei privative de libertate este de 2 ani.
Sub aspectul situaţiei de fapt, prin mandat s-a arătat că persoana solicitată A., la data 11.07.2023, la ora 14:47, în Praga 2, pe strada x, în urma unei înţelegeri prealabile cu B., au urmărit persoana vătămată, C., în timp ce mergea pe trecerea de pietoni pe direcţia străzii D. şi mai apoi spre centru, s-au apropiat treptat de persoana vătămată şi apoi, în dreptul clădirii cu nr. x pe strada x, înainte de intersecţia cu cu strada x, au venit în spatele părţii vătămate, în acest timp suspectul A. a stat de pază ca să nu fie observaţi şi în tot acest timp a acoperit cu corpul lui faptele lor, B. a deschis geanta pe care partea vătămată o purta la spate, a căutat în ea şi a înstrăinat de acolo portofelul maica E. din imitaţie de piele de crocodil de culoare maro-bej, de valoare neidentificată până în prezent, conţinând bani în numerar 100 EUR (conform cursului Băncii Naţionale Cehe de la 11.07.2023: 1EUR = 23,85 CZK), un card cu număr neştiut eliberat de F. pe numele C., carte de identitate şi carnet de conducere cu numere necunoscute, eliberate de autorităţile din Germania pe numele părţii vătămate, un card de asigurare eliberat de asigurător DAK pe numele părţii vătămate, iar cu portofelul înstrăinat au plecat pe jos pe strada x pe direcţia străzii Legerova, folosind cardul pentru următoarele tranzacţii ilegale:
1. la data 11.07.2023, în intervalul 15:01 - 15:05 în Praga 2, pe str. x 785/60, prin intermediul bancomatului cu nr. neidentificat al societăţii G., au făcut 4 extrageri de numerar în valoare totală de 1 953,63 EUR (conform cursului BNC la data 11.07.2023, 1EUR = 23,85 CZK, aşadar în total 46 594,08 CZK),
2. la data 11.07.2023, la ora 15:16 în Praga 2, în apropierea unei străzi neidentificate, prin intermediul terminalului de plăţi cu nr. neidentificat al drogheriei H. la o cumpărare de marfă, neidentificată în amănunt, au plătit suma de 56,42 EUR (conform cursului BNC din data 11.07.2023, 1 EUR = 23,85 CZK, aşadar, în sumă de 1 345,62 CZK),
3. la data 11.07.2023 la ora 15:47 în Praga 2, pe strada x 300/8, în vestibulul gării Praga - Hlavní Nádrazi/Gara Principală/prin intermediul terminalului de plăţi, cu nr. neidentificat instalat în I., au cumpărat dulciuri, printr-o singură achiziţie în valoare totală de 46,46 EUR (Conform cursului BNC din data 11.07.2023, 1 EUR = 23,85 CZK, aşadar 1 108,10 CZK)
4. la data 11.07.2023, ora 15:55 în Praga 1, în apropierea unei străzi neidentificate, prin intermediul unui terminal de plăţi cu nr. neidentificat al magazinului J./au plătit la o singură cumpărare marfă neidentificată în amănunt în valoare de 8,25 EUR (Cursul BNC din data 11.07.2023 1 EUR = 23,85 CZK, aşadar în valoare de 196,76 CZK),
5. la data 11.07.2023, în intervalul 16:06 - 16:18 în Praga 1, pe strada x 937/16, prin intermediul terminalului de plăţi cu nr. neidentificat, instalat în magazinul K., la 4 cumpărături efectuate pentru marfă neidentificată în amănunt, au făcut plăţi în valoare totală de 573,67 EUR (conform cursului CNB din data 11.07.2023, 1 EUR = 23,85 CZK, aşadar în sumă de 13 682,03 CZK),
6. la data 11.07.2023, în intervalul orar 16:31-16:50 în Praga 1, pe strada x nâmesti 831/21, prin intermediul terminalului de plăţi cu număr neidentificat al magazinului L. au cumpărat măria neidentificată în amănunt în valoare totală de 439,53 EUR (conform cursului CNB din data 11.07.2023, 1 EUR = 23,85 CZK, aşadar în sumă de 10 482,79 CZK), producând o pagubă persoanei vătămate, C., în valoare de 75 794,38 CZK.
Astfel, s-a apreciat că infracţiunea pentru care este cercetată persoana solicitată pe teritoriul Republicii Cehe are corespondent în legea penală română în infracţiunile de furt prev. de art. 229 alin. (1) C. pen. şi efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos prev. de art. 250 alin. (1) C. pen., fiind îndeplinită condiţia dublei incriminări prev. de art. 97 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, republicată.
De asemenea, s-a reţinut că în cauză nu este incident niciun motiv de refuz al executării mandatului european de arestare emis pe numele cetăţeanului român A. de către autorităţile judiciare din Republica Cehă, fiind îndeplinite, aşadar, condiţiile de validitate şi condiţiile de fond pentru emiterea şi executarea mandatului european de arestare.
