Hearings: December | | 2025
You are here: Home » Jurisprudence - details

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
The the Administrative and Tax Litigations Chamber

Decizia nr. 82/2025

Sedinta din camera de consiliu de la 16 ianuarie 2025

Deliberând asupra conflictului negativ de competență de față,

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

I. 1. Circumstanțele cauzei

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Prahova la data de 23.01.2024, sub numărul x/105/2024, reclamantul A a contestat Decizia de încadrare nr. 2968 din 6.11.2023 emisă de Autoritatea Națională pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilități—Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, comunicata la data de 28.12.2023, prin care s-a decis încadrarea în grad de handicap mediu, cu valabilitate 12 luni, dar cu termen evaluare în luna iunie 2024.

2. Hotărârile care au generat conflictul negativ de competență

2.1. Prin sentința nr. 1106 din data de 9 octombrie 2024, Tribunalul Prahova - Sectia a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal a admis excepția de necompetență materială și a declinat competența de soluționare a cauzei privind pe reclamantul A, în contradictoriu cu pârâta Autoritatea Națională pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilități - Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, în favoarea Curții de Apel Ploiești - Secția de contencios administrativ și fiscal.

În considerentele sentinței, Tribunalul a reținut dispozițiile art. 10 din Legea nr. 554/2004, ce prevăd o competență materială și teritorială exclusivă, de ordine publică, precum și dispozițiile art. 87 alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, potrivit cărora certificatul emis potrivit prevederilor alin. (4) poate fi contestat de către titularul acestuia, în termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicării, la Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap.

De asemenea, potrivit art. 90 ind. 1 alin. (1) lit. a din Legea nr. 448/2006, Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap funcționează în structura Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, având activitate decizională în soluționarea contestațiilor la certificatele de încadrare în grad și tip de handicap, emise potrivit dispozițiilor art. 87 alin. (4) și de coordonare metodologică și monitorizare a activității de evaluare și încadrare în grad și tip de handicap. Astfel, deciziile Comisiei superioare de evaluare a persoanelor adulte cu handicap pot fi contestate la secțiile de contencios administrativ și fiscal ale curții de apel, având în vedere că această comisie funcționează în subordinea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, ca autoritate publică centrală.

În calificarea unei autorități publice ca fiind centrală sau locală, s-a reținut că determinantă nu este subordonarea ierarhică și nici personalitatea juridică, ci întinderea teritorială a competenței, autoritățile centrale fiind cele a căror competență se exercită la nivel național, pe întreg teritoriul țării.

Așadar, din perspectiva contenciosului administrativ, Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap reprezintă o autoritate publică centrală, așa încât competența materială funcțională de a soluționa cererea revine curții de apel, iar nu tribunalului, conform art. 96 pct. 1 C. proc. civ., raportat la art. 10 alin. (1) teza a II-a din Legea nr. 554/2004.

De asemenea, a reținut că reclamantul are domiciliul în Filipeștii de Târg, județul Prahova.

2.2. Prin sentința nr. 522 din data de 27.11.2024, Curtea de Apel Ploiești - Secția de contencios administrativ și fiscal a admis excepția necompetenței materiale și a declinat competența de soluționare a cauzei în favoarea Tribunalului Prahova – Secția contencios administrativ și fiscal; a constatat ivit conflictul negativ de competență și a trimis cauza la Înalta Curte de Casație și Justiție – Secția contencios administrativ și fiscal pentru a pronunța regulatorul de competență.

În considerentele sentinței a reținut că dispozițiile art. 902 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare, consacră o normă de competență materială exclusivă, conform căreia „(4) Deciziile emise de Comisia superioară pot fi atacate la secția de contencios administrativ și fiscal a tribunalului, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, cererile adresate instanței fiind scutite de taxa judiciară de timbru.”

În consecință, Curtea de apel a reținut că, în prezenta cauză, tribunalul este instanța exclusiv competentă pentru soluționarea acțiunii în anularea Deciziei de încadrare nr. 2968 din 06.11.2023 emisă de Autoritatea Națională pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilități - Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, fiind incidentă norma specială de competență materială prevăzută la art. 902 alin. (4) din Legea nr. 448/2006, potrivit căreia deciziile emise de Comisia superioară de evaluare a persoanelor adulte cu handicap pot fi atacate la secția de contencios administrativ și fiscal a tribunalului.

II. Considerentele Înaltei Curți asupra regulatorului de competență

Înalta Curte de Casație și Justiție, sesizată cu stabilirea regulatorului de competență, în conformitate cu dispozițiile art. 135 C. proc. civ., analizând obiectul cauzei deduse judecății și dispozițiile legale incidente, va trimite cauza spre competentă soluționare Tribunalului Prahova – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, pentru considerentele ce urmează:

1. Argumentele de fapt și de drept relevante

Obiectul prezentului demers judiciar îl reprezintă cererea formulată de reclamantul A, în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Județean Prahova - Comisia pentru Protecția Copilului Prahova, privind anularea Deciziei de încadrare nr. 2968 din 6.11.2023 emisă de Autoritatea Națională pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilități—Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, prin care s-a decis încadrarea în grad de handicap mediu, cu valabilitate 12 luni, dar cu termen evaluare în luna iunie 2024.

Autoritatea Națională pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilități—Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap a emis Decizia de încadrare nr. 2968 din 6.11.2023, în temeiul prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare.

Potrivit art. 902 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 „Deciziile emise de Comisia superioară pot fi atacate la secția de contencios administrativ și fiscal a tribunalului, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, cererile adresate instanței fiind scutite de taxa judiciară de timbru.”

În consecință, se reține că, în cauză, tribunalul este instanța exclusiv competentă pentru soluționarea acțiunii în anularea Deciziei de încadrare nr. 2968 din 6.11.2023 a Autorității Naționale pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilități —Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap, nefiind incident criteriul rangului autorității emitente a actului administrativ atacat, prevăzut la art. 10 alin. (1) din Legea nr. 554/2004, pentru determinarea instanței competente din punct de vedere material să soluționeze cauza, ci norma specială de competență materială prevăzută la art. 902 alin. (4) din Legea nr. 448/2006.

2. Temeiul legal al soluției adoptate

În consecință, pentru considerentele expuse și în conformitate cu dispozițiile art. 135 alin. (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competența de soluționare a cauzei în favoarea în favoarea Tribunalului Prahova – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

ÎN NUMELE LEGII,

DECIDE:

Stabilește competența de soluționare a cauzei privind pe reclamantul A în contradictoriu cu pârâta Autoritatea Națională pentru Protecția Persoanelor cu Dizabilități - Comisia Superioară de Evaluare a Persoanelor Adulte cu Handicap în favoarea Tribunalului Prahova – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal.

Definitivă.

Pronunțată astăzi, 16 ianuarie 2025, prin punerea soluției la dispoziția părților prin mijlocirea grefei instanței.