Hearings: December | | 2025
You are here: Home » Jurisprudence - details

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE
The the Administrative and Tax Litigations Chamber

Decizia nr. 5781/2024

Decizia nr. 5781

Şedinţa publică din data de 5 decembrie 2024

Asupra conflictului negativ de competenţă de faţă;

Din examinarea lucrărilor din dosar, constată următoarele:

I. Circumstanţele cauzei

1. Cadrul procesual

Prin cererea adresată Tribunalului Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal la data de 07.02.2024 şi înregistrată sub nr. x/2024, reclamantul A., în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Superior al Magistraturii, a formulat plângere cu referire la răspunsurile primite de Consiliul Superior al Magistraturii, în ceea ce priveşte cererile formulate, în temeiul Legii nr. 544 din 2001, privind liberul acces la informaţiile de interes public, în fapt, prin aceste răspunsuri fiind exprimate refuzuri tacite şi explicite de a comunica informaţiile şi documente solicitate, în condiţiile în care i s-a adus o vătămare a drepturilor de a fi informat, solicitând ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună:

1. Obligarea Consiliului Superior al Magistraturii să comunice reclamantului informaţiile şi înscrisurile (cu anonimizarea datelor cu caracter personal), solicitate prin cererile din datele de 06.11.2023, 24.11.2023, 12.12.2023 (în fapt, fiind reveniri cu explicaţii, la cererile anterioare, înregistrate la C.S.M. cu nr. x), respectiv:

2. Comunicarea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544 din 2001, dacă în cursul anului 2023, au fost emise de către această instituţie, în calitate de angajator, adeverinţe tip necesare pentru pensionarea magistraţilor, cu luarea în considerare a:

- unor adeverinţe/adrese emise de unităţi din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în temeiul H.G. nr. 498/2004 sau a altor acte normative, prin care a fost echivalat stagiul efectuat în funcţii specifice poliţiei cu stagiul în funcţii civile sau din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor necesare echivalării acestui stagiu (în concret cu referire la echivalarea funcţiilor de ofiţer de poliţie judiciară cu studii superioare juridice cu cea de consilier juridic).

- a prevederilor art. 86 din Legea 303 din 2004, în vigoare în perioada 08.70.2007 - 18.10.2018, coroborate cu cele din art. 282 alin. (3) din Legea nr. 303 din 2022, sau fără aplicarea acestora din urmă, în ceea ce îi priveşte pe magistraţii care au dobândit calitatea de judecător sau procuror anterior datei de 18.10.2018 şi care anterior dobândirii calităţii de magistrat au fost ofiţeri de poliţie judiciară cu studii superioare juridice.

- în cazul emiterii unor astfel de adeverinţe, comunicarea în copie a acestora, precum şi a actelor care au stat la baza emiterii acestora, cu anonimizarea datelor cu caracter personal (având în vedere Legea nr. 544 din 2004, decizia nr. 37 din 2015 a Î.C.C.J. Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept şi Regulamentul UE 2016/679);

- sub sancţiunea de daune cominatorii de 100 RON/zi de întârziere.

2. Hotărârile care au generat conflictul negativ de competenţă

2.1. Hotărârea Tribunalului Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal

Prin sentinţa civilă nr. 397 din data de 30 mai 2024, pronunţată de Tribunalul Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal s-a admis excepţia necompetenţei materiale şi s-a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Curţii de Apel Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Pentru a pronunţa această hotărâre, instanţa a reţinut că, deşi reclamantul îşi întemeiază în drept cererea pe dispoziţiile Legii nr. 544/2001, informaţiile solicitate nu se încadrează în categoria infomaţiilor cu caracter public astfel cum sunt definite de actul normativ antemenţionat, ci au caracter privat; având în vedere practica ÎCCJ conform căreia între inadmisibilitate şi competenţă are prioritate cea din urmă, tribunalul a apreciat că este vorba despre o cerere întemeiată pe Legea nr. 554/2004, astfel că, având în vedere că reclamantul se judecă cu o autoritate publică centrală, curtea de apel este competentă să soluţioneze prezenta cauză.

2.2. Hotărârea Curţii de Apel Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal

Prin sentinţa civilă nr. 113 din data de 16 octombrie 2024, Curtea de Apel Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal a admis excepţia necompetenţei materiale, a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal, a constatat ivit conflictul negativ de competenţă şi a dispus trimiterea dosarului Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie în vederea soluţionării acestuia.

