Hearings: January | | 2025
You are here: Home » Jurisprudence - details

Competența în caz de schimbare a calității inculpatului. Faptă având legătură cu atribuțiile de serviciu ale inculpatului

 

Cuprins pe materii: Drept procesual penal. Partea generală. Competența. Dispoziții comune 

Indice alfabetic: Drept procesual penal

- competența în caz de schimbare a calității inculpatului

- faptă având legătură cu atribuțiile de serviciu ale inculpatului

 

C. proc. pen., art. 40 alin. (1) lit. a)

 

În conformitate cu art. 40 alin. (1) lit. a) C. proc. pen., atunci când competența instanței este determinată de calitatea inculpatului, instanța rămâne competentă să judece chiar dacă inculpatul, după săvârșirea infracțiunii, nu mai are acea calitate, în cazul în care fapta are legătură cu atribuțiile de serviciu ale acestuia. În aplicarea art. 40 alin. (1) lit. a) C. proc. pen., instanța militară rămâne competentă să judece chiar dacă inculpații, după săvârșirea infracțiunilor, nu mai au calitatea de militar, în cazul în care faptele, între care și asocierea pentru săvârșirea de infracțiuni prevăzută în art. 323 C. pen., au fost săvârșite în legătură cu concursurile pentru ocuparea posturilor de militari.

 

I.C.C.J., Secția penală, încheierea nr. 496 din 31 martie 2011

 

Prin sentința penală nr. 46 din 16 septembrie 2010 pronunțată de Tribunalul Militar Teritorial București, în baza art. 39 raportat la art. 28 pct. 1 lit. a) C. proc. pen., s-a admis excepția necompetenței materiale și după calitatea persoanei a Tribunalului Militar Teritorial București, excepție invocată din oficiu de instanță și, în baza art. 42 alin. (1) C. proc. pen., s-a declinat competența se soluționare a cauzei privind pe inculpații:

- G.M., fost inspector șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență, pentru săvârșirea infracțiunilor prevăzute în: art. 25 raportat la art. 289 C. pen., cu aplicarea art. 41 alin. (2) și art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen., cu referire la art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000; art. 25 raportat la art. 291 C. pen., cu aplicarea art. 41 alin. (2) și art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen., cu referire la art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000; art. 25 C. pen. raportat la art. 132 din Legea nr. 78/2000, raportat la art. 246 C. pen., cu aplicarea art. 41 alin. (2) și art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen.; art. 25 raportat la art. 242 alin. (1) și (3) C. pen., cu aplicarea art. 41 alin. (2) și art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen.; art. 323 alin. (1) și (2) C. pen., cu aplicarea art. 17 lit. b) din Legea nr. 78/2000, toate cu aplicarea art. 33 lit. a) C. pen. (fapte pentru care s-a pus în mișcare acțiunea penală prin ordonanța din 26 aprilie 2010); art. 289 C. pen., cu aplicarea art. 41 alin. (2) și art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen., cu referire la art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000; art. 254 alin. (2) C. pen. raportat la art. 7 din Legea nr. 78/2000, cu aplicarea art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen. și art. 254 alin. (2) C. pen. raportat la art. 7 din Legea nr. 78/2000, toate cu aplicarea art. 33 lit. a) C. pen. (fapte pentru care s-a început urmărirea penală prin ordonanța din 9 iunie 2010); art. 25 raportat la art. 289 C. pen., cu aplicarea art. 41 alin. (2) și art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen., cu referire la art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000; art. 25 raportat la art. 291 C. pen., cu aplicarea art. 41 alin. (2) și art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen., cu referire la art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000; art. 288 alin. (1) și (2) C. pen., cu aplicarea art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen., cu referire la art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000; art. 25 raportat  la art. 291 C. pen., cu aplicarea art. 75 alin. (1) lit. a) C. pen., cu referire la art. 17 lit. c) din Legea nr. 78/2000, toate cu aplicarea  art. 33 lit. a) C. pen. (fapte pentru care s-a început urmărirea penală prin ordonanța din 16 iunie 2010);

