Hearings: January | | 2025
You are here: Home » Jurisprudence - details

Interceptările și înregistrările audio sau video. Condiţii

 

Cuprins pe materii: Drept procesual penal. Partea generală. Probele și mijloacele de probă  

Indice alfabetic: Drept procesual penal

- interceptările și înregistrările audio sau video

 

C. proc. pen., art. 911 și urm.

 

         În conformitate cu prevederile art. 911 alin. (1) C. proc. pen., interceptările și înregistrările audio sau video se realizează cu autorizarea motivată a judecătorului, la cererea procurorului care efectuează sau supraveghează urmărirea penală, în condiţiile prevăzute de lege, dacă sunt date sau indicii temeinice privind pregătirea sau săvârșirea unei infracţiuni pentru care urmărirea penală se efectuează din oficiu, iar interceptarea și înregistrarea se impune pentru stabilirea situaţiei de fapt ori pentru că identificarea sau localizarea participanţilor nu poate fi făcută prin alte mijloace ori cercetarea ar fi mult întârziată. În dispoziţiile alin. (2) al aceluiași articol sunt enumerate infracţiunile pentru care pot fi autorizate interceptările și înregistrările audio sau video.

Din analiza prevederilor art. 911 alin. (1) și (2) C. proc. pen., care stabilesc în mod strict condiţiile legale de realizare a interceptările și înregistrările audio sau video, rezultă că legalitatea acestora nu este condiţionată de începerea urmăririi penale, ci interceptările și înregistrările audio sau video pot fi autorizate și în faza actelor premergătoare.    

        

I.C.C.J., secţia penală, decizia nr. 10 din 7 ianuarie 2008

 

         Prin sentinţa penală nr. 377/PI din 13 iulie 2007, pronunţată de Tribunalul Timiș, s-a dispus condamnarea inculpatului B.A. pentru săvârșirea infracţiunii de trafic de influenţă prevăzută în art. 257 alin. (1) C. pen. raportat la art. 6 din Legea nr. 78/2000.

         Instanţa de fond a reţinut, în fapt, că inculpatul B.A. și-a desfășurat activitatea în cadrul instituţiei Prefectului judeţului Timiș, având funcţia de expert-asistent, fiind totodată și membru în Comisia Judeţeană pentru aplicarea Legii nr. 290/2003.

După apariţia Legii nr. 290/2003, denunţătorul B.I. și tatăl său, A.B., au depus cereri la Comisia Judeţeană Timiș pentru aplicarea Legii nr. 290/2003, pentru obţinerea de compensaţii de la statul român, având în vedere proprietăţile imobiliare pe care le-au deţinut în Basarabia înainte de anul 1947.

În cursul lunii decembrie 2006, inculpatul i-a comunicat prin telefon denunţătorului că cererile sale au fost admise parţial prin două hotărâri, invitându-l la sediul Prefecturii pentru ridicarea acestor hotărâri. La 21 decembrie 2006, denunţătorul a primit de la inculpat copii xerox ale hotărârilor, din care rezulta că prin hotărârea nr. 152 din 24 octombrie 2006 i s-a aprobat acordarea sumei de 168.501,34 lei, iar prin hotărârea nr. 155 din 24 octombrie 2006 i s-a aprobat acordarea sumei de 661.97,40 lei. Denunţătorul l-a întrebat pe inculpat când își va primi banii, iar acesta i-a comunicat că plăţile se fac de Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor pe baza unor liste întocmite de funcţionarii din cadrul acestei instituţii și, dacă dorește să primească cu prioritate sumele de bani, va trebui să-i remită 10% din valoarea sumelor totale ce i-au fost aprobate, lăsându-l pe denunţător să înţeleagă că are influenţă asupra funcţionarilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor București.

În cursul lunii ianuarie 2007, denunţătorul i-a comunicat inculpatului că este de acord să plătească 10%, în cazul în care plata i se va face cu prioritate.