În considerentele acestei sentinţe s-a reţinut că reclamantul şi-a întemeiat acţiunea pe dispoziţiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, iar Tribunalul a constatat eronat şi artificial existenţa unui concurs de excepţii. Prin faptul că a analizat caracterul informaţiilor solicitate (ceea ce presupunea, însă, implicit şi analizarea dispoziţiilor legale ce reglementează activitatea CSM şi atribuţiile acestuia) a antamat aspecte de fond ale cauzei, deci şi-a exercitat competenţa.

II. Decizia ÎCCJ pronunţată în regulator de competenţă.

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sesizată cu stabilirea regulatorului de competenţă, în conformitate cu dispoziţiile art. 135 din C. proc. civ., republicat, analizând obiectul cauzei deduse judecăţii şi dispoziţiile legale incidente, va stabili competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal, pentru considerentele ce urmează:

1. Argumentele de fapt şi de drept relevante

Înalta Curte constată că în cauză ne aflăm în faţa unui conflict negativ de competenţă tipic, întrucât dispoziţiile art. 133 pct. 2 din C. proc. civ., republicat, dispun că "există conflict de competenţă când două sau mai multe instanţe şi-au declinat reciproc competenţa de a judeca acelaşi proces sau, în cazul declinărilor succesive, dacă ultima instanţă învestită îşi declină la rândul său competenţa în favoarea uneia dintre instanţele care anterior şi-au declarat necompetenţa".

Problema de drept care a generat conflictul negativ de competenţă priveşte norma de drept aplicabilă situaţiei deduse judecăţii, din perspectiva competenţei materiale de soluţionare a cauzei.

Reclamantul a învestit instanţa cu o acţiune întemeiată pe dispoziţiile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public.

Potrivit art. 22 din Legea nr. 544/2001, "1) În cazul în care o persoană se consideră vătămată în drepturile sale, prevăzute în prezenta lege, aceasta poate face plângere la secţia de contencios administrativ a tribunalului în a cărei rază teritorială domiciliază sau în a cărei rază teritorială se află sediul autorităţii ori al instituţiei publice."

Tribunalul Suceava a declinat cauza Curţii de Apel Suceava pe considerentul că, deşi reclamantul îşi întemeiază în drept cererea pe dispoziţiile Legii nr. 544/2001, informaţiile solicitate nu se încadrează în categoria infomaţiilor cu caracter public astfel cum sunt definite de actul normativ antemenţionat, ci au caracter privat; având în vedere practica ÎCCJ conform căreia între inadmisibilitate şi competenţă are prioritate cea din urmă, tribunalul a apreciat că este vorba despre o cerere întemeiată pe Legea nr. 554/2004. Reţinând dispoziţiile art. 10 din Legea nr. 554/2004 şi faptul că reclamantul se judecă cu o autoritate publică centrală, a apreciat tribunalul că este competentă să soluţioneze cauza Curtea de Apel Suceava.

Înalta Curte apreciază că, prin analiza efectuată asupra caracterului informaţiilor solicitate, tribunalul a antamat aspecte de fond ale litigiului, exercitându-şi, astfel, competenţa de soluţionare a cauzei.

Totodată, faţă de dispoziţiile art. 22 din Legea nr. 544/2001 redate anterior, tribunalul avea competenţa materială de a soluţiona cauza şi de a se pronunţa inclusiv asupra excepţiei inadmisibilităţii, în situaţia în care aprecia că aceasta este întemeiată.

Prin urmare, faţă de considerentele arătate, Înalta Curte constată că tribunalul este instanţa competentă să soluţioneze prezentul litigiu.

2. Temeiul legal al soluţiei adoptate

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 135 alin. (1) şi (4) din C. proc. civ., Înalta Curte va stabili competenţa de soluţionare a cauzei privind pe reclamantul A. şi pe pârâtul Consiliul Superior al Magistraturii în favoarea Tribunalului Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal.

PENTRU ACESTE MOTIVE,

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Stabileşte competenţa soluţionării cauzei privind pe reclamantul A. şi pe pârâtul Consiliul Superior al Magistraturii în favoarea Tribunalului Suceava – secţia de contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă.

Pronunţată astăzi, 5 decembrie 2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.