- lt. col. (r) L.E., fost adjunct al inspectorului șef din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență; mr. P.D., fost șef Serviciu prevenirea incendiilor din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență; plt. Z.V., col. B.S., lt. O.M., plt. adj. N.A., plt. adj. V.A., sg. maj. C.I., sg. maj. M.B., sg. maj. T.I., lt. B.D., plt. N.V., sg. maj. T.D., și m.m. D.V., plt. P.C., plt. maj. C.C., col. C.T., lt. O.P., mr. C.M., lt. M.S., sg. maj. M.O., sg. maj. C.V., sg. maj. M.A., plt. A.M., sg. maj. Ț.S., sg. maj. B.A., sg. maj. F.C., sg. maj. I.M., sg. maj. C.V., plt. maj. D.C., sg. maj. C.I., plt. G.F., sg. maj. A.S., sg. maj. M.F., sg. maj. B.C., sg. maj. B.M., plt. maj. R.S., cpt. B.N., lt. P.L., plt. C.E., sg. maj. C.I., plt. maj. N.V., sg. maj. P.C. și sg. maj. B.C. din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență; plt. (r) S.I., col. (r) B.C., plt. adj. (r) R.I., lt. col. (r) P.G., mr. (r) A.M. și plt. (r) A.I., foști angajați din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență; col. B.C., fost prim-adjunct al inspectorului șef din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență; lt. col. R.P., fost șef al Inspectoratului Județean de Jandarmi, pentru săvârșirea de infracțiuni de fals în înscrisuri, abuz în serviciu contra intereselor persoanelor dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un avantaj patrimonial sau nepatrimonial, asociere pentru săvârșirea de infracțiuni, sustragerea sau distrugerea de înscrisuri, luare de mită, favorizarea infractorului, trimiși în judecată prin rechizitoriul din 26 iulie 2010 al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție - Direcția Națională Anticorupție - Secția de combatere a infracțiunilor de corupție săvârșite de militari, în favoarea Tribunalului Giurgiu.

Pentru a hotărî astfel, s-a reținut că inculpații au fost trimiși în judecată pentru infracțiunile sus-arătate, că faptele pretins săvârșite de aceștia se circumscriu cazurilor de indivizibilitate și de conexitate prevăzute în art. 33 și art. 34 C. proc. pen. și că, în opinia procurorului, judecata în primă instanță pentru toate faptele și toți făptuitorii trebuie efectuată de Tribunalul Militar Teritorial București, datorită calității de militar activ a tuturor inculpaților la data săvârșirii faptelor, ignorându-se dispozițiile art. 28 C. proc. pen. cu referire la art. 27 pct. 1 lit. a) - e1) și art. 40 C. proc. pen.

S-a mai reținut că, în speță, nu sunt îndeplinite condițiile legale cumulative pentru toți inculpații și pentru toate faptele.

Astfel, deși toate faptele deduse judecății sunt pretins săvârșite în perioada august - octombrie 2007, când toți inculpații erau militari activi, faptele acestora nu au legătură cu atribuțiile de serviciu, așa cum au cele pretins săvârșite de către inculpații col. G.M. (fost șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență, cel care a numit prin mai multe ordine de zi pe unitate componența comisiilor de concurs pentru încadrarea posturilor de subofițeri și ofițeri la acest inspectorat), col. B.C. (fost prim-adjunct al inspectorului șef din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență, care, în luna august 2007, era împuternicit la comanda Inspectoratului pentru Situații de Urgență) și lt. col. (r) L.E., mr. P.D., plt. Z.V., col. B.S., lt. O.M., plt. adj. N.A., plt. adj. V.A., sg. maj. C.I., sg. maj. M.B., sg. maj. Ț.I., lt. B.D., plt. N.V., sg. maj. T.D., m.m. D.V., plt. (r) S.I., col. (r) B.C., plt. adj. (r) R.I., plt. P.C., plt. maj. C.C., col. C.T., lt. O.P., lt. col. (r) P.G., mr. C.M., mr. (r) A.M., lt. M.S., plt. maj. R.S., lt. P.L., plt. C.E., sg. maj. C.I., plt. maj. N.V., sg. maj. P.C., sg. maj. B.C. și plt. (r) A.I. (desemnați în diferite funcții în comisiile de concurs, obligațiile de serviciu fiind stipulate în ordinele de zi), că nu orice faptă de natură penală săvârșită de militari în timpul programului, la locul de muncă sau în afara acestuia are legătură cu îndatoririle lor de serviciu; în cazul săvârșirii de către un militar a unor infracțiuni care nu au legătură cu îndatoririle de serviciu ale acestuia, competența de judecată în primă instanță aparține instanței civile, cu respectarea prevederilor privind competența după materie.