La 13 aprilie 2007 inculpatul l-a sunat pe denunţător, acesta deplasându-se la biroul inculpatului, ocazie cu care inculpatul i-a adus la cunoștinţă că vor intra în contul personal o parte din sumele de bani la care era îndreptăţit, dându-i de înţeles că a fost informat în acest sens de funcţionarii din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor București, de influenţa cărora s-a prevalat. Cu aceeași ocazie, inculpatul a scris pe un bileţel sumele pe care cei doi le vor primi conform hotărârilor, iar pe verso a indicat sumele pe care urma să le dea denunţătorul.

La 16 aprilie 2007, numitul B.I. a adresat un denunţ organelor de urmărire penală prin care l-a reclamat pe inculpat pentru comportamentul său, în sprijinul afirmaţiilor sale depunând înregistrarea audio efectuată personal pe un reportofon și bileţelul cu sumele de bani consemnate de inculpat. După acest moment, pe baza autorizaţiilor emise de Tribunalul Timiș, organele de urmărire penală au procedat la interceptarea și înregistrarea convorbirilor telefonice efectuate de inculpat, precum și la înregistrarea audio-video a acestuia în mediu ambiental.

La 22 aprilie 2007, inculpatul i-a telefonat denunţătorului, reproșându-i acestuia că nu l-a sunat în data de 19 aprilie 2007, când i-au intrat banii în cont. Inculpatul i-a cerut denunţătorului să se întâlnească pentru a discuta despre primirea sumelor de bani.

La 23 aprilie 2007, inculpatul și denunţătorul s-au întâlnit și au discutat despre primirea primei tranșe din sumele de bani și remiterea a 10% din aceasta inculpatului.

Din înregistrarea convorbirilor purtate rezultă că inculpatul i-a confirmat denunţătorului cifrele pe care i Ie-a scris pe biletul pe care i l-a dat la 13 aprilie 2007. Denunţătorul l-a întrebat pe inculpat despre modul în care trebuie să remită suma de bani care i s-a cerut, iar inculpatul i-a solicitat să depună banii într-un plic, pe care l-a înmânat denunţătorului. Inculpatul i-a mai comunicat denunţătorului că trebuie să introducă în plic o sumă care să reprezinte 10% din valoarea totală a hotărârilor.

La 24 aprilie 2007, denunţătorul, din contul personal, a retras suma de 16.900 lei pentru a o înmâna inculpatului ca o primă tranșă din suma cerută de acesta, cei doi convenind ca diferenţa să fie remisă ulterior, după primirea celei de-a doua tranșe de la Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor București. Denunţătorul s-a prezentat la sediul Direcţiei Naţionale Anticorupţie Timișoara unde, într-un proces-verbal, au fost înregistrate seriile bancnotelor care compuneau suma de 16.900 lei ce urma a fi remisă inculpatului. Apoi banii au fost introduși în plicul pe care denunţătorul l-a primit de la inculpat.

Denunţătorul i-a telefonat inculpatului, cei doi s-au întâlnit, iar denunţătorul a scos plicul cu bani și l-a introdus în punga pe care i-a dat-o inculpatul.

         După acest moment, inculpatul a fost oprit de organele de urmărire penală. La solicitarea acestora, inculpatul a golit conţinutul celor două pungi pe care le avea asupra sa, constatându-se că într-una din acestea inculpatul avea plicul cu bani, plic în care se găsea suma de 16.900 lei, compusă din bancnote ale căror serii au fost înregistrate în procesul-verbal de organele de urmărire penală.

         Prin decizia penală nr. 172/A din 24 septembrie 2007, pronunţată de Curtea de Apel Timișoara, s-a dispus respingerea, ca nefondat, a apelului declarat de inculpat.

         Împotriva ambelor hotărâri a declarat recurs inculpatul B.A.,  criticându-le pentru aspecte de nelegalitate și netemeinicie, circumscrise, între altele, cazului de recurs prevăzut în art. 3859 alin. (1) pct. 2 C. proc. pen.

