Camera de Consiliu
Deliberând asupra conflictului negativ de competență de față,
Din examinarea lucrărilor din dosar a constatat următoarele:
Prin sentința civilă nr. 180/CA din 24.05.2024, Tribunalul Hunedoara – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal a admis excepția necompetenței teritoriale a Tribunalului Hunedoara și a declinat competența de soluționare a cauzei privind cererea formulată de reclamantul A, în contradictoriu cu pârâtul Instituția Prefectului Județului Hunedoara, în favoarea Tribunalului Maramureș.
Investit prin declinare, Tribunalul Maramureș – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, prin sentința civilă nr. 1168 din 20.11.2024, a admis excepția necompetenței teritoriale invocată din oficiu, a declinat competența de soluționare a cauzei privind cererea formulată de reclamantul A, în contradictoriu cu pârâtul Instituția Prefectului Județului Hunedoara, în favoarea Tribunalul Hunedoara – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, a suspendat cauza și a sesizat Înalta Curte de Casație și Justiție pentru soluționarea conflictului negativ de competență.
Înalta Curte constată că, în cauză, competența de soluționare a litigiului aparține Tribunalului Hunedoara-Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, pentru următoarele considerente:
Din actele și lucrările dosarului rezultă că obiectul cererii de chemare în judecată îl constituie cenzurarea pretinsului refuz nejustificat al pârâtei, autoritate publică, Instituția Prefectului Județului Hunedoara de a-i comunica reclamantului informațiile solicitate conform Legii nr. 544/2001 prin cererea formulată la data de 19.01.2023, cerere prin care reclamantul a solicitat a-i fi comunicate de către pârâtă înscrisurile care au stat la baza primei înmatriculări a autoturismului marca (...) cu numărul de identificare WDF(...), intrat în proprietatea reclamantului la data de 21.07.2021, dovada contractul de vânzare cumpărare numărul 1173 din 21 07.2022, înmatriculat sub numărul (...), proprietatea reclamantului.
Pârâta a refuzat comunicarea acestor date către reclamant prin adresa din data de 17.01.2023, cu motivarea că informațiile solicitate se încadrează în categoria datelor cu caracter personal, exceptate de la obligația de comunicare potrivit prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public și Regulamentului (UE) 679/2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).
Înalta Curte apreciază că temeiul juridic al cererii se circumscrie Legii nr. 544/2001.
Astfel, raportat la obiectul și temeiul juridic al cererii de chemare în judecată, pentru stabilirea competenței teritoriale de soluționarea a cauzei nu se aplică normele de competență de drept comun cuprinse în art. 10 alin. (3) din Legea nr. 554/2004, ci normele speciale de competență teritorială cuprinse în art. 22 alin. (1) din Legea nr. 544/2001 în conformitate cu care :" (1) În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile sale, prevăzute în prezenta lege, aceasta poate face plângere la secția de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorității ori al instituției publice. ".
În acest context, se observă că norma specială anterior menționată instituie un caz de competență teritorială alternativă între instanța de la domiciliul reclamantului și instanța de la sediul autorității publice pârâte.
Or, conform art. 116 C. proc. civ. revine reclamantului dreptul de a-și alege instanța competentă dintre cele două instanțe deopotrivă competente teritorial.
Astfel, având în vedere faptul că acesta a ales instanța competentă teritorial de la sediul autorității publice pârâte, Instituția Prefectului Județului Hunedoara, rezultă că aceasta este competentă teritorial să soluționeze cererea de chemare în judecată.
În consecință, având în vedere considerentele arătate și în conformitate cu dispozițiile art. 135 alin. (1) și (4) C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competența de soluționare a cauzei, în primă instanță, în favoarea Tribunalului Hunedoara-Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
ÎN NUMELE LEGII
DECIDE :
Stabilește competența de soluționare a cauzei privind pe reclamantul A, în contradictoriu cu pârâta Instituția Prefectului Hunedoara – Serviciul Înmatriculări, în favoarea Tribunalului Hunedoara-Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal.
Definitivă.
Pronunțată astăzi, 11 decembrie 2024, prin punerea soluției la dispoziția părților prin mijlocirea grefei instanței.