S-a mai reținut că sg. maj. M.O., sg. maj. C.V., sg. maj. M.A., plt. A.M., sg. maj. Ț.S., sg. maj. B.A., sg. maj. F.C., sg. maj. I.M., sg. maj. C.V., plt. maj. D.C., sg. maj. C.I., plt. G.F., sg. maj. A.S., sg. maj. M.F., sg. maj. B.C. și sg. maj. (r) B.M. au devenit cadre militare ale Inspectoratului pentru Situații de Urgență, atribuțiile lor de serviciu rezultând din calitatea de subofițeri servanți-conducători auto în cadrul inspectoratului; chiar dacă se afirmă faptul că ofițerii și subofițerii din comisia de examinare din luna august 2007 le-au falsificat foile de răspuns pentru a fi declarați admiși în mod ilegal și că, fiind chemați toți la sediul inspectoratului după dobândirea calității de militar activ și luând la cunoștință despre situația expusă mai sus, au participat la reîntocmirea unor noi foi de concurs, în scopul ca organele de anchetă să nu poată identifica foile falsificate și ca astfel să nu poată fi trași la răspundere cei vinovați, operațiune în cadrul căreia au ajutat și la sustragerea din dosarul de concurs a foilor de concurs originale, aceste fapte nu au legătură cu atribuțiile lor de serviciu pentru a determina competența de prima instanță a Tribunalului Militar Teritorial București.

Totodată, s-a reținut că inculpatului sg. maj. (r) B.M. i-a încetat calitatea de militar activ înainte de sesizarea instanței și, întrucât faptele pentru care a fost trimis în judecată în prezenta cauză nu au legătură cu atribuțiile de serviciu ca militar, nefiind întrunită nici cerința prevăzută în art. 40 alin. (1) lit. b) C. proc. pen. - instanța militară nu este competenta să judece cauza în fond.

De asemenea, s-a mai arătat că nici faptele reținute în sarcina inculpaților cpt. B.N. (de a adera, în luna octombrie 2007 - când avea calitatea de subofițer - la o grupare infracțională anterior constituită de cadre din conducerea inspectoratului, ajutând cei 4 membri ai comisiei, dar și pe secretarul acesteia, să-i întocmească în fals o nouă foaie de concurs, document care după ce a fost falsificat a fost introdus de cei în cauză în dosarul de concurs) și lt. col. R.P., fost inspector șef la Inspectoratul Județean de Jandarmi, făcând deci parte dintr-o altă structură militară decât inculpații care au participat la organizarea și desfășurarea concursurilor de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență (de a determina, prin intermediul inculpatului col. G.M., pe cei 4 membri ai comisiei de la proba sportivă „viteză” să modifice borderoul cu rezultatele probei pentru soția sa, R.A., care fusese respinsă, în sensul de a se face peste vechea mențiune o nouă mențiune, aceea că această candidată fusese declarată admisă, borderou de care ulterior s-a făcut uz), nu au legătură cu îndatoririle de serviciu ale acestora, pentru a atrage competența instanței militate; în speță, raporturile cu serviciul militar ale inculpatului lt. col. R.P. constituie o simplă legătură colaterală, nu o condiție cu caracter determinant în consumarea infracțiunilor deduse judecății; astfel, calitatea de militar a inculpatului nu are nicio relevanță pentru ca faptele acestuia să atragă competența unei instanțe militare, fapte similare putând fi săvârșite și de către civili (oricare dintre soții sau soțiile candidaților), fără să se rețină că acestea au legătură cu îndatoririle lor de serviciu.

Prin sentința penală nr. 39 din 1 februarie 2011 pronunțată de Tribunalul Giurgiu s-a admis excepția de necompetență după calitatea persoanei formulată de Ministerul Public - Direcția  Națională Anticorupție, în baza art. 42 C. proc. pen., s-a declinat competența de soluționare a cauzei în favoarea Tribunalului Militar Teritorial București și, în baza art. 43 alin. (2) C. proc. pen., s-a constatat ivit conflictul negativ de competență și s-a sesizat Înalta Curte de Casație și Justiție pentru soluționarea conflictului.

Examinând conflictul negativ de competență în raport cu considerentele expuse, cu probele dosarului și cu dispozițiile legale, se constată următoarele:

Potrivit art. 39 alin. (1) C. proc. pen., excepția de necompetență materială și cea de necompetență după calitatea persoanei pot fi ridicate în tot cursul procesului penal, până la pronunțarea hotărârii definitive.