Potrivit relaţiilor ataşate la dosar şi verificărilor efectuate de procuror, persoana solicitată nu a mai fost cercetată nici în România şi nici în vreun alt stat membru pentru infracţiunile descrise în mandatul european de arestare, iar în România infracţiunile din sfera protecţiei dreptului de proprietate nu au fost acoperite de legi de amnistie în ultimii ani.
De asemenea, prin raportare la vârsta şi starea de sănătate ale persoanei solicitate nu există indicii că aceasta nu ar răspunde penal.
S-a mai reţinut şi faptul că din descrierea situaţiei de fapt din mandatul european de arestare emis rezultă că infracţiunea a fost comisă, în integralitate, pe teritoriul Republicii Cehe, statul emitent având dreptul de urmărire şi judecare a persoanei solicitate.
Din verificările efectuate de procuror s-a observat faptul că persoana solicitată nu este cercetată pe teritoriul român pentru alte fapte penale. Astfel, deşi împotriva persoanei solicitate au fost înregistrate la Parchetul de pe lângă Judecătoria Paşcani trei plângeri privind săvârşirea unor fapte de violenţă domestică, ameninţare şi distrugere, împotriva acesteia nu s-au formulat acuzaţii concrete, nu a dobândit calitatea de suspect sau inculpat, urmărirea penală fiind începută in rem, conform informaţiilor transmise de Parchetul de pe lângă Judecătoria Paşcani, astfel încât nu există niciun impediment la predare.
De asemenea, nici cererea persoanei solicitate de amânare a predării motivat de faptul că predarea ar avea consecinţe grave asupra sa din perspectiva stării de sănătate şi a situaţiei familiale nu este întemeiată. Conform actelor medicale ataşate la dosar, starea de sănătate a persoanei solicitate nu este afectată, recuperarea după intervenţia chirurgicală suferită fiind uşoară, fără proceduri medicale complexe. În ceea ce priveşte situaţia familială, s-a reţinut că, la momentul depistării, persoana solicitată intenţiona să părăsească teritoriul naţional, fără a exista o preocupare pentru starea concubinei însărcinate sau a copiilor minori. Mai mult, una dintre plângerile înregistrate la Parchetul de pe lângă Judecătoria Paşcani a fost formulată chiar de concubină.
Împotriva acestei sentinţe penale a declarat contestaţie, în termen legal, persoana solicitată A..
Cauza a fost înregistrată pe rolul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, secţia penală la data de 22 decembrie 2023, fiind repartizată aleatoriu Completului special nr. 2, cu termen de judecată la data de 27 decembrie 2023.
Examinând contestaţia formulată, în raport cu dispoziţiile legale incidente, Înalta Curte constată că aceasta este fondată, în considerarea celor ce succed:
Înalta Curte constată că judecătorul fondului a analizat în mod pertinent şi detaliat condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru a se dispune admiterea sesizării în vederea executării mandatului european de arestare.
Conform art. 84 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, mandatul european de arestare este o decizie judiciară prin care o autoritate judiciară competentă a unui stat membru al Uniunii Europene solicită arestarea şi predarea de către un alt stat membru a unei persoane, în scopul efectuării urmăririi penale, a judecăţii sau executării unei pedepse ori a unei măsuri de siguranţă privative de libertate.
Potrivit art. 84 alin. (2) din aceeaşi lege, mandatul european de arestare se execută pe baza principiului recunoaşterii şi încrederii reciproce, în conformitate cu dispoziţiile Deciziei - cadru a Consiliului nr. 2002/584/JAI din 13 iunie 2002, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 190/1 din 18 iulie 2002.
În cauză, arestarea şi predarea persoanei solicitate se întemeiază pe existenţa unui mandat european de arestare emis de către autorităţile judiciare din Cehia, la data de 21.11.2023 de Tribunalul Praga nr. 2, în dosarul cu nr. de referinţă x/2023, fundamentat pe un mandat naţional de arestare emis de aceeaşi instanţă la data de 21.11.2023, prin care s-a solicitat predarea persoanei solicitate A. în vederea cercetării penale pentru comiterea infracţiunilor de "furt, obţinerea neautorizată, falsificarea şi modificarea mijloacelor de plată" prev. de art. 205 alin. (1) lit. a) şi art. 234 alin. (1) din C. pen. ceh, pentru care durata maximă a pedepsei privative de libertate este de 2 ani.
Înalta Curte constată că faptele pentru care se solicită predarea şi fac obiectul mandatului european de arestare emis de către autorităţile judiciare din Cehia, au corespondent în legea penală română în infracţiunile de furt prev. de art. 229 alin. (1) C. pen., respectiv efectuarea de operaţiuni financiare în mod fraudulos prev. de art. 250 alin. (1) C. pen., fiind îndeplinită, aşadar, condiţia dublei incriminări prev. de art. 97 alin. (2) din Legea nr. 302/2004.
Din economia dispoziţiilor art. 84 şi următoarele din Legea nr. 302/2004 rezultă că rolul instanţei române în această procedură se rezumă la verificarea condiţiilor de formă ale mandatului, la soluţionarea eventualelor obiecţiuni privind identitatea persoanei solicitate, precum şi la stabilirea incidenţei motivelor de refuz ale predării.