         În notele scrise și în susţinerea orală, recurentul-inculpat - prin apărătorul său - a solicitat, în principal, restituirea cauzei la procuror conform dispoziţiilor art. 332 alin. (2) C. proc. pen. în vederea refacerii actului de sesizare a instanţei. Sub acest aspect, s-a invocat încălcarea dispoziţiilor art. 911 și urm. C. proc. pen., dar și art. 6 C. proc. pen., întrucât urmărirea penală faţă de inculpat a fost începută prin rezoluţia din 24 aprilie 2007 ora 12,00, în timp ce autorizaţiile pentru interceptarea convorbirilor telefonice și ambientale au fost date, de judecător, la 18 aprilie 2007.

         Se susţine, astfel, că obţinerea autorizaţiilor de interceptare în faza actelor premergătoare încalcă prevederile art. 911 C. proc. pen., fiind  necesar și obligatoriu a fi dispusă începerea urmăririi penale împotriva  persoanei ale cărei convorbiri urmează a fi interceptate.

         Înalta Curte de Casaţie și Justiţie, examinând ambele hotărâri, conform prevederilor art. 3859 alin. (3) C. proc. pen. combinate cu art. 3856 alin. (1) și art. 3857 alin. (1) C. proc. pen., constată că recursul este nefondat pentru următoarele considerente:

         Analizând probatoriul dispus și administrat în cauză se constată că faptele reţinute în sarcina inculpatului B.A., constând în aceea că a pretins de la denunţătorul B.I suma de 82.900 lei, primind efectiv suma de 16.900 lei, în scopul de a interveni pe lângă funcţionarii din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Restituirea Proprietăţilor pentru a-i determina să facă plata cu prioritate și în mod preferenţial a compensaţiilor bănești cuvenite denunţătorului, au fost corect stabilite de prima instanţă.

         Încadrarea juridică a faptei în infracţiunea de trafic de influenţă prevăzută în art. 257 C. pen. raportat la art. 6 din Legea nr. 78/2000 este legală, iar vinovăţia inculpatului a fost stabilită pe baza probelor administrate în cauză.

         Cu privire la motivul de recurs invocat de inculpat, în sensul restituirii cauzei la procuror, fiind încălcate dispoziţiile art. 911 C. proc. pen., întrucât autorizaţiile de interceptare au fost date la 18 aprilie 2007, iar urmărirea penală a fost începută la 24 aprilie 2007, se constată că este nefondat.

         Astfel, potrivit dispoziţiilor art. 911 alin. (1) C. proc. pen., interceptarea și înregistrarea convorbirilor sau comunicărilor efectuate prin telefon ori prin orice mijloc electronic de comunicare se realizează cu autorizarea motivată a judecătorului, la cererea procurorului care efectuează sau supraveghează urmărirea penală, în condiţiile prevăzute de lege, dacă sunt date sau indicii temeinice privind pregătirea sau săvârșirea unei infracţiuni pentru care urmărirea penală se efectuează din oficiu, iar interceptarea și înregistrarea se impune pentru stabilirea situaţiei de fapt ori pentru că identificarea sau localizarea participanţilor nu poate fi făcută prin alte mijloace ori cercetarea ar fi mult întârziată.

         Alin. (2) al aceluiași articol enumeră infracţiunile pentru care se poate admite acest mijloc de probă.

         Din analiza dispoziţiilor art. 911 C. proc. pen., rezultă că înregistrarea convorbirilor telefonice este subordonată unor condiţii strict determinate, și anume:

a) să existe date sau indicii temeinice privind pregătirea sau săvârșirea unei infracţiuni.

Datele sau indiciile temeinice pot privi fie pregătirea, fie săvârșirea unei infracţiuni, astfel încât înregistrarea se poate efectua și înainte de săvârșirea oricărei infracţiuni;

         b) să privească o infracţiune dintre cele pentru care urmărirea penală se efectuează din oficiu;

         c) să fie utilă pentru aflarea adevărului. Utilitatea trebuie apreciată de organul de urmărire penală care face propunerea pentru autorizarea, de către judecător, a interceptărilor convorbirilor telefonice;

         d) să existe o autorizaţie din partea judecătorului competent.

         Potrivit dispoziţiilor art. 913 alin. (1) C. proc. pen., convorbirile telefonice sunt redate integral într-un proces-verbal ce constituie mijloc de probă.

          Rezultă, așadar, că legalitatea interceptărilor convorbirilor telefonice nu este condiţionată de începerea urmăririi penale. Legea nu prevede, ca o garanţie distinctă, obligativitatea înștiinţării persoanei interesate despre faptul înregistrării. Această omisiune este firească, având în vedere scopurile pentru care s-a luat o asemenea măsură și caracterul secret al acesteia. Ulterior, însă, învinuitul sau inculpatul are dreptul de a lua cunoștinţă despre înregistrare, având totodată posibilitatea de a contesta conţinutul înregistrărilor.

         Prin urmare, împrejurarea că în cauza de faţă autorizaţiile pentru interceptarea convorbirilor telefonice și ambientale au fost date de judecătorul competent, la 18 aprilie 2007, iar rezoluţia de începere a urmăririi penale împotriva inculpatului recurent a fost dată la 24 aprilie 2007 nu poate să constituie un motiv de restituire a cauzei la procuror, nefiind incidente niciunul din cazurile limitativ prevăzute în dispoziţiile art. 332 alin. (2) C. proc. pen.

         În același sens, Înalta Curte de Casaţie și Justiţie constată că   denunţul a fost făcut la 16 aprilie 2007, iar la 17 aprilie 2007 denunţătorul a fost audiat de procuror, rezultând astfel date și indicii temeinice privind săvârșirea uneia dintre infracţiunile prevăzute în art. 911 alin. (2) C. proc. pen.

         Cât privește valoarea probantă a procesului-verbal ce se încheie cu ocazia înregistrărilor, se impune a se observa că legea nu cuprinde nicio derogare de la principiul liberei aprecieri a probelor, instanţa de judecată analizând aceste probe în contextul celorlalte probe administrate în faza de urmărire penală și în cursul cercetării judecătorești.

         În fine, Înalta Curte de Casaţie și Justiţie apreciază că în cauză nu a fost încălcat nici dreptul la respectarea vieţii private a inculpatului B.A.

         Potrivit dispoziţiilor art. 8 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului „orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private și de familie, a domiciliului său și a corespondenţei sale”, iar amestecul unei autorităţi publice nu este admis decât în „măsura în care acest amestec este prevăzut de lege și dacă constituie o măsură care, într-o societate democratică, este necesară pentru securitatea naţionale, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii și prevenirea faptelor penale, protejarea sănătăţii sau a moralei, ori protecţia drepturilor și libertăţilor altora.”

         Constituţia României dispune, de asemenea, că „autorităţile publice respectă și ocrotesc viaţa intimă, familială și privată” (art. 26), iar în art. 28 se prevede că secretul „convorbirilor telefonice și al celorlalte mijloace legale de comunicare este inviolabil.”        

         În același timp, însă, în art. 53 se prevede că, în mod  excepţional, exerciţiul acestor drepturi „poate fi restrâns numai prin lege și numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor și libertăţilor cetăţenilor; desfășurarea  instrucţiei penale.”

         Legea internă stabilește condiţiile imperative de înregistrare a convorbirilor și de valorificare a acestora pe planul probaţiunii, fiind instituită, totodată, o garanţie procesuală, constând în posibilitatea  supunerii înregistrărilor unei expertizei tehnice.

         Faţă de considerentele expuse, Înalta Curte de Casaţie și Justiţie, în temeiul dispoziţiilor art. 38515 pct. 1 lit. b) C. proc. pen., a respins, ca nefondat, recursul declarat de inculpat.