Potrivit alin. (3) al aceluiași text de lege, excepțiile de necompetență pot fi ridicate de procuror, de oricare dintre părți, sau puse în discuția părților din oficiu.

Raportat la dispozițiile legale menționate se constată următoarele:

Instanța învestită inițial cu soluționarea cauzei - Tribunalul Militar Teritorial București - a reținut că, în cauză, toți inculpații trimiși în judecată aveau calitatea de militari activi la data săvârșirii faptelor, dar că unii dintre aceștia au pierdut această calitate până la momentul sesizării instanței prin rechizitoriu. În acest sens, s-a făcut referire la situația inculpatului sg. maj. (r) B.M., căruia i-a încetat calitatea de militar activ înainte de sesizarea instanței, R.P. care făcea parte dintr-o altă structură militară decât inculpații și A.I. care a fost trecut în rezervă anterior sesizării instanței, precum și la alte persoane pentru care s-a apreciat că au devenit personal civil între momentul săvârșirii faptelor și cel al trimiterii lor în judecată prin rechizitoriu.

Astfel, motivarea instanței militare are în vedere dispozițiile art. 40 alin. (1) lit. a) C. proc. pen., și anume împrejurarea că instanța competentă după calitatea persoanei își menține competența de soluționare a cauzei atunci când inculpatul a pierdut calitatea cerută de lege pentru a fi judecat de o altă instanță decât cea comună, doar în măsura în care infracțiunile care formează obiectul sesizării instanței au fost săvârșite în legătură cu îndatoririle de serviciu.

Analizând actele și lucrările dosarului cu referire la dispozițiile art. 39 alin. (1) și art. 40 alin. (1) C. proc. pen., Înalta Curte de Casație și Justiție reține că activitatea desfășurată de inculpații care au pierdut calitatea până la momentul sesizării instanței nu poate fi disociată de atribuțiile lor de serviciu, chiar dacă unii dintre inculpați nu aveau calitatea de membri ai comisiilor de concurs.

Faptele comise de aceștia nu puteau fi realizate decât în virtutea atribuțiilor ce le reveneau și care îi puneau în contact cu inculpații despre care se reține că aveau asemenea competențe și pe care i-au determinat să modifice rezultatele concursurilor, în sensul de a promova candidați care nu obținuseră note pentru a fi declarați admiși în detrimentul unor candidați merituoși care au fost depunctați și declarați respinși.

Faptul că unii dintre inculpați au falsificat documentele de concurs ale unor candidați și le-au introdus în dosarele personale ale acestora, iar alți inculpați au făcut intervenții pe lângă membrii comisiei de examinare pentru favorizarea unora dintre candidații cu care se aflau în relații de familie sau personale, aderând astfel  la o grupare infracțională deja constituită, reprezintă fapte comise în legătură cu atribuțiile de serviciu ale acestor inculpați, chiar dacă niciunul dintre ei nu era membru al comisiei de examinare sau nu avea atribuții legate de desfășurarea concursului pentru ocuparea locurilor de ofițeri sau subofițeri în cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență și chiar dacă nu erau abilitați să supravegheze desfășurarea probelor de admitere, să evalueze rezultatele obținute sau să le facă publice.

Aderarea la o grupare infracțională nu este posibilă decât în contextul existenței unor relații profesionale ori personale dintre inculpați, aceștia fiind colegi  de serviciu în cadrul aceleiași structuri. În acest mod se pot cunoaște între ei, se pot informa reciproc în legătură cu datele concrete privind organizarea concursului, baremele ce trebuie atinse la probele de aptitudini fizice, grilele de răspuns la examenele teoretice.

Pentru considerentele arătate, competența de soluționare a cauzei aparține Tribunalului Militar Teritorial București, fiind incidente în cauză dispozițiile art. 40 alin. (1) C. proc. pen., referitoare la competența instanței în caz de schimbare a calității inculpatului, având în vedere că faptele deduse judecății au legătură cu atribuțiile de serviciu ale  inculpaților - ofițeri sau subofițeri la Inspectoratul pentru Situații de Urgență. Astfel, chiar dacă unora dintre inculpați le-a încetat calitatea și implicit activitatea de militari, faptele săvârșite de aceștia se raportează la momentul când aveau această calitate sau la legătura cu activitatea/atribuțiile de serviciu.

În consecință, Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit competența de soluționare a cauzei în favoarea Tribunalului Militar Teritorial București, instanță căreia i s-a trimis dosarul.