În acest sens, instanţa de control judiciar constată că mandatul european de arestare emis pe numele persoanei solicitate cuprinde toate informaţiile impuse de art. 87 alin. (1) din Legea nr. 302/2004, suficiente pentru a aprecia asupra întrunirii condiţiilor imperative impuse de lege.
De asemenea, se constată că nu este incident în cauză niciunul dintre cazurile obligatorii de refuz al predării persoanei solicitate, astfel cum sunt prevăzute de art. 99 alin. (1) din Legea nr. 302/2004.
Cu privire la solicitarea persoanei solicitate, de amânare a predării în baza art. 114 alin. (1) din Legea 302/2004, întrucât aceasta are mai multe dosare penale pe rolul autorităţilor române care necesită a fi lămurite din punct de vedere juridic, Înalta Cutre constată că aceasta este neîntemeiată.
Pe de o parte, dispoziţiile art. 114 alin. (1) teza I din Legea nr. 302/2004 prevăd posibilitatea instanţei de a dispune amânarea predării, iar, pe de altă parte, analiza unei astfel de posibilităţi poate fi făcută doar în cazul în care persoana solicitată este urmărită penal.
Din acest punct de vedere, se observă că legiuitorul a avut în vedere, în mod evident, formularea unei acuzaţii concrete în ceea ce priveşte subiectul supus procedurii mandatului european de arestare, respectiv să se fi efectuat, cel puţin, în continuare urmărirea penală potrivit art. 305 alin. (3) C. proc. pen., nefiind suficientă doar începerea urmăririi penale in rem.
Astfel, din datele dosarului rezultă că, într-adevăr, împotriva persoanei solicitate au fost înregistrate la Parchetul de pe lângă Judecătoria Paşcani trei plângeri privind săvârşirea unor fapte de violenţă domestică, ameninţare şi distrugere, însă în niciunul dintre acestea nu s-a dispus efectuarea în continuare a urmăririi penale, urmărirea penală fiind începută doar in rem.
Referitor la motivele de amânare a predării ce ţin de starea de sănătate (constând în faptul că a suferit o intervenţie chirurgicală), precum şi de situaţia familială a persoanei solicitate (constând în faptul că este însărcinată concubina sa în 7 luni şi este singurul întreţinător), Înalta Curte constată că sunt neîntemeiate şi aceste motive.
Potrivit art. 114 alin. (1) rap. la art. 58 alin. (2) din Legea nr. 302/2004, predarea poate fi amânată dacă:
a) se constată, pe baza unei expertize medico-legale, că persoana extrădată suferă de o boală gravă care face imposibilă predarea imediată. În acest caz, predarea se amână până când starea de sănătate a persoanei extrădate se va ameliora;
c) din cauza unor împrejurări speciale, predarea imediată ar avea consecinţe grave pentru persoana extrădată sau familia acesteia. În acest caz, predarea poate fi amânată cel mult 3 luni şi numai o singură dată.
Sub un prim aspect, cel al stării de sănătate, conform actelor medicale ataşate la dosar, rezultă că aceasta nu este afectată, recuperarea după intervenţia chirurgicală suferită fiind uşoară, fără proceduri medicale complexe.
Cu privire la situaţia familială invocată de către contestator în susţinerea motivul de amânare a predării, Înalta Curte reţine, în acord cu judecătorul de la prima instanţă, că la momentul depistării, aceasta intenţiona să părăsească teritoriul naţional, fără a exista o preocupare pentru starea concubinei însărcinate, care, de altfel, a şi formulat o plângere penală împotriva sa, care a fost înregistrată la Parchetul de pe lângă Judecătoria Paşcani.
Pentru aceste considerente, Înalta Curte va respinge, ca nefondată, contestaţia formulată de persoana solicitată A. împotriva sentinţei penale nr. 92 din data de 15 decembrie 2023, pronunţată de Curtea de Apel Iaşi, secţia penală şi pentru cauze cu minori, în dosarul nr. x/2023.
Văzând şi dispoziţiile art. 275 alin. (2) din C. proc. pen., va fi obligat contestatorul persoană solicitată la plata sumei de 200 RON cu titlu de cheltuieli judiciare către stat.
În baza art. 275 alin. (6) din C. proc. pen., onorariul cuvenit apărătorului desemnat din oficiu pentru contestatorul persoană solicitată, în sumă de 1098 RON, va rămâne în sarcina statului şi se va plăti din fondurile Ministerului Justiţiei.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
ÎN NUMELE LEGII
D E C I D E
Respinge, ca nefondată, contestaţia formulată de persoana solicitată A. împotriva sentinţei penale nr. 92 din data de 15 decembrie 2023, pronunţată de Curtea de Apel Iaşi, secţia penală şi pentru cauze cu minori, în dosarul nr. x/2023.
Obligă contestatorul-persoană solicitată la plata sumei de 200 RON, cu titlu de cheltuieli judiciare către stat.
Onorariul cuvenit apărătorului desemnat din oficiu pentru contestatorul- persoană solicitată, în sumă de 1098 RON, rămâne în sarcina statului şi se plăteşte din fondurile Ministerului Justiţiei.
Definitivă.
Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 27 decembrie